בשיתוף אקספלורר
14 צפייה בגלריה
לסוף שבוע מושלם: פרובאנס
לסוף שבוע מושלם: פרובאנס
לסוף שבוע מושלם: פרובאנס
(צילום: shutterstock)
לפרובאנס, הגענו דרך טיסה ישירה מישראל למרסיי. היות והטיסה שלנו נחתה סביב חצות, בחרנו ללון באחד מהמלונות הסמוכים לשדה התעופה, כעשר דקות הליכה ברגל ממנו. היתרון בקרבה הזו הוא, שבבוקר קמים רעננים ואפשר לחזור לשדה עם הסעה מהמלון, ישירות אל חברות השכרת הרכב - ומשם להתחיל את הטיול.

בין ערים ובין כפרים

בפרובאנס יש אינספור כפרים קטנים וציוריים לצד ערים גדולות ומודרניות, ואם בוחרים ללון במיקום מרכזי - אפשר להכין תוכנית "ברוטו" עם מקסימום נקודות עניין, ולבחור מתוכה אטרקציות לפי החשק, הכוח או מזג האוויר. במהלך תכנון הטיול שלנו, נעזרנו בספר "50 התענוגות של פרובאנס" של אביטל ענבר, שעושה סדר באיזור ומציע שלל המלצות למסעדות מצויינות, יקבים איכותיים ואטרקציות מעניינות.
14 צפייה בגלריה
פרובאנס
פרובאנס
שטחים ירוקים מכל עבר: פרובאנס
(צילום: ליאור קורן)
שדה התעופה נמצא צפונית-מערבית לעיר מרסיי, ואנחנו החלטנו שבטיול הזה נתמקד באיזור הכפרי ולא בעיר התיירותית. את היום הראשון התחלנו במרץ, במטרה לבקר בכפרים ובעיירות שבסביבה. לשמחתנו, כבר במרחק נסיעה קצר יחסית משדה התעופה - שנע בין חצי שעה לשעה פלוס - נמצאו שלל אטרקציות ונקודות עצירה שעבורנו היו בגדר חובה.
התחלנו בכפר לורמארן (Lourmarin), אליו הגענו באמצעות נסיעה בכביש המתפתל בינות לכרמים ובתים עתיקים ויפהפיים. הכפר עצמו נמצא בעמק, ובשעת בוקר רחובותיו היו שקטים במיוחד, האוויר היה צונן והשמש חיממה אותנו בקרניה. סיבוב קצר בין סמטאות הכפר, הוביל אותנו לבית קפה קטן הפועל במרכזו, שם נהנינו מכוס קפה כשלצידנו תיירים מקומיים, שעצרו למנוחה מרכיבת האופניים אליה יצאו בשעות הבוקר המוקדמות.
אטרקציה נוספת בלורמארן: בבית הקברות המקומי נטמן הסופר הידוע אלבר קאמי, ומלבד לפקוד את קברו - ישנה גם האפשרות להצטרף ל"סיור קאמי" מודרך ברחבי הכפר.
14 צפייה בגלריה
פרובאנס
פרובאנס
כפרים עתיקים ופסטורליים
(צילום: ליאור קורן)
מלורמארן פנינו מזרחה, ולאחר נסיעה לא ארוכה מדי - הגענו לכפר נוסף, הבנוי על גבעה בעמק ונקרא קוקורון (Cucuron). סמטאות הכפר היפהפיות כיכבו בכמה סרטים צרפתיים בעבר, ואחרי שזוכים לראותן מקרוב - ברור מאוד גם מה הסיבה שבחרו דווקא בהן לצילומים.
בקוקורון, קיבלה את פנינו שדרת עצי דולב ענקיים, שבתקופת השלכת עליהם עוטפים את הכפר בצבעים חמים ונעימים. עצרנו את רכבנו באחד מהרחובות, למרגלות גבעה תלולה, והתחלנו לטפס במעלה הסמטאות הצרות הסובבות את הגבעה. מהצד השני, התגלה אגמון המוקף גם הוא בעצי דולב גבוהים, ולצידו כמה בתי קפה פסטורליים להפליא.
14 צפייה בגלריה
פרובאנס
פרובאנס
(צילום: ליאור קורן)
את יום הטיול הפסטורלי הזה, אפשר להמשיך בביקור בכפרים הנוספים המצויים בסביבה: בכפר גורד על בתי האבן היפהפיים שבו והשוק היומי שפועל בכיכר המרכזית שלו, בכפר פונטיין דה ווקלוז השוכן לצד המעיין הקארסטי הגדול בצרפת, באיל סיר לה סורג שאת רחובותיו מקשטים תעלות מים עתיקות וישנם עוד.
שימו לב: ישנו סיכוי שתמצאו את עצמכם מגיעים לכפרים המזכירים זה את זה, ועם כל הכבוד למראות הפסטורליים והמרהיבים - גם הם עלולים להתחיל לשעמם אתכם במוקדם או במאוחר. מסיבה זו, מומלץ לתכנן מסלול המשלב בין כפרים בעלי אופי שונה ולתבל גם עם מסלולי טבע - ובתמורה תזכו בתבשיל מגוון וטעים ביותר.
14 צפייה בגלריה
פרובאנס
פרובאנס
בגוון אדום: הכפר "רוסיון האדום"
(צילום: ליאור קורן)
אחת מנקודות החובה שמומלץ לא לפספס במהלך הטיול, הוא הכפר המכונה "רוסיון האדום" - כפר צבעוני הבנוי על צוק מאדמת אוכרה צבעונית בגווני כתום ואדום - אדמת האיזור, המזכירה את גווני הפארקים במדינת יוטה שבארה"ב. בתי הכפר עשויים אף הם מאותו חומר צבעוני, וצבעם העז הוא תוספת נפלאה למראה הציורי של הכפר.
רוסיון, משקיף אל העמק המקיף אותו הכולל גבעות ויערות ירוקים, ומומלץ בהחלט לצאת לטיול באחד ממסלולי ההליכה היפהפיים המוצעים באזור. בהמשך, כדאי לשבת באחת מהמרפסות שבמסעדות הכפר, ללגום יין צונן ולטעום את מאכלי האיזור הטעימים שבתפריט.
14 צפייה בגלריה
פרובאנס
פרובאנס
(צילום: ליאור קורן)
ומהכפר הצבעוני, לעיירה הציורית סן רמי דה פרובאנס: סן רמי היא עיירה מקסימה, עם מרכז עתיק וציורי ובו סמטאות צרות וסבוכות, כיכרות יפות ומלונות בוטיק הפועלים בתוך מבנים בני מאות שנים.
אגב, זוכרים את נבואותיו של נוסטרדמוס? אז אותו אסטרולוג ורופא, בן למשפחה יהודית שהתנצרה, נולד בסן רמי. ברחוב בו נולד, פועלת כיום מזרקת נוסטרדמוס, שנבנתה במאה ה-19. אבל נוסטרדמוס הוא לא ה"סלב" היחיד ששמו נקשר לעיירה הוותיקה; ואן גוך שהה בבית החולים הפסיכיאטרי "סן פול דה מוזול" (הפועל עד היום) שבעיירה, שם גם נוצרו כמה מציוריו המפורסמים ביותר. למעשה, השנה בה התגורר הצייר המפורסם בעיירה הכפרית הייתה גם האחרונה בחייו, שכן חודשיים לאחר שעזב את סן רמי הוא התאבד.
14 צפייה בגלריה
פרובאנס
פרובאנס
העיירה הציורית סן רמי דה פרובאנס
(צילום: ליאור קורן)

הכפר שחצוב בסלע ומחצבות האור

הדרך מסן רמי אל הכפר LES BAUX DE PROVENCE מתפתלת בין הרים, יערות וכרמים וזמן קצר לפני שמגיעים אל הכפר עצמו - הנוף הפראי מתחלף במטעי זיתים עצומים. מכאן, הנסיעה לכפר ממשיכה על כביש המתפתל מעלה עד למגרש החניה שבסופה (שימו לב: החניה כאן היא בתשלום).
הכפר ממוקם על צלע ההר, קירות הבתים שבו עשויים אבנים ובסמטאות הצרות פועלות חנויות מזכרות ומסעדות מקומיות. הטירה ההרוסה הנמצאת במעלה הכפר, מציעה תצפית מרהיבה על פרובאנס בתוספת שחזור של כפר עתיק מימי הביניים.
המלצה שלנו: טיילו בין סמטאות הכפר ותיהנו מהאווירה הנינוחה שבו, ולאחר מכן - אל תפספסו ביקור במחצבת Carrières de Lumières. את אבני המקום חצבו מתוך בטן ההר, וכתוצאה מכך נוצר חלל פנימי עצום בגודלו שהפך לאטרקציה ייחודית: על קירות המחצבה מציגים מקרני ענק מייצגי אודיו ווידאו עם צלילים ותמונות שעוטפים את המבקרים מכל עבר.
14 צפייה בגלריה
פרובאנס
פרובאנס
גאווה לאומית: הצייר ואן גוך במיצג אומנותי במחצבת Carrières de Lumières
(צילום: ליאור קורן)
במהלך ביקורינו במקום, הוקרן מיצג של אומנות יפנית ולאחריו מיצג ואן גוך - "לילה של כוכבים", המציג את יצירות האומנות של הצייר הגאון, שזכו כאן ל"חיים" בדמותה של אנימציה משובבת נפש. ניתן להזמין כרטיסים מראש דרך האתר, אלא אם אתם מעדיפים להיות ספונטניים וליטול את הסיכון של עמידה בתור ארוך ומייגע המשתרך לפני הקופות.

אביניון: עיר האפיפיורים

את הרכב החנינו בחניון ציבורי מדרום לעיר העתיקה (במקום ניתנת חניה ללא תשלום למשך ארבע שעות, אך שימו לב כי בעונת החגים זה משתנה). הליכה קצרה בת חמש דקות, נכנסים דרך פתח אל תוך העיר העתיקה וחוזרים בזמן מאות שנים אחורה. צעדנו עד שהגענו לכיכר, במרכזה ניצבה קרוסלה וסביבה מסעדות עם שולחנות צפופים.
בצד העיר הסמוך לנהר, שוכן ארמון האפיפיורים ממנו אפשר להשקיף על העיר כולה. מסביב לארמון ישנו מסלול הליכה נחמד, הכולל טיפוס במדרגות שבסופן מתגלה טיילת מטופחת ומתחתיה נהר, ממנה נשקפים נופים משגעים.
14 צפייה בגלריה
פרובאנס
פרובאנס
הנוף הנשקף מארמון האפיפיורים
(צילום: ליאור קורן)
ישנה גם אפשרות להצטרף לסיור מודרך בתוך הארמון עצמו, במהלכו כל אחד מהמבקרים מקבל טאבלט באמצעותו אפשר להיחשף לחייהם של האפיפיורים שהתגוררו במקום במאה ה-14 לפנה"ס. הודות לפלאי הטכנולוגיה, במהלך הסיור באולמות ובחדרי הארמון השונים - תוצג על מסך הטאבלט תמונת תלת ממד של החדר כפי שהיה נראה בימיו המפוארים.
ומעיר האפיפיורים לעיר הקיסרים הרומאים: ארל, היא אחת מהערים העתיקות והידועות באיזור. היא נוסדה במאה השישית לפנה"ס על י-די היוונים, שהוחלפו בקלטים ולאחר מכן ברומאים. האחרונים, עמלו קשות על בנייתה והרחבתה של העיר, שהייתה חשובה במיוחד עבור הקיסרים הרומאים. בהתאם לכך, נבנו בה לא מעט מבנים חשובים, חלקם שרדו עד היום - האמפיתאטרון הרומי, הנחשב לאחד מהיפים והשמורים בעולם ועד היום נערכים בו קרבות שוורים, ומדרום לו נמצא התיאטרון הרומי העצום בגודלו - שמכיל כ-7,000 מקומות ישיבה.
ארל, שוכנת על גדת נהר הרון הענק וסמוך לשמורת הטבע Camargue, בה אפשר למצוא עד היום שרידי מרחצאות עתיקים. ואגב, גם בעיר הזו התגורר ידידנו הנודע - הלוא הוא ואן גוך - ששהה בה קצת יותר משנה, וצייר בה יותר מ-300 מציוריו (לצערם של תושבי ארל, כל הציורים נשלחו לאחיו של הצייר, ואף לא אחד מהם נותר בעיר).
14 צפייה בגלריה
פרובאנס
פרובאנס
בירת הקיסרות הרומית העתיקה: העיר ארל
(צילום: ליאור קורן)
אם מתחשק לכם לקחת אתנחתה קלה מהעתיקות ומההיסטוריה, נווטו את הרכב למרכז הקניות פתוח שבצפון העיר - Shopping Promenade Arles, המזכיר בעיצובו את ה"פרימיום אאוטלט" הצפוני של לאס וגאס. שם, פועלות בעיקר חנויות מקומיות כמו FNAC - חנות למוצרי אלקטרוניקה, H&M לבגדים ועוד, בתוספת מסעדות ובתי קפה וישנו אפילו גן משחקים לילדים מושקע להפליא.
14 צפייה בגלריה
פרובאנס
פרובאנס
(צילום: ליאור קורן)

פון דו גאר - אמת המים הרומאית

צפונית לארל, נמצא אחד המונומנטים המפורסמים באיזור, המככב על לא מעט מהתמונות התיירותיות של העיר - פון דו גאר. מדובר בקטע מאמת המים הרומאית - שתפקידה היה להוביל מים לעיר נים - החוצה את נהר הגארדון במשנה של גשר קשתות בעל שלוש קומות. (שנקראה בעבר נמאסוס). הגשר עצמו מתנשא לגובה של כ-49 מטרים, ואורכו 275 מטרים. על מנת להגיע אליו, יש לצאת בהליכה רגלית ממגרש החנייה הנמצא מדרום לנהר.
ואם אינכם ממהרים ליעד הבא, מומלץ לטייל באיזור כולו וליהנות מהנופים ומהאוויר הצלול במקום. עדיף להגיע לכאן בשעות הבוקר המוקדמות או אחר הצהריים – אז האור רך וחמים יותר ומחמיא לתמונות.
14 צפייה בגלריה
פרובאנס
פרובאנס
פון דו גאר, אמת המים הרומאית
(צילום: ליאור קורן)

מה אוכלים בפרובאנס?

פרובאנס משופעת בקולינריה מצוינת, בדומה לשאר האזורים בצרפת: בין היתר, תוכלו ליהנות כאן מממרחי טפנד העשויים מסוגי זיתים שונים, מאינספור סוגי יין, ממעדני דגים ואפילו מקינוח העשוי מפטריות ושוקולד שבאופן מפתיע היה טעים במיוחד.
14 צפייה בגלריה
פרובאנס
פרובאנס
(צילום: ליאור קורן)
בהרבה מהמקומות, תמצאו עצמכם כפופים לשעות פתיחת המסעדות המקומיות. לרוב מדובר בטווח הזמן שבין 13:30-12:00 לארוחת הצהריים, ובין 21:30-19:30 לארוחת הערב. קחו בחשבון כי מחוץ לשעות הללו, מבחר המסעדות מצטמצם ולרוב תוכלו לסעוד את ליבכם רק בסניפים של רשתות מזון מהיר ולא תיהנו מהאוכל המקומי האותנטי.
14 צפייה בגלריה
פרובאנס
פרובאנס
(צילום: ליאור קורן)

רגע לפני החזרה הביתה:

בבוקר שלפני טיסת הצהריים, הצלחנו להיכנס לעיירה סאלון דה פרובאנס, שם הספקנו ללגום קפה צרפתי משובח באחד מבתי הקפה שבמקום וליהנות משופינג מהיר ואחרון בהחלט. אין ספק כי סוף השבוע הזה זימן עבורנו טעימה חלקית ביותר מפרובאנס הקסומה, ונותרנו עם טעם של עוד - אותו נספק ברגע שנחזור לשם שוב.
ובינתיים, אם אתם מחפשים יעד רומנטי באווירה כפרית וציורית - קחו את בני הזוג שלכם לאזור המשגע הזה, ותחזרו הביתה מאוהבים אפילו יותר. באחריות.
לפרטים נוספים ולטיסות זולות הכנסו לאתר אקספלורר.