בחודש שעבר, היו כמה מסלולי טבע שנסגרו כמעט כל יום כבר בשעות הצהריים המוקדמות בעקבות עומס מטיילים. אלו היו, כמובן, המסלולים שמאפשרים לברוח מהחום הכבד אל מים זורמים וקרירים עם צמחיה וצל מסביב. עכשיו, כשהחופש הגדול מאחורינו אבל החום עדיין כאן – המסלולים הרבה פחות עמוסים, וזה בדיוק הזמן לבדוק אותם. אלו ההמלצות המובילות.

3 מסלולים רטובים בשמורת הטבע נחל שניר

שמורת הטבע הצפונית נחל שניר מציעה למטיילים זרימה שוצפת של נחל שניר (החצבאני) לאורך כל ימות השנה, צל של יער גדות גבוה, פריחה עונתית ומסלולי טיול מרהיבים, רטובים ומהנים בדרגות קושי שונות. חלקם אף מונגשים לעגלות ולכיסאות גלגלים. בנוסף, השמורה כוללת את מסלול פארק החושים החדש יחסית - מסלול חווייתי לכל המשפחה שאורך כחצי שעה-שעה ומשלב חוויה חושית, חיבור לטבע והצצה לעולמן של חיות הבר תוך מגע פיזי במים, באדמה בעץ ובאבן, המפעילים את החושים בגוף. מלבד זאת, בשמורה מוצעים למטיילים שלושה מסלולים: קצר, בינוני וארוך.
אזור מזג אוויר
המסלול הקצר (מסומן בצבע אדום, כ-15 דקות הליכה) הוא מסלול טבעתי נגיש המתאים גם לכיסאות גלגלים ועגלות ילדים. הוא מתחיל ממגרש החנייה ועובר לצד תעלת מים, ותוך כ-10 דקות מגיעים אל מפל נחמד וקריר המזין בריכת שכשוך נעימה ומהנה ופינות חמד מוצלות. ניתן לשכשך בבריכה ולרחוץ תחת המפל הזורם, או להישאר יבשים בפינות המוצלות.
המסלול הבינוני (מסומן בכחול, כחצי שעה הליכה) אף הוא מעגלי והוא מתאים לילדים מגיל 6 ומעלה. המסלול מחייב הרטבת רגליים וטיפוס על מדרגות סלע. ממגרש החניה צועדים בצד תעלת מים אל המפל ובריכת השכשוך בדומה למסלול הקצר - אך משם ממשיכים במדרגות אל נחל שניר בעקבות השילוט "אל הנחל". השביל עובר בצל עצי גדות ומוביל אל אי בנחל. מימין זורם נחל שניר ומשמאל מי נחל דן, ובמקום ניצבת גדה זקופה של סלעי בזלת עגולים. הסלעים מלוכדים בטרוורטין – "נטף נחלים" שטבועים בו מאובני שורשים וקנים.
6 צפייה בגלריה
שמורת נחל שניר
שמורת נחל שניר
שמורת נחל שניר
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
המסלול הארוך (מסומן בצבעי שביל ישראל - כתום, כחול לבן, כשעה-שעה וחצי הליכה). הוא מסלול קווי שבסופו ממשיכים למגרש החניה בשביל "יבשתי". דרגת הקושי ותחילת מסלול ההליכה הם כמו במסלול הבינוני, אך בהמשך לא חוזרים למגרש החניה אלא ממשיכים במורד הנחל בעקבות הסימון. מומלץ לעצור מדי פעם לנוח וליהנות מהזרימה השוצפת של הנחל. הליכה של מספר דקות נוספות בצל צומח הגדה והשביל מגיע לקטע יבש ושטוף שמש. כעבור כמה מאות מטרים שבים אל הצל ואל שפת המים. כאן הופך גם הנחל לרחב ועמוק יותר ועל כן הכניסה למים בקטע זה מסוכנת. כאן גם מסתיים המסלול וניתן לשוב למגרש החניה במסלול עפר מישורי ונוח לפי השילוט במרחק קצר של 15 דקות לערך.
שמורת נחל שניר נמצאת סמוך לכביש 99, כ-5 ק"מ מצומת המצודות שבצפון קריית שמונה. חשוב להגיע עם נעליים סגורות המתאימות להליכה במים ושתומכות ברגל היטב, ולא עם כפכפים.
הכניסה לשמורה בתשלום: 28 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד, חינם למנויי מטמון של רשות הטבע והגנים. שעות הפתיחה בימים ראשון-חמישי ושבת בשעות 17:00-8:00, ובימי שישי וערבי חג בשעות 16:00-8:00. ניתן להיכנס לשמורה עד שעה לפני שעות הסגירה הרשומות.

המסלול הרטוב בשפך נחל דליות (המג'רסה)

המסלול הרטוב בשמורת הטבע שפך נחל דליות, הידועה בשם מג'רסה הוא בין מסלולי הטיול המהנים והחווייתיים ביותר בישראל. המסלול מותאם לכל המשפחה (ילדים נדרשים בליווי מבוגר, שכן יש חלק עמוק יחסית ונדרש לשחות או לצוף בו) ומתחיל סמוך למלתחות ולשירותים שבאתר – בהם אפשר להחליף לבגדים המתאימים למסלול הרטוב וגם בסיום הטיול.
השביל גולש לערוץ הצר של אחד הפלגים של נחל דליות בזרימתו מהגולן אל בקעת בית צידה. על גדות הנחל צומחים עצי ערבה נותני צל, סבכי קנים וצמחים אחרים המאפיינים גדות פלגים. המים רדודים והערוץ מרוצף בחלוקי אבן. יש ללכת בזהירות כדי לא ליפול, וגם לכאן חשוב להגיע עם נעליים סגורות שמתאימות להליכה ולא כפכפים. ככל שמתקדמים במורד, הערוץ מתרחב ומעמיק. לאחר כ-300 מטרים הערוץ מתרחב ומעמיק עוד, עד שהוא הופך לבריכה של ממש, חשופה לשמש.
6 צפייה בגלריה
שמורת המג'רסה
שמורת המג'רסה
שמורת המג'רסה
(צילום: שירן אונגר, רשות הטבע והגנים)
עומק המים בבריכות אינו קבוע והוא תלוי בעונה ובכמות הגשם שירדה בחורף. לרוב, הגובה המירבי הוא עד גובה הבטן של אדם בוגר. כאן אפשר ליהנות מרביצה במים הנעימים גם כשהשמש יוקדת. מי שמסתפק בטיול עד כאן יכול לצאת שמאלה לגדה הדרומית של הנחל ולשוב במסלול היבש, אך מומלץ להמשיך עוד במים הנעימים עד לשלט המציין את קצה המסלול ומכוון את המטיילים שמאלה, אל הגדה הדרומית של הנחל. כאן יוצאים מהמים וחוזרים לנקודת המוצא במסלול יבש, סלול ומונגש. ההליכה אל חלקי הלגונה שמאחורי השלט אסורה, כדי לשמור על ערכי הטבע שבמקום.
המסלול מעגלי, משכו כשעה וקצת ואורכו כ-500 מטר במים לכיוון אחד, וכ-500 מטר ביבשה בחזרה. לאלו שרוצים לבקר בשמורה אך לא להירטב, ניתן לטייל לאורכה של הגדה הדרומית של הנחל במסלול המונגש המתאים גם לעגלות ילדים וכיסאות גלגלים.
הכניסה לשמורה בתשלום: 28 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד, חינם למנויי מטמון של רשות הטבע והגנים. שעות הפתיחה בימים ראשון-חמישי ושבת בשעות 17:00-8:00, ובימי שישי וערבי חג בשעות 16:00-8:00. ניתן להיכנס לשמורה עד שעה לפני שעות הסגירה הרשומות.

המסלול הרטוב בשמורת עין תינה

שמורת עין תינה שבמורדות רמת הגולן היא שמורה קטנה ששיטחה כ-230 דונם ובה בית גידול מימיי ייחודי. כיום, בעיקר עקב לחצי פיתוח ותשתיות, נותרו בישראל מעט מאוד בתי גידול שכאלו - רק 3% ממה שהיה קיים בתחילת המאה ה-20. השמורה מהווה מוקד משיכה לבעלי חיים רבים בנחל ובית גידול לצמחים כגון קנה מצוי, ערברבה שעירה, שנית גדולה וגם צמחים נדירים כמו אירוס ענף שפורח באביב, גומא ירקון ומילה סורית.
6 צפייה בגלריה
שמורת עין תינה
שמורת עין תינה
שמורת עין תינה
(צילום: לילא איברהים, רשות הטבע והגנים)

6 צפייה בגלריה
שמורת עין תינה
שמורת עין תינה
שמורת עין תינה
(צילום: נעמה מנספלד, רשות הטבע והגנים)
המים בשמורת עין תינה מגיעים ממעיין שכבה גדול ששפיעתו מוערכת ב- 650 קו"ב מים לשעה, והם מאפשרים למערכת אקולוגית שלמה להתקיים. במטרה לשמור על בית גידול ייחודי זה, הסדירה רשות הטבע והגנים שביל הליכה בתוך המים, אשר מונע דריכה על כל שיטחו של בית הגידול ושומר על ערכי הטבע הייחודיים. לאור כך, חשוב להקפיד להלך רק בתחומי החבלולים (מעקה ברזל) שבשמורה.
המסלול מתחיל מהרחבה שבצד כביש 918 (כביש גונן-גדות) ומסומן בסימון שבילים ירוק. מתחילים בהליכה על דרך ג'יפים עד חורשת איקליפטוסים, שם נמצאים גם המעיינות שבהם ניתן לשכשך. משם ממשיך מסלול ההליכה לצד ערוץ הזרימה לכיוון מזרח וחלקו במים רדודים. כעבור 500 מטרים המסלול מטפס בינות עצי תאנה וקנה עד המעיין.
בשלב מסוים, בעיקר בקיץ, המסלול הופך ליבש, אך החלק המלהיב במיוחד שבו עוד בהמשך. מטפסים על אבני בזלת בעלייה מתונה יחסית לעיתים כנגד הזרימה עד שמזהים את המפל שנראה כאילו הוא יוצא מעץ התאנה. כשתתקרבו עוד יותר תוכלו גם להשתכשך במפל ולזהות כי למעשה מדובר במי צינור היוצאים מבריכת בטון עליונה, הלוכדת את מי הנביעה. החזרה היא בשביל המסומן בכחול (נקרא גם שביל השיזף או השביל היבש).
משך המסלול כשעתיים. הכניסה לשמורה ללא תשלום. חשוב להקפיד על כללי בטיחות ושמירה על השמורה, בהם איסור הדלקת אש, איסור קטיפת צמחים ופגיעה בערכי טבע אחרים ואיסור טיול ושהייה בשטח בשעות החשכה והלילה.

נחל דוד בשמורת עין גדי

שמורת עין גדי היא מהמיוחדות והמרהיבות בישראל. נווה המדבר עין גדי הוא הגדול בארץ והוא כולל את קניוני הנחלים דוד וערוגות, הזורמים בתחום השמורה כל ימות השנה, ואת המצוקים הנישאים ביניהם. יש בו מעיינות ומפלים ולמרגלות המצוקים, ביתם של היעלים ושפני הסלע, זורמים פלגי מים. השמורה מציעה מגוון מסלולי טיול שבין המבוקשים שבהם מסלול נחל דוד, הנקרא על שם דוד המלך.
6 צפייה בגלריה
נחל דוד
נחל דוד
נחל דוד
(צילום: מנו גרינשפן)
המסלול מתאים לכל המשפחה ולכל עונות השנה, אך בספטמבר, כשמזג האוויר כבר יותר נעים ונוח הוא אידיאלי במיוחד. לאלו שבאים עם עגלות או מתקשים בהליכה, רשות הטבע והגנים הכשירה בנחל דוד שביל נגיש, המאפשר לכל אחד לצפות במפל ובבריכה התחתונה של נחל דוד. כעבור 400 מטר של השביל הנגיש כבר תוכלו לפגוש במפל הראשון ולהשתכשך במימיו. עד למפל נחל דוד שבסוף המסלול תפגשו עוד מספר מפלים מלהיבים ובריכות שכשוך נעימות בדרך.
6 צפייה בגלריה
שביל נחל דוד הנגיש בשמורת עין גדי
שביל נחל דוד הנגיש בשמורת עין גדי
שביל נחל דוד הנגיש בשמורת עין גדי
(צילום: יעקב שקולניק)
אורך המסלול קילומטר הלוך וקילומטר חזור, וההליכה אורכת כשעה עד שעתיים. שימו לב כי לשמורת עין גדי שתי כניסות מרכזיות מכביש 90 - האחת נחל דוד והשנייה נחל ערוגות. בתוך כך אם מתאים לכם מסלול למטיבי לכת, מומלץ לבחור דווקא במסלול נחל ערוגות שבכניסה השנייה לשמורה. את מסלול ערוגות ניתן לעשות במסלול הקצר יותר עד המפל הנסתר (כשעתיים-שלוש שעות הליכה) או הארוך יותר עד הבריכות העליונות (כחמש שעות הליכה). המסלולים מסומנים ממבואת הכניסה לאתר ועד למוקדי העניין הרלוונטיים.
הכניסה לשמורה בתשלום: 28 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד, חינם למנויי מטמון של רשות הטבע והגנים. שעות הפתיחה בימים ראשון-חמישי ושבת בשעות 17:00-8:00, ובימי שישי וערבי חג בשעות 16:00-8:00. ניתן להיכנס לשמורה עד שעה לפני שעות הסגירה הרשומות, כניסה אחרונה אפשרית לנחל ערוגות עד השעה 14:00.