בשיתוף רימון טיולים
טיול למזרח הרחוק הוא כבר מזמן לא רק נחלתם של תרמילאים אחרי צבא. ליבשת אסיה יש הרבה מה להציע להרפתקנים ולחובבי מסעות גיאוגרפים בכל הגילאים. לצד הודו ותאילנד, וייטנאם הופכת בשנים האחרונות ליעד פופולרי ואהוב על המטייל הישראלי.
"וייטנאם, הממוקמת בדרום מזרח אסיה וגובלת בסין, קמבודיה, לאוס ומפרץ טונקין, היא אחת המדינות המרתקות והמגוונות ביבשת", מסביר גולן אלדס, מנהל הפיתוח בחברת רימון טיולים, המוציאה טיולים מאורגנים לווייטנאם ולקמבודיה בינואר הקרוב.
"לאורך אלפי שנים וייטנאם נכבשה ונשלטה על ידי אימפריות שונות ובהם המונגולים ומדינות כמו סין, יפן וצרפת הקולוניאלית. ההיסטוריה הארוכה הזו טבועה בה עמוק ונוכחת באורח החיים, בתרבות, בפולקלור ובקולינריה של המדינה".
(וייטנאם, נעים להכיר:)
וייטנאם היא מדינה צרה וארוכה, הנמתחת על פני כ-1600 קילומטרים מצפון ועד דרום (פי 15 משטחה של ישראל), והיא בעלת אקלים וטופוגרפיה מגוונים המשפיעים על התרבות ועל אורחות החיים של תושביה.
"ווייטנאם מספקת את חוויית המזרח הרחוק האידיאלית. הטיול משלב בין נופים עוצרי נשימה, פלאי טבע מרהיבים, פולקלור ותרבויות עתיקות, ולצד אלו - ערים תוססות הממזגות בין מזרח למערב".
טיול עומק לווייטנאם אורך לפחות שבועיים וחצי והוא כולל לרוב ביקור גם בקמבודיה השכנה. "רבים נוהגים לקשור את וייטנאם וקמבודיה ביחד, אבל אלו שתי מדינות שונות עם תרבות, היסטוריה ואורח חיים שונים".
אז מה יש לווייטנאם להציע? הצטרפו אלינו למסע בתמונות לעומקה של ווייטנאם - טיול שמתחיל בהאנוי שבצפון ומסתיים בדלתת המקונג שבדרום.

האנוי: טעימה ראשונה מהחוויה הווייטנאמית

עיר הבירה של ווייטנאם, האנוי, היא מקום טוב להתחיל בו את הטיול ולקבל טעימה ראשונה מהעושר התרבותי, הקולינרי וההיסטורי של ווייטנאם. האנוי ממוקמת בצפון וייטנאם, על הגדה המערבית של הנהר האדום. כדי לספוג את החוויה האורבנית הייחודית בהאנוי, אלדס ממליץ לשהות בה לפחות שלושה ימים.
14 צפייה בגלריה
האנוי – מקום טוב להתחיל בו.
האנוי – מקום טוב להתחיל בו.
האנוי – מקום טוב להתחיל בו.
(צילום: Jimmy Tran)
"האנוי היא עיר כאוטית ושוקקת שעוברת בשנים האחרונות תהליכי מודרניזציה, אבל נשמר בה גם קסם העבר המפואר והייחודי שלה. במשך למעלה מאלף שנים העיר הייתה מרכז פוליטי ותרבותי, ויש בה מספר אתרי מורשת, שמעידים על ההיסטוריה המרתקת שלה".
14 צפייה בגלריה
מקדש הספרות הקונפוציאני בעיר העתיקה.
מקדש הספרות הקונפוציאני בעיר העתיקה.
מקדש הספרות הקונפוציאני בעיר העתיקה.
(צילום: kmhung95)
הרובע העתיק הוא מקום טוב לספוג את האווירה האורבנית שבין הישן לחדש. לצד שווקים תוססים, הפתוחים משעות הבוקר המוקדמות ועד שעות הלילה המאוחרות, אפשר למצוא בעיר העתיקה כמה אתרים שמספרים את סיפורה של התרבות הווייטנאמית.
אחד מהם הוא מקדש הספרות, מתחם הכולל חמש חצרות וסביבם מבנים בעלי חשיבות היסטורית. "מקדש הספרות נבנה ב-1070 והוקדש לפילוסוף הסיני קונפוציוס. במשך 700 שנים הוא אכלס את האוניברסיטה הראשונה במזרח אסיה. כיום מתקיימים במקום אירועים, פסטיבלים, תערוכות ומופעי פולקלור שונים".
14 צפייה בגלריה
תיאטרון בובות על המים בהאנוי.
תיאטרון בובות על המים בהאנוי.
תיאטרון בובות על המים בהאנוי.
(צילום: Vietnam Stock Images / Shutterstock.com)
וייטנאם התברכה במערכת גדולה של נהרות, בראשן הנהר האדום בצפון והמקונג שבדרום. שפע מקורות המים במדינה עיצבה את חיי המקומיים, את אורחות חייהם, הקולינריה והתרבות המקומית.
בווייטנאם התפתחו חיי כפר שוקקים, שמתקיימים רובם ככולם על המים. "אחת המסורות העתיקות שהתפתחו כתוצאה מאורח החיים הייחודי של הכפריים באזור האנוי וצפון המדינה, היא תיאטרון הבובות על המים. לא שווה לוותר על צפייה במופע של בובות עץ על חוטים, הנראות כאילו הן מרחפות על פני המים.
"תיאטרון הבובות על המים שונה מאזור לאזור והוא בדרך כלל מציג סיפורים, אגדות וסצנות מחיי הכפר בליווי מוזיקה ושירה. המופעים הם בשפה הווייטנאמית, אבל הם מאוד מהנים גם בלי להבין את השפה. ישנם מופעים עם תרגום לאנגלית".

נין בין: מהעיר אל הכפר

התחנה השנייה במסע שלנו היא נין בין, הממוקמת כשעה נסיעה מהאנוי ושונה ממנה ב-180 מעלות. כשיוצאים מהערים הגדולות אל אזורי הכפר בצפון, נגלים בפנינו פלאי טבע ונופים מרהיבים.
נין בין היא פרובינציה רגועה ושלווה בצפון המדינה, המתאפיינת בנופים דרמטיים של גבעות וסלעי גיר גבוהים.
14 צפייה בגלריה
שיט בשמורת טראנג אן, נין בין.
שיט בשמורת טראנג אן, נין בין.
שיט בשמורת טראנג אן, נין בין.
(צילום: Guitar photographer)
אחת הדרכים לחוות את נין בין היא באמצעות הפלגה בסירת משוטים במתחם האקולוגי טראנג אן. השיט עובר דרך נופים עוצרי נשימה של יערות, מערות, מקדשים וערוצי נחל.
"באופן מפתיע, רבים מהמטיילים מדלגים על אזור נין בין. אפשר לחוות בו את וויטנאם בצורה יותר אותנטית ומיוחדת".

מפרץ הא לונג: משבעת פלאי עולם

אנו ממשיכים את המסע בצפון באחד האתרים המפורסמים של ווייטנאם – מפרץ הא לונג ביי, שהוכרז על ידי אונסק"ו אתר מורשת לאומית ואחד משבעת פלאי עולם.
14 צפייה בגלריה
נוף סוראליסטי - מפרץ הא לונג.
נוף סוראליסטי - מפרץ הא לונג.
נוף סוראליסטי - מפרץ הא לונג.
(צילום: PhotoRoman)
"טיול בהא לונג הוא חוויה בלתי נשכת. במפרץ תמצאו מים תכולים וסביבם כ-3,000 איים קטנים, המתאפיינים בצמחייה טרופית סבוכה וצוקי גיר גבוהים ומחודדים שמזדקרים מעל פני המים. כל אלו יוצרים נוף סוראליסטי ושומט לסתות".
אפשר לגלות את יופיו של הא לונג בטיול רגלי, אבל הדרך הפופולרית ביותר לחוות את הנוף היא באמצעות שיט בספינה, שחולפת על פני האיים האקזוטיים, מערות נטיפים מוארים, יערות עד ועצירות בנקודות תצפית.

סאפה: מפגש עם המקומיים

80% מהאוכלוסייה בווייטנאם הם ווייטנאמיים שמגדירים את עצמם חילונים. לצידם חיים עוד 54 קבוצות אתניות עם מסורות ואורחות חיים שהם מקפידים לשמר ולהעביר מדור לדור.
14 צפייה בגלריה
מפגש עם קבוצות אתניות בסאפה.
מפגש עם קבוצות אתניות בסאפה.
מפגש עם קבוצות אתניות בסאפה.
(צילום: Jimmy Tran)
אחד המקומות המומלצים להיכרות ולמפגש עם אותם מיעוטים אתניים הוא סאפה, אזור הררי בצפון מערב המדינה המוקף שדות אורז ירוקים וכפרים קטנים.
"שדות האורז של וייטנאם לא רק יוצרים נוף ציורי ומרהיב, יש להם חשיבות תרבותית וכלכלית. וייטנאם היא אחת מיצרניות האורז הגדולות בעולם, ובמשך אלפי שנים חקלאות האורז עיצבה את המסורות, הפולקלור ואורח החיים של המקומיים", מציין אלדס ומוסיף כי משפחות רבות בסאפה פותחות את דלתותיהן ומארחות את המטיילים לחוויה אותנטית ומרתקת.

דה נאנג: חופים, גשרים ואטרקציות

אנו עוזבים את הצפון ומדרימים לכיוון מרכז וייטנאם. התחנה הראשונה במרכז היא דה נאנג, עיר חוף מודרנית ויפה עם שפע של אטרקציות וחופים משגעים.
המקום שאסור לפספס באזור דא נאנג הוא גבעות בא נא, אתר נופש תיירותי שנבנה על ידי הקולוניאליים הצרפתיים בתחילת המאה ה-20.
בבא נא, שאליו מגיעים באמצעות נסיעת רכבל, יש מספר אטרקציות מהנות במיוחד, המרכזיות שבהן - גן האהבה, שהוא גן פרחים מרהיב ביופיו; וגשר הזהב, או גשר הידיים, המספק נקודת תצפית יפהפה. "זהו גשר שנחנך ב- 2018 ונראה כאילו הוא מוחזק על ידי שתי ידיים ענקיות עשויות אבן".
14 צפייה בגלריה
גשר הזהב בדה נאנג.
גשר הזהב בדה נאנג.
גשר הזהב בגבעות בא נא
(צילום: Hien Phung Thu)
אחד מסמלי ההיכר של העיר הוא גשר הדרקון, החוצה את נהר ההאן ונחשב לארוך ביותר בווייטנאם, כ-666 מטרים. "רוב ימות השבוע הגשר הוא ציר תנועה מרכזי. בימי שישי, שבת וראשון החל מהשעה 9 בערב, המקום מתרוקן מכלי רכב והופך לתיאטרון פתוח במסגרתו ראש הדרקון המוזהב יורק אש ומים".
14 צפייה בגלריה
גשר הדרקון – מסמלי ההיכר של דא נאנג
גשר הדרקון – מסמלי ההיכר של דא נאנג
גשר הדרקון – מסמלי ההיכר של דא נאנג
(צילום: saiko3p / Shutterstock.com)
מחוץ למרכז דא נאנג יש שפע של אטרקציות המתאימות לכל גיל. מדרום לעיר, במרחק של שעה וחצי נסיעה, ממוקמים הרי השיש. "אלו חמש גבעות מרהיבות ביופיין בעלות חשיבות רוחנית לווייטנאמיים, המאמינים כי כל אחת מהגבעות מסמלת יסוד אחד בטבע".
14 צפייה בגלריה
מקדש הויין קונג בהרי השיש.
מקדש הויין קונג בהרי השיש.
מקדש הויין קונג בהרי השיש.
(צילום: soft light)
בתוך הגבעות נוצרו במרוצת השנים מערות ומחילות טבעיות, בתוכן בנו המקומיים מקדשים בודהיסטיים והינדואיסטיים. גולת הכותרת של המקום היא מערת הויין קונג הממוקמת על הגבעה הגבוהה ביותר, נגו האן סון. בחלל הגדול של המערה נמצא מקדש בודהיסטי מרהיב, שמואר באמצעות קרני השמש החודרות מהתקרה ומעניקות למקום אווירה מסתורית ורוחנית.

הוי אן: גן עדן לפודיס

את המסע שלנו במרכז ווייטנאם אנחנו ממשיכים בהוי אן הרומנטית ושופעת האורות. זוהי עיר נמל עתיקה ויפהפה שהוכרזה כאתר מורשת עולמית בשל שרידי עתיקות של אימפריית הצ'אם, ששלטה בווייטנאם בין המאות ה-2 ל-17. "עד היום מסורות ומלאכות של בני הצ'אם השתמרו במלואן. לצד אלו, אפשר להבחין גם בהשפעות סיניות, יפניות וצרפתיות".
14 צפייה בגלריה
הוי אן - השפעות יפניות, צרפתיות וסיניות.
הוי אן - השפעות יפניות, צרפתיות וסיניות.
הוי אן - השפעות יפניות, צרפתיות וסיניות.
(צילום: Quang nguyen vinh)
14 צפייה בגלריה
קאו לאו – המאכל הרשמי של הוי אן.
קאו לאו – המאכל הרשמי של הוי אן.
קאו לאו – המאכל הרשמי של הוי אן.
(צילום: ngoc tran)
לצד המורשת העתיקה שלה, הוי אן הופכת בשנים האחרונות גם ליעד פופולרי בקרב פודי'ס וחובבי קולינריה. מגזין הלונלי פלאנט דירג לאחרונה את העיר כאחד מ-25 היעדים הקולינריים החשובים בעולם.
"התרבות הקולינרית בווייטנאם היא מגוונת וספגה השפעות מצרפת, הודו וסין. בהוי אן אפשר למצוא גרסאות של מאכלים ווייטנאמיים מסורתיים וגם מאכלים המזוהים עם המקום כמו הקאו לאו – נודלס עם קציצות בשר. אל תחמיצו סדנת בישול מקומית, שבה תוכלו לחוות מקרוב את הקולינריה הייחודית של הוי אן".

הו צ'י מין סיטי: תזכורת ממלחמת וייטנאם

הגענו לדרום וייטנאם והתחנה הראשונה היא הו צ'ין מין סיטי, לשעבר סייגון. העיר הייתה בירת וייטנאם בין השנים 1955 ל-1975, אחת התקופות המדממות של וייטנאם במאה העשרים.
וייטנאם נצרבה בתודעה העולמית כמקום אלים בעקבות המלחמה, שהשפיעה רבות על עולם המערב, בין היתר בהתעוררותה של תרבות הנגד ההיפית.
בהו צ'י מין ניתן למצוא לא מעט שרידים ועדויות של ההיסטוריה העקובה מדם של מלחמת וייטנאם. אחד האתרים המרתקים לבקר בהם הוא דווקא מחוץ לעיר, במחילות קו צ'י.
14 צפייה בגלריה
מחילות קו צ'י – שרידים ממלחמת ווייטנאם.
מחילות קו צ'י – שרידים ממלחמת ווייטנאם.
מחילות קו צ'י – שרידים ממלחמת ווייטנאם.
(צילום: hecke61)
"זוהי רשת מסועפת של מחילות באורך של כ-250 קילומטרים, ששימשה את לוחמי הגרילה הווייטנאמיים במאבק נגד האמריקאים. זו הייתה למעשה עיר תת קרקעית ענקית נסתרת, בה שהו אלפי לוחמים שלעיתים לא ראו אור יום משך חודשים ארוכים. כיום ניתן לבקר באתר ולהיכנס לחלק מהמחילות".

דלתת המקונג: אל לב הדרום הפראי

טיול בווייטנאם אינו שלם בלי ביקור בדלתת המקונג. למרות שווייטנאם עוברת בעשורים האחרונים מודרניזציה מואצת, טיול לאורך נהר המקונג חושף אותנו לאורחות החיים שהשתמרו במשך אלפי שנים.
14 צפייה בגלריה
שיט בדלתת המקונג.
שיט בדלתת המקונג.
שיט בדלתת המקונג.
(צילום: Vietnam Stock Images)
המקונג הוא אחד הנהרות הגדולים ביותר בעולם, הוא עובר דרך טיבט, סין, מיאנמר, לאוס, תאילנד, קמבודיה ווייטנאם. דלתת המקונג היא הנקודה שבה הנהר מתפצל לשלוחות ונשפך לים סין הדרומי.
שיט בשלוחות המקונג לוקח אותנו למסע מרתק שעובר דרך שדות אורז ירוקים, כפרים צפים על המים, מקדשים, יערות עד ואורחות חיים ייחודיים על המים.
14 צפייה בגלריה
השוק הצף בקאי ראנג.
השוק הצף בקאי ראנג.
השוק הצף בקאי ראנג.
(צילום: LocHuynh)
"דלתת המקונג מאפשרת לנו היכרות עם אורח החיים הייחודי שהתפתח בווייטנאם במשך אלפי שנים – כפרים שלמים שמתנהלים על המים. אנשים חיים בבקתות צפות, מתניידים אך ורק בסירות ומקיימים את כל היומיום שלהם על המים".
השווקים הצפים הם בין האטרקציות הבולטות בדלתת המקונג, שממחישות את חיי הכפר הצפים המיוחדים. אחד המומלצים לביקור הוא השוק בקאי ראנג.
המוכרים בשוק מציעים את מרכולתם - בעיקר פירות וירקות - תוך כדי שיט על גדות הנהר. "מדובר בשוק פחות מתוייר וממוסחר, שמשרת בעיקר את המקומיים, ולכן הוא מספק חוויה אותנטית של חיי הכפר הווייטנאמיים".
טיול שמתחיל בצפון ומסתיים בדרום, מאפשר לגלות לאט ולעומק את הקסם הווייטנאמי, אומר גולן אלדס לסיכום.
"הצפון מתאפיין בנופים הרריים מרהיבים, מרבצים של שדות אורז ירוקים ומפגש עם קבוצות אתניות. ככל שמדרימים, נכנסים פנימה אל עומק התרבות וההיסטוריה העשירה וגם אורחות החיים הייחודיים של הווייטנאמיים. המשך הטיול בקמבודיה מאפשר לנו להכיר תרבות, היסטוריה ואורח חיים שונים לגמרי מזו של וייטנאם".
בשיתוף רימון טיולים