8 צפייה בגלריה
שיט באגם אניקשאי, ליטא
שיט באגם אניקשאי, ליטא
שיט באגם אניקשאי, ליטא
(צילום: ינינה אפק)
אחרי שמשפחות ישראליות גילו את הנופים, האטרקציות והמחירים הזולים של פולין, רומניה, צ'כיה וסלובקיה, הן ממשיכות במסע אל המזרח, אבל הפעם זה ממש מזרח מזרח אירופה – לטביה וליטא.
"חוץ מיפן, שהיא באמת משהו אחר, אני חושבת שהטיול הכי מהנה שלנו עם הילדים היה בלטביה". זאת אמירה די מפתיעה כשהיא באה ממומחית טיולי המשפחות, טליה קליין פרז, מנהלת האתר וקבוצת הפייסבוק, מטיילים עם ילדים.
אז איך הפכו היעדים הללו, שמזוהים בעיקר בתודעה הישראלית עם השואה, ליעדים אטרקטיביים? "אני חושבת שמשפחות ישראליות מחפשות יעדים חדשים, לא רחוקים מדי ולא יקרים, וליטא ולטביה עונות בדיוק על זה. יש שם אנשים מאוד נחמדים, לא מעט דברים לעשות עם הילדים וכמובן הבונוס הוא שהכל מאוד זול. לנו עלה שבוע באוגוסט בלטביה לזוג עם שלושה ילדים 9,000 שקל, כולל הכל. ממש הכל".
8 צפייה בגלריה
סיגולדה עם ילדים פארק גאויה
סיגולדה עם ילדים פארק גאויה
לטביה: פארק גאויה שבסיגולדה
(צילום: טליה פרז קליין)
מתי החלו הישראלים לגלות את היעדים הללו? "כל שנה רואים יותר שאלות, מידע והתעניינות בלטביה וליטא. אני מצפה שלא מעט ישראלים יסעו לשם בקיץ הקרוב. מזרח אירופה הרבה יותר זולה מהמערב ואנשים מחפשים משהו שונה, מקום שאפשר להישאר יותר בזול. כשהבחירה היא בין שבוע בצרפת או שבועיים במזרח אירופה, אז רבים בוחרים בחופשה הארוכה יותר".
התדמית האפורה של מזרח אירופה לא מרתיעה את המשפחות הישראליות? "אין מה לפחד. רבים מאוד מדברים שם אנגלית, הם מאוד נחמדים לתיירים, יש אוכל מערבי ורשתות מזון מוכרות ואפשר לטייל ממש בלי שום בעיה. אני חושבת שהיתרון העיקרי הוא ששתי המדינות מציעות את השילוב המנצח - גם ערים יפות עם הרבה פעילויות וגם טבע ומקומות לנוח בהם".

אין תורים, אין פקקים

ינינה אפק, בעלת הבלוג המשפחתי אפקים מטיילים טיילה עם משפחתה במקומות רבים במזרח אירופה, בהם גם ליטא, לטביה ואסטוניה השכנה. לדבריה, "המדינות הבלטיות הן יעד מעולה לגיבוש משפחתי. הן ירוקות, קרירות, ואינן עמוסות בתיירים - מה שמונע תורים ופקקים.
"הבלטים הם חובבי טבע ונופש פעיל ולכן יש מגוון אטרקציות מים כמו שייט, סקי מים, פארק אתגרי במים ועוד, כמו גם הרבה מסלולי רכיבה על אופנים, מסלולי הליכה ביער, פארקי חבלים ועוד".
לא קשה להסתדר שם מבחינת השפה והניווט בין היעדים? "לא קשה בכלל לטייל במדינות הבלטיות - תשתית הכבישים טובה, הצעירים מדברים אנגלית מעולה, יש שילוט באנגלית בכל מקום, אוכל מערבי טעים וזול ובתי קפה אופנתיים. למשפחות חובבי טבע ופעילות יש הרבה מה לעשות אבל גם למשפחות שאוהבות בטן גב - יש לא מעט מוקדים בהם אפשר למצוא מלונות עם פארק מים ואטרקציות לילדים כמו ביורמלה בלטביה או באניקשאי ובדרנינסקאי שבליטא".
8 צפייה בגלריה
תחנת הרכבת הישנה - אניקשאי, ליטא
תחנת הרכבת הישנה - אניקשאי, ליטא
תחנת הרכבת הישנה - אניקשאי, ליטא
(צילום: ינינה אפק)
איזה עלויות יש לקחת בחשבון? "עלויות לדוגמה מהטיול האחרון שלנו בליטא: טיסה - 200 דולר לאדם, לינה למשפחה בת 6 נפשות - 150 אירו ללילה ואפשר גם למצוא בפחות. פארק חבלים: 14 אירו לאדם. כוס בירה -5-3 אירו. ארוחת צהרים 10 אירו לאדם. כניסה למוזיאונים 8 אירו למשפחה. הדבר היחיד שיכול להיות יקר הוא רכב, כאשר מדובר במשפחה בת 6 נפשות - יש להקדים ולהזמין".
יש משהו שאסור לפספס בטיולים במדינות האלה? "כל הקטע של המדינות האלה שאין אטרקציות שהן חובה - מה שמכניס הרבה רוגע בטיול. אני יכולה לציין כמה אתרים מגניבים: בונקר אטומי תת קרקעי שהיה בפארק הלאומי גאויה בלטביה, הליכה בנעלי ביצה בפארק סומה, אסטוניה, ואת המוזיאון הפתוח בקובנה".
8 צפייה בגלריה
יורמלה עם ילדים
יורמלה עם ילדים
יורמלה, Dzintari Forest Park‬
(צילום: טליה פרז קליין)
8 צפייה בגלריה
פארק החבלים יורמלה
פארק החבלים יורמלה
פארק החבלים טרזן ביורמלה
(צילום: טליה פרז קליין)
8 צפייה בגלריה
יורמלה עם הילדים
יורמלה עם הילדים
המדרחוב של יורמלה
(צילום: טליה פרז קליין)
8 צפייה בגלריה
קובנה עם ילדים מפת העיר
קובנה עם ילדים מפת העיר
ברוכים הבאים לקובנה
(צילום: טליה פרז קליין)
8 צפייה בגלריה
מוזיאון האשליות בליטא
מוזיאון האשליות בליטא
מוזיאון האשליות בקובנה
(צילום: טליה פרז קליין)

לא חייבים רכב

הטיסות מישראל הן לריגה בירת לטביה ולווילנה בירת ליטא. לדברי פרז קליין, "הערים הללו מאוד רגועות ויפות. יש הרבה מאוד מה לעשות שם ולא חייבים אפילו לשכור רכב, כי התחבורה הציבורית והמוניות מאוד זולות. גם אם נוחתים בווילנה ורוצים לעבור לקובנה אפשר לעשות זאת ברכבת. בלטביה נחתנו בריגה אבל משם עברנו ליעדים אחרים בעזרת תחבורה ציבורית. מי שרוצה כמובן יכול לשכור רכב, וזה יסייע לו בנסיעות מחוץ לעיר.
"ריגה עצמה מאוד יפה ואפשר להעביר שעות רק בטיולים רגליים באזור העיר העתיקה. יש כמה מוזיאונים יפים שגם מתאימים לילדים, כמו מוזיאון השוקולד או מוזיאון המדע. יש גם כמובן טירות עתיקות כמו טירת צ'סיס, כנסיות ושייט בנהר. גם השופינג מאוד נחמד, בעיקר בגלל המחירים הנמוכים ברשתות מוכרות".
מה עשיתם בליטא? "גם שם, אני חושבת שמה שמאוד בולט הוא שווילנה וקובנה הן ערים מעניינות, אבל רגועות ולא רועשות כמו לונדון למשל. יש בווילנה עיר עתיקה נהדרת ובכלל ניכר שהם עושים הרבה התאמות לילדים. בקובנה למשל, נתנו לנו בלשכת התיירות מפה מיוחדת של העיר שמתאימה לילדים - וזו הייתה אטרקציה בפני עצמה לתת לילדים למצוא את המקומות ולנווט בין האטרקציות. הגענו לעיר הישנה, למוזיאון האשליות ולארמון המשוחזר. יש כמובן בכל המקומות האלה גם היסטוריה יהודית עשירה שמאוד מעניין ללמוד עליה. מה שעוד מיוחד מאוד בקובנה הוא הגרפיטי האומנותי ברחבי בעיר".