3 צפייה בגלריה
חן יוסף בגב ימין
חן יוסף בגב ימין
חן יוסף בגב ימין
(צילום מתוך האינסטגרם של חן יוסף, בלוגרית טיולים)
החורף הישראלי הקליל בעיצומו, וגשמי הברכה המועטים שירדו בדרום הארץ יצרו שיטפונות מקומיים ומילאו את גבי המים הנסתרים של המדבר. כדי לחוות טבילה איכותית במי שיטפונות עלומים בעומק המדבר הצחיח יש צורך במידע עדכני על איכות המים. בדיוק לשם כך שוחחנו עם חן יוסף, בלוגרית ויוצרת תוכן בתחום הטבע והתיירות וחובבת טבילות ידועה, שחזרה מטיול בגב ימין.
"מדובר במסלול מישורי לכל המשפחה, 15 דקות הליכה דרך נוף מדברי קסום וחולי", סיפרה יוסף. "זה מקום נגיש וקליל ואפשר לעשות את הטיול עם הילדים, כולל קמפינג בחניון הלילה הסמוך".

יוסף ביקשה להדגיש את ההבדל המשמעותי שבין ביקור במעיין קלאסי לבין טבילה באחד מהפלאים של הטבע הישראלי: "בניגוד למעיינות שבהן יש זרימת מים כל השנה, הגבים הם למעשה כל מיני אבנים וסלעים שנחרצו לאורך שנים בשיטפונות, ולאחר הגשמים הם מתמלאים במים. התחתית של השקעים עשויה אבן ולכן המים לא יכולים לחלחל ולהיספג. מספר ימים לאחר השיטפון ומילוי הגב, המשקעים השונים יורדים למטה והמים הופכים לצלולים ומזמינים. גב ימין נמצא בקניון של נחל ימין עם נוף מדברי יפייפה. החול הוא מוטיב רציני שנותן תחושה של הליכה בחוף הים".
החול המפורסם של נחל ימין הוא שריד עתיק יומין וייחודי מהתקופה הגיאולוגית שלפני היווצרות השבר הסורי אפריקני. נחלים קדומים שזרמו מאזור ירדן לכיוון הים התיכון מילאו את האזור במשקע החולי המפנק. הנוף הייחודי של שמורת הטבע מישור ימין, הכולל סלעים מרשימים ומשטחי חול יפייפיים, הוא בונוס מדהים לכל חובבי הטבילות וצלמי הטבע. אולם המילה מישור יכולה להטעות את הציבור כיוון שמדובר בקער ענק בקוטר של מאה קמ"ר שנוצר בין רכס חתירה לרכס חצרה.
"הנוף בגב ימין משלב בין סלעי ענק מוקפים בחול וגבי מים צלולים ובצבעים משתנים בהתאם לשעת הביקור", תיארה יוסף. "זה מקום שבו השמש מאירה כמעט כל השנה. המים בגב מתאימים לרחצה במהלך החודשיים הקרובים, באביב הם יתאיידו. בתוך הגב יש מערה קטנה בצורת חצי סהר שמוסיפה עניין - ושם המים הכי קפואים".
3 צפייה בגלריה
חן יוסף בגב ימין
חן יוסף בגב ימין
חן על רקע המערה של הגב
(צילום מתוך האינסטגרם של חן יוסף, בלוגרית טיולים)
כמה קר במים? "בחוץ חם, אבל המים בגב ימין קרים מאוד, אמנם לא ברמה של המים הקפואים של הנחלים בצפון - כמו נחל דן, אבל זה קור שצריך להתרגל אליו. אני נכנסת לאט-לאט אבל יש הרבה אנשים שקופצים פנימה בבת אחת. לאחר היציאה מהמים אפשר לתפוס סלע שטוף שמש, לפרוש שמיכה ולהשתזף ממש כמו בחוף הים".
כדי להתמודד עם הבדלי הטמפרטורות הקיצוניים במדבר בין היום והלילה, יוסף המנוסה והמעשית מציעה לבוש מודולרי: "אני ממליצה לקחת בגדים חמים וגם בגדים קצרים, כי ברגע שיורדת השמש מרגישים את הקור המדברי. אני לובשת בטיולים כאלה טייץ עם חולצה קצרה ובגד ים מתחת, ומעל מעיל פליז ונעליים סגורות - ככה הכי נוח לטייל בין הסלעים".
דברים נוספים שצריך לדעת? "גב ימין הוא מסלול קווי קצר ולא מעגלי. מספיק רכב אחד - ללא הקפצת רכבים. אני לא זוכרת אם ראיתי פחים באזור הגב, אבל בכל מקרה חובה לקחת איתכם בחזרה את הזבל והלכלוך ולהשאיר את הטבע נקי. איך מגיעים? יוצאים מדימונה לכיוון ים המלח, פונים ימינה בצומת רותם ונוסעים עד לצומת מעלה עקרבים. החניון נמצא בהמשך השביל הירוק מימין או פשוט לכתוב 'גב ימין' בווייז. בגב ימין אין שירותי הצלה והרחצה בו היא באחריות הטובלים".
יוסף, בת 32 מהיישוב גדעונה שבגלבוע, היא מורה לחינוך גופני שהחליטה לעזוב משרה בטוחה ונוחה כדי להגשים חלום ולהפוך לבלוגרית תיירות עם אורח חיים מסקרן ומעורר קנאה, הכולל טיולים בחיק הטבע, טבילות בכל מיני מעיינות מרהיבים וביקורים וטעימות בעגלות קפה נסתרות, יקבי בוטיק ומבשלות בירה מקומיות. "תמיד אהבתי לטייל והתחלתי להעלות תכנים ולקבל התעניינות והמון שאלות, אז פתחתי עמוד באינסטגרם כדי להנגיש את המידע ובשביל שתהיה לי מזכרת, לא ידעתי שיצמח מזה משהו", סיפרה בשיחה עם ynet. "בהמשך התחילו להזמין אותי בעלי עסקים לעשות עליהם תכנים ומצאתי עבודה מושלמת שמאפשרת לי תנועתיות".
אם ידוע לכם על גב מים נסתר בלב המדבר עם מים צלולים המתאימים לטבילה איכותית ובטוחה אנא דווחו לנו בדואר האדום.