אנחנו מטיילים עם הילדים מאז שהם נולדו. לצורך העניין, בננו הבכור - בן 4.5 הספיק לטוס עד כה 8 פעמים לחו"ל מאז שנולד. אבל רק בפסח האחרון החלטנו שהגיע הזמן לשבור את מחסום הטיסות הארוכות וטסנו כל המשפחה לטיול במרכז אמריקה.
16 צפייה בגלריה
קוסטה ריקה עם הילדים
קוסטה ריקה עם הילדים
לא רק אחרי צבא: טיול במרכז אמריקה עם הקטנים
(צילום: איתמר קוטלר)
16 צפייה בגלריה
קוסטה ריקה
קוסטה ריקה
(איתמר קוטלר)
16 צפייה בגלריה
קוסטה ריקה
קוסטה ריקה
אשתו של איתמר ובנם בן ה-4.5 שכבר ראה עולם
(איתמר קוטלר)
אז נכון שהטיסות ארוכות ומאתגרות, אבל חוויית הטיול הכוללת התגלתה טובה בכמה רמות ממה שיש ליעדים הקרובים להציע. המסקנה שלנו ברורה - אנחנו סיימנו עם אירופה לשנים הקרובות.
זו הפעם השלישית שלי בקוסטה ריקה. המדינה אומנם השתנתה והתפתחה, אבל גם היום מדובר בחוויית טיול אותנטית למדי עם חיבור לטבע שלא קיים כמעט בשום מקום אחר בעולם.
16 צפייה בגלריה
קוסטה ריקה 11
קוסטה ריקה 11
איתמר קוטלר עם הילדים
(איתמר קוטלר)

ללא צורך בהשגחה צמודה על הקטנים

הטיסות לקוסטה ריקה יקרות משמעותית מטיסות לכל יעד באירופה, אבל עלות המחיה נמוכה משמעותית. כך שבשקלול כל מרכיבי הטיול, מדובר בעלות דומה לטיול באחת ממדינות מערב אירופה הפופולריות, וביחס לפרק הזמן והתמורה כאן לכסף - זה שווה יותר.
16 צפייה בגלריה
קוסטה ריקה 1
קוסטה ריקה 1
המקום המושלם להתחבר עם הטבע
(איתמר קוטלר)
16 צפייה בגלריה
קוסטה ריקה
קוסטה ריקה


(איתמר קוטלר)
המדינה היא "לונה פארק של הטבע", ומספקת לילדים חוויות מגוונות ויוצאות דופן בשילוב הרגשה אמיתית של חופש. תנו לילדים חיות, אטרקציות, שמש וים במקום שלא דורש השגחה צמודה מידי מצד ההורים (ובקוסטה ריקה הילדים יכולים לרוץ חופשי ברוב החופים ומסלולי הטיול) ותקבלו מתכון מנצח לחופשה משפחתית מושלמת.

אל תבואו לכאן בקיץ

העונה המתאימה ביותר לטיול בקוסטה ריקה היא העונה היבשה בין החודשים דצמבר-אפריל, כשגם החודשים נובמבר ומאי סבירים לטיול מבחינת כמות המשקעים הממוצעת.
לא מומלץ לקחת את המשפחה לטיול בקוסטה ריקה בעונה הגשומה (יוני-אוקטובר) כי קיים סיכון יותר מסביר שחלקים מהטיול יהרסו עקב גשם בלתי פוסק. אם הזמן היחיד בו אתם יכולים לטוס הוא בחופשת הקיץ או בחגי תשרי, עדיף לבחור יעד אחר. חופש פסח לעומת זאת הוא זמן מושלם לטיול בקוסטה ריקה.
16 צפייה בגלריה
קוסטה ריקה
קוסטה ריקה
(איתמר קוטלר)

את הטיול בקוסטה ריקה צריך לעשות עם רכב ורצוי מאוד שיהיה זה רכב 4X4. ניתן לטייל גם בתחבורה ציבורית, אך טיול שכזה בוודאי שאינו מתאים לילדים. מרחקי הנסיעה לא ארוכים במיוחד וכמות השעות היומית הכוללת על הכביש לא אמורה לעלות על 3-4 שעות לכל היותר.
יש לבחור את הפעילויות בהתאם לגיל הילדים ומה שהם אוהבים לעשות. מומלץ להעריך את זמני הנסיעה לפחות ב-20% יותר ממה שמראות המפות של גוגל או ווייז ולהימנע לחלוטין מנהיגה בשעות החושך.

מלונות עם שטחים פתוחים - זה מה שאתם מחפשים

אנחנו טיילנו בקוסטה ריקה במשך 12 יום והוספנו עוד 9 ימים בצד הקריבי של מקסיקו. לא ניתן לבצע במדינה טיול כוכב ויש צורך להחליף מקומות לינה כל 2-3 ימים לכל היותר. למעט הלילה הראשון והאחרון, מומלץ להישאר לפחות שני לילות בכל מקום כדי לייצר טיול מאוזן ולא עמוס מידי.
16 צפייה בגלריה
קוסטה ריקה
קוסטה ריקה
טיול ארוך עם הילדים בקוסטה ריקה ומקסיקו
(איתמר קוטלר)
מומלץ לבחור מקומות לינה שאינם דורשים סטייה משמעותית מהמסלול בכדי לא לבזבז זמן יקר בנסיעות מיותרות. ילדים אוהבים מקומות גדולים בהם ניתן לרוץ ולהשתולל ללא הגבלה ובקוסטה ריקה ניתן למצוא המון מקומות שכאלה. רובם גם נמצאים בחיק הטבע עם נופים מרהיבים ובעלי חיים שמסתובבים להם חופשי.
16 צפייה בגלריה
קוסטה ריקה 2
קוסטה ריקה 2
התכוננו לטייל עם הרבה בעלי חיים מסביבכם
(איתמר קוטלר)
יום הטיול בקוסטה ריקה אינו ארוך מידי מאחר שהשמש שוקעת לפני 6 בערב. לכן מומלץ לוודא שיש ארוחת בוקר בכל מקומות הלינה על מנת שתוכלו להתחיל את היום מוקדם יחסית.
16 צפייה בגלריה
קוסטה ריקה 1A
קוסטה ריקה 1A


(איתמר קוטלר)
המטבע בקוסטה ריקה נקרא קולון אבל ניתן לשלם בכל מקום גם בדולרים. ההמלצה היא להגיע למדינה רק עם שטרות של 10 ו-20 דולר ולא להמיר כסף בכלל למטבע המקומי (שערי ההמרה ברוב המקומות מזעזעים).
אתם מגיעים לטיול במדינה חמה, לכן למעט פריט חמים אחד או שניים - בעיקר לטיסות ולמקומות הגבוהים בהם יתכן ויהיה מעט קריר בלילה, מומלץ לקחת בעיקר בגדים קצרים. בנוסף, תארזו גם נעלי הליכה נוחות, סנדלי הרים וכמה שיותר אמצעים להגנה מפני השמש.

לוותר על עיר הבירה סן חוזה

שדה התעופה הבינלאומי של קוסטה ריקה ממוקם בסמוך לעיירה אלחואלה כחצי שעה נסיעה מעיר הבירה סן חוזה. על עיר הבירה ניתן ואף מומלץ לוותר לחלוטין.
אין באמת מה לעשות שם, אזורים מסוימים בעיר נחשבים לפחות סימפטיים וגם אם נוחתים מאוחר בלילה עדיף לישון באלחואלה או בעיירה אחרת בסמוך לשדה התעופה ולא להיכנס לסן חוזה.
את יום הטיול הראשון מומלץ להקדיש לאחד מהרי הגעש פואז (Poas) או איראזו (Irazu) ולפארק "גני המפלים לה פז" (La Paz Waterfalls Gardens).
שילוב האטרקציות עם פארק החיות והמפלים בחיק הטבע מהווה סיפתח מעולה לטיול ונותן לילדים לראות כבר ביום הראשון חלק גדול מהחיות של קוסטה ריקה. חיות שבהמשך הטיול יתרוצצו, יקפצו, יעופו או יזחלו לידם בחיק הטבע.
הפארק הלאומי מנואל אנטוניו
הצד הפסיפי של קוסטה ריקה כולל לא מעט עיירות חוף, חופי גלישה וחופי סתלבט. אבל החוף היפה והמיוחד ביותר נמצא בשמורת הטבע מנואל אנטוניו.
בתכנון כדאי לשים לב לעובדה שהפארק סגור בימי שני. אם ניתן, מומלץ גם להימנע מלהגיע לפארק בימי ראשון אז המקומיים בחופש והם נהנים מכניסה ללא תשלום.
חוף הים במנואל אנטוניו הוא אחד מהיפים ביותר שיש לקוסטה ריקה להציע, אבל מה שמייחד את השמורה הם בעלי החיים שמתרוצצים בה חופשי הן במסלולי ההליכה הקצרים והן בחוף הים עצמו.
16 צפייה בגלריה
קוסטה ריקה 3
קוסטה ריקה 3
קוף בפארק מנואל אנטוניו
(איתמר קוטלר)
קופים קופצים בין העצים, טוקניים עפים בשמיים, איגואנות זוחלות על החול ואם קצת מזל תראו גם עצלנים, דביבונים וציפורים נוספות. הים במנואל אנטוניו פשוט מושלם לרחצה עם מים רדודים בלי גלים בכלל, או בשתי מילים "ים פלטה".
אם יש לכם מספיק זמן, עיירות חוף שניתן לשקול להגיע אליהן בצד הפסיפי הן דומינקל, חאקו, מונטזומה, מאל פאיס או סנתה תרזה (לגולשים שבינינו), טמרינדו ופורטו סמארה.

צפון של טבע ואדרנלין

הטיול בחלק הצפוני של קוסטה ריקה מתרכז סביב שמורת הטבע מונטורדה (והעיירה הסמוכה סנטה הלנה) והעיירה לה פורטונה.
שמורת הטבע של מונטורדה היא יער עננים מרהיב ביופיו. לצד מסלולי הטיול "הרגילים", ניתן למצוא גשרים תלויים המאפשרים ללכת מעל הג'ונגל ולצפות בו מגובה צמרות העצים, מסלולי אומגה שמגיעים למספר קילומטרים, רכבל ופעילויות אקסטרים נוספות (האומגה מתאים לילדים מגיל 4 ומעלה בליווי מבוגר).
עוד בסנטה הלנה ניתן למצוא חוות פרפרים, חוות סחלבים, חוות צפרדעים, חוות נחשים ועיירה קטנה ומנומנמת עם מספר בתי קפה ומסעדות מקומיות.
גשרים תלויים בשמורת מונטורדה
הדרך בין מונטורדה ולה פורטונה לוקחת שלוש שעות בנסיעה איטית על דרכי עפר. אבל ההמלצה היא להאריך מעט את הדרך ולעשות טיול בשמורת Rio Celsete המרהיבה. המסלול בשמורה מחולק לשני חלקים.
16 צפייה בגלריה
קוסטה ריקה 4
קוסטה ריקה 4
מפחיד משהו: אחד מהגשרים התלויים
(איתמר קוטלר)
החלק הראשון לוקח 45 דקות הליכה לכל כיוון ומוביל אל מפל מושלם בצבע כחול זרחני שנראה במבט ראשון לא אמיתי. המשך המסלול מעט מאתגר יותר וכולל טיפוס ללגונות העליונות מעל המפל.
16 צפייה בגלריה
קוסטה ריקה 5
קוסטה ריקה 5
נראה לא אמיתי
(איתמר קוטלר)
הצבע הייחודי של הנהר והמפל נוצר ממינרלים שמקורם בפעילות וולקנית תת קרקעית. בסמוך לשמורה ישנם מספר הרי געש פעילים. אגב, לא מומלץ להגיע למסלול אם יורד גשם או שירד גשם אינטנסיבי בימים הקודמים כיוון שאז הצבע הכחול הופך לחום והמסלול כולו מתמלא בוץ, עד לרמה שבכניסה לשמורה מחלקים מגפיים מיוחדים להליכה בבוץ.

האטרקציה מספר 1 שהפסיקה להיות פעילה

העיירה לה פורטונה היא אחד ממוקדי התיירות הכי גדולים במדינה ולא בכדי, יש בה המון מה לעשות. הר הגעש ארנל הוא סימן ההיכר המפורסם ביותר של העיירה ועד לפני כעשור הוא היה מתפרץ כל הזמן. לפני כעשור הר הגעש נדם פתאום וההתפרצויות נעלמו (למרות שעודנו פעיל) וכולם מחכים שהוא יחזור לימים הטובים בהם היה האטרקציה מספר 1 בקוסטה ריקה.
אבל גם בלעדיו, שמורת ארנל כוללת מסלולי הליכה, גשרים תלויים ואומגות. מפל לה פורטונה הוא מסלול טיול נחמד שיוצא מפאתי העיירה ומוביל אל מפל מרשים בחורש טבעי.
16 צפייה בגלריה
קוסטה ריקה 6
קוסטה ריקה 6


(איתמר קוטלר)
בסמוך לעיירה ישנם מספר מסלולי הליכה מודרכים בהם ניתן לצפות בחיות רבות כמו טוקניים, עצלנים וקופים. רכיבה על סוסים, טרקטורונים ואפילו טיסה בהליקופטר מעל הר הגעש הן הפעילויות לחובבי האקסטרים. את סוף היום מומלץ לסיים באחד מהמעיינות החמים שנמצאים בסמוך לעיירה.

ציפור בקניון השחור קוסטה ריקה

מלה פורטונה ניתן לעשות טיול יומי לשייט בקניון השחור (Cano Negro). מדובר באזור הנמצא בסמוך לגבול של קוסטה ריקה עם ניקרגואה, אזור שנחשב לאחד המקומות הטובים בעולם לצפייה בזנים רבים של ציפורים כמו גם בתנינים, קופים, עצלנים ובעלי חיים נוספים.
בעיירה שכוחת האל הצמודה לנהר תמצאו מספר מפעילי סירות מקומיים שייקחו אתכם לשייט מרתק בנהר. מדובר באזור חם ולח עד מאוד כך שכדאי שלא להגזים עם אורך השייט (במיוחד עם ילדים) ושעתיים זה זמן מצוין וממצה.
לשוט אל הג'ונגל בשמורת טורטוגרו
שמורת טורטוגרו היא כנראה המקום הכי קסום ומיוחד בקוסטה ריקה. זהו ג'ונגל סבוך על החוף המרושת כולו ברשת של תעלות מים והגישה אליו אפשרית בשייט דרך נהר, בשייט ימי דרך החוף או בטיסה.
בשביל להגיע לטורטוגרו תצטרכו לנסוע לעיירה בשם לה פבונה (La Pavona) הנמצאת באמצע שום מקום, שם תחנו את הרכב בחנייה מסודרת ותעלו על סירה אל עבר טורטוגרו. השייט ייקח בין 45 דקות לשעתיים בהתאם לגובה הנהר (ככל שהנהר רדוד יותר, השייט קשה וארוך יותר). בסיום השייט הסירה תוריד אתכם בעיירה הקטנה של טורטוגרו.
16 צפייה בגלריה
קוסטה ריקה 7
קוסטה ריקה 7
(איתמר קוטלר)

זה המקום המושלם להתחבר באופן מושלם לשקט ולטבע. לצאת לסיורי שייט בתוך הג'ונגל ולהשקיף על החיות מהצד מבלי להפריע את מנוחתן. המלון בו ישנו היה ממש בתוך הג'ונגל והחיות הסתובבו בו באופן חופשי.

קפיצה קטנה לג'מייקה

בדרום בצד הקריבי של קוסטה יש עיירה בשם פורטו וייאחו שרוב התושבים בה יוצאי ג'מייקה. מוזיקת רגאיי מתנגנת מכל עבר וניתן למצוא בסמוך אליה כמה מהחופים היפים בקוסטה ריקה. ניתן לישון בפורטו וייאחו עצמה הנחשבת לתוססת יותר או בעיירה קוואיטה הנמצאת במרחק 20 דקות נסיעה ונחשבת רגועה הרבה יותר.
מומלץ גם לבקר בשמורת קוואיטה שהיא אחת מהשמורות היפות ביותר בקוסטה ריקה וניתן לראות בה כמויות גדולות של בעלי חיים, וגם החופים הנמצאים בתוך השמורה הם מהיפים ביותר במדינה.

לכו עם החלומות שלכם

טיול עם ילדים אינו דבר קל, בטח כשמדובר ביעד רחוק וטיסות ארוכות. אבל זה בהחלט אפשרי ברגע שמחליטים. אין תחליף לזמן האיכות שתבלו עם המשפחה והחוויות שתצברו ילוו אתכם ואת הילדים כל החיים.
גם אם הילדים קטנים ולא יזכרו חלק מהחוויות, זה לא מוריד ולו במעט מהזמן הקסום שהם בילו רק עם המשפחה.
16 צפייה בגלריה
קוסטה ריקה 1
קוסטה ריקה 1
קוסטה ריקה: שווה את המאמץ. גם עם הילדים
(איתמר קוטלר)
בשביל להפוך טיול כזה לריאלי כדאי להזמין את כל השירותים - טיסות, מלונות ורכב שכור, הרבה מאוד זמן מראש (אנחנו הזמנו כמעט שנה מראש את כל הטיול) זה יכול לחסוך לכם כמעט 50% ממה שתשלמו אם תזמינו במועד מאוחר יותר, ויכול להיות ההבדל באם טיול כזה אפשרי מבחינה כלכלית או שאין על מה לדבר.
העלויות אצלנו היו: טיסות כ-1,000 דולר למבוגר, 900 דולר לילד ו-100 דולר לתינוק.
לינה ברמה טובה מאוד בחדרים שמתאימים למשפחות עלתה בממוצע 150 דולר ללילה (היו כמובן מקומות של יותר ופחות).
רכב 4x4 עלה כ-50 דולר ליום. מחיר הדלק הוא כ-1 דולר לליטר. עלות כניסה לשמורות טבע נעה סביב 15 דולר לאדם ואטרקציות בין 30 ל-40 דולר לאדם. מחירי האוכל נעו סביב 10-15 דולר לאדם לארוחה מלאה. כאמור, העלויות הנ"ל של הטיסות, הרכב והמלונות הם כשמזמינים הרבה מאוד זמן מראש (מעל חצי שנה). אחרת זה לפחות פי 1.5 יותר.
בשורה התחתונה, אם אתם אוהבים טבע, אין מקום בעולם כמו קוסטה ריקה.