בשיתוף רשות הטבע והגנים
חג החנוכה הגיע, ואין דרך טובה יותר לחגוג את חג האור, מאשר לקחת את המשפחה ולצאת לפעילות מהנה ומעשירה באתרי הטבע היפים בישראל. מידי שנה מציינת רשות הטבע והגנים את "שבוע המורשת" בחג חנוכה, וגם השנה נמשכת המסורת: בחג הקרוב, בין התאריכים 13-17 בדצמבר, יתקיימו מגוון פעילויות ייחודיות, סביב שבוע המורשת וחג חנוכה, ביניהן סיור ייחודי לאיתור מנורת שבעת הקנים בגן הלאומי ציפורי, חוויה מוזיקלית במערות הפעמון הענקיות בגן הלאומי בית גוברין, סיורים מודרכים וטעימה מוזיקלית בגן הלאומי (פארק) הרודיון, סדנאות קצב וצלילי מרפא בגן הלאומי תל ערד ועוד המון סיורים, חידות, משימות וטיולים.
שבוע המורשת בישראל מתקיים זו השנה השביעית בחג החנוכה על ידי רשות הטבע והגנים, משרד ירושלים ומורשת, שימור אתרים ורשות העתיקות.

גן לאומי ציפורי

ציפורי היא "בירת הגליל" הקדומה, המקום שבו נחתמה המשנה ובה פעלה הסנהדרין. פאר עברה ניכר היטב גם היום, ולצד הפסיפס המפורסם שבה שזכה לתואר "המונה ליזה של הגליל", אתם מוזמנים לגלות עוד עשרות פסיפסים מרהיבים באתר. תוכלו גם לבקר בבית הכנסת הקדום ששופץ ושומר ובו מוקרן סרט, בוילה הרומאית המרשימה, במצודה צלבנית ובמפעל מים תת-קרקעי שמזמן טיול חוויתי לכל המשפחה.
9 צפייה בגלריה
גן לאומי ציפורי
גן לאומי ציפורי
גן לאומי ציפורי
(צילום: מנו גרינשפן)
ציפורי לאור נרות - במסגרת שבוע מורשת בישראל
וְעָשִׂיתָ מְנֹרַת זָהָב טָהוֹר מִקְשָׁה תֵּעָשֶׂה הַמְּנוֹרָה יְרֵכָהּ וְקָנָהּ גְּבִיעֶיהָ כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ מִמֶּנָּה יִהְיוּ (שמות כה, לא)
אתם מוזמנים לחוד חידות בבית הכנסת העתיק, לחפש את מנורת שבעת קנים החקוקה על גבי אחת ממרצפות הקרדו, לבקר בפסיפס אורפיאוס המנגן האלוהי ולקנח בהצגה בבית הכנסת הקדום "סודו של אהרון ומנורת הזהב".
9 צפייה בגלריה
גן לאומי ציפורי
גן לאומי ציפורי
גן לאומי ציפורי
(צילום: מנו גרינשפן)
מתי: 13-16 בדצמבר
שעות הדרכה: 11:00, 13:30
שעות הצגה: 10:00 – 15:00 (הצגה אחרונה שעה 14:00)
מתי: 17.12
שעות הדרכה: 11:00, 13:30
שעות הצגה: -12:00 – 17:00 (הצגה אחרונה ב- 16:30 )
יש להירשם לסיורים ולהצגות עם ההגעה ובקופת האתר, ההשתתפות על בסיס מקום פנוי.
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון.
פעילות ברשת: "המרד הגדול בגליל ומקומה של ציפורי עיר השלום" – הרצאה הכוללת
סיור קצר וירטואלי ברחובותיה ותולדותיה של העיר ציפורי בתקופה הרומית.
מתי: 16 בדצמבר
שעת ההרצאה ברשת: 20:00
יוקרן בפייסבוק רשות הטבע והגנים
לפי הנחיות משרד הבריאות יש לתאם ביקור לפני הגעה לגן לאומי ציפורי ולהירשם במערכת ההזמנות באתר רשות הטבע והגנים.

גן לאומי בית גוברין

גן לאומי בית גוברין-מרשה מציג פלא אדריכלי קדום – מערות רבות, חלקן מסתוריות ומפעימות, שנועדו למגוון שימושים במהלך ההיסטוריה ועל כן הוכרז המקום כאתר מורשת עולמית. מלבד המערות, ממתין למבקרים אמפיתיאטרון מהתקופה הרומית ושרידים של מבצר וכנסייה מהתקופה הצלבנית. באלו נערכו חפירות ארכאולוגיות ופעולות שימור קפדניות.
במתחם האמפיתיאטרון המכונה גם "עיר בני החורין", הוצבו שלטי הסבר והמחשה צבעוניים, המאפשרים למבקרים להכיר את האתר בדרך חווייתית ומשחקית המזמינה לגעת ולהתנסות ולהתחבר אל חיי היומיום במקום.
9 צפייה בגלריה
גן לאומי בית גוברין
גן לאומי בית גוברין
גן לאומי בית גוברין
(צילום: מנו גרינשפן)
בקופת האתר תוכלו לבקש את לוח המשחק "בורחים אל העבר" ולשלב בביקור במקום חוויה משפחתית הכוללת גילוי ופתרון משימות מעולמות התוכן של מרחבי בריחה. המשחק אינו כרוך בתשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר וחינם למנויי מטמון.
חוויה מוזיקלית בגן לאומי בית גוברין
לכבוד חנוכה ושבוע מורשת המצוין השנה בסימן מוסיקה, הכנו לכם חוויה מוסיקלית במערות הפעמון הענקיות. המערות מרשימות כל מי שנכנס אליהן והן מרשימות אף יותר כאשר מופקים בהן צלילים המהדהדים בין קירות וחללי המערות. צורתן המיוחדת של המערות היוו השראה לאמנים ולמוסיקאים בפרט הודות לאקוסטיקה המיוחדת שבהן.
אתם מוזמנים לטייל בין מתחמי המערות השונים שבגן לאומי בית גוברין, ולקנח בצלילים והדרכה במתחם מערות הפעמון.
בהדרכה קצרה המותאמת לכל המשפחה, תחשפו למורשת החציבה המאפיינת את האזור ולשימושיהן השונים של המערות, ולאורך הדרך תוכלו להאזין לצלילי נגן פעמונים וכלי הקשה מפתיעים שיוסיפו לביקור חוויה מיוחדת. מתחם מערות הפעמון מונגש לכיסאות גלגלים.
9 צפייה בגלריה
גן לאומי בית גוברין
גן לאומי בית גוברין
גן לאומי בית גוברין
(צילום: מנו גרינשפן)
9 צפייה בגלריה
גן לאומי בית גוברין
גן לאומי בית גוברין
גן לאומי בית גוברין
(צילום: מנו גרינשפן)
בשל הנחיות התו הסגול, הדרכות קצרות של כ15 דקות תצאנה כל חצי שעה ובקבוצות קטנות בלבד – על בסיס "כל הקודם זוכה".
מתי: ימי החנוכה, 13-17 בדצמבר, 2020.
בשעות: 11:00- 15:00 במתחם מערות הפעמון.
הפעילות אינה כרוכה בתשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון.

גן לאומי (פארק) הרודיון

הרודיון הוא המקום שבו קרא המלך הורדוס תיגר על איתני הטבע. במאה הראשונה לפני הספירה יצר "המלך הבנאי" את אחד המבנים הנועזים ביותר בעולם הקדום. כאן, באתר שלימים ביקש להיקבר בו, על גבול מדבר יהודה, הקים הורדוס ארמון קיץ לתפארת, הנחשב פלא אדריכלי בקנה מידה עולמי.
9 צפייה בגלריה
גן לאומי הרודיון
גן לאומי הרודיון
גן לאומי הרודיון
(צילום: מנו גרינשפן)
בשנים האחרונות נערכו בגן לאומי הרודיון עבודות ארכיאולוגיות בקנה מידה נרחב. במהלך העבודות נחשפו 2 מכלולים בעלי חשיבות רבה, שאין כדוגמתם בארץ ובעולם ובתוכם: החדר המלכותי והתיאטרון ומסדרון הקשתות, גרם המדרגות וחדר הכניסה לארמון. פתיחת החדר המלכותי ומסדרון הקשתות לקהל המבקרים מאפשרים לראשונה לחוש את ההוד וההדר בעת הביקור בארמון ההרודיון כפי שחשו בה אורחיו רמי המעלה של הורדוס לפני כ 2000 שנה.
סיורים מודרכים וטעימה מוזיקאלית
כל כך הרבה אוצרות וסודות התגלו, מתגלים ועוד יתגלו בהר מסתורי זה, ההרודיון.
לכבוד שבוע מורשת פתחנו את מערכת המדרגות המונומנטליות ומסדרון הקשתות, וכן של החדר המלכותי שבתיאטרון, שבו חנכנו מיצג מולטימדיה מרהיב וחדשני.
רשות הטבע והגנים מזמינים אתכם להצטרף לסיור במכלולים החדשים שבארמון המלך הורדוס ובנוסף: מופע מוזיקלי אקוסטי אינטימי. במהלך הסיור חוזים במייצג החדש בחדר המלכותי שבתיאטרון, מטפסים בגרם המדרגות המפואר אל מסדרון הקשתות המונומנטלי ומקנחים בתערוכה החדשה שתוצג בחנוכה בבורות המים ותגולל את סיפורם של הממצאים שנחשפו במהלך החפירות באתר. הסיור כולל כניסה למיצג מסדרון הקשתות.
9 צפייה בגלריה
גן לאומי הרודיון
גן לאומי הרודיון
גן לאומי הרודיון
(צילום: ערן קרוזל)
מתי: 13-17.12
בשעות: 10:00 12:00 14:00
מחיר: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון
לסיורים המודרכים יש להירשם עם ההגעה בקופת האתר. ההשתתפות על בסיס מקום פנוי.
מיצג החדר המלכותי התיאטרון
חדר האירוח המלכותי מצוי בראש היציע של התיאטרון בהרודיון. זהו המקום שאליו הורשו להיכנס רק אורחיו החשובים ביותר של המלך הורדוס – מקורבים ושועי עולם. משם הם צפו בהצגות שנערכו על במת התיאטרון האינטימי. היה זה חדר דו-קומתי מרהיב ביופיו, שעוטר בעיטורים ברמה יוצאת דופן, במספר סגנונות אדריכליים. חדר האירוח המלכותי מהווה יצירת אמנות בפני עצמה, מקום בו כל אחד יכול לחוש את ימי הזוהר של הרודיון.
על קירותיו של החדר המפואר שעבר שימור מוקרן מיצג שנחנך במקום ועושה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת של
Video-Mapping ומקרין על קירות החדר "השלמות" של העיטורים המקוריים ושאר הפתעות. כך למשל, יוכלו המבקרים "לפגוש" את האדריכל שבנה את החדר ואת התיאטרון. הוא יספר על עבודתו, ואף יפתיע עם טוויסט מעניין בעלילה
מתי: בין 10:00 ל- 13:00
הביקור במיצג הוא בהרשמה מראש בקופת האתר
מחיר: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר

מסדרון הקשתות המונומנטלי

מערך הכניסה לארמון ההר נחשף בחפירות ארכיאולוגיות ובמוקד שלו נחשף פרוזדור מרשים בעל מערכת קשתות מסועפת בנויה לרוחב הפרוזדור בשלושה מפלסים, כדי לתמוך את קירותיו ולאפשר למלך ולמקורביו מעבר ישיר לחצר הארמון
בחפירות נחשפו גם חדר הכניסה המקורי לארמון, מעוטר בציורי קיר צבעוניים (פרסקו), ופתח הכניסה המרשים שהוביל אליו. עבודות השחזור והשימור של גרם המדרגות המפואר ומסדרון הקשתות המונומנטלי מעוררת השתאות בקרב כל אילו שזכו עד כה להצצה ולחוויה הרודיאנית בשיא תפארתה
מתי: בשעות פעילות האתר
מחיר: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר

גן לאומי תל ערד

באתר הארכיאולוגי תל ערד, נחשפו בחפירות ארכיאולוגיות שרידיהם של מצודה ישראלית ושל עיר כנענית מבוצרת בחומה באורך 1200 מטר עם מגדלים ושערים לאורכה, ארמון, באר מים מרשימה, מבני מגורים ייחודיים, צמד מקדשים ומערכת של רחובות לאורכה ולרוחבה של העיר, שהעידו על תכנון עירוני שהחל בתל ערד בתקופת הברונזה הקדומה.
9 צפייה בגלריה
גן לאומי תל ערד
גן לאומי תל ערד
גן לאומי תל ערד
(צילום: מנו גרינשפן)
במצודה הישראלית - מתקופת הברזל, נחשפו שרידי מקדש יהודאי ומפעל מים מרשים, שניתן לרדת אליו בגרם מדרגות ולהתרשם משלושה אולמות לאגירת מים מטויחים בטיח, ומגדל הלניסטי במרכז המצודה, שמאפשר תצפית מרהיבה על שרידי העיר הכנענית והנוף הסובב את האתר.
סדנאות קצב וצלילי מרפא
במהלך השבוע תוכלו ליהנות מסדנאות קצב וצלילי מרפא. האומן ליאור אוקנין יגיע עם מגוון כלי נגינה מיוחדים מכל העולם ויצור חוויה המשלבת צלילים ומקצבים לכל המשפחה.
מתי: א'-ה' – 13-17.12 בין השעות 11:00-15:00
מחיר: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון.
בנוסף אתם מוזמנים להצטרף לסיורים מודרכים באתר בליווי מורה דרך, בהם נלך בשבילי העיר הכנענית העתיקה ונספר על השרידים הארכיאולוגים המרתקים שהתגלו בתל.
מתי: א'-ה' – 13-17.12 בשעות 9:00, 11:00, 13:00.
לסדנאות ולסיורים יש להירשם עם ההגעה בקופת האתר. ההשתתפות על בסיס מקום פנוי.
מחיר: ללא עלות נוספת על מחיר הכניסה לאתר. חינם למנויי מטמון
מסע מסתורי היסטורי בתל ערד
משחק ניווט ופיענוח כתבי סתרים ייקח את כל המשפחה למסע לגילוי סודותיה ההיסטוריים של תל ערד דרך העיר הכנענית, הבאר, המצודה, מאגר המים המרשים ועוד נקודות מופלאות. מוכנים לחזור אחורה בזמן 3000 שנה? קדימה, ההיסטוריה מחכה לכם.
רשימת ציוד למסע: מפה, כלי כתיבה, סקרנות וחשיבה יצירתית.
מתי: כל יום בשעות פעילות האתר.
מחיר: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון.
לפי הנחיות משרד הבריאות יש לתאם ביקור לפני הגעה לגן לאומי תל ערד ולהירשם במערכת ההזמנות באתר רשות הטבע והגנים.
גן לאומי תל באר שבע

קפסולת זמן של ימי המלוכה

תל מקראי חשוב, ששמו נצרב בדמותו המכוננת של אברהם . תל באר שבע הוכרז יחד עם תל חצור ותל מגידו כאתרי מורשת עולמית (אונסקו), בהם נתגלו מפעלי מים מרשימים. התל צופה לעבר העיר באר שבע החדשה וסיור בו מציג את המבנה והתפקוד של היישוב כמרכז מנהלי בתקופת המלוכה בימי המלך חזקיהו במאה ה-8 לפני הספירה.
9 צפייה בגלריה
גן לאומי תל באר שבע
גן לאומי תל באר שבע
גן לאומי תל באר שבע
(צילום: דורון ניסים)
ברומו של התל נגלה מזבח ארבע קרנות, באר מים עמוקה המהדהדת את הסיפור המקראי, שער העיר בו נשתמרו לבני בוץ בני למעלה מ 2000 שנה, "ארמון המושל", בתי ארבעת המרחבים, בתי המחסנים בהם נתגלו מאות כלי חרס ומגדל התצפית – ממנו נשקף האתר הארכיאולוגי המתנשא מעל מפגש הנחלים חברון ובאר שבע. שיא הביקור הוא ללא ספק מפעל המים החצוב בסלע אליו יורדים בפיר עמוק ומרשים.
פעילויות בשבוע מורשת
במהלך הביקור באתר, נפגוש דמויות מתחלפות שיתלוו לסיור ויספרו על החיים במקום הייחודי הזה לאורך התקופות, בסיפור, משחק והמון צחוק.
מתי: א'-ה' – 13-17.12 בין השעות 11:00-15:00
מחיר: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון
בנוסף, אתם מוזמנים להצטרף לסיורים מודרכים ברחבי האתר
מתי: א'-ה' – 13-17.12 בשעות 9:00, 11:00, 13:00
יש להירשם לסיור עם ההגעה בקופת האתר. ההשתתפות על בסיס מקום פנוי
מחיר: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון
קוד העתיקות: בעקבות חותם נחש הנחושת הקדוש בתל באר שבע – פעילות משימתית לכל המשפחה
הנכם מוזמנים למרחב בריחה מרתק ברחבי תל באר שבע. שודדים פרצו לאתר. מכיסו של אחד מהם נפלה מפת האתר ועליה סימנים משונים. הזמן קצר ועד כה מאמצי המשטרה לפענח את המפה ולמצוא את החותם לא נשאו פרי. אם תצליחו אתם לפענח את כל הרמזים, תוכלו לפצח את קוד ההצפנה ולהציל את הממצא.
משך המשחק 2-1.5 שעות
משחק הבריחה הורכב בשיתוף מיזם 929
מומלץ להצטייד בטלפון חכם
מתי: כל יום בשעות 8:00-16:00
מחיר: עלות ערכת המשחק ( 20 שח למשפחה) בנוסף על עלות הכניסה לגן הלאומי. הכניסה חינם למנויים
לפי הנחיות משרד הבריאות יש לתאם ביקור לפני הגעה לגן לאומי תל באר שבע ולהירשם במערכת ההזמנות באתר רשות הטבע והגנים

לכל פעילות חנוכה היכנסו לאתר רשות הטבע והגנים, ולכל פעילות שבוע המורשת חפשו: שבוע המורשת בישראל.
בשיתוף רשות הטבע והגנים