בשיתוף SkiDeal
תקופת הכריסמס היא אחת התקופות הכי חמות על השלג. אלפי גולשים מרחבי העולם מנצלים את החופשות, את השלג הטרי ואת אווירת החג כדי לנפוש ולגלוש. גם אצלנו הישראלים, אלפי משפחות מנצלות מדי שנה את חופשת חנוכה ויוצאות לחופשות גלישה משפחתיות. היום, כשמגפת הקורונה ממשיכה לרחף ולאיים בהתפרצות נוספת, חופשות הסקי המסורתיות בקרב האירופאים והישראלים נתונות בסימן שאלה.
2 צפייה בגלריה
אתר גלישה סקי בנסקו בולגריה
אתר גלישה סקי בנסקו בולגריה
אתר הסקי הפופולרי בנסקו, בולגריה
בחמישי האחרון, אחרי שהאריכה גרמניה את הסגר במדינה עד ה-20 בדצמבר עם הגבלות מסוימות שיימשכו גם עד ינואר, ואחרי שפרסמה אזהרת מסע לאזורי סקי פופולריים באוסטריה, איטליה ושוויץ, ביקשה אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה, מהאיחוד האירופי, להנהיג החלטה גורפת של סגירת אתרי הסקי באירופה עד ה-10 בינואר. זאת במטרה לצמצם התקהלויות הצפויות במהלך חג המולד וחגיגות השנה האזרחית החדשה.
"למרבה הצער, לא נוכל להבטיח הקלות לחג המולד ולראש השנה", אמרה מרקל ביום חמישי האחרון, "אנחנו רוצים שהכריסמס יהיה תקופה בטוחה, לא רוצים שהתקופה החגיגית תהפוך לאירוע מתפשט", אמרה, ודחקה באזרחי גרמניה להימנע מטיולים, בילויים, וגם מחופשות סקי.

אוסטריה מתנה את סגירת האתרים בפיצוי

חלק ממדינות האיחוד האירופי מסכימות עם הקריאה של גרמניה לפעולה משותפת לקראת תקופת החגים. ראש ממשלת צרפת, ז'אן קסטקס, אישר ביום חמישי כי אתרי הסקי במדינה לא ייפתחו מחדש לסקי במהלך חופשת חג המולד. "בנוגע לאתרי הסקי", אמר קסטקס במסיבת עיתונאים, "הערכנו כי מחזור המגיפה ומצבם של בתי החולים אינם מאפשרים לנו לאשר פתיחה לתקופת חג המולד. אבל לא נמנע מאנשים לבלות באתרי הנופש האלה, ליהנות מהאוויר הטהור של ההרים היפים שלנו, ומהחנויות שיהיו פתוחות לקהל".
2 צפייה בגלריה
גולשים באישגל
גולשים באישגל
גולשים באישגל, אוסטריה
(צילום: Shutterstock)
ראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה, אמר בריאיון טלוויזיוני בשבוע שעבר כי תיירות חורף היא נושא ש"צריך לדון בו ברמה האירופית". הוא ציין שכבר דיבר על כך עם מרקל, מקרון ונשיא המועצה האירופית צ'רלס מישל. "כולנו מודעים לכך שחופשות חסרות הבחנה בשלג יכולות לתדלק 'גל שלישי' של זיהומים. אבל זוהי לחלוטין 'בעיה אירופית', מכיוון שאם איטליה תחליט לסגור את אתרי הסקי שלה אבל אוסטריה וצרפת למשל יחליטו אחרת, התיירים האיטלקים יוכלו לשאת הביתה זיהומים מבחוץ".
מנגד, משרד האוצר האוסטרי פחות מתחבר לתוכנית האיחוד האירופי למגזר הסקי. שר האוצר של אוסטריה, גרנוט בלומל, הסביר כי המגיפה מהווה איום גדול על תיירות החורף באירופה כולה. "מדובר בעלויות של עד שני מיליארד אירו", אמר, "אם האיחוד האירופי באמת רוצה בכך, עליו לשלם על כך. באוסטריה הצלחנו להקים מערך פיצויים והחלפת הכנסות עבור כל אותם אזורים שסגרנו באופן רשמי. אם אתרי הסקי צריכים להישאר סגורים, האיחוד האירופי צריך לשלם פיצוי בגין הכנסות הסקי שאבדו".

איפה בכל זאת ייפתחו המסלולים?

אם אתרי הסקי באמת ייסגרו בחגים, שוויץ, שאינה חלק מהאיחוד האירופי, צפויה לראות זרם של תיירים אירופאים אל מדרונותיה. כדי להבטיח לגולשים חופשה בטוחה, שוויץ מגדירה מרחק בטוח בתורים, מספר גולשים מצומצם ברכבלים, עטיית מסכות באוטובוסים, רכבות, מעליות וגונדולות, וסגירת האפר'ה סקי והמסעדות. "אנו רוצים להמשיך ולהוות דוגמה טובה לאיך הדברים יכולים לעבוד, כך שאתרי נופש אחרים יוכלו ליהנות מהידע שלנו", אמר ראש עיריית זרמאט - אתר הנופש השוויצרי. "חופשות חורף הן הזדמנות לאפשר לאנשים להטעין מצברים, לקבל קצת שמש, אוויר צח. אנשים צריכים חופשה וזקוקים לאוויר הרים".

ומה לגבי הגולשים הישראלים?

לאור המצב הנתון, רוב מדינות האיחוד האירופי מוגדרות אדומות. חלקן מגבילות את הכניסה למדינה, וכולן דורשות בידוד של 14 יום עם החזרה לישראל - סטטוס שעשוי להישמר לפחות עד סוף ינואר. יחד עם זאת, אנשי ענף הסקי בארץ נשמעים אופטימיים במיוחד, ומצפים בקוצר רוח לרגע בו אתרי הסקי האירופים יפתחו שערים ויזמינו גם אותנו לפרוק געגועים על השלג. לפי ההשערות, בנסקו - אתר הסקי הגדול בבולגריה, יהיה בין הראשונים שייפתחו ויהנו מנהירה ישראלית.

בשיתוף SkiDeal
פורסם לראשונה: 08:00, 01.12.20