חובבי אדרנלין, מחפשי ריגושים ולוקחי סיכונים, לידיעתכם – הטכנולוגיה הגיעה גם לעולם רכבות ההרים: ההתקדמות בתחום הטכנולוגיה, העיצוב וההנדסה לאורך עשרות השנים אפשרו לפארקי שעשועים ברחבי העולם לשדרג את האטרקציה הפופולרית ולהציע נפילות תלולות, מהירות ומפינות גבוהות יותר ויותר (עם לולאות וסוגים שונים של היפוכים), מדי שנה. המעריצים הכבדים באמת, יטוסו מאות ואלפי קילומטרים כדי לקבל את "מנת" רכבת ההרים שלהם, וליהנות מנסיעה שתספק עבורם את פרץ האדרנלין והאנדרופינים המופרש בגוף בעת המעבר במסלול התלול.
אז מה הופך רכבת הרים לבלתי נשכחת? "עבורי אלו הגובה וזווית הנפילה", כתב פטריק לינדץ', חובב מושבע של רכבות הרים ומי שהקים את ערוץ CoasterFanatics ("מטורפי רכבות הרים" בתרגום חופשי) ביו-טיוב. "לעמוד על הקרקע ולהביט מעלה על הגבעות המפלצתיות האלו, ובמקביל לשמוע את האנשים הנוסעים ברכבת צורחים מפחד - אין משהו מרגש מזה. הסביבה שבה מותקנת רכבת ההרים, קשורה בה רבות. אם זה עצים גבוהים, ליד אגם או סמוך לנהר. הכל תורם ומוסיף לחוויה, והופך את הנפילה למלהיבה ומפחידה עוד יותר", הוסיף לינדץ'.
ומבלי, חלילה, לזלזל ברכבת ה"אנקונדה" (בלונה פארק תל אביב) וברכבת ה"קומבה" (בסופרלנד שבראשון לציון), בעולם יש אינספור רכבות הרים, מכל הסוגים והמינים - חלקן מתאימות רק לנועזים ולפרועים ביותר שביניכם. בכתבה הבאה תמצאו כמה מהן - מקנדה ועד יפן. המלצה שלנו: המשיכו לקרוא רק אם לבכם מסוגל לעמוד באתגר.


(צפו: כך נראית נפילה בזווית של 121 מעלות)

אם אתם מתכננים טיול ליפן בזמן הקרוב (או הרחוק) ומתחשק לכם להתנסות בנסיעה ברכבת ההרים התלולה בעולם - פארק השעשועים Fuji-Q Highland בפוג'יושידה, שבבמחוז ימאנשי ביפן, הוא המקום אליו אתם צריכים להגיע. בפארק המפורסם תפגשו את "טאקאבישה" (Takabisha), רכבת הרים מפלדה המפורסמת בזכות נפילה בזווית של 121 מעלות, ובתואר המפוקפק משהו - הרכבת התלולה בעולם, כאמור. אגב, אם תהיתם, המשמעות של המילה טאקאבישה ביפנית היא: "מכונית גבוהה עפה" - תיאור מדויק למה שמתרחש שם.
20 צפייה בגלריה
טאקאבישה
טאקאבישה
פחד אלוהים: טאקאבישה
(צילום: מתוך האתר הרשמי)
אורכו של המסלול אותו מבצעת הרכבת מתפרש על פני 1,004 מטרים, ותחילתו בירידה פתאומית בחשכה מוחלטת, אליה נכנסים הקרונות לאחר שהם מבצעים היפוך מהיר כך שהנוסעים עם גבם לכיוון הנסיעה. תוך שתי שניות בלבד, הקרון משוגר על ידי מנועים לינאריים במנהרה שאורכה 63 מטרים ובמהירות של 100 קילומטרים לשעה. בהמשך, הרכבת יוצאת שוב מבניין התחנה היישר לפרבולה הפוכה. לאחר ההיפוך הזה, נכנסת הרכבת לגליל בננה, חולץ פקקים ועוברת דרך שתי גבעות נוספות (מושגים הלקוחים מעולם אדריכלות רכבות ההרים).
20 צפייה בגלריה
טאקאבישה
טאקאבישה
לא סתם זכתה בתואר "התלולה בעולם": טאקאבישה
(צילום: מתוך האתר הרשמי)
בשלב זה הנסיעה מואטת על ידי מערכת הבלמים ושבה לבניין התחנה. ובדיוק ברגע שבו נדמה כי הסערה חלפה לה והאקשן הסתיים, הרכבת יוצאת פעם נוספת מהתחנה - אלא שהפעם המסילה פונה פנייה חדה של 180 מעלות ימינה, ועולה על גבעה אנכית. הגבעה מעלה את הנוסעים לגובה של 43 מטרים, וכשהיא נמצאת בחלקה העליון - הרכבת נוסעת באטיות מטרידה משהו לכיוון הירידה המפורסמת בעלת זווית של 121 מעלות. ברגע שהרכבת משתחררת לה מראש הגבעה - היא נופלת חזרה לכיוון האדמה, ונכנסת ללולאת צלילה וללולאת טבעת ולבסוף, מגיעה להיפוך השביעי והאחרון - לולאת פרסה. כל הנסיעה המאתגרת הזו מסתיימת תוך 2:40 דקות.



(צפו: כך נראית נסיעה ברכבת ההרים הגבוהה בעולם)
קינגדה קא (Kingda Ka) היא רכבת הרים מפלדה, הממוקמת בלונה פארק "סיקס פלאגס" בעיירה ג'קסון שבניו ג'רזי. דגם הרכבת, שעוצב על ידי ורנר שטנגל, הופך אותו לרכבת ההרים הגבוהה בעולם והשנייה המהירה ביותר.
20 צפייה בגלריה
קינגדה קא
קינגדה קא
מי היה זה ששרטט את המסלול הזה, ומה לעזאזל הוא חשב לעצמו? רכבת קינגדה קא
(צילום: מתוך האתר הרשמי)
הרכבת עצמה משוגרת באמצעות מנגנון שיגור הידראולי, המואץ ל-206 קילומטרים לשעה תוך 3.5 שניות בלבד (!). בסוף מסלול השיגור, הרכבת מטפסת על מגדל בצורת מגבעת עד לגובה של 139 מטרים (לצורך ההשוואה, פי שניים מפסל החירות), ואחריו צונחת 127 מטרים מטה. המסלול של קינגדה קא, משתרע על פני 950 מטרים ומשך הנסיעה הוא 28 שניות בלבד (למרות שעלול להרגיש הרבה יותר).
20 צפייה בגלריה
קינגדה קא
קינגדה קא
קינגדה קא
(צילום: מתוך האתר הרשמי)



(צפו: כך נראית רכבת ההרים המעוצבת כמו מכונית פרארי)
חובבי פרארי למיניהם - רכבת ההרים הבאה היא אטרקציה שכדאי שתכירו (ובואו נתעלם רגע מהעובדה שרובנו לא באמת יכולים להיכנס למדינת המפרץ הפרסי העשירה): רכבת ההרים פורמולה רוסה (Formula Rossa), הנמצאת בלב מתחם פרארי באבו דאבי, היא לא רק רכבת ההרים המהירה בעולם (מגיעה למהירות לא נתפסת של 239 קילומטרים לשעה), היא גם מעוצבת כמכונית פרארי אדומה ויוקרתית.
20 צפייה בגלריה
פורמולה רוסה
פורמולה רוסה
חובבי פרארי, הרכבת הבאה היא בשבילכם: פורמולה רוסה
(צילום: מתוך האתר הרשמי)
הרכבת, שנבנתה לפני תשע שנים בלב המדבר של מדינת המפרץ הפרסי, מגיעה למהירות הגבוהה שלה כעבור חמש שניות בדיוק, בזכות מערכת שיגור הידראולית המעניקה לה 4.8 כוח ג'י לאורך כל הנסיעה המתפרשת על פני דקה וחצי וכוללת 2,000 מטרים.
מהירות הרכבת כה רבה, עד שהנוסעים נדרשים להרכיב משקפי צניחה במהלך הנסיעה בה, על מנת למנוע כניסת חרקים או חול מדברי לעיניהם. ואם כל זה לא מספיק, הפורמולה רוסה היא גם רכבת הפלדה השישית הארוכה בעולם, מה שהופך את זמן הנסיעה שלה למפתיע ומרגש אפילו יותר.



(צפו: ארבע דקות של ריגוש בזכות רכבת הרים אחת)

למרות שחלפו כמעט שני עשורים מהשקתה הרשמית, רכבת ההרים היפנית - "דרקון הפלדה 2000" (Steel Dragon 2000), נחשבת עדיין לאחת מהרכבות המאתגרות בעולם. הרכבת המאסיבית, שנפתחה בשנת הדרקון (2000) בפארק השעשועים נגאשימה ספא לנד שביפן, נעה לאורך 2.479 קילומטרים, ונחשבת לארוכה בעולם. כמה ארוכה? נתאר זאת כך: הנוסעים זוכים כאן לארבע דקות של ריגוש מושלם (או מטריד עד כדי אימה, תלוי את מי שואלים).
20 צפייה בגלריה
דרקון הפלדה
דרקון הפלדה
לאמיצים בלבד: "דרקון הפלדה"
(צילום: מתוך האתר הרשמי)
ואם זה לא מספיק, הרכבת היפנית מציעה את הירידה השישית בגובהה בעולם - מגובה 97 מטרים, ועל כן היא גם זוכה בתואר רכבת הפלדה השביעית בגובהה בעולם. הקמתה של הרכבת עלתה יותר מ-50 מיליון דולר, זאת גם בשל מיגונה מפני רעידות האדמה התכופות הפוקדות את יפן. אגב, בנוסף לכל התארים שלה, "דרקון הפלדה" מחזיקה גם בתואר הרכבת השנייה היקרה בעולם, אחרי רכבת ההרים "מסע באוורסט" שבמתחם דיסני וורלד בפלורידה.
20 צפייה בגלריה
דרקון הפלדה
דרקון הפלדה
ורק כדי להמחיש כמה זה מפחיד - קבלו תמונה נוספת מהאימה
(צילום: מתוך האתר הרשמי)


(אל תשכחו להביט על הנוף מדי פעם)

רכבת ההרים השבדית, וויילד-פייר (Wildfire) היא רכבת העץ היחידה ברשימה הזו, וגם השנייה בגובהה בעולם. אבל רגע לפני שנעבור לתיאורים מסמרי השיער, נציין את הנוף השבדי המיוער והקסום שמלווה את המסלול כולו ומגיע לשיאו בנקודה הגבוהה ביותר שלו, כמו גם את העובדה שלמרות שמדובר ברכבת הרים מהירה - יש מספיק זמן שם בכדי להתרשם מהמראות היפהפיים ואף לבנות ציפייה לקראת העתיד לבוא.
20 צפייה בגלריה
וויילד-פייר
וויילד-פייר
בשביל הנוף: וויילד-פייר
(צילום: מתוך האתר הרשמי)
לצד הנופים הסקנדינביים, מציעה האטרקציה גם צניחה מסמרת שיער, כזו שלוקחת את הנוסעים מתחת למסילה והופכת את הנסיעה בה למפחידה עד כדי בלתי נשכחת. במהלך שתי דקות הנסיעה, הרכבת עוברת שלושה היפוכים ו-12 גבעות שמפילות את הלב עד הברכיים, בעודה שועטת במהירות של 115 קילומטרים לשעה. ולקינוח - הרכבת מסיימת את דרכה כמו בסלאלום של סקי, בטרם היא בולמת בבת אחת בתחנה.
20 צפייה בגלריה
וויילד-פייר
וויילד-פייר
וגם קצת בשביל האתגר והאדרנלין
(צילום: מתוך האתר הרשמי)

(אוהבים סיבובים חדים ומעוקלים? הרכבת הבאה היא בשבילכם)


וויקד טוויסטר (Wicked Twister) שנמצאת בפארק השעשועים סידר פוינט שבעיר סאנדוסקי במדינת אוהיו, נחשבת לרכבת ההרים המתעקלת ביותר בעולם. הרכבת מתאימה לחסרי הסבלנות ביניכם, המתקשים להמתין עד לנקודת השיא הצפויה: וכך, מיד בתחילת המסלול מגיעה הרכבת לאטרקציה המרכזית שלה - זינוק ונפילה מגובה של 66 מטרים תוך כדי פיתולים, בזמן שהנוסעים מתרוממים ונופלים לכיוון שני מגדלים סמוכים בזווית של 90 מעלות. עצה שלנו: בחנו היטב את תמונת הרכבת בטרם תחליטו להעלות על המתקן המאיים הזה.
20 צפייה בגלריה
וויקד טוויסטר
וויקד טוויסטר
רכבת הרים קצת אחרת: וויקד טוויסטר
(צילום: מתוך האתר הרשמי)


(אוהבים מים ולא מפחדים ממקומות חשוכים? אולי כדאי לכם לשקול לנסות את הרכבת הבאה)
רכבת ההרים הבאה, הנמצאת בפארק השעשועים וונדרלנד שבקנדה, זכתה בתהילה שלה בזכות צלילה ישירה למנהרה תת-קרקעית המוקפת מים. ואם זה לא מספיק, בתחתית המנהרה יש רכבת הרים נוספת העוטפת את המסלול ונכנסת למנהרה דומה.
20 צפייה בגלריה
יוקון סטרייקר
יוקון סטרייקר
מטריד משהו: יוקון סטרייקר
(צילום: מתוך האתר הרשמי)
משוגעים לדבר טוענים כי נסיעה ביוקון סטרייקר (Yukon Striker) מציעה, מלבד חרדה אינסופית ורמות אדרנלין היסטריות, גם תצפית יפהפייה על הפארק ועל היערות הסמוכים, זאת בטרם הירידה הבלתי נסלחת. כיום אגב, היא נחשבת לרכבת ההרים עם הנפילה הטובה בעולם.
20 צפייה בגלריה
יוקון סטרייקר
יוקון סטרייקר
(צילום: מתוך האתר הרשמי)

(להיות בשתי מדינות בארה"ב במקביל)
הרכבת הבאה, שנבנתה לפני כחמש שנים בפארק פארק Carowinds שבעיר שרלוט בצפון קרולינה, מציעה את האפשרות הכמעט בלתי נתפסת: להיות בשתי מדינות בארצות הברית במקביל. איך זה עובד? בזמן הנסיעה, חוצה הפיורי 325 (Fury 325) המסיבית את הגבול שבין צפון ודרום קרולינה, לסירוגין.
20 צפייה בגלריה
פיורי
פיורי
וזוהי רק ההתחלה של המסע: פיורי 325
(צילום: מתוך האתר הרשמי)
אבל שלא תטעו, פיורי 325 מתאפיינת בתכונות יוצאות דופן נוספות: הרכבת מגיעה לשיאה בגובה הבלתי נתפס של 99 מטרים (325 פיט, מכאן גם שמה) ויוצרת סיבוב חבית של 190 רגל, שיגרום לכם להתחרט ולהעדיף לעבור את הגבול רגלית.
20 צפייה בגלריה
פיורי
פיורי
(צילום: מתוך האתר הרשמי)
20 צפייה בגלריה
פיורי
פיורי
(צילום: מתוך האתר הרשמי)
אגב, זוהי גם רכבת הפלדה הארוכה ביותר בצפון אמריקה, המגיעה למהירות של 153 קילומטרים בשעה שהיא מעבירה את הנוסעים דרך עקומות, גבעות וצלילות מתחת לגשר להולכי רגל. כל הטוב הזה מתרחש לפני שהיא מפילה אותם בחזרה לקרולינה ממנה יצאה למסע המאתגר.

(לאמיצים באמת: רכבת ההרים קניבל ביוטה)
אם במקרה אתם מוצאים את עצמכם בפארק השעשועים "לגונה" שבמדינת יוטה (הנחשבת גם לבירת רכבות ההרים העולמית), ואתם מגדירים את עצמכם כאמיצים וכחובבי אקסטרים, אל תפספסו ביקור ברכבת ההרים "קניבל" (Cannibal), ששמה הוא רק חלק מהחרדה העצומה שהיא עומדת להותיר בכם.
20 צפייה בגלריה
קניבל
קניבל
השלב שבו לא תוכלו יותר להתחרט: קניבל
(צילום: מתוך האתר הרשמי)
הרכבת, מתחילה את מסלול הנסיעה שלה בטיפוס לגובה של 63 מטרים - ובהמשך, צונחת הישר לתוך מנהרה תת קרקעית. כל הטוב הזה כולל בתוכו לא פחות מארבעה היפוכים, לולאת שרשרת לאורך 40 מטרים ונפילה בזווית של 116 מעלות. אגב, את ההשפעות של הנפילה החופשית הזו, סביר שתרגישו רק לאחר שתחזרו לקרקע מוצקה. קניבל, אגב, היא רכבת ההרים הגבוהה ביותר ביוטה. ואם במהלך הנסיעה בה תמצאו רקע קל לנשום, אתם עשויים להבחין גם באפקט המים המקסים שלה המלווה את המסלול לכל אורכו.
20 צפייה בגלריה
קניבל
קניבל
(צילום: מתוך האתר הרשמי)

(רכבת השוקולד: פרנהייט)
העולם מתחלק לכמה סוגי אנשים: כאלה שמגיעים לפארק הרשי'ז בפנסילבניה כדי ליהנות משוקולד איכותי במפעל הרשמי של החברה הפועל שם, ויש כאלה שהשוקולד הוא רק תירוץ עבורם לבקר באחת מרכבות ההרים התלולות ביותר בעולם, פרנהייט (Fahrenheit) - הפועלת בפארק הקטן החל משנת 2008.
20 צפייה בגלריה
פרנהייט
פרנהייט
אנחנו מעדיפים שוקולד: פרנהייט
(צילום: מתוך האתר הרשמי)
עוד מציעה הרכבת נפילה בזווית של 97 מעלות מגובה של 37 מטרים ובמהירות של 93 קמ"ש. לדברי מקורות יודעי דבר, ב-2020 תשודרג הרכבת ותהפוך למהירה, לגבוהה ולארוכה ביותר בארצות הברית, והקרונות עצמם יעוצבו בצורה של קוביות שוקולד של הרשי'ז. בגדול, מדובר באטרקציה המושלמת עבור חובבי האקסטרים באשר הם.
20 צפייה בגלריה
פרנהייט
פרנהייט
(צילום: מתוך האתר הרשמי)
אגב, מלבד הרכבת כולל הפארק הקטן הסמוך למפעל השוקולד, 12 אטרקציות נוספות לחובבי האקסטרים.

(צפו להרבה הפתעות וריגושים)
רכבת הרים נוספת הנמצאת בפארק השעשועים סאנדוסקי שבאוהיו, המציעה את הצלילה הגבוהה והארוכה בעולם. ורבן (Valravn), הפועלת , נעצרת למשך ארבע שניות (שעלולות להרגיש ארוכות למדי לאלה שיושבים בה) לפני שהיא מפילה את הנוסעים בזווית של 90 מעלות, לגובה של 68 מטרים ובמהירות של 75 קילומטרים לשעה.
20 צפייה בגלריה
ולראבן
ולראבן
לא יודעים מה איתכם, אבל לנו הרכבת הזאת עושה סחרחורת
(צילום: מתוך האתר הרשמי)
לנפילה המטורפת הזו, מתווספת גם ירידה המתפרשת לאורך של 60 מטרים ולולאות מרובות. מביני דבר, מחשיבים את ולרבן כרכבת עם הכי הרבה הפתעות ופיתולים בעולם לאורך המסלול.