יותר ישראלים טסים לחו"ל על מנת לציין את החגים הקרבים בחודש אוקטובר. 36% מהישראלים מתכננים חופשה בחו"ל בתקופת החגים. ומה לגבי עלות החופשה? נראה שהיא השיקול המרכזי.

עלות כשיקול עיקרי. קולינריה בתחתית

לפי סקר חדש של חברת אגודה (Agoda) שנערך עבור ynet במכון גיאוקרטוגרפיה, כ-50% מהישראלים מחשיבים את העלות כשיקול העיקרי כאשר הם מתכננים חופשה משפחתית.
שיקולים נוספים שצוינו בסקר היו אטרקציות ופעילויות ביעד (26%), המרחק בין מקום הלינה לפעילויות והאטרקציות (12%), אוכל ומסעדות ביעד (8%) ולבסוף המתקנים במקום האירוח (5%).
מה הופך את החופשה המשפחתית לאידיאלית עבור הישראלים?
קרוב לרבע מהישראלים (22%) ישמחו לבקר ביעד חדש שהמשפחה עדיין לא בקרה בו, בעוד ש כ- 38% מעוניינים לנסוע למקום בו לכל אחד מבני המשפחה יש מה לעשות וליהנות. אלה צויינו כיותר חשובים מחופשה בטבע (15%), חופשת חוף מרגיעה (14%) וחופשה פעילה עם מסלולי טיול וספורט (11%).
מהי המטרה העיקרית ליציאה לחופשה?
עוד עולה מהסקר כי הישראלים מצפים לחופשה בעיקר על מנת לבלות זמן איכות עם המשפחה (43%) וכן לקחת הפסקה מהעבודה ולהירגע (29%). חוויות קולינריות הינן בתחתית סדר העדיפויות (4%), זאת, בעוד ש 16% מדווחים כי הם מצפים להתנסות בדברים ופעילויות חדשות וללמוד על תרבויות חדשות (8%).

8 צפייה בגלריה
חופשה משפחתית: כך תעשו את זה נכון לכולם
חופשה משפחתית: כך תעשו את זה נכון לכולם
כמה אתם מתחשבים ברצונות בני המשפחה בחופשה?
(צילום: shutterstock)
כמה ימים הישראלים ינפשו בחו"ל?
עבור אלה שיטוסו בחודש אוקטובר, התקופה הקצרה ביותר בה ישהו בחו"ל הינה 3 ימים, ועבור 7 מ-10 נופשים לפחות שבוע. זאת, בעוד 22% יטוסו לתקופה ארוכה יותר של 8-14 ימים.

נשים מצפות לזמן משפחה, גברים רוצים להתחדש

כמעט 50% מהנשים ציינו כי הן מצפות לחופשה בעיקר על מנת לזכות בבילוי יותר זמן עם המשפחה, זאת, לעומת 39% מהגברים. הגברים לעומת זאת, מצפים להתנסות בדברים חדשים בזמן החופשה (20%) וכן מצפים להזדמנות ללמוד על תרבויות חדשות (10%).
האם יש הבדל בסוג החופשה לפי אזור המגורים בארץ?
תושבי אזור ירושלים זקוקים יותר לפסק זמן מהעבודה. 39% מהמשיבים תושבי ירושלים והסביבה מצהירים כי הם הכי מצפים למנוחה ופסק זמן מהעבודה בזמן החופשה. זאת, לעומת 24% מאזור הצפון, 26% מהשרון, 24% מהדרום ו-35% מתושבי המרכז.
לגבי סוג החופשה, הנתון שעולה הוא שדווקא תושבי הדרום בחרו בחופשת חוף מרגיעה כחופשה האידאלית שלהם (19%), זאת לעומת 5% בלבד מתושבי אזור ירושלים, 11% מתושבי הצפון, 17% מתושבי השרון ו- 13% מאזור המרכז.
הסקר נערך כאמור על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה, בקרב 500 גברים ונשים, בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל.
אגודה הינה הינה חלק מקבוצת בוקינג אחזקות (Nasdaq: BKNG) ואחת מפלטפורמות הזמנת הטיולים המקוונות הצומחות בעולם. החברה נוסדה ב-2005 כסטארט-אפ בסינגפור וכיום מציעה למעלה משני מיליון מקומות אירוח ביותר מ-200 מדינות בעולם.

איפה הישראלים בחרו לנפוש השנה לעומת 2018?

נכון להיום, היעדים המובילים שהתפוסות אליהם עומדות כרגע על ממוצע של 90% הם: קפריסין, רודוס, כרתים ולונדון. כך לפי חברת ארקיע. בחברת התעופה הישראלית אומרים ל-ynet כי גם הקו החדש שהחברה השיקה להודו (גואה וקוצ'ין) לא נשאר הרחק מאחור והטיסות המתוכננות לצאת בסוכות עומדות כבר עתה על ממוצע של 80 אחוזי תפוסה.
אך כאמור, יש לזכור שמדובר ביעד שהחברה תולה בו כעת את יהבה מאחר שהושק רק לאחרונה.
"נתון מעניין הוא כי בהשוואה לשנה קודמת עלות הטיסות נמוכה יותר משמעותית עקב המועד המאוחר של החגים וכך ניתן לטוס לחופשה בסוכות במחירים שלא היינו רגילים אליהם בשנים האחרונות", כך לפי גורמים בכירים בחברה.
"בתקופה זו של השנה אנחנו רואים ביקושים גבוהים דווקא ליעדי 'הקיץ' והן ליעדים כמו לונדון ותאילנד", כך עוז ברלוביץ מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל.
מעבר לטיסות הרגילות, חברת ארקיע החליטה לפנות גם אל ציבור המשפחות הצעירות ומציעה טיול מאורגן לרומניה בהשתתפות כוכב הילדים, יובל המבולבל. במהלך הטיול המשפחות יוכלו לפקוד אטרקציות מותאמות כדוגמת פארק חבלים, טיול ג'יפים ופארק מים.

באיזה חג עדיף לטוס?

"מי שעדיין רוצה לחפש חופשה זולה יותר - שייסע בסוכות", מליץ עומר להט, סמנכ"ל שיווק חברת אליס, מנוע לחיפוש טיסות מבית "תלמה נסיעות ותיירות".
"אם בסוכות של שנה שעברה, רוב היעדים המובילים היו יעדי מערב אירופה, אנחנו רואים שבסוכות 2019 יש עלייה ליעדים הרחוקים שבמהלך השנה לא נמצאים במיקום גבוה מבחינת ההעדפה של הצרכן הישראלי".
להט מדבר על האנוי, טוקיו וקולמבו - בירת סרי לנקה, שבשנה שעברה התמקמה במקום ה-66, השנה זינקה לעשירייה הראשונה בהעדפות הישראלים.
8 צפייה בגלריה
היעד הקלאסי לגלישה: סרי לנקה
היעד הקלאסי לגלישה: סרי לנקה
יעד מבוקש וחדש לחגים: סרי לנקה
(צילום: shutterstock)
בנוסף, כנראה בגלל שסוכות השנה יוצא באוקטובר, הרבה פחות ישראלים יגיעו לכרתים לעומת שנה שעברה. לצד אלו נראו יעדים רחוקים נוספים שכן נפוצים גם במהלך השנה: ניו יורק ובנגקוק.
"בשנים האחרונות קיימת תופעה של יציאה מוגברת של ישראלים בראש השנה, בתוך כך אנו רואים כי כל הטיסות בראש השנה מלאות, מה שלא היה בעבר. ייתכן והסיבה היא גם שחג הסוכות השנה יוצא מאוחר יותר (אמצע אוקטובר) ולכן יעדי הבטן-גב פחות אטרקטיביים", מסביר רונן קרסו, סמנכ"ל איסתא.

ירידת מחירים ביעדי בטן-גב ונהירה למלדיביים

לדברי יניב פרנקל, מנכ"ל Cheapflights.co.il: "השינוי הגדול לעומת שנה שעברה הוא בעיקר במחירי החופשות, מאחר והחגים יוצאים בחודש אוקטובר ולא בספטמבר. המשמעות היא ירידת מחירים כמעט בכל היעדים ובמיוחד ביעדי בטן-גב, שם אפשר לראות הוזלה של עד 20% לעומת שנה שעברה.
8 צפייה בגלריה
נוסעים לחו"ל עם הילדים? אפשר לחשוב קצת אחרת
נוסעים לחו"ל עם הילדים? אפשר לחשוב קצת אחרת
יעדי ה"בטן-גב" עדיין מככבים גם בחגים
(צילום: shutterstock)
"מזג האוויר באוקטובר לא מרתיע את הישראלים והביקושים לרודוס וכרתים גבוהים, בעיקר בקרב משפחות. אם בעבר יעדי בטן-גב היו מוגבלים לעונת הקיץ, השנה אנחנו רואים שהישראלים גילו שאפשר להנות ביעדים אלו גם בעונות המעבר - מטיולים בטבע ובכפרים בסביבה, קניות, אטרקציות, ספורט אתגרי ועוד.
"בדומה לשנים קודמות, סוכות הוא החג היקר ביותר לחופשה והימים בין יום כיפור לסוכות הם הזולים ביותר. בגלל ריכוז גבוה של ימי חופש השנה, קיימים ביקושים גבוהים לחופשות ביעדים רחוקים כמו ארה"ב ותאילנד, כשהכוכב השנה הוא האיים המלדיביים עם מחירים אטרקטיביים מאוד".

השנה - יותר קבוצות גדולות

לפי נתוני השטיח המעופף ישנה עליה השנה של כ-20% בנסיעות של קבוצות גדולות לנופש בחגים. קבוצות אלו - המונות מעל 15 איש בהזמנה אחת, מורכבות ברובן ממשפחות הכוללות את ראשי המשפחה - סבא וסבתא יחד עם הילדים ונכדיהם.
השנה ניתן לראות מגמה נוספת של קבוצות גדולות של חברים שייסעו לחגוג יחד את החגים בחו"ל.
8 צפייה בגלריה
לא רק הרכבים של המשפחה הגרעינית בחופשה
לא רק הרכבים של המשפחה הגרעינית בחופשה
לא רק הרכבים של המשפחה הגרעינית בחופשה
(צילום: depositphotos)
מדוע זה קורה? ראשית, בשל המרחק הגדול מחופשת הקיץ. כמעט חודש שלם להתאוששות בין אוגוסט לחגים שמתחילים בסוף ספטמבר ושערי הדולר והאירו הנמוכים הביאו את הנופשים לקפוץ על ההזדמנות ולהזמין חופשה גם לחגים.

לא רק בקיץ: יוון וקפריסין מככבות גם בחגים

עוד לפי נתוני השטיח המעופף, היעדים הבולטים לקבוצות גדולות הם: רודוס, כרתים, סלוניקי ופאפוס. כ-64% מההזמנות הן חופשות עירוניות ליעדים כמו בטומי, סוצ'י, ברצלונה ובולגריה. יחד עם אלו עולה הביקוש גם לנופש באנטליה שבטורקיה.
גם בטרווליסט, אתר להשוואת מחירים בתיירות, נראתה עלייה בביקוש הנוסעים בהרכבים גדולים. חמשת היעדים המועדפים על המשפחות המורחבות השנה לפי האתר הם: לרנקה, בנגקוק, כרתים, רודוס, ואנטליה חשזרה לככב השנה.
8 צפייה בגלריה
המלון ממבט הרחפן
המלון ממבט הרחפן
איי יוון וקפריסין ממשיכים להיות בראש רשימת הביקושים
(צילום: אסף קוזין)
זאת לעומת היעדים המועדפים על המשפחות המורחבות בשנת 2018 שאז היו כרתים, רודוס, רומא, בורגס ובנגקוק. לא שונה בהרבה.
לדברי תמר גרזון, מנכ"לית טרווליסט: "השנה, חודש אוקטובר מרובה בחגים ובימי חופש, עובדה המכשירה את הקרקע לחופשות משפחתיות מרובות משתתפים. בנוסף, השמים הפתוחים וירידת המחירים משחקים גם הם לטובת הישראלים ומאפשרים יציאה לחופשה נוספת, מעבר לחודשי חופשת הקיץ".

מצד שני: העדפה גדולה ליעדים אורבניים

עם זאת, לפי חברת אשת טורס, "עיתוי חגי תשרי באוקטובר העלה את הביקושים ליעדים עירוניים כמו בודפשט, אמסטרדם, סלוניקי ובטומי, ולחופשות בטן-גב אלטרנטיביות כמו גואה שבהודו, שניתן להגיע אליה כעת בטיסות ישירות ומזג האוויר בה מתאים לים גם בתקופת החגים". כך לדברי שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית השיווק והמכירות באשת טורס.
הנתונים בחברת ישראייר מלמדים על יעדים כמו רומא, מונטנגרו וסלוניקי כמובקשים ביותר בחגים הקרובים.
8 צפייה בגלריה
מפרת קוטור מאחת התצפיות בהר לובצ׳ן
מפרת קוטור מאחת התצפיות בהר לובצ׳ן
מפרץ קוטור, מונטנגרו
(רון פרץ)
גם בחברת גוליבר רואים העדפה ליעדים עירוניים יותר מאשר יעדי בטן-גב. "מהנתונים שלנו עולה כי למעלה מ-50% מהישראלים שהקדימו להזמין חופשה לחגים בחרו בחבילת נופש למזרח ומערב אירופה, בעוד ש-42% הזמינו נופש ליעדי בטן-גב, זאת בשל השפעת מזג האוויר שצפוי להיות יחסית קריר עם ציון החגים במהלך חודש אוקטובר.
"מי שבכל זאת בחר להתפנק בחופשת בטן גב בחגים נהנה מהוזלה במחירי החבילות ליעדי בטן-גב בכ-18% בממוצע לעומת שנה שעברה. חבילות נופש למזרח ומערב אירופה רשמו אף הן ירידת מחירים של כ-9% בממוצע בהשוואה לחגי תשרי בשנה שעברה", אמר מנכ"ל גוליבר, זיו רוזן.