בשיתוף החברה הגיאוגרפית
קשה להאמין, אבל חלפו כמעט 40 שנה מאז צאתו של אלבום המופת של דויד ברוזה "האישה שאיתי". האלבום הספרדי הכי ישראלי שיש הוא אחד האלבומים הנמכרים ביותר בארץ בכל הזמנים. לרגל ציון הדרך הזה, ייצא בחודש מרץ הקרוב טיול מיוחד בשם "חוויה אנדלוסית". למשתתפים בטיול צפוי מסע מוזיקלי למקומות שבהם נוצרו השירים המקוריים, שתורגמו על ידי יהונתן גפן, אל התרבות הספרדית, הפלמנקו והגיטרה האהובה. השיא של הטיול המיוחד צפוי להיות שתי הופעות של ברוזה. מופע חד פעמי בעולם האופרה על גדות הנהר בסביליה, ומופע פלמנקו עם ברוזה וחברים בגרנדה. צפו בריאיון באולפן ynet עם הזמר האהוב ועם מנכ"ל החברה הגיאוגרפית, המארגנת את הטיול.


מנכ״ל החברה הגיאוגרפית, רענן בן בסט, סיפר בריאיון באולפן ynet כיצד נוצר הרעיון לצאת לטיול בספרד בעקבות השירים באלבום של ברוזה. "אנחנו כל הזמן מנסים לחבר בין תרבויות, זה המהות שלנו והמטרה שלנו", הוא אמר. "עוד לפני הקורונה ישבנו עם דויד על מנת לפצח איך החיבור שלו למוזיקה הספרדית, האנדלוסית, מתחבר למקום עצמו ולא רק למוזיקה שלו. גם לפלמנקו וגם לכתיבת שירים והגיטרות, אבל גם לטאפס וליין ולכל הדבר הזה שנקרא דרום ספרד".
בן בסט הוסיף: "באמת שאני חושב שפיצחנו את זה, כי הטיול מורכב מהמון המון טעימות, שהן גם טעימות מוזיקליות, אבל גם טעימות תרבותיות ממש של יין, של בישול ושל טאפסים ושל המון דברים שהם חלק מהדבר הזה. כי כשאתה שומע מוזיקה, אתה רוצה גם לשתות משהו ולאכול משהו. אנחנו באמת פיתחנו משהו שלא קיים, משהו באמת חד פעמי, מאוד ראשוני, משהו שמרגש את שנינו. והוא מרגש גם את כל מי שנמצא בתוך הפרויקט הזה, ונמצאים בו עוד הרבה אנשים".
ברוזה, שגר בספרד מספר שנים בנערותו, סיפר גם הוא איך נולד הרעיון של הטיול בדרום ספרד: "רענן פנה אליי לפני הקורונה על מנת ללוות קבוצה קטנה ולספר להם קצת על הקשר שלי, על המוזיקה והשירה שמושכים אותי לספרד. הסכמתי לבוא, למרות שלא ידעתי מה זה יכול להיות. רצה הגורל והייתה לנו קורונה. אבל איך שיצאנו מזה, בערך לפני שנה, עלה לי רעיון לקחת 500 איש. בו ניקח את כל המופע של 'האישה שאיתי' - זה מופע שבעצם מנגן את כל האלבום, בעיבודים המקוריים שלו, עם הנגנים ופשוט ניתן לקהל את החוויה הראשונה שהם יכולים לחוות עם האלבום הזה אחרי 40 שנה, רק בטריות של היום. שאלתי אותו מה דעתו שניקח פשוט את כל הקהל הזה, במקום שיראו את זה בהיכל התרבות, שיראו את זה איפשהו בספרד".
3 צפייה בגלריה
דויד ברוזה ותזמורת מזרח ומערב
דויד ברוזה ותזמורת מזרח ומערב
בקרוב גם בספרד. דויד ברוזה והגיטרה
(צילום: מוטי קמחי)
בשלב זה, סיפר ברוזה, כי היה עליו לחפש אולם שבו יוכל להופיע. "רענן נדלק על זה ואז לאט לאט רקמנו את המקום. מצאתי את האולם, את אולם האופרה בסביליה, של התזמורת הפילהרמונית שלהם". אבל, כאמור, הטיול לא יכלול רק מוזיקה, אלא גם את ההוויה של דרום ספרד. "זה לבקר בעיר הולדתו של הרמב״ם, בקורדובה, או לנסוע בדרך ולעצור ביקבים, איפה שיוצרים את השרי, המקום היחיד בעולם שמייצרים שרי ממש כמו שהוא צריך להיות. להגיע לבירת הפלמנקו. וכל מיני דברים קטנים וטעימות ולסיים באלהמברה בגרנדה ( מתחם ארמונות ומבצרים קדום שנבנה על ידי סולטאני שושלת נאצר המורים בעיר). מבחינתי זו הזדמנות להוביל אנשים דרך הפנטזיה שלי, דרך העיניים שלי ורענן יודע לתרגם את זה לפרקטיקה", אמר היוצר הישראלי.
ברוזה הבטיח ללוות את הקבוצה. "כמובן שאנחנו לא נהיה אחד על אחד, אנחנו אחד על 500", הוא אמר. "אבל משהו שיהיה מאוד אינטימי וכל מה שאומר יוצא דופן, ראשוני. ברמת עולם המוזיקה, אני לא יודע אם יש אמן בכלל בעולם, שלקח את הקהל שלו אל מחוזות ההשראה. אין כזה דבר. אתה יכול לבקר בליברפול, אבל פול מקרטני לא מחכה לך שם. ואנחנו נוסעים למקומות שמהם בא 'הנהר של סביליה', שירים של לורקה, 'כמו שאת', השירים ממש נוצרו על ידי משוררים מהאזור הזה".
האלבום "האישה שאיתי", שבו שירים מוכרים כמו "סיגליות", "טיו אלברטו", "נולדת בשבילי" וכמובן גם "האישה שאיתי" ו"הנהר של סיבליה" יצא בזמן מלחמת לבנון הראשונה. ברוזה נזכר באותה תקופה: "זה היה ממש בתוך תקופת המלחמה. אני בדיוק לפני זה הוצאתי אלבום שנקרא 'קלף', שהיה פנטסטי, אלבום רוק כזה, פולק רוק, עם יהודה עדר. אבל המלחמה שמה את הכל על איזה מדף נמוך מאוד, אף אחד לא שם לב איפה זה. הייתי חייב לחדש את עצמי. לפני זה עבדתי על שירים עם יהונתן גפן, שמאוד מאוד התעקש שאני אתרגם לו את השירים שאני שר לעצמי לפני הופעות, על מנת להכניס את עצמי למוזה של ההופעות, לפני שאני שר את 'יהיה טוב' או את 'סניוריטה', או שירים אחרים של אותה תקופה. אז הייתי שר לעצמי את השירים האלה. הוא (גפן) אמר על מה אתה כל-כך מתרגש. תרגמתי לו מילה במילה, וככה שיר, שיר, שיר, עברנו על כל השירים האלה, ותרגמנו אותם. נהיה לנו פשוט אוסף שירים".
3 צפייה בגלריה
סביליה
סביליה
סביליה
(צילום: shutterstock)
הוא התייחס למופעים במרץ בספרד. "אנחנו נשב על גדות הנהר של סביליה ואנחנו נשמע את השירים והקהל ישיר", אמר ברוזה. "ברור, כי כולנו שרים את השירים האלה, אבל בעברית". הוא הוסיף כי ייתכן שכמה מכותבי השירים יגיעו למופע כמו ז'ואן מנואל סראט ("טיו אלברטו" ו"אהבה עד השמיים") ופאקו איבנז ("כמו שאת"). "אני מקווה מאוד שהם יבואו ויהיו נוכחים גם להתרגשות".
ברוזה נרגש לקראת המופע: "זה מדהים, ועוד בעברית, וכל העיבודים המקוריים עם ההרכב הישראלי, כולנו ישראלים. והרקדניות פלמנקו שמלוות אותנו מישראל, בנוסף למה שאנחנו נמצא ונפגוש ברחובות ועוד".
3 צפייה בגלריה
אלהמברה בגרנדה
אלהמברה בגרנדה
אלהמברה בגרנדה
(צילום: shutterstock)
בן בסט סיפר עוד על הטיול לספרד: "הוא צפוי להיות קודם כל להימשך שישה ימים. לכבוד האירוע הזה הבאנו טיסה ישירה. זו טיסה ישירה, ממש פרטית כמעט שלנו, שנוחתת בסביליה וחוזרת מגרנדה, מה שהופך את זה גם למיוחד. אנחנו מייצרים עכשיו המון המון דברים - יש מאין. לקחנו את עולמות התוכן שגם דויד מתחבר ומביא, אז אנחנו מייצרים סדנאות פלמנקו וסדנאות טאפס ומפגש עם אומנים. והמון דברים שאמורים ליצר חוויה גדולה - חוץ מהאתרים הקלאסיים, כמו העיר העתיקה בסביליה, ואלהמברה בגרנדה. אנחנו בונים הכל מאפס. יש לנו אנשים שעכשיו נמצאים שם, דויד הביא המון, המון חיבורים שנוצרו לו עם השנים. ואנחנו בונים משהו באמת אחר ושונה שאנחנו רוצים שאנשים ירגישו את החוויה האנדלוסית הזאת, בגלל זה גם קראנו לה ככה".
ברוזה אמר בסיום הראיון כי הוא מצפה בקוצר רוח למופעים בספרד: "אני מחכה לראות את הקהל מצטרף אלינו. אני יצאתי מעורי להגיע ולפתוח את הדלתות למקומות שבדרך כלל תיירים לא מגיעים אליהם. למשל, האולם הקלאסי, אתה צריך לדבר עם ראש העיר. צלצלנו והגעתי לראש העיר סביליה וגם לראש העיר גרנדה. והם כל כך מתרגשים מהרעיון שהתרבות הספרדית, שנגעה בכל כך הרבה ישראלים, תגיע ובעצם תשיק את עצמה באנדלוסיה. התרבות באמת מעניינת את האנשים מאשר הפוליטיקה. ההבדלים פחות מעניינים אותם. התרבות של זמר או שמשורר כמו פדריקו גרסיה לורקה, שחוזר לאנדלוסיה ומושר בעברית. וזה כבר לא שלהם, זה של כולם. זה שלנו בעצם. אני לא יודע, זאת החוויה בשבילי. אני לא יודע אם אני לא אצבוט את עצמי כל שתי שניות, לוודא שזה באמת קורה".
בשיתוף החברה הגיאוגרפית