המנזר המואר: אחת לשנה, ב-17 בדצמבר, הנזירים במנזר "מר סבא" שבמדבר יהודה מציינים את מותו של מייסד המנזר, הנזיר סבאס, שהלך לעולמו בחודש דצמבר 532. האירוע, בו נוכחים מאות אנשים, נפתח בטקס מסורתי שבשיאו מדליקים הנזירים מאות נרות בחלונות המנזר, כמו גם בנחל קדרון הסמוך, במטרה להפגין את האור שהביא סבאס לעולם ולמדבר יהודה בפרט.
5 צפייה בגלריה
מנזר מר סבא
מנזר מר סבא
לזכר הנזיר: מנזר מר סבא ונחל קדרון המואר
(צילום: רון פלד)
המראה של עשרות החלונות המוארים באמצע המדבר מושך אליו, כאמור, מטיילים רבים, אולם הנזירים ואנשי הכנסייה אינם מאפשרים למבקרים להיכנס למתחם התפילה בזמן שנערכות בו התפילות לזכרו של הנזיר. "עד לפני שנתיים, היו מגיעים לטקס רק כמה עשרות אנשים, ובעקבות כתבה שפורסמה ב-ynet לפני שנתיים - הגיעו מאות מטיילים, שיצרו פקק תל אביבי בלב מדבר יהודה. הזוי לגמרי", אמר מדריך הטיולים רון פלד, באולפן ynet.
5 צפייה בגלריה
מנזר מר סבא
מנזר מר סבא
מנזר מר סבא מואר
(צילום: רון פלד)
"מדבר יהודה הוא המדבר הקטן ביותר בעולם, ונחשב למדבר של העיר הקדושה, ירושלים. לפני 1,500 שנה, בתקופה הביזאנטית, היו בו בין 70-60 מנזרים, בהם התגוררו אלפי נוצרים", הסביר פלד. "מנזר 'מרסבא' הוא כנראה המנזר העתיק ביותר בעולם, שבמשך 1,500 שנה התגוררו בו אנשים בצורה רציפה. כיום, מתגוררים בו כ-15 נזירים ומדי שנה, כאמור, במשך שלושה ימים רצופים הם מציינים את מותו של הנזיר הביזנטי שבנה את המנזר לפני 1,500 שנה".
5 צפייה בגלריה
מנזר מר סבא
מנזר מר סבא
מנזר מר סבא
(צילום: רון פלד)

בלי נשים, תפוחים ובשר

מנזר "מר סבא" - הנחשב, כאמור, למנזר המאוייש ברציפות מהקדומים בעולם - בנוי על צוק במדרון נחל קדרון, ומשתייך לכנסייה היוונית-אורתודוקסית. המנזר נקרא על שמו של הנזיר סבאס, שהיה דמות מרכזית ומשפיעה בתקופה הביזנטית. סבאס השפיע גם על הקיסר יוסטיניאנוס הראשון, וגם כיום – כ-1,500 שנים לאחר מותו – מאמינים הנזירים בקדושתו ובייחודו של הנזיר שקבור במתחם בתוך הכנסייה.
5 צפייה בגלריה
מנזר מר סבא
מנזר מר סבא
מנזר מר סבא
(צילום: רון פלד)
אל המנזר אפשר להגיע בכל ימות השבוע באמצעות ג'יפים בלבד מאזור נבי מוסא, בקעת הורקניה או מהיישוב קידר. בשום מקרה אין להגיע בכביש הסלול מבית לחם, זאת בשל העובדה שלישראלים אסור להיכנס לאזור A. יש לקחת בחשבון שהכניסה אל מתחם המנזר עצמו מותרת רק לגברים, אך גם לנשים יש מה לראות בסביבתו - והרבה. אגב, על פי המסורת גם על אמו של סבאס נאסרה הכניסה אל המתחם.
5 צפייה בגלריה
מנזר מר סבא
מנזר מר סבא
וכך הוא נראה מבפנים
(צילום: רון פלד)
מלבד איסור כניסת נשים אל המנזר, גם אין להכניס אליו בשר שעלול להגביר את היצר וההורמונים של הנזירים השוהים בו. כמו כן, אסור להכניס תפוחים. הסיבה לכך היא משום שבמהלך אחד מהצומות שגזר על עצמו סבאס, תפוח עסיסי בגינת המנזר עלה בזווית עינו והוא כמעט ושבר את הצום.
צפו בראיון המלא בווידאו שבראש הכתבה