4 צפייה בגלריה
בית כלא בהודו שמארח תיירים
בית כלא בהודו שמארח תיירים
החופשה האולטימטיבית? תלוי את מי שואלים: כלא "טיהר", הודו
תמיד עניין אתכם לדעת איך מרגישים אסירים בכלא? בהודו יאפשרו לכם לבדוק את זה, הלכה למעשה: לאורך השנים, צצו להן ברחבי העולם לא מעט אפשרויות לינה מוזרות עד כדי מחרידות - החל מצינור ביוב שהוסב לחדר במלון באוסטריה, דרך לינה בקרונות רכבת במלון בהולנד ועד מלון קרח מרהיב ביופיו הנמצא בכפר יוקאסירבי שבלפלנד השבדית.
אבל עם כל הכבוד לכל אלה, אין ספק שבית הכלא "טיהר" (Tihar) שבדלהי, בירת הודו, הגדיל לעשות כשהכריז כי מעתה יאפשר לתיירים המטיילים במדינה, ללון בין כתלי הכלא בתוספת ארוחה (אנחנו לא יכולים להבטיח שהיא גם תהיה חמה) תמורת סכום סמלי של 2,000 רופי (20 אירו) ללילה.
4 צפייה בגלריה
בית כלא בהודו
בית כלא בהודו
האינטראקציה בין האסירים לתיירים עושה טוב לכולם
(צילום: מתוך האתר)

השכמה בחמש בבוקר ועבודות ניקיון

בכלא "טיהר" - המתפרש על פני 400 דונם, ונחשב לאחד מבתי הכלא הגדולים במדינה - מתגוררים 16,000 אסירים, הכלואים בו בגין עבירות שונות. במסגרת הניסיון להפוך את הכלא לאטרקציה תיירותית, התיירים יעבירו את הלילה יחד עם האסירים בתאם וילונו על מזרונים, ישכימו קום בחמש לפנות בוקר, ייקחו חלק בעבודות הניקיון וטחינת החיטה ויאכלו בחדר האוכל יחד עם האסירים. ואם כל זה לא מספיק, לאורך כל השהות שלהם שם - התיירים יתבקשו להיפרד מהמכשירים הסלולריים שברשותם, ולהחליף את בגדיהם במדי הכלא.
על פי אתר החדשות ההודי - India Today, שאף פרסם את הידיעה, מטרת האטרקציה החדשה היא, כאמור, לאפשר לתיירים להיחשף לאורח החיים של האסירים בבתי הכלא, אבל לא על ידי ביקור קצר בן כמה שעות אלא באמצעות אינטראקציה משותפת וחשיפה למטלות היומיומיות שהאסירים נוהגים לקיים בכלא.
4 צפייה בגלריה
בית כלא בהודו
בית כלא בהודו
חשבתם שבאתם לנוח? אז זהו שלא. אסיר בכלא "טיהר"
(צילום: מתוך האתר)
"אלו שמחליטים לנסות את החוויה הזו, צריכים להבין שעליהם להעביר יום טיפוסי בכלא כמו כל אסיר אחר שכלוא שם", הסביר גורם המעורה בפרטים. הוא אף הוסיף כי "ישנה חשיבות רבה לכך שהמבקרים ישהו בחלל משותף יחד עם האסירים, כי רק באופן הזה הם יצליחו ליצור עמם אינטראקציה משמעותית ולהקשיב לסיפורים שלהם".
ואם תהיתם לעצמכם האם חווית האירוח המאוד לא שגרתית הזו אכן מצליחה למשוך אליה מבקרים, אז באופן מפתיע למדי מסתמן כי התשובה היא - כן, ואפילו לא מעט. לפחות אם מסתמכים על דבריו של סנדיפ גואל, ד.ג, סוהר בכלא "טיהר", שטוען כי "ישנן פעמים בהן אנשים שמגיעים לביקור בכלא, מבקשים להישאר כאן. האמת היא, שזה דיי מדהים לראות איך אפילו זרים שאינם תושבי המדינה, רוצים להישאר ב'טיהר' כדי לחוות את האווירה בכלא ההודי".
4 צפייה בגלריה
בית כלא בהודו
בית כלא בהודו
עובדים בכלא
(צילום: מתוך האתר)
אגב, עם כל הכבוד לאווירה ולרצון הטוב, בית הכלא מאפשר לאורחים הסקרנים לקיים אינטראקציה אך ורק עם האסירים המוגדרים כבעלי "התנהגות טובה". בכל זאת, אף אחד מיוזמי האטרקציה הזו אינו מעוניין שיתרחש אסון כזה או אחר בין כתלי הכלא.
"טיהר", כך מסתבר, הוא אינו בית הכלא היחיד המארח בין כתליו תיירים; מיזם דומה הושק ב-2016 בכלא "טלנגה", גם הוא שוכן בהודו, אלא ששם לא התאפשרה אינטראקציה בין התיירים לאסירים.
בנוסף, ישנם כמה בתי כלא בעולם המאפשרים לתיירים לבקר בהם למשך כמה שעות בלבד, ביניהם כלא אלקטרז המפורסם השוכן על אי במפרץ סן פרנסיסקו שבקליפורניה, שנפתח לביקורי תיירים בשנת 1973, וכלא קילמיינהאם שבדבלין, הנחשב בעבר לאחד מבתי הכלא הידועים לשמצה, וב-1971 הפך למוזיאון הפתוח למבקרים.