הבריכות העונתיות והנסתרות עדיין מלאות במים והזרימה בנחלים יפה ומרשימה. כדי לנצל על הצד הטוב ביותר את האפשרויות הנפלאות של הטבע, ביקשנו מחן יוסף, בלוגרית טיולים וחובבת מושבעת של טבילה במעיינות סודיים, להמליץ לנו על טיול מושלם המשלב טבילה מרעננת. "בריכת הטורקיז הנסתרת והמפל הסודי של נחל סער", היא ענתה מיד בהחלטיות של מקצוענית אמיתית.

בצפון ישראל, על קו הגבול הטופוגרפי בין צפון רמת הגולן ותחילתו של הר החרמון, מסתתר לו נחל סער האהוב. מדובר בנחל אכזב הזורם בחודשי החורף והאביב בלבד. בניגוד לנחלי האיתן המוכרים והאהובים, בקיץ החם ובסתיו - הוואדי של נחל סער יבש. מי שמתכנן לבקר ולטבול בנחל סער בעוד חודש, כדאי שיבדוק בפורומים ובקבוצת המטיילים השונות אם עדיין יש בו מים.
נכון לכתיבת שורות אלו, בריכת הטורקיז הקסומה שמסתתרת בסוף המסלול, והמפל המרשים שמעליה, עדיין זורמים ומספקים חוויה יוצאת דופן של צבעים והתרוממות רוח. כשיוסף מתארת את הצבעים המרהיבים של הבריכה הייחודית, קשה לה להסתיר את ההתרגשות: "מדובר בבריכת טורקיז מדהימה המוקפת בסלעי בזלת שחורים יפייפיים ומסביב פריחה ורודה של הרדוף הנחלים, ממש כמו גלויה מתאילנד. המים בצבעים מטורפים, זה מתחיל בגוון ירקרק עמוק ומתקדם לצבע כחלחל. נכון לרגע זה, לדעתי זאת הבריכה הכי יפה בישראל".
כל היופי הזה מסתתר מאחורי מפל סער המוכר והידוע לכל. מסתבר שאם ממשיכים עוד כמה דקות בכביש ניתן להגיע להרפתקה מופלאה ובאמצע השבוע קיים סיכוי טוב שתהיו שם לבד. "גיליתי ממש במקרה את הבריכה הסודית והמפל הנסתר בשנה שעברה", סיפרה. "את המפל הסודי של נחל סער ניתן לראות מנקודת התצפית המוכרת של נחל סער, אבל מעולם לא ידעתי שאפשר להגיע אליו. ממש במקרה בזמן צילום רחפן, ראינו מלמעלה אנשים שוחים בבריכה לא מוכרת לכיוון המפל והחלטנו לצאת להרפתקה".
4 צפייה בגלריה
חן יוסף בנחל סער
חן יוסף בנחל סער
חן יוסף בבריכה הצלולה
(צילום באדיבות חן יוסף)
4 צפייה בגלריה
חן יוסף בנחל סער
חן יוסף בנחל סער
הדרך אל הבריכה
(צילום באדיבות חן יוסף)
אומנם לא מדובר בגילוי של יבשת אמריקה, ומן הסתם תושבי האזור, גששים של הצבא ומטיילים ותיקים מכירים את המסלול, אבל אין כמו חווית גילוי אישית של פנינת טבע לעורר התרגשות ועקצוצים של אדרנלין מתקתק.
"אחרי החנייה הגדולה למפל של נחל סער, ממשיכים עם הרכב ופונים שמאלה. יש סוג של חנייה בשולי הכביש, לא מדובר בחנייה קלאסית. יש שלט גדול של מע"צ ומשם מתחילה הליכה שבע דקות במעלה הזרם. אפשר ללכת במים הרדודים ואפשר ללכת על השביל הצר הצמוד לנחל. מדובר בהליכה לכל המשפחה ואני בטוחה שהילדים הקטנים מאוד ייהנו מהצעידה בתוך המים.
"יש מפלונים קטנים, ואווירה מאוד נעימה ומרחוק רואים את בריכת הטורקיז המהממת עם הצבעים יוצאי הדופן למדינת ישראל. סביב הבריכה יש קצת מקומות לשבת לקפה, רוב המקומות הם ללא צל. יושבים על אבנים וזה לא מיקום טוב למחצלת. קחו בחשבון שעיקר הפעילות היא בתוך הבריכה עצמה".
מה הטמפרטורה של המים? קרים, אבל לא קפואים כמו במקורות הירדן. אני הייתי ביום חם יחסית והיה ממש כיף. הבריכה מאוד עמוקה אבל בחלק הרדוד המים אפילו קצת חמימים".
נכנסת למים עם סנדלים? "בפעם הראשונה שביקרתי שם - כן, בפעם השנייה - ממש לא. בגלל הטיפוס למפל הנסתר, הסוליה הרטובה של הסנדלים היא סכנת נפשות והרגשתי מאוד לא בטוחה איתם. ממש חששתי לחיי. לסנדלים לא הייתה אחיזה טובה והרגל כל הזמן החליקה. בדיעבד אני מעדיפה את האחיזה טבעית של כף הרגל. כשהייתי יחפה הרגשתי הרבה יותר בטוחה".
כאן מגיע הרגע הטריקי של הטיול הקסום והעונתי למפל הנסתר של נחל סער. כדאי להדגיש כי עד לבריכת הטורקיז מדובר במסלול קליל המתאים למשפחות עם ניסיון בטיולי מים. הטיפוס אל המפל הוא יותר אקסטרימי ומצריך יכולת שחייה ולא מתאים לילדים קטנים.
"כדי להגיע למפל, צריך לדעת לשחות. בריכת הטורקיז של נחל סער מאוד רדודה בהתחלה, אך לאחר מספר מטרים היא הופכת למאוד עמוקה - יותר משני מטר - וחייבים לשחות נגד הזרם. לאחר שחציתם את הבריכה, מצד שמאל יש מפלון קטן ויש אנשים שאוהבים לטפס עליו ולהחליק למטה כמו במגלשה. הטיפוס על המפלון קצת מסוכן ומחליק, אבל אחרי כמה שניות של מאמץ, אולי חצי דקה, עולים למעלה והשטח הופך למישורי ללא סלעים ושם שומעים לראשונה את העוצמה של המפל - אבל לא רואים אותו".
אחרי שמטפסים בזהירות על המפלון, המפל הסודי של נחל סער עומד להתגלות בכל עוצמתו. "מתקדמים עוד כמה צעדים ואז חווים את כל המראה מטורף הזה של מפל עונתי, כל כך קרוב למפל סער, אבל נסתר. מתחת למפל הזרימה הייתה מאוד עוצמתית, המון קצף ומערבולות וסחף והחלטנו לא להסתכן ולא נכנסנו מתחת לזרם. ועדיין, זאת הייתה חוייה מאוד מיוחדת. אני ממליצה לבקר במפל העונתי כמה שיותר מהר לפני שהוא מתייבש".
4 צפייה בגלריה
חן יוסף בנחל סער
חן יוסף בנחל סער
חן יוסף במפל הנסתר
(צילום באדיבות חן יוסף)
יוסף מבקשת מכל מי שמגיע לבריכה הסודית ולמפל הנסתר של נחל סער להיזהר בטיפוס ולשמור על הניקיון: "אין באזור פחים, אז חייבים להביא שקיות זבל ולאסוף את כל מה שהבאנו בחזרה לרכב. בנוסף, הפריחה הוורודה של הרדוף הנחלים יכולה לבלבל חלק מהאנשים כי מדובר בצמח רעיל, אז לא לקטוף ולא להכניס לפה".
טיפים נוספים של יוסף לטיול מוצלח בבריכת הטורקיז: "מי שרוצה לצלם את המפל הנסתר, כדאי שיביא קייס נגד מים לטלפון. הצילומים שאתם רואים נעשו לפני סופת הגשמים האחרונה. יש מצב שהגשם הביא איתו קצת בוץ לבריכה. בדרך כלל לוקח כמה ימים לצבעים הבוציים של המשקע להיעלם - ולבריכה לחזור לצבע הטורקיז המהמם. אם הגעתם לבריכה והיא טיפה עכורה, לא צריך להתעצבן, כי ככה זה בטבע. אפשר תמיד להתסכל בתמונות שצילמתי לפני שבועיים - בשיא העונה".
איך מגיעים: עולים בכביש 99 מקרית שמונה לכיוון מזרח. בצומת שיאון פונים ימינה לכיוון רמת הגולן. לאחר כמה דקות מגיעים לצומת סער וממשיכים בדרך לכיוון החנייה המסודרת של מפל סער, או לכתוב בוויז מפל סער.
מי שרוצה להתרשם ממפל סער הידוע והמרשים מוזמן לעצור כאן ומי שרוצה להתקדם לבריכת הטורקיז הנסתרת שימשיך עוד כמה מטרים ויפנה שמאלה. יש חנייה מאולתרת בצד הדרך ומכאן מתחילים ללכת ברגל. יש שלט גדול של מע"צ והולכים במעלה הזרם כשבע דקות מהנות עד שמגיעים לבריכת הטורקיז הסודית. מי שרוצה להגיע גם למפל הנסתר של נחל סער, צריך לעבור את ההבריכה בשחיה, לטפס בזהירות מירבית על סלעים שיוצרים מפלון קטן, חצי דקה הליכה ואתם במפל הנסתר".
אזהרה: בבריכה סודית ובמפל הנסתר אין שירותי הצלה, הרחצה והשחייה היא על אחריות המטיילים בלבד. רחצה בבריכת הטורקיז של נחל סער ללא ידע בשחייה - מסוכנת. גם הטיפוס על הסלעים אל המפל הנסתר מסוכן ולא מתאים לילדים או לחסרי ניסיון בטיפוס.