אסור למכור להם משקאות אלכוהוליים וסיגריות, הם לא יכולים להצביע בבחירות, ועד לא מזמן הם גם לא יכלו לעלות לבד במעלית, אבל הם יכולים לככב בליגת האלופות במדי ברצלונה, שהוכיחה פעם נוספת את חשיבותם של הצעירים שלה ב־2:3 בחוץ על פ.ס.ז', שהעניק לה יתרון לקראת הגומלין מחר (שלישי, 22:00) ברבע הגמר.
מדובר בלאמין ימאל בן ה־16 ופאו קובארסי בן ה־17, שפתחו בניצחון הגדול ביותר של בארסה העונה ונראו כמי שנולדו למעמד הזה. זה קרה כי תחת צ'אבי קיבלו השניים זמן והזדמנויות לטעות ובעיקר לצמוח, כך שזה ממש לא הרגיש לא במקום כשהם קיבלו את המפתחות גם ברגע האמת. ימאל היה נפלא במחצית הראשונה ושלח פאלש מתוחכם שהוביל ל־0:1, קובארסי ערך עוד הופעה מרהיבה והיה לו חלק חשוב בעצירה המוחלטת של קיליאן אמבאפה. אף קבוצה אחרת, אגב, מעולם לא פתחה עם שני שחקנים שעוד לא חגגו 18 במשחק בליגת האלופות, וכאן מודבר על רבע הגמר.
4 צפייה בגלריה
ימאל וצ'אבי
ימאל וצ'אבי
"הוא מיוחד ושונה". צ'אבי עם ימאל
(צילום: Alex Caparros/Getty Images)

מבחן התוצאה

כשבוחנים את מצבה של ברצלונה, אפשר להבין מדוע ההנהלה מנסה לשכנע את צ'אבי לחזור בו מהחלטתו לעזוב בתום העונה. בינואר הניף המאמן דגל לבן לאחר שלא עמד בלחץ התקשורת והאוהדים, שהגיע בעקבות המשבר המשמעותי הראשון בקדנציה שלו. אבל עכשיו זה כבר שייך לעבר, וכפי שאמר צ'אבי בעצמו, מאז הצהרתו השתחררה האלופה ומשחקת טוב בהרבה. למעשה, מאז ההודעה הדרמטית ברצלונה לא הפסידה ב־13 משחקיה בכל המסגרות, ובעשרה מתוכם ניצחה (כולל ששת האחרונים). בשמונת משחקיה האחרונים היא גם שמרה שש פעמים על שער נקי.
שבעה מחזורים הם מעט מדי מכדי לסגור את פער שמונה הנקודות מריאל מדריד בליגה, אבל ברצלונה התבססה במקום השני על חשבון השכנה ג'ירונה, ואם תשלים את המשימה מול פ.ס.ז' ותעלה לחצי הגמר לראשונה מאז עונת 2018/19, היא תהיה פייבוריטית בחצי הגמר מול אתלטיקו מדריד או דורטמונד. וגמר צ'מפיונס הוא הישג שאיש במועדון לא חשב שיהיה אפשרי עד לאחרונה. ובגמר עצמו? משחק אחד, הכל פתוח.
4 צפייה בגלריה
צ'אבי
צ'אבי
עוד לא הפסיד מאז ההודעה הדרמטית. צ'אבי
(צילום: Stuart Franklin/Getty Images)
אבל מעל לתוצאות, הדבר החשוב ביותר עבור המועדון הוא שצ'אבי בנה העונה עתיד עבור ברצלונה, כשנתן אמון מוחלט בצעירים שלו, בעיקר תוצרי מחלקת הנוער, שם גם הוא גדל. העונה הוא שיתף בליגת האלופות 11 שחקנים שגדלו באקדמיה של הקבוצה, הכי הרבה מבין הקבוצות שהגיעו לרבע הגמר.
בעונות האחרונות, גם בגלל הצרות הכלכליות שהכריחו כמעט את כל כוכבי הדור הגדול לעזוב, פרצו בברצלונה לא מעט שחקנים שהגיעו מלה מאסיה, בראשם גאבי (19) ואלחנדרו באלדה (20). לצמד הזה, כמו גם לפדרי (21) ורונלד אראוחו (25) שהגיעו לבארסה בגיל נוער, היה חלק משמעותי באליפות בעונה שעברה. העונה נאלצה הקבוצה להסתדר לא רק עם הבעיות הכלכליות, אלא גם עם מכת פציעות חריגה בממדיה, שפקדה בין היתר גם את גאבי, פדרי ובאלדה. התשובה של צ'אבי לכך הייתה ימאל, קובארסי, פרמין לופס, מארק גיו והקטור פורט. הצעירים האלה מכניסים את העונה של ברצלונה לפרופורציות מבחינת הישגיות, והיא גם עשויה להרוויח מהם בעתיד.
4 צפייה בגלריה
למין ימאל ופאו קובארסי ברצלונה
למין ימאל ופאו קובארסי ברצלונה
העתיד של ברצלונה. קובארסי וימאל
(צילום: EPA/Alejandro Garcia)

רק לא להשוות למסי

גולת הכותרת היא ימאל, שבגיל שבו לאו מסי עוד התרוצץ עם הקבוצה השלישית של ברצלונה, שבר את כל השיאים הספרדיים הקשורים לגיל. יש לו שישה שערים ושבעה בישולים בכל המסגרות, ובגלל שהוא תוצרת בית, שמאלי ברגל ואוהב להיכנס לאמצע, משווים אותו למסי. אבל צ'אבי משאיר אותו על הקרקע. "זה אף פעם לא טוב, כי כל מי שמושווה למסי בסופו של דבר מפסיד", הסביר המאמן, "אבל הוא מיוחד, שונה, ויכול לסמל עידן במועדון".
שלא כמו ימאל, ששותף בכל המשחקים של ברצלונה פרט לאחד, קובארסי ערך הופעת בכורה רק בינואר, אך מיד שינה את ההגנה של הקבוצה והפך לבאנקר. ב-23 המשחקים שנערכו העונה בליגה ובליגת האלופות במהלך 2023 ספגה ברצלונה 33 שערים, בעוד שב-2024 היא ספגה רק 13 שערים ב-13 משחקים במסגרות האלו. זה קשור לחזרתו של השוער הנהדר מארק מארק־אנדרה טר־שטגן מפציעה, אך גם לכניסתו להרכב של הבלם, שבבכורה שלו בצ'מפיונס שיתק את ויקטור אוסימן ב־1:3 על נאפולי בגומלין של שמינית הגמר ונבחר לאיש המשחק.
4 צפייה בגלריה
לופס
לופס
הכולבויניק של צ'אבי. לופס
(צילום: Eric Alonso/Getty Images)
אבל, כאמור, זה לא רק הם. הקשר בן ה־20 פרמין לופס הושאל בעונה הקודמת ללינארס מהליגה השלישית ואת העונה הנוכחית היה אמור להעביר בברצלונה ב' מאותה ליגה, אבל צ'אבי התרשם ממנו באימוני קדם העונה והחליט להקפיץ אותו כיתה. הוא הפך מיד לכולבויניק של הקבוצה שסותם כל חור שנפער. הקטור פורט בן ה-17 משתלב בהדרגה וכבר הפגין יכולת טובה בהגנה, הן בצד ימין והן בצד שמאל, שם כלל לא שיחק במדי קבוצת המילואים. החלוץ בן ה-18 מארק גיו כבש 34 שניות לתוך הופעת הבכורה שלו שער שהעניק לברצלונה 0:1 על אתלטיק בילבאו, וממשיך לקבל הזדמנויות גם לאחר הגעת ויטור רוקה בינואר.
לא בטוח שההתפתחות של כל הצעירים האלה תהיה בסכנה עם מאמן חדש, אבל בינתיים ברצלונה נהנית מהם מאוד תחת הדרכתו של צ'אבי - ולכן הניסיונות של ההנהלה לשכנע אותו להישאר בתפקיד צפויים רק להתגבר בתקופה הקרובה. המאמן הבהיר בינתיים כי הוא דבק בהחלטתו לעזוב, אבל עדיין קיים סיכוי שישנה את דעתו, ולפי ה"מונדו דפורטיבו" זה תלוי בשני תנאים: הראשון – הבטחה שאף אחד מכוכבי הקבוצה לא יימכר, למרות התקציב המוגבל. השני – חיזוק משמעותי, מה שיהיה קשה להביא בגלל אותו תקציב. ואולי החלום של צ'אבי הוא בכלל ללכת הביתה בסטייל לאחר זכייה העונה בתואר החשוב ביותר בכדורגל הקבוצות. כאמור, זה לא תרחיש מופרך.
פורסם לראשונה: 01:30, 15.04.24