בשיתוף שיחור

הודו: מוזיאון האסלות

במדינה שבה אסלה היא מצרך נדיר, מפתיע עוד יותר למצוא את מוזיאון האסלות הראשון והגדול ביותר בעולם, Sulabh International Museum of Toilets. במוזיאון, ששוכן בניו דלהי, מוצגות אסלות ממדינות שונות (כמו כווית, ארגנטינה וסנגל), ומתקופות שונות בהיסטוריה.
6 צפייה בגלריה
הודו: מוזיאון האסלות
הודו: מוזיאון האסלות
הודו: מוזיאון האסלות
(צילום: shutterstock)
בין השאר תוכלו להתרשם כאן ממוצגים מפתיעים כמו אסלות עתיקות המשמשות רהיט בפני עצמו, לקבל סקירה בלתי שגרתית על ההיסטוריה של ההיגיינה האנושית, לשמוע על מנהגים הקשורים באסלה, ולהבין כיצד כל העסק עובד מבחינה טכנית.
כתובת: Sulabh Bhawan, Mahavir Enclave, Palam Dabri Marg, New Delhi

תורכיה: מוזיאון השיער

דווקא במדינה שרבות מתושבותיה חובשות כיסוי ראש (ואולי דווקא בשל כך), פועל מוזיאון המחזיק באוסף של לא פחות מ-16,000 דגימות שיער של 16,000 נשים. אבאנוס, עיירה קטנה במרכז המדינה, נודעה אלפי שנים בזכות כדי החרס הטמונים באדמתה ואומני הקדרות הפועלים בה, אולם מאז 1979 היא ידועה דווקא בזכות מערה מעשה אדם, שבה הוקם ללא תכנון מראש מוזיאון השיער.
6 צפייה בגלריה
תורכיה: מוזיאון השיער
תורכיה: מוזיאון השיער
תורכיה: מוזיאון השיער
(צילום: shutterstock)
המוזיאון נוסד לאחר שמכרה של מקים המוזיאון הייתה צריכה לעזוב את העיירה ובחרה להשאיר אחריה מתנת פרידה - תלתל משיערה. נשים נוספות, רבות מהן ממבקרות המקום, בחרו לגזור משיערן ולהצמידו לאחד מקירות המוזיאון בצירוף שמן וכתובת מגוריהם. קירות המערה עמוסים כיום מהרצפה עד התקרה בעשרות שערות בגוונים שונים ומשונים.
כתובת: Avanos Hair Museum, 50500 Avanos

לונדון: תאמינו או לא - רשת המוזיאונים של ריפלי

זה התחיל בלונדון, אנגליה, כשהצייר רוברט ריפלי החל לתעד אירועים מוזרים בטור קריקטורות יומי, וגדל לרשת מסועפת של עשרות סניפים ברחבי העולם. מוזיאון ריפלי תאמינו או לא (Ripley's Believe it or Not) מציג מוזרויות מכל תחומי החיים מבעלי חיים מעוותים, שבימי עבר היו מוצגים לראווה בירידי רחוב, דרך ממצאים ארכיאולוגיים מפתיעים ועד מוצגים ביזאריים משעשעים, כמו איש שנולד כשפרצופו כחול בעוד שגופו לבן לגמרי. המוזיאון בלונדון הוא המפורסם והגדול מבין מוזיאוני הרשת.
6 צפייה בגלריה
מוזיאון תאמינו או לא - רשת המוזיאונים של ריפלי
מוזיאון תאמינו או לא - רשת המוזיאונים של ריפלי
מוזיאון תאמינו או לא - רשת המוזיאונים של ריפלי
(צילום: shutterstock)
כתובת: London Pavilion, 1 Piccadilly Circus

מסצ'וסטס, ארה"ב: המוזיאון לאמנות גרועה במיוחד

אמנם מדובר במוזיאון לאמנות, אבל המוטו של המוזיאון לאמנות הזה הוא Art too bad to ignore או במילים אחרות, כל מה שדומה לציור שהילד הביא מהגן ותליתם על המקרר מתוך נימוס.
ואכן, המוזיאון לאמנות גרועה, The Museum Of Bad Art, או בראשי התיבות MOBA (שלא בכדי מהדהד את שמו של ה-MoMA הנערץ), שם לו למטרה לתת במה ליצירות אמנות שהן כה גרועות ומכוערות, עד שהן אפילו נראות קצת יפות או מעניינות.
אוסף האמנות כולל כ-600 ציורים ופסלים, חלקם נאספו מפחי זבל (בין השאר) וחלקם נקנו בסכום הצנוע שמוקצה לרכישת ציור על פי חוקי המוזיאון - שישה דולרים וחצי בלבד. למוזיאון שני סניפים במסצ'וסטס.
כתובת: Dedham Community Theatre, 580 High St., Dedham Square, Dedham, Massachusetts

אמסטרדם: לבעלי חתולים וחובבי ביזאר

מוזיאון זה באמסטרדם אינו מומלץ לבעלי קיבה רגישה או לילדים. כפי שמשתמע משמו, מוזיאון העינויים (The Torture Museum) מציג מגוון רחב של כלי עבודה מצמררים מימי הביניים.
במוזיאון, השוכן בלב רובע החלונות האדומים, תמצאו מפצח גולגולות, כסאות עינויים, כלובי תלייה, מסיכות מוזרות, גיליוטינות ועוד מוצגים המבטאים נאמנה את אכזריותו של המין האנושי בתקופות השונות.
6 צפייה בגלריה
מוזיאון העינויים שוכן בלב רובע החלונות האדומים
מוזיאון העינויים שוכן בלב רובע החלונות האדומים
מוזיאון העינויים שוכן בלב רובע החלונות האדומים
(צילום: shutterstock)
כתובת: Singel 449
מעריצי חתולים אדוקים לא יחמיצו ביקור במוזיאון המוקדש כולו לציורים, צילומים, פוסטרים ופסלים, שהאובייקט המוצג בהם הוא אך ורק החיה השעירה והגרגרנית הזו.
ה-HetKattenkabinet, הוקם ב-1990 בידי איש עסקים מקומי, שביקש לנצור את זכרו של חתולו הנערץ תום, שהלך לעולם שכולו טוב.
המוזיאון המוזר, שניכר כי הושקעה מחשבה רבה בעבודת האוצרות בו, שוכן בבית מפואר מהמאה ה-18 ששוחזר בקפידה. במוזיאון מסתובבים גם חמישה חתולים, שנראה כי הם מרגישים בו בבית.
כתובת: Herengracht 497

קנת': מוזיאון הקולרים לכלבים

המוזיאון הממוקם בטירת לידס מוקדש לאקססוריז נחשק ונחשב, רק לא של בני אדם. יותר ממאה קולרי כלבי ממתכות ומבדים שונים, בעלי עיטורים, כתובות וציטוטים, מוצגים במוזיאון המתייחס ברצינות רבה למוצגים השמורים בו מאחורי ארונות זכוכית משוריינת. הקולר העתיק ביותר המוצג במוזיאון נשמר כבר מימי הביניים, אך גם פריטים מודרניים יותר, מהמאה הנוכחית, מוצגים לראווה.
כתובת: Leeds Castle, Maidstone, Kent

פריז: מוזיאון הביוב

הביקור במוזיאון הביוב של פריז (Muse des gouts de Paris) הוא דרך מקורית לבדוק את מידת מהימנותה של יצירתו של ויקטור הוגו עלובי החיים ולהכיר את פריז מכיוון אחר לגמרי.
6 צפייה בגלריה
מוזיאון הביוב של פריז
מוזיאון הביוב של פריז
מוזיאון הביוב של פריז
(צילום: מתוך ויקיפדיה)
במוזיאון, שבנוי לאורך נהר הסיין, תוכלו להכיר את פריז באמצעות רשת תעלות הביוב שלה, שהוקמה במאה ה-13, ומתפקדת כעיר תת-קרקעית לכל דבר, מתחת לאתרי הפאר ההיסטוריים של העיר. במקום גם תצוגה של מכונות, וכן הסברים על מערכת הביוב העירונית ותולדותיה.
כתובת: Face au 93, quai d'Orsay

פורטלנד: המוזיאון הבינלאומי לקריפטוזואולוגיה

קריפטוזואולוגיה הוא החקר הבלתי רשמי של חיות שקיומן מעולם לא אושר, יצורים מיסטיים שנולדו כחלק מאגדות אורבניות סבוכות, וכאלה שבאקדמיה טרם שמעו עליהם, וכנראה שגם לעולם לא ישמעו.
אם אתם תומכי תיאוריות קונספירציה שונות, הקשורות לעולם החיות ויצורים מפוקפקים אחרים, זה המקום בשבילכם. במוזיאון שהקים לורן קולמן (שהתפרסם כחוקר של חיות בעלות זהות שנויה במחלוקת) מרוכזים מיטב הממצאים, מיצגים ושרידים, כמו שאריות אוכל ושיער של חיות שמעולם הוכח קיומן.
כתובת: 11 Avon St., Portland, Maine

אוסקה: מוזיאון המנה החמה

מוזיאונים המוקדשים לקולינריה נחשבים כיום מוזיאונים מכובדים לכל דבר. גם בעיר אוסקה החליטו לתת במה לטעם המקומי, אבל דווקא לא לסושי הנצחי, אלא לאטריות האינסטנט הנערצות על עקרות בית מאותגרות סירים וילדי-מפתח מורעבים.
6 צפייה בגלריה
אוסקה: מוזיאון המנה החמה
אוסקה: מוזיאון המנה החמה
אוסקה: מוזיאון המנה החמה
(צילום: shutterstock)
מוזיאון האטריות, The Momofuku Ando Instant Ramen Museum, קרוי על שמו של ממציא אטריות האינסטנט מומופוקו אנדו, שביקש להמציא אוכל פשוט וזול עבור קורבנות מלחמת העולם השנייה שנותרו, חסרי כל עם סיום המלחמה.
המוזיאון עוסק בהיסטוריה של המאכל ובניסויים שהובילו להמצאתו של המאכל, שלא מצריך הרבה מלבד אטריות מוקשות ומים רותחים (והס מלהזכיר את מילת הגנאי חומרים משמרים).
כתובת: Ikeda-Shi, Osaka 8-25 Masumi-cho
בשיתוף שיחור