לצערנו גם ב-2019 כששומעים על טייסת ולא טייס, גבות מרומות, בדיחות שובינסטיות נזרקות ולא מעט עקיצות נשלפות בבורות. אז לא קשה לתאר מה נוסעים רבים חושבים כאשר הם שומעים שהקברניטה שלהם, הייתה עד לא מזמן בכלל קברניט.

הכירו את הטייסת הטרנסג'נדרית הראשונה והמבוגרת ביותר שהייתה בחברת התעופה בריטיש איירווייז: קתרין ברטון.
9 צפייה בגלריה
היום הראשון בתור הטייסת קתרין
היום הראשון בתור הטייסת קתרין
היום הראשון בתור הטייסת קתרין
ברטון, שהחלה את קריירת הטיסה שלה בחברת תעופה קטנה בבריטיניה בתחילת שנות ה-70, מעולם לא ציפתה לצאת לגמלאות בתור "הטייסת המבוגרת ביותר של חברת בריטיש איירווייז" .
ברטון החליטה להחליף מגדר בגיל 62, מאז היא מזדהה רשמית כאישה. בריטיש אף סיפקה לה חופשה מיוחדת לטובת ההליך המורכב. לפני פחות משנה הגיעה ברטון לגיל המחייב טייסים בחברות תעופה מסחריות לפרוש, וכך עשתה. ברטון מספרת כי בתחילת חייה חשבה שתסיים את הקריירה בתור גבר, כפי שחיה במשך 62 השנים הקודמות. אבל משהחלה בתהליך שינוי המגדר, היא כבר לא הייתה יכולה לחזור לתא הטייס ולהזדהות כ"הוא".
מי שסייעו לה בתהליך היו מנהליה האישיים וצוות משאבי האנוש של חברת בריטיש איירווייז, אשר טיפלו בכל ההיבטיים הלוגיסטיים והמבצעיים הקשורים במהפך.

אחרי 62 הפכה לאישה

"בריטיש איירווייז היא דוגמה כיצד עובד/ת שמעוניין/ת לבצע שינוי יכול/ה להיעזר ולסמוך על מקום העבודה שילווה אותו/ה בתהליך", אמרה ברטון.
"זה לא שהם סייעו לי רק במה שחוק השוויון מחייב אותם, הם פשוט עזרו בכל כך הרבה תהליכים שאפילו לא דמיינתי שיעשו עבורי", מספרת ברטון שנאלצה לקחת חופשת מחלה של ארבעה חודשים בגלל שסבלה מבעיות לב.
9 צפייה בגלריה
חיה 62 שנה בתור גבר, טייס
חיה 62 שנה בתור גבר, טייס
חיה 62 שנה בתור גבר, טייס

"באותו זמן החלטתי שאני לא יכולה יותר להתכחש לכך שאני טרנסג'נדרית, הודעתי לחברה וגם לרשות התעופה האזרחית שאני מעוניינת להתחיל לקחת הורמונים שהכרחיים להמשך התהליך הרפואי שלי לשינוי מין.
"התגובה שקיבלתי הייתה מדהימה, הם אמרו לי כי כל עוד התרופות תחת מרשם ופיקוח, וההורמונים לא פוגעים ברמת התפקוד שלי כטייסת, הם ישמחו שאמשיך לטוס", כך לדברי ברטון.
למרות שעשתה את שינוי המין רק לאחר 62 שנים ברטון מתארת שהבינה מי היא כבר בגיל 14 אבל בשל טראומות ילדות היא נאלצה להכחיש את זהותה האמיתית, אפילו מעצמה.
9 צפייה בגלריה
וכך נראתה בעבר כוואנס ברטון
וכך נראתה בעבר כוואנס ברטון
וכך נראתה בעבר כוואנס ברטון

לאחר שנים של הכחשה היא נעזרה בחבר שייעץ לה בענייני מלתחה וכן בשירותי איפור מקצועיים לטרנסג'נדרים, כדי לקבל מושג על האפשרויות השונות העומדות בפניה. השלב הבא היה סוף שבוע שלם שבילתה כאישה, שהוכיח לה שהכול אפשרי.
אחרי תקופה בה היא למדה להכיר את עצמה היא נאלצה לקחת הפסקה ארוכה מהעבודה בשל חשד לבעיות קרדיולוגיות כאמור, ואז הבשילה בה ההחלטה לספר גם לממונים עליה בעבודה.

"תודה לאל, מחכים שתחזרי"

ברטון מספרת על התמיכה האדירה שקיבלה מהמנהלת האישית שלה בבריטיש איירווייז בתחילת התהליך, "אמרתי לה, 'טרייסי, אני עומדת להטיל עלייך פצצה. אני הולכת לעבור ניתוח לשינוי מין, למרות שסביר להניח שאחזור לתפקיד כטייס גבר מאחר ונשארו לי רק עוד 3 או 4 שנים עד לפרישה".
המנהלת השיבה לה כי היא רק רוצה לוודא איזו פרוצדורה צריכה להתקיים בארגון על מנת שהיא תחזור לתפקידה כטייסת. תחילה היה נראה שזה הולך להיות מורכב מדי: "זה היה פשוט נוראי, כל המערכות, ההיתרים והרישיונות שהיו לי היו תחת שמי הקודם כטייס גבר והיה נראה שמדובר בסיפור מורכב לשנותם".
9 צפייה בגלריה
תמיד לצידה: הקולגות המפרגנים בבריטיש
תמיד לצידה: הקולגות המפרגנים בבריטיש
תמיד לצידה: הקולגות המפרגנים בבריטיש
ארבעה חודשים לאחר שהחליטה לבצע את השינוי המשמעותי, התקשרה ברטון למנהליה ובישרה להם כי היא מוכנה לחזור לתפקידה רק אם תוכל להזדהות כאישה, ולא להמשיך כטייס. "חשבתי שאם אצטרך להמשיך להזדהות כגבר לאחר הניתוח, אני לא אעבור אפילו את הסימולטור".
9 צפייה בגלריה
הקברניטית קתרין ברטון
הקברניטית קתרין ברטון
הקברניטית קתרין ברטון

לתהדמתה, תגובת מנהליה הייתה "תודה לאל קאט, כל המאמץ שהשקענו כדיי שתחזרי הוא לא לחינם, אנחנו מחכים שתחזרי".

"גיוון חברתי - דבר שתורם לכל ארגון"

"זה היה עוצר נשימה. חברה ענקית כמו בריטיש משקיעה מאמצים רבים בנושא אישי עבורי. את הדבר הזה ניסיתי לשמר. בנוסף להיותי טייסת, לקחתי על עצמי להוביל את תחום השוויון המגדרי בחברה, לא נתקלתי בהתנגדות מאף גורם בחברה, התאפשר לי להוביל כל תהליך שרציתי וגם להמשיך לטוס.
"בריטיש גם העניקו לי יומיים בחודש שבהם התעסקתי אך ורק בנושאי מגדר. הייתי עוברת בין האגפים השונים בחברה ומרצה על החשיבות של שוויון מגדרי, כמה הדבר תורם לחברה, וכמה בריטיש מעודדת גיוון חברתי".
9 צפייה בגלריה
בתחרות הפרסים למען שוויון וגיוון מגדרי
בתחרות הפרסים למען שוויון וגיוון מגדרי
בתחרות הפרסים למען שוויון וגיוון מגדרי
בימים אלו ולאחר שפרשה, נחשבת ברטון למרצה מבוקשת בתחום השוויון המגדרי בדגש על עולם התעופה, " אני פוגשת מנכ"לים רבים ומסבירה להם למה חשוב שהחברה שלהם תפעל לצמצום פעריים מגדריים. הם בהחלט חוששים מכמה יעלה להם להשקיע בעובדים שעוברים תהליך דומה לשלי, אבל מנגד הם מבינים את הפוטנציאל שההשלכות הן לא רק שליליות אלא גם מאפשרות להם להשאיר את העובדים הטובים ביותר, מבלי להתעסק במי הם ומה נטיותיהם. כך שגיוון חברתי בשורה התחתונה הוא דבר שתורם לכל ארגון".

הבדל הקבלה בין גברים ונשים

כטייסת בכירה ששינתה את מגדרה מזכר לנקבה, ברטון חוותה את מקצוע הטיס גם כגבר וגם כאישה, וראתה כיצד אנשים מתייחסים שונה לשני המינים.
"בחלק מהזמן בו התעסקתי באופן רשמי בענייני מגדר, התקדמתי בפתרון בעיות הנוגעות לאי שוויון מגדרי, גילתי כי בעיקר בקרב הדור הוותיק של הטייסים קיים סקסיזם לא מודע, והם נטו לסווג התנהגויות מסויימות כ'נשיות', בעוד שטייסות עצמן ראו את הדברים האלו בצורה פטרנליסטית", מתארת ברטון.
9 צפייה בגלריה
ממשיכה להעביר את המסר באוויר ובקרקע
ממשיכה להעביר את המסר באוויר ובקרקע
ממשיכה להעביר את המסר באוויר ובקרקע
היום, לאחר פרישתה, הלו"ז שלה צפוף מאי פעם, עמוס בפגישות ובהרצאות בפני קהלים שונים. וכן היא עדיין טסה, על אף שלא עבור חברה תעופה מסחרית, היא משמשת כמדריכת טיסה וגם משתתפת במטסים חגיגיים.

כאן הקברניטה מדברת: צוות טיסה שכולו נשים

חברת התעופה אתיופייאן איירליינס הודיעה כי כמחווה ליום האישה הבינלאומי החל מחר (ו') היא תפעיל טיסה היוצאת מאדיס אבבה אל סטוקהולם ואוסלו, המאויישת על ידי נשים בלבד - החל מצוות הקרקע וכל הדרך אל האוויר.
מלבד צוות האוויר שישובץ בטייסות ובדיילות, הנשים של חברת אתיופיאן ישובצו באותו יום גם בתפעול עבודות הקרקע הכוללות את המערך הלוגיסטי, בטיחות, ביטחון, הקייטרינג ועד בקרת התעבורה האווירית. הטיסה ההיסטורית תהיה תחת הסלוגן "להראות את כוחן של הנשים לעולם".
9 צפייה בגלריה
צוות נשי בכל היבט של הפעלת הטיסה
צוות נשי בכל היבט של הפעלת הטיסה
צוות נשי בכל היבט של הפעלת הטיסה
טוולדה גברמרים (Tewolde GebreMariam) מנכ"ל חברת אתיופיאן איירליינס ציין: "אנחנו גאים שיש לנו צוות נשי בכל היבט של הפעלת הטיסות שלנו. נשים הן חלק אינטגרלי של סיפור ההצלחה שלנו וכדי להנציח יום חשוב זה, בחרנו לחגוג את תרומתן הגדולה ולהפעיל טיסה שמורכבת מנשים בלבד.
9 צפייה בגלריה
קוקפיט נשי
קוקפיט נשי
קוקפיט נשי

"זאת כדי להביע את מחויבותינו המגדרית ואת החשיבות שאנו מעניקים לכך בעסקי הליבה שלנו. אף על פי שהנשים הן המשאב הגדול ביותר של אפריקה, אי השוויון בין המינים עדיין קיים ביבשת שלנו. לכן, כולנו צריכים לדאוג לעודד ולשבץ נשים בכל המקצועות והתחומים".
פורסם לראשונה: 00:50, 07.03.19