בשיתוף אקספלורר
כבר ביומינו הראשון, בעודנו נוסעים לאיטנו בשמורה, אופיר (עוד לא בן שנתיים) הצביע על החלון, לעבר עדר של זברות שיצא מבין השיחים וחצה את הדרך, וצעק בהתרגשות: "אמא תראי, פיג'ממה, פיג'ממה". בהמשך, זכינו לצפות בשלל חיות נוספות: החל מאריות ופילים, דרך קרנפים ועד ג'ירפות. והילדים - הם היו מאושרים.
דרום אפריקה היא יעד מושלם למשפחות, זוגות, אוהבי חיות, אוהבי טבע ובכלל - לכל מי שאוהב לטייל. היא מציעה שילוב נדיר של ספארי, טיולי טבע ואטרקציות שלא נגמרות במדינה זולה למדי, דוברת אנגלית עם תשתיות מערביות ותרבות קולינרית מהטובות שפגשנו.
ואם פעם דרום אפריקה נחשבה ליעד יקר ובלתי נגיש, בשנה האחרונה - בעקבות התחרות של חברות התעופה על הטיסות לדרום אפריקה - המחירים צנחו. תוסיפו לזה עלויות לינה זולות למדי, דלק שעולה חצי מהמחיר בארץ, אטרקציות במחירים מצחיקים ואוכל זול בצורה קיצונית (מנות במסעדות עולות סביב 25-15 שקלים, סטייקים יעלו לכם פחות מ-40 שקלים) ותקבלו טיול לא יקר באחד מהיעדים הכי שווים שיש.

מתי מומלץ לטייל בדרום אפריקה?

בדרום אפריקה אפשר, עקרונית, לטייל כל השנה, אבל יש חודשים טובים יותר ופחות. החודשים הנחשבים לטובים ביותר לטיול, הם דווקא בעונות המעבר - מה שחופף לחגי תשרי אצלנו, וגם בפסח. העונות שם הפוכות מהעונות אצלנו, אבל גם בחורף הטמפרטורות לא קיצוניות במיוחד ואין כל בעיה לטייל. קחו בחשבון רק שגשם יכול לרדת בכל העונות.
10 צפייה בגלריה
דרום אפריקה
דרום אפריקה
(צילום: איתמר קוטלר)

טיפים חשובים לפני שיוצאים לדרך:

יש להתייחס ברצינות אל האזהרות לגבי רמת הפשיעה במדינה, ולנקוט באמצעי הבטיחות הבסיסיים. עם זאת - קחו את הדברים בפרופורציה הנכונה וזכרו שאם תישארו על נתיבי המטיילים, - תרגישו בטוחים לכל אורך הטיול. ובכלל, המקומיים נחמדים מאוד וישמחו לסייע בכל דבר.
את הטיול בדרום אפריקה רצוי לעשות עם רכב, ושימו לב: הנהיגה מתבצעת בצד שמאל של הכביש.
בהנחה ואתם טסים לפרק זמן שנע בין שבועיים לשלושה שבועות, מומלץ שלא לנחות ולהמריא חזרה מאותו מקום. הסדר ההגיוני ביותר הוא לנחות ביוהנסבורג, ולטוס חזרה לארץ מקייפטאון או מפורט אליזבת'. את המעבר מיוהנסבורג לקייפטאון או לפורט אליזבת' - מומלץ לעשות בטיסה פנימית, שכן מדובר במרחקי נסיעה גדולים מאוד (לפחות יומיים של נסיעות).
מומלץ להקדיש שליש מהזמן לשמורות הטבע - אליהן מגיעים מיוהנסבורג - ולדרך הפנורמית, ושני שליש לדרך הגנים ולאזור קייפטאון.
את מקומות הלינה, הטיסות והרכבים השכורים כדאי להזמין כמה שיותר זמן מראש. בחירה נכונה של אזורי ללינה, יכולה לחסוך לכם שעות רבות על הכביש. לכן, כדאי שתוודאו מבעוד מועד שאתם ישנים בסמוך למיקום בו נערכות הפעילויות. המלצה שלנו: אל תמהרו לחפש מקומות לינה דווקא במרכזי הערים.
10 צפייה בגלריה
דרום אפריקה
דרום אפריקה
(צילום: איתמר קוטלר)

סיורי ספארי

בדרום אפריקה יש מספר גדול של שמורות בהן ניתן לעשות סיורי ספארי; חלק מהשמורות הן ציבוריות בבעלות המדינה, וחלקן בבעלות פרטית. בכל השמורות הציבוריות ניתן לנהוג באופן עצמאי (דרום אפריקה היא אחת מהמדינות היחידות באפריקה, בהן ניתן לבצע סיורי ספארי בנהיגה עצמית) ואין צורך להזמין מקום מראש - פשוט מגיעים בשעות הפעילות של השמורה, משלמים ונכנסים. שימו לב: בחלקן הגדול של השמורות הפרטיות, אין כניסה לילדים מתחת לגיל 6.
הפארק הגדול, המרשים והעשיר ביותר בחיות במדינה הוא פארק קרוגר. הפארק מתפרס על פני שטחים נרחבים, ולוקח בין יומיים לשלושה ימים (לפחות) על מנת למצות אותו. החיסרון בפארק קרוגר הוא שמדובר באזור עם סיכון למלריה, ולכן יש צורך ליטול כדורים כמה ימים לפני ואחרי הביקור. הביקור בפארק פחות מומלץ אם אתם עם ילדים קטנים, ולכן אנחנו החלטנו לוותר עליו ולהתמקד בשמורות אחרות. אם אין לכם את המגבלה הזאת - אז קרוגר הוא בגדר חובה, כמו גם טיול בין יום או יומיים בדרך הפנורמית הנמצאת בסמוך אליו.
10 צפייה בגלריה
דרום אפריקה
דרום אפריקה
(צילום: איתמר קוטלר)
שמורות ציבוריות מומלצות נוספות: שמורת פילנסברג, הנמצאת בסמוך לסאן סיטי (כשעתיים נסיעה מיוהנסבורג) ופארק הפילים אדו (כשעה נסיעה מפורט אליזבת'). פילנסברג מרשימה הרבה יותר בזכות כמות החיות והגובה הרדוד של הצמחייה, המגביר באופן דרמטי את הסיכוי לפגוש את החיות המתגוררות בשמורה.
בכל הנוגע ללינה - תיירים רבים מעבירים את הלילה בשמורות הציבוריות, אך זה ממש לא בגדר חובה ובמקרים רבים זה אף לא מומלץ. בקרוגר, כדאי לעשות לפחות לילה אחד בתוך השמורה בשל מרחקי הנסיעה הארוכים יחסית. בפילנסברג, אגו (ושמורות קטנות נוספות) אין באמת סיבה טובה לישון בתוך השמורות - הלינה יקרה, וכמעט תמיד יש אופציות זולות יותר בקרבת מקום.
השמורה הפרטית המומלצת ביותר באיזור דרך הגנים היא שמורת פומבה, הנמצאת כשעה וחצי נסיעה מפורט אליזבת' (מתאימה לילדים מגיל 6 ומעלה בלבד). שמורות נוספות בדרך הגנים - פלוס שמורה שנמצאת כשעתיים נסיעה צפונית לקייפטאון - הן שמורות קטנות שנעות על הגבול שבין שמורה פתוחה, שבה החיות נמצאות בסביבתן הטבעית, לגן חיות מגודר - ולכן הן פחות מומלצות (למעט, אם אין לכם יכולת להגיע לאף שמורה אחרת במהלך הטיול).
גם אם בחרתם לבקר בשמורה פרטית במהלך הטיול, מומלץ שלא לוותר על השמורות הציבוריות ובעיקר - על הנהיגה העצמית. הסיורים המודרכים מתמקדים לרוב במציאת החיות הטורפות, ובדרך כלל הם מוגבלים לשעות הבוקר המוקדמות ולשעות אחר הצהריים. בנהיגה עצמאית, תוכלו לבלות ימים שלמים בשמורות, לנסוע בקצב שלכם, להגיע למקומות מבודדים שהסיורים המודרכים לא מגיעים אליהם, ובסופו של דבר - לראות לא פחות חיות מאשר בסיור המודרך.
10 צפייה בגלריה
דרום אפריקה
דרום אפריקה
(צילום: איתמר קוטלר)

בין יוהנסבורג לסאן סיטי

סאן סיטי נמצאת כשעתיים נסיעה צפונית ליוהנסבורג. מדובר בעיר נופש עם מלונות יוקרתיים, שנבנתה באמצע המדבר, ממש בכניסה לשמורת פילנסברג. מי שפחות מתחבר לסגנון, כמובן שאינו חייב לישון בעיר (יש מספיק מקומות לינה פחות תיירותיים באזור שמורת פילנסברג), אבל בהחלט כדאי להגיע לסאן סיטי - לפחות לכמה שעות (בטח אם יש לכם ילדים מתבגרים). בריכת גלים מלאכותית, אומגות, קיר טיפוס ומבוך עצום - אלו רק חלק קטן מהאטרקציות שאפשר למצוא בעיר.
בדרום אפריקה, יש לא מעט מקומות שמוגדרים כבתי מקלט לסוגים שונים של חיות (Sanctuary). חלקם אכן ממלאים נאמנה את תפקידם - דואגים לחיות, ומאפשרים להם לחיות בסביבה הדומה לחיים בטבע, בעוד אחרים מרגישים כמו גרסה כזאת או אחרת של גן חיות לכל דבר. עולם הטורפים (Predator World) הנמצא מספר דקות נסיעה מסאן סיטי, הוא מהסוג השני בו רואים חיות טורפות מקרוב, אבל בכלובים, ולכן הוא פחות מומלץ לטעמי.
פארק האריות (Lion Park), הנמצא באמצע הדרך בין סאן סיטי ויוהנסבורג - מרגיש כבר הרבה יותר טוב. רוב החיות נמצאים בשטחים פתוחים וגדולים למדי, והסיור במקום יכול להתבצע הן ברכב של הפארק והן בנהיגה עצמית. לילדים, תינתן כאן הזדמנות יוצאת דופן להאכיל ג'ירפה ואף ללטף גורי אריות בני 4-3 חודשים בלבד.
10 צפייה בגלריה
דרום אפריקה
דרום אפריקה
(צילום: איתמר קוטלר)
אטרקציה נוספת שנמצאת ממש בסמוך לפארק האריות, היא הכפר התרבותי לנאי (Lanai). כאן, תקבלו הצצה לאורח החיים של השבטים השונים בדרום אפריקה, כולל הופעה מוזיקלית וארוחת צהריים או ערב אותנטית.

פורט אליזבת' ופארק אדו

פורת' אליזבת' משמשת בעיקר כתחנת מעבר אל דרך הגנים (אם מגיעים בטיסה מיוהנסבורג) או המקום שממנו חוזרים לארץ בסיום הטיול. בכל מקרה, מומלץ שלא לישון בעיר עצמה (לטעמי, אין בה משהו מעניין) אלא בסמוך לפארק הפילים, אדו שנמצא קצת פחות משעה נסיעה משדה התעופה. בפארק עצמו מומלץ לבלות יום שלם בנהיגה עצמית. סביר מאוד שתראו בדרך כמויות גדולות של פילים, ויש גם סיכוי לא רע בכלל לראות אריות (וכמובן את שאר חיות הספארי). באזור שמחוץ לפארק, פועלת מסעדת Africanos, שהיא אחת המסעדות הטובות ביותר שאכלנו בהן במהלך הטיול (והיו לא מעט מסעדות מעולות).
מקום נוסף ששווה ביקור של כמה שעות, הוא פרויקט הצ'יטות של דניאל (Daniel Chita Project). זהו מקום שמעניק מחסה לבעלי חיים ממשפחת החתוליים בכלל ולצ'יטות בפרט, ומאפשר מפגש קרוב ואינטימי איתם.
10 צפייה בגלריה
דרום אפריקה
דרום אפריקה
(צילום: איתמר קוטלר)

דרך הגנים וסביבתה

דרך הגנים (Garden Route) מתפתלת לאורך הים, ונחשבת לאחד מהאזורים היפים והירוקים ביותר בדרום אפריקה. מומלץ להקדיש לאזור בין 6-4 ימים גדושי אטרקציות. שימו לב: באזור הזה מומלץ לבחור את מקומות הלינה בקפידה, ולחפש דווקא אחר המקומות המיוחדים יותר מבחינת המיקום (חופים מבודדים) והחוויה.
באזור, ישנם מספר מסלולי טיול כשהפופולריים שבהם הם המסלול בפארק צ'יצ'יקמה, שמורת רורברג ושמורת וויילדרנס. בשמורת צ'יצ'יקמה, אפשר לעשות מסלול הליכה אל גשר התלוי מעל הים, ומסלול נוסף הכולל כמה וכמה מפלים בדרך (הדרך יפה יותר מאשר המפלים עצמם).
גם המסלולים בשמורת ווילדרנס נחמדים, וניתן להעביר בהם יום שלם. אבל הטיול היפה ביותר באזור (בפער משמעותי) הוא בשמורת רוברג: בשמורה, מוצעים שלושה מסלולי טיול באורכים וברמות קושי שונות. מומלץ לעשות את המסלול הבינוני (אפשרי בהחלט עם ילדים), או את המסלול הארוך (רק אם יש לכם יום שלם, ואתם בכושר גופני סביר פלוס). המסלול כולו מתבצע בחצי אי המחובר ליבשה, וכולל מראות מרהיבים ועוצמתיים של ים סוער, צוקים אימתניים ודיונות עצומות של חול.
10 צפייה בגלריה
דרום אפריקה
דרום אפריקה
(צילום: איתמר קוטלר)
רשימת האטרקציות בדרך הגנים לא נגמרת, ואם תחפשו - תמיד תמצאו עוד אטרקציה שעדיין לא עשיתם. המקומות המומלצים ביותר לביקור, לטעמינו, הם Monkeyland (ג'ונגל מתוחם שבתוכו מתרוצצים באופן חופשי קופים ולמורים) ו-Birds of Eden (הרעיון דומה, רק עם כמויות גדולות של ציפורים ותוכים מכל העולם).
מקום מומלץ נוסף לביקור הוא ה-Rapid Raptors, בית מחסה לעופות דורסים. בגזרת הפחות מומלצים, אפשר למנות את Knysna Elephant Park - שמתיימר להיות בית מחסה לפילים, אבל בפועל מרגיש כמו "בואו נעשה לכם הרבה תמונות עם הפילים, כדי שתיראו טוב באינסטגרם". פעילויות נוספות (שמתאימות בעיקר למתבגרים) כוללות גלישת חולות, אומגות, רכיבה על סוסים וטיולי טרקטורונים.

הרמנוס והמרדף אחרי הלווייתנים

כשעתיים נסיעה מקייפטאון נמצאת העיירה הרמנוס, הממוקמת בקצה מפרץ גדול שבו שוחים (בעיקר בין החודשים מאי-אוקטובר) לווייתנים ודולפינים. את הלווייתנים, אפשר לראות (עם טיפת מזל) ממספר נקודות תצפית הפזורות לאורך הטיילת של הרמנוס, או במסגרת שייט ייעודי לצפייה בלווייתנים (במזג אוויר טוב). העיירה עצמה היא עיירה ממוסחרת למדי, ואפשר למצוא בה לא מעט מסעדות ומקומות בילוי.
אנחנו בחרנו לעצמנו חוויה רגועה (והרבה פחות מוכרת), לצפייה בלווייתנים: כ-40 דקות נסיעה מהרמנוס, בצידו השני של המפרץ, ישנה עיירה קטנה הנקראת Gansbaai, ובה שכונת וילות בשם De Kelders הממוקמת על צוקים מעל הים. אם תבחרו ללון באחד מבתי האירוח שבקו הראשון, הנמצאים ממש מעל הצוקים, תוכלו לראות את הלווייתנים הישר מהחצר או מהמרפסת.
10 צפייה בגלריה
דרום אפריקה
דרום אפריקה
(צילום: איתמר קוטלר)

העיר קייפטאון וטיולים באזור

לעיר קייפטאון ולטיולים בסביבתה מומלץ להקדיש בין 4-3 ימים, לכל הפחות. בקייפטאון, יש אזורי לינה מומלצים יותר ופחות מבחינת בטיחות, וכדאי לקבל המלצות ממטיילים לפני שסוגרים אזור הלינה. הסיור הפופולרי ביותר בקייפטאון, הוא סיור ברכבל המגיע להר השולחן המפורסם. הנופים הנשקפים מההר מרהיבים, אבל התורים הארוכים בהמתנה לרכבל (מעל שעה בעלייה) עלולים לקלקל מעט את החוויה. בשביל להימנע מהתורים, לפני שמגיעים מומלץ להזמין כרטיסים באינטרנט, אחרת תיאלצו לעמוד בתור נוסף לקופת הכרטיסים. המלצה שלנו: מומלץ להימנע מלהגיע למקום בסופי שבוע, ועדיף לנסות ולעלות על הרכבל מוקדם בבוקר או משעות הצהריים המאוחרות. ובכל מקרה, לפני ההגעה למקום, זכרו להתעדכן דרך אתר האינטרנט של הר השולחן, במזג האוויר הצפוי להיות באותו היום.
10 צפייה בגלריה
דרום אפריקה
דרום אפריקה
(צילום: איתמר קוטלר)
V&A Waterfront, מתחם הקניות הענק הנמצא על הים, הוא לב ליבה התיירותי של קייפטאון. שם, אפשר למצוא אינספור מסעדות, בתי קפה, חנויות מותגים וחנויות מזכרות. ילדים ייהנו מביקור באקווריום המרשים - Two Oceans Aquarium, שנמצא בתוך מתחם הקניות עצמו.
סיורים מומלצים נוספים בקייפטאון הם למוזיאון האפרטהייד, כמו גם סיורי גרפיטי וקולינריה של מפעילים מקומיים. מעניין במיוחד יכול להיות סיור לשכונת הפחונים בעיר, באמצעותו אפשר להבין לעומק את הבדלי המעמדות שעדיין קיימים במדינה.
כף התקווה הטובה היא שמורת טבע שנמצאת דרומית לקייפטאון, ומומלץ להקדיש לה יום טיול שלם. אם הגעתם מדרך הגנים - אתם עלולים מעט להתאכזב, כי למרות שמדובר בשמורה נחמדה עם נופים יפים, השמורות בדרך הגנים מרשימות הרבה יותר. לצד הטיולים הרגליים בשמורה והנסיעה ברכב, ניתן גם לצאת לשייט קצר (בן 45 דקות) לצפייה במושבה של כלבי ים. נחמד.
לא רחוק מקייפטאון, יש שני מקומות שבכל אחד מהם ישנן מושבות שלמות של פינגווינים, הנחשבות לנגישות בעולם לצפייה בחיות המתוקות הללו בסביבתם הטבעית. המקום המוכר, היקר וגם המרשים יותר נקרא Boulders Beach, ואילו השני הוא ה-Betty's Bay (באמצע הדרך בין קייפטאון והרמנוס). שימו לב בעת החזרה לרכב, שאף פינגווין לא מתחבא מתחתיו.
10 צפייה בגלריה
דרום אפריקה
דרום אפריקה
(צילום: איתמר קוטלר)
אין ספק כי מטיול לדרום אפריקה כולם הולכים ליהנות, פשוט אי אפשר שלא: המפגש עם החיות בטבע הוא חוויה שקשה לתאר במילים - קשה להאמין שיש מקומות בעולם בהם אריות, נמרים ופילים מסתובבים באופן חופשי במרחק דקות נסיעה מהבית, שניתן לצפות בלווייתנים ממרפסת המלון ושפינגווינים מגיעים לביקור בחצר. לצד זה, המדינה משופעת באטרקציות אינסופיות, במקומות לינה מפנקים במיוחד ובאוכל מעולה, ממנו תוכלו ליהנות כמעט בכל מסעדה בה תבחרו לשבת.
לפרטים נוספים ולטיסות זולות הכנסו לאתר אקספלורר.