התמונה שסיבכה את הטייס הסיני: לאבד את מקום העבודה, זה אף פעם לא נעים. לאבד את מקום העבודה בשל הפרה של תקני הבטיחות - זה עוד יותר לא נעים, ודאי לא כשהמקור לכל זה היא תמונת סלפי אחת תמימה שפורסמה ברשתות החברתיות.
באתר החדשות של ה-CNN, דיווחו כי הטייס - שעבד בחברת "אייר גווילין" הסינית - הודח מתפקידו, לאחר שתמונת נוסעת שצולמה בתא הטייס במהלך טיסה שנערכה בתוך סין בארבעה בינואר אשתקד, פורסמה ברשתות החברתיות והצליחה לעורר את זעמם של הגולשים בשל הפרתם של תקני הבטיחות הנדרשים.
2 צפייה בגלריה
התמונה שהכעיסה חברת התעופה
התמונה שהכעיסה חברת התעופה
התמונה שסיבכה את הטייס הסיני
(צילום: Weibo/Aaaaquarious)
בתמונה, שפורסמה ברשת "ווייבו" הסינית על ידי הנוסעת - שזוהתה כסטודנטית בקורס דיילות באוניברסיטת התיירות של "גווילין" - היא נראית כשהיא יושבת מחויכת על כיסא הטייס, לבושה בבגדים אזרחיים ומסמנת בידיה תנועת ניצחון. בלוגר תעופה סיני שצפה בתמונה וזיהה כי היא צולמה במטוס של חברת "אייר גווילין", פרסם ברשת ביקורת על החברה שמתעלמת מכללי הבטיחות, ומאפשרת לנוסעת להיכנס לתא הטייס ואף להצטלם בו.
אותה נוסעת, שהבינה כי הצליחה לעורר מהומה רבה, הספיקה למחוק את התמונה המקורית מחשבון ה"ווייבו" שלה, אלא שלצערה היא כבר הפכה לוויראלית בעקבות הפוסט הביקורתי שפרסם הבלוגר הסיני, שזכה עד כה ל-22 אלף לייקים.

"כל נוסעי המטוס היו בסכנה"

ביום שני האחרון (4 בנובמבר), כמעט שנה לאחר המקרה המדובר, מסרה חברת התעופה כי הדיחה את הטייס מתפקידו לאלתר בגין הפרת חוקי התעופה האזרחיים, בעוד ששאר אנשי הצוות ששהו באותה עת במטוס, הושעו מתפקידם עד לסיום החקירה.
דובר החברה אף הצהיר כי בטיחות הנוסעים נמצאת בעדיפות עליונה, וכי החברה נוקטת במדיניות של אפס סובלנות לפעולות לא מקצועיות ולא נאותות העלולות לסכן את בטיחות הטיסה. הוא אף הוסיף כי "נהדק את ההנחיות שלנו בתחום הבטיחות, כדי למנוע מתקריות כאלו להתרחש בשנית".
2 צפייה בגלריה
עגלת שירות במטוס
עגלת שירות במטוס
סיכנו את שאר הנוסעים במטוס
(צילום: shutterstock)
לשאלה מה יעלה בגורלו של הטייס שהודח, שעדיין לא ברור האם הכיר את האישה היכרות מוקדמת, השיב הדובר כי "לכל חברת תעופה יש את הכללים שלה, והחברה לא תמנע מהטייס להציע את מועמדותו לחברות תעופה אחרות".
למרות הזמן שחלף מאז פרסום המקרה, התצלום עדיין מצליח לעורר זעם רב ולא מעט תגובות כועסות מצד גולשים ברשתות החברתיות. כך למשל, אחד המגיבים כתב בתגובה לפוסט כי "כל נוסעי המטוס היו בסכנה. איך איש מקצוע בתחום התעופה לא מבין את הכללים הבסיסיים של בטיחות באוויר?".
זו אינה הפעם הראשונה בה טייסים הפרו את כללי בטיחות התעופה בסין, שבדומה ליתר חברות התעופה בעולם, הוחמרו בכל הנוגע לכניסת נוסעים לתא הטייס בעקבות אירועי ה-11 בספטמבר; ב-2018 טייס הושעה לתקופת זמן של חצי שנה, לאחר שאשתו נכנסה שלוש פעמים לתא הטייס במהלך טיסה של חברת "דונגאי" הסינית.
בארצות הברית אף לקחו את הנחיות הבטיחויות צעד אחד קדימה, והתקינו מנעולים אוטומטיים על דלתות תא הטייס בכדי למנוע גישה של אנשים זרים למערכות השליטה במטוס. אולי כדאי שגם חברות התעופה הסיניות ינקטו מעתה באותה הגישה.