כבר הרבה זמן שהלה-ליגה לא ראתה כזאת קבוצה גרועה, שהכל הולך לה הפוך. אלמריה רשמה בשבוע שעבר רצף שלילי שאף אחד לא חשב שיהיה אפשרי להגיע אליו: 24 מחזורים ללא ניצחון. המאזן המביך כולל שבע תוצאות תיקו ו-17 הפסדים. הפעם האחרונה שראו בספרד משהו כזה הייתה בעונת 1997/8 עם ספורטינג חיחון. אלמריה כרגע גם הקבוצה הכי גרועה בכל חמש הליגות הבכירות באירופה. אז מה השתבש בדרך?
הקבוצה האנדלוסית שמתנדנדת בין הליגה הראשונה לשנייה, נקנתה ב-2019 על-ידי טורקי אל-שייח', שר בממשלה הסעודית ואדם מאוד מקושר. המהלך הביא לאופטימיות רבה והאוהדים כבר פינטזו איך הקבוצה שלהם הופכת לכוח עולה בכדורגל האירופי. השייח' הסעודי אכן השקיע כסף במועדון, אבל גם פיטר מאמנים בסיטונות - הוא פיטר חמישה מאמנים בעונת 2019/2020 כאשר בעונת 2021/22 הצליחה הקבוצה לעלות לליגה הראשונה אחרי שבע שנים. העונה הראשונה בליגה הייתה קשה והיא שרדה רק במחזור האחרון. המאמן האהוב רובי הודיע במפתיע כי הוא יעזוב את הקבוצה ובמקומו מונה ויסנטה מורנו, וכאן החלו הצרות.
3 צפייה בגלריה
גונסלאס מאוכזב
גונסלאס מאוכזב
מאזן רפאים. גונסלאס בפוזה אופיינית העונה
(צילום: AP Photo/Bernat Armangue)
"לא אני בניתי את הסגל, לא נתנו לי את השחקנים שרציתי ולא עשינו הכנה כמו שצריך לעונה", הסביר המאמן שפוטר אחרי שבעה מחזורים וחמישה הפסדים. ההתנהלות של אלמריה בקיץ הייתה תמוהה, כמו ההחלטה למכור את הבלם הפותח סאמו קוסטה למאיורקה, כמה ימים לפני סגירת החלון בקיץ. הסמכות המקצועית בקבוצה הוא המצרי מוחמד אל עאסי, שהכיר את הבעלים הסעודי אחרי שהאחרון קנה קבוצה במצרים, שלא זכתה להצלחה גדולה בלשון המעטה. אל-שייח' שינה את שם הקבוצה לפירמידס, העביר אותה מקהיר וניסה להפוך אותה לקבוצה המובילה בכדורגל המצרי עד שהשתעמם מהצעצוע. גם באלמריה רואים את אותו הדפוס - התלהבות גדולה, השקעה של מיליוני אירו במתחם האימונים ובאצטדיון, אבל גם איבוד עניין ויצירת כאוס.
כעת, אומרים בספרד כי בגלל אותה חובבנות של אל-עאסי, המאמן המצליח רובי החליט לעזוב מיד אחרי שהשאיר את הקבוצה בליגה. "הוא ראה את הנולד", נכתב בתקשורת הספרדית. אלמריה פשוט החליטה לעשות מהפכה בסגל בלי סיבה נראית לעין ואת התוצאות רואים עכשיו. "לא נתנו לי לעבוד כמו שאני רוצה", אמר המאמן המפוטר ויסנטה מורנו, "לא עושים כאלה שינויים בזמן כ"כ קצר".
3 צפייה בגלריה
טורקי אל שייח'
טורקי אל שייח'
טורקי אל שייח'. איבד עניין בקבוצה?
(צילום: Tom Dulat/Getty Images)

"מינינו מאמן חובבן"

המנהל המקצועי אל-עאסי לא אהב את אמירותיו של המאמן, והאשים מנגד: "הקבוצה לא הייתה יכולה לרוץ במשך 60 דקות. מינינו מאמן חובבן, בגלל האימונים שלו שחקנים רבים נפצעו ובקושי היו לנו 11 שחקנים להרכב. זאת הייתה טעות גדולה למנות אותו. הוא לא הבין למה הוא פוטר בכלל, והסברנו לו שהוא לא ניצח אפילו במשחק אחד. כשהמאמן החדש הגיע, הוא גילה שיש שחקנים שבכלל לא נמצאים בכושר משחק שמתאים לליגה הראשונה. השחקנים שהבאנו לא טובים? אלה שטויות, עשרה שחקנים שלי מבוקשים במועדונים גדולים יותר, והיו יכולים להימכר בינואר בעשרות מיליונים".
בין הדיבורים למציאות העגומה יש פער לא קטן. אלמריה הביאה בחלון ההעברות החורפי ארבעה שחקנים בהשאלה, לא בדיוק כוכבים גדולים. נראה שהמטרה היא בעיקר לצמצם עלויות ככל הניתן. האם היא תתמודד בשנה הבאה על העלייה עם תקציב גבוה יותר? הכל תלוי אך ורק במצב הרוח של הבעלים טורקי אל-שייח', שבינתיים נראה עסוק בעיקר בארגון אירועי ספורט גדולים בסעודיה, ופחות מעניין אותו הנכס הקטן בספרד.
3 צפייה בגלריה
גריטאנו
גריטאנו
גאיסקה גריטאנו. "הסיטואציה הכי קשה שהייתה בה"
(צילום: EPA/Daniel Gonzalez)
בינתיים, אלמריה הביאו מאמן חדש - גאיסקה גריטאנו, לשעבר בבילבאו, כדי שיציל את המצב. אבל גם המאמן החדש לא מביא הצלחה - ב-15 משחקים הוא מחזיק במאזן של 12 הפסדים ושלוש תוצאות תיקו. יש לו ניצחון אחד, בגביע המלך.
"זאת הסיטואציה הכי קשה שהייתי בה בקריירה שלי, גם כשחקן וגם כמאמן", הודה גריטאנו בגילוי לב, "אני והשחקנים נצטרך להיות חזקים מנטלית. אנחנו עוברים חודשים קשים מאוד, אני מקווה שנלמד מזה בסופו של דבר. אנחנו צריכים לשמוח על ההתלהבות שלנו, ולהפסיק לעשות טעויות טיפשיות".
אלמריה צברה רק שבע נקודות, היא רחוקה 13 נקודות מחוף מבטחים - וכרגע נראה שהישארות בליגה היא משימה בלתי אפשרית. בנקודת הזמן הזאת הם רק לא רוצים להמשיך לשבור עוד שיאים שליליים. ספורטינג חיחון של 1997/98 צברה 13 נקודות והפכה לקבוצה הכי גרועה בהיסטוריה של הלה-ליגה, לאלמריה יש 14 מחזורים כדי לא להיכנס לספרי ההיסטוריה. לא בטוח שהיא תצליח להימנע מכך.
פורסם לראשונה: 09:29, 18.02.24