4 צפייה בגלריה
שפך הירדן
שפך הירדן
טיול מודרך בשפך הירדן
(צילום: החברה להגנת הטבע)
פסטיבל הנחלים הארצי של החברה להגנת הטבע "קרנבל בנחל" יתקיים בסוף השבוע הקרוב זו השנה השנייה – ובמסגרתו מוצעים לציבור 40 טיולים וסיורים מודרכים בנחלים ובמעיינות בכל רחבי הארץ במחיר סמלי מאוד, ואף ללא תשלום כלל.
מטרת הפסטיבל היא לחשוף את הציבור ליופיים וייחודם של הנחלים בישראל ולעורר את דעת הקהל בנוגע לחשיבות השמירה עליהם. זאת במטרה לעודד אנשים לטייל בנחלים, גם באלו הפחות מוכרים ומתויירים, ובכך להפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות לפעול להגנה עליהם. כידוע, חלק גדול מנחלי ישראל במצב עגום – מזוהמים, פגועים, נתפסו על ידי חקלאות, הפכו לתעלות ניקוז מבטון, או שספיקת המים שבהם ירדה בעקבות בנייה מאסיבית.
עשרות הטיולים והסיורים יתקיימו בימים חמישי, שישי ושבת – בין היתר בנחל הירקון, נחל ציפורי, עין דבשה, נחל כזיב, נחל אוג, נחל תנינים, נחל בוקק, נחל פרת, נחל אלכסנדר, נחל לכיש, נחל שורק, נחל רפאים, נחל ג'ילבון, נחל עובדיה, נחל עמירם, נחל פקיעין ואף בירדן הדרומי – בשטח שסגור בשגרה לכניסת מטיילים.
לפירוט כל הסיורים המוצעים והרשמה – הקליקו.
4 צפייה בגלריה
נחל דליה
נחל דליה
מטיילים בנחל דליה
(צילום: החברה להגנת הטבע)
4 צפייה בגלריה
נחל שורק
נחל שורק
נחל שורק
(צילום: החברה להגנת הטבע)
4 צפייה בגלריה
נחל המערה
נחל המערה
נהנים בנחל המערה
(צילום: החברה להכנת הטבע)
את האירועים יזמה ומובילה החברה להגנת הטבע, בשיתוף פעולה עם רשויות ניקוז ונחלים כמו רשות ניקוז ונחלים קישון, רשות נחל ירקון, רשות ניקוז ונחלים גליל מערבי, רשות ניקוז שרון, ורשויות מקומיות, בהן עיריית אשדוד (בשיתוף איגוד ערים אשדוד יבנה, תיירות אשדוד) ומועצה אזורית עמק חפר.
ההשתתפות בטיולים ובסיורים במחיר סמלי - חלקם במחיר של 25 שקלים למבוגר (20 שקל לחברי החברה להגנת הטבע) ו-15 שקלים לילד, וחלקם במחיר של 10 שקלים בלבד למשתתף. חלק מהסיורים יהיו ללא תשלום בכלל.
בחברה להגנת הטבע מקווים כי אירועי הפסטיבל יחדדו בפני הציבור את ההכרה בחשיבותם של הנחלים - הן מבחינה טבעית והן לאדם - ויעוררו את דעת הקהל לגבי הצורך בשמירה על הנחלים והמעיינות כבתי גידול טבעיים, נקיים ולא פגועים. על פי החברה להגנת הטבע, מצב הנחלים בארץ כיום עגום למדי - רובם מזוהמים בזיהומים שונים – החל מביוב, קולחין ושפכי תעשיה, דרך פסולת ועד עכברת. התוואי הטבעי של רבים מהם נפגע כתוצאה מפיתוח ובינוי ללא התחשבות במבנה הטבעי, ואחרים פשוט הפכו לתעלות ניקוז מבטון. בנוסף, מעיינות רבים נתפסים לצורכי חקלאות, ובחלקם ספיקת המים נפגעת עקב בנייה מאסיבית.
איריס ארבל, רכזת מעורבות ציבור בחברה להגנת הטבע, אומרת כי "במסגרת 'קרנבל בנחל' הציבור יוכל ליהנות מאחד ממשאבי הטבע היותר יפים שיש לטבע בארץ להציע. הטיולים והאירועים הם בפרישה ארצית, מודרכים על ידי מדריכי ואנשי המקצוע של החברה להגנת הטבע ועל ידי אנשי רשויות הניקוז והנחלים ומוצעים, לכבוד הקרנבל, במחירים סמליים. הקרנבל הוא חגיגה של נחלים ומעיינות ואנו מברכים על השותפות עם רשויות ניקוז ונחלים ורשויות מקומיות שהצטרפו לחגיגה. אנו קוראים למקבלי ההחלטות לשמור על משאב טבע נדיר ואיכותי זה, לפעול בדחיפות להפסקת זיהומי הנחלים, בעיקר בנחלי החוף, ולעצור את הפגיעה המתמשכת במעיינות, בעיקר באזור החולה והגולן ובהרי ירושלים".