איך אתם בוחרים את יעד החופשה שלכם? יש כאלו שמתחילים בשיטוט אחר יעדים אקזוטיים שהתיירים הישראליים עוד לא הספיקו לדווח עליהם, יש כאלו שמחפשים דילים זולים כדי למצות חופשה משפחתית מבלי להכביד על הכיס, ויש כאלו שאוהבים לנסוע שוב ושוב אל אותם יעדים מוכרים ואהובים.
לעומת כל אלו, שומרי הכשרות מתחילים את חיפוש החופשה שלהם בשאלה איפה יש מקום עם מספיק אופציות לאכילה. אלו שגם שומרים שבת יצמצמו את החיפוש עוד יותר, למקומות שבהם יש בית חב"ד קרוב או לפחות בית כנסת פעיל. לצד זה ישנם אנשים עם קצת יותר תעוזה, שלוקחים על עצמם את האתגר, נוסעים למקומות מבודדים יותר ומצטיידים בפחיות שימורים, ממרחים, לחמים, סכו"ם ואפילו סירים ומחבתות. וכן, הם עדיין קוראים לזה חופש.
בשנים האחרונות אומנם יש לא מעט יוזמות לחופשות שמיועדות לציבור הדתי, שכוללות מלונות בחו"ל שהוכשרו במיוחד לצורך העניין, אבל הן בדרך כלל עולות לא מעט בגלל העלויות שכרוכות בתהליך ההכשרה ובגיוס צוות מתאים (וטוב, כנראה שגם ברור לכל הצדדים שהן פונות לקהל שבוי). ככה יוצא שאחוז לא מבוטל מהאוכלוסייה בישראל מוצא את עצמו מתכנן, מתארגן, לוקח חופש מהעבודה ומוציא את מיטב כספו על חופשה שהיא בסימן התפשרות – ערך שהוא אולי חשוב בישראל של 2023, אבל קצת פחות כשנוסעים לחו"ל. וכנראה שזה מה שמסביר את הצלחת ההפלגות של חברת רויאל קריביאן, שמציעות ארוחות כשרות ושירותי דת, מבלי להרגיש שיצאתם לחופשה "סוג ב'".
21 צפייה בגלריה
Symphony of the Seas
Symphony of the Seas
Symphony of the Seas
(צילום: ATGImages / shutterstock)
21 צפייה בגלריה
חדר אוכל
חדר אוכל
מסעדת Giovanni's שבה מוגשות הסעודות הכשרות
21 צפייה בגלריה
מסעדת הבשרים הכשרה Chops Grille
מסעדת הבשרים הכשרה Chops Grille
מסעדת הבשרים הכשרה Chops Grille
(צילום: רויאל קריביאן)
רויאל קריביאן אינטרנשיונל היא חברת ספנות שנוסדה כבר בסוף שנות ה-60 בנורבגיה. היום נמל הבית שלה נמצא במיאמי, אבל אוניות הנופש שלה חולשות על פני כל העולם, והיא שולטת על יותר מ-20 אחוז משוק שייט התענוגות. בספטמבר 2021 הכריזה החברה על נמל חיפה כאחד מנמלי הבית שלה, זאת למרות ההתנגדויות שנשמעו על ידי תנועת BDS .
החל מקיץ שעבר, האונייה Rhapsody of the Seas של החברה מציעה מסלולים שונים, שמתחילים משלושה לילות ומגיעים עד לשבעה, תוך עגינות ביעדים בים התיכון (בנובמבר תצא הפלגה כשרה גם לספרד), והכול עם התאמה לקהל הישראלי וכאמור גם לשומרי הכשרות. מי שאחראי על אישור הכשרות הוא הרב דוד ווברמן, בעל חברת קייטרינג אמריקנית וניסיון רב בהשגחה ובמתן אישורי כשרות. הרב ואשתו אסתר, שגם לה הכשרה כמשגיחה, נוכחים באונייה לאורך ההפלגה ודואגים לספק את כל צרכי שומרי המסורת, מבלי שיפוטיות או הכרח ועם המון כבוד וחום.
מי שמעוניין, יכול להיעזר בהם בשאלות הלכתיות שונות, או שאלות הקשורות לכשרות בתחנות העגינה. הם גם אחראיים על צוות של מתורגמנים, שנועד לעזור למי שצריך תיווך מול צוות האונייה האמריקני. כמו כן, הציבור מוזמן לקחת חלק בתפילות שנערכות מדי יום בהובלת גבאי אחראי, שקשוב לרצונות וצרכי המשתתפים. אנחנו יכולים להעיד שאחד הרגעים המרגשים בהפלגה הייתה ההבדלה המשותפת, שבה לקחו חלק דתיים וחילונים מכל רחבי העולם, לאו דווקא מישראל או דוברי עברית. בנוסף, חשוב לציין שבהפלגות רלוונטיות יש את כל מה שצריך כדי לשמור שבת, כולל נרות אלקטרוניים, חלות, מצרכים לקידוש ומעלית שבת.

אמריקה זה כאן

כאמור, ההפלגות מותאמות לישראלים וככאלו אי אפשר שלא להרחיב על מערך הקולינריה שבהן: באונייה ישנו בופה חופשי המציע אוכל משתנה לאורך כל שעות היממה, וכן עוד מגוון מסעדות, חלקן בתשלום נוסף, כמו המסעדה האסייתית (שבה יש גם חלק מופרד כשר). מי שיבחר באופציה הכשרה (תוספת של 17 דולר לאדם ליום, 9 דולר ליום לילדים עד גיל 12 וחינם עבור ילדים עד גיל 5), יצטרף למסעדה המספקת שלוש ארוחות ביום. ארוחת הבוקר כוללת, בין השאר, מבחר ירקות, סלטים וממרחים, חביתות, פנקייקים, לחמים ומעדנים. בארוחת הצהריים תמצאו פסטות, דגים, נקניקיות צמחוניות, תבשילים הודים וקיטניות. ארוחת ערב היא בהגשה אישית, וכולל ארוחת שלוש מנות מושקעות וטעימות במיוחד, לדוגמה טרטר סלמון, עוף בניחוח תפוזים, תבשיל שוק טלה ביין, מוסקה צמחונית, ריזוטו פטריות ועוד.
21 צפייה בגלריה
ארוחת בוקר
ארוחת בוקר
הבופה בארוחת בוקר
21 צפייה בגלריה
ארוחת בוקר2
ארוחת בוקר2
מגוון רחב גם של קינוחים
21 צפייה בגלריה
סושי
סושי
סושי כשר במסעדה האסייתית
בנוסף למסעדות המרכזיות, ישנו בית קפה המגיש סנדוויצ'ים, פיצות ועוגות כשרים, שפתוח חופשי לכלל התיירים, וכן עמדות של מיצים, מים, קפה ותה. עוד תמצאו באונייה גם מכונת גלידה אמריקנית כשרה חופשית לכולם ועמדת בן אנד ג'ריס בתוספת תשלום. אם תבחרו לרכוש חבילת שתייה משודרגת, תוכלו ליהנות גם מעמדת קפה עם מבחר משקאות חמים או קרים מבית סטארבקס, עמדות ברים המציעות מיצים טבעיים, שייקים, קוקטיילים ומגוון רחב של משקאות אלכוהוליים, ומה שמבחינתנו היה גולת הכותרת: מכונת שתייה שמציעה קוקה קולה ומבחר של משקאות מוגזים אמריקנים אחרים (כמו ד"ר פפר ופנטה), בשלל טעמים מקוריים.
אם עוד נשאר לכם זמן וכוח בין ביס לביס, תוכלו לבלות במבחר המתחמים שהאונייה מציעה: ברים בעלי קונספט מיוחד, בריכת מי-ים פתוחה עם מתחמי ג'קוזי ועוד בריכה סגורה שמיועדת למבוגרים, חנויות דיוטי-פרי, ספא מפנק עם טיפולים ייחודיים, קזינו ענקי, חדר כושר, קיר טיפוס עם מדריכים מקצועיים, חדר של משחקי וידאו, חדר עם פעילויות לילדים שמועברות על ידי צוות מקסים, וחדר נוסף המיועד לפעילויות לבני נוער, הכולל משחקי נינטנדו על מסך ענק.
21 צפייה בגלריה
טיפוס
טיפוס
עם הגב לים. קיר הטיפוס באוניה
21 צפייה בגלריה
ביטלס
ביטלס
כל מה שצריך זה אהבה. מופע המחווה לביטלס
21 צפייה בגלריה
בריכה פנימית
בריכה פנימית
בריכה פנימית למבוגרים בלבד
21 צפייה בגלריה
בריכה חיצונית
בריכה חיצונית
הבריכה החיצונית
לאורך כל שעות היום תוכלו ליהנות ממשחקי טריוויה חמודים (ולא פשוטים בכלל!) ומשחקי בינגו, שיעורי התעמלות וריקוד, הופעות חיות, מכירות פומביות, סרטים לילדים ולמבוגרים ואירועי תרבות באולם ענק בסטייל לאס-וגאס, שהצליחו להמם גם את הציניים שבינינו. אהבנו במיוחד את מופע המחווה לביטלס, עם להקת חקיינים שלבשו על עצמם תלבושות מתקופות שונות בחיי הלהקה, והופעת קוסמות מהפנטת. מי שעולה על האונייה יכול להיעזר באפליקציה הנוחה שבה יש לו"ז מפורט עם כל אירועי היום, לסמן לעצמו באלו פעילויות הוא מעוניין להשתתף ולקבל תזכורת מספר דקות לפני שהן מתחילות. אז כמו שאתם קוראים, גם אם אתם בוחרים שלא לרדת מהאונייה בכלל – משעמם לא יהיה לכם.

לנשום את הים

אנחנו הצטרפנו להפלגה של שבעה לילות, ששטה ליוון דרך קפריסין. המסע מתחיל במסלול מפרך, הכולל הליכה לא פשוטה בשמש היוקדת ומעבר בין בידוק ביטחוני במספר אוהלים. לפחות מוסרים את המזוודות בכניסה למתחם (ממש ביציאה מתחנת רכבת מרכז השמונה), כך שאת ההליכה אפשר לעשות עם תיק קליל. למתקשים בהליכה ישנם גם שאטלים שאפשר להיעזר בהם. המזוודות מגיעות לחדר, ובעת העזיבה התהליך הוא הפוך: משאירים את המזוודות מחוץ לחדר ופוגשים אותן שוב ביציאה. אין ספק שזו האופציה הכי נוחה בהתחשב בתנאים הלא פשוטים של הנמל.
החשש הגדול שלנו היה ממחלת ים ובהתאם הצטיידנו בכל מה שיש לשוק התרופות להציע בנושא. למרבה ההפתעה, אבל ממש כמו שדיווחו לנו אנשים שעברו חוויות דומות, לא נרשמה אף לא בחילה, גם לרגישים שבנינו. היה לילה אחד שבו היו רוחות חזקות מהרגיל ואפשר היה להרגיש בתנועה של האונייה, אבל גם זה היה נסבל. בשאר הזמן התנועה לא הייתה מורגשת. יש הטוענים שמי שרוצה להיות בטוח מבחילות צריך לבחור חדרים פנימיים של האונייה, שבהם אין חלונות ולכן הם גם זולים יותר, אבל אנחנו בכל-זאת ממליצים לבחור בחדר עם מרפסת. לשבת בחוץ ולנשום את הרוח ואת נוף הים האינסופי זו חוויה ייחודית ובלתי נשכחת, שלא כדאי לוותר עליה עד שכבר יוצאים לקרוז. עוד מומלץ לצאת בחושך המוחלט בלילה (בזהירות כמובן) ולהביט לשמיים. מתי בפעם האחרונה יצא לכם לראות אינספור כוכבים מנצנצים?
21 צפייה בגלריה
מרפסת
מרפסת
לא לוותר על חדר עם מרפסת
21 צפייה בגלריה
סנטוריני
סנטוריני
סנטוריני. נוף שאסור לוותר עליו למרות הצפיפות והחום
(צילום: Shutterstock)
21 צפייה בגלריה
סנטוריני
סנטוריני
האמיצים יכולים לחכות עד השקיעה, רק לא לאחר לאוניה
(צילום: Shutterstock)
העגינה הראשונה הייתה בלימסול, אך מכיוון שהיא הייתה בשבת ושיציאה מהנמל מצריכה נסיעה, נשארנו באונייה. זו הייתה הזדמנות טובה להכיר את כל הפינות הנסתרות שלה (לא שהצלחנו להגיע לכולן) כשהאונייה יחסית פנויה מאנשים. פחות מ-24 שעות מהרגע שעזבנו את לימסול הגענו לכוכבת האינסטגרם – סנטוריני. בחרנו להיעזר בסיורים שמציעים ברויאל קריביאן וללכת על בטוח, אם כי יש כאלו שמעדיפים למצוא סיורים בעצמם, או לטייל באופן חופשי. הטיול שבו בחרנו התחיל בעיר אויה, עם תצפית מרהיבה על הים שנפרש למטה ולבתים הלבנים עם הגגות הכחולים המעוגלים. יש לקחת בחשבון שזו עונת התיירות והסמטאות הצרות של העיר עמוסות באנשים, למרות זאת ולמרות החום, מומלץ שלא לפספס את הנוף היפהפה הזה, ליהנות מתירס צלוי ומגלידה מקומית (אפשר גם סורבה מטעמי כשרות). משם המשכנו באוטובוס לעיר פיה, שם עשינו קצת קניות והצטלמנו מול הנוף עוצר הנשימה. את הדרך חזרה אפשר לעשות ברכבל, אבל בדרך כלל זה מצריך לעמוד בתור ארוך. אנחנו בחרנו לרדת את ההר ברגל – 600 מדרגות די חלקות, שמדי פעם מסתתרים בהן צרכים של חמורים. זו הליכה קצת מעייפת וכדאי להצטייד בנעליים נוחות ואורך-רוח.
21 צפייה בגלריה
אירופה גל חום קרברוס יוון אתונה אקרופוליס
אירופה גל חום קרברוס יוון אתונה אקרופוליס
האקרופוליס שבאתונה. לא לפחד לבוא עם מטריות
(צילום:רויטרס/Louiza VradiP)
21 צפייה בגלריה
מיקונוס
מיקונוס
חוף Elia שבמיקונוס. בתמורה למחיר מקבלים מיטות נוחות, מים צלולים וחול רך. הנוף בחינם
21 צפייה בגלריה
אתונה2
אתונה2
תיאטרון דיוניסוס. שריד מהמאה הרביעית לספירה
בבוקר למחרת הגענו לאתונה. שוב בחרנו בסיור מטעם האונייה שהתחיל בביקור באקרופוליס, המשיך בסיור במוזיאון האקרופוליס המפורסם (שבו אפשר לראות את הפסלים המקוריים מאקרופוליס ולא להסתפק רק בשחזור), והסתיים בשיטוט בשכונת פלקה המרכזית. אנחנו בחרנו להישאר עוד קצת בשכונה, לעשות קניות בחניות המותגים ולחזור בחזרה במונית. למחרת במיקונוס נסענו בהסעה מהאוניה לחוף Elia – תענוג לא זול, שכן שתי מיטות שיזוף ושמשיה עלו כ-70 אירו, אבל מצד שני מדובר על חוף רגוע ושקט יחסית, נקי ומסודר, עם מלצרים שמסתובבים מסביב ומגישים שייק פירות ואייס קפה. מי שמעוניין יכול לנסוע לשכונת "ונציה הקטנה", להסתובב בין הבתים והמרפסות הנושקים לגלים ולראות את תחנות הרוח המפורסמות של האזור.
בעצירה האחרונה שברודוס הסתובבנו לבד – לקחנו אוטובוס תיירים שעבר בנקודות המרכזיות שבעיר, ירדנו באקווריום שמציג דגים נדירים מהאזור ואכלנו חומוס וציזיקי במסעדה צמחונית בבעלות ישראלית. עוד ביקרנו בקולנוע המציג סרט תשע-ממדים על תולדות העיר והסתובבנו בעיר העתיקה, הכוללת מבנים מתקופות שונות של העיר, החל מהתקופה היוונית לפני הספירה, דרך תקופת האבירים ועד לכיבוש העות'מני. חזרנו עמוסי מזכרות מהשוק שבעיר, עייפים ומרוצים.
21 צפייה בגלריה
הכיכר בכניסה לעיר העתיקה
הכיכר בכניסה לעיר העתיקה
הכיכר בכניסה לעיר העתיקה ברודוס
(צילום: shutterstock)
21 צפייה בגלריה
רודוס
רודוס
שכבות של תקופות לאורך ההיסטוריה
21 צפייה בגלריה
בריכה חיצונית
בריכה חיצונית
לצפות בסרט באוויר הפתוח
21 צפייה בגלריה
דק חיצוני
דק חיצוני
נפרדים מהיום ומהים
את היום האחרון העברנו בהפלגה חזרה הביתה, תוך ניסיון לנצל את כל הטוב שיש לאוניה להציע: משחקים, חידונים, טורניר פינג-פונג, טיפוס וטבילה אחרונה בבריכה.
באוניה ישנם קרוב ל-800 אנשי צוות מ-59 ארצות ובערב האחרון הם השתתפו במופע מרגש, שכלל מצעד דגלים והיכרות עם הקפטן. המופע היה הזדמנות מעולה להוקיר תודה לצוות, למנקים, למלצרים, לברמנים ולאנשי הקבלה, שכולם ללא יוצא מן הכלל נתנו שירות שכמותו קשה לראות בארץ. ובעיקר זו הייתה הזדמנות לראות איך אנשים מכל רחבי העולם יכולים לחיות ביחד בהרמוניה מושלמת.
את השעות האחרונות בים העברנו עם קוקטייל מול סרט המוקרן על מסך ענק באוויר הפתוח, על רקע השמש שנוזלת לאיטה לתוך המים. רגע לפני החזרה לחום של תל-אביב ולבלגן של ישראל, מי צריך יותר?

כמה זה עולה?

הפלגה בת שבעה ימים שתצא ב-1 בספטמבר מחיפה ותעבור בלימסול, רודוס, אתונה, סנטוריני, מיקונוס ובחזרה לחיפה עולה החל מ-757 דולר לאדם בחדר עם חלון לים. ב-8 בספטמבר תצא שוב הפלגה במסלול דומה במחיר של החל מ-733 דולר לאדם בחדר פנימי.
המחיר כמובן מטפס אם משדרגים לחדר מפואר יותר. כך למשל גרנד סוויט, סוויטה בת שני חדרים שמתאימה לארבעה נוסעים, עולה החל מ-2,940 דולר לאדם. הסוויטה כוללת שני חדרי רחצה, מטבחון ובר משקאות.
21 צפייה בגלריה
סוויטה עם פסנתר כנף
סוויטה עם פסנתר כנף
סוויטה עם פסנתר כנף
(צילום: רויאל קריביאן)
לסיום נספר לכם על הרויאל סוויט שמתאימה לעד חמישה נוסעים. על הפרק: סלון, חדר שינה, מטבחון, פינת אוכל, בר משקאות מרפסת עם מיטות שיזוף, שני חדרי רחצה הכוללים אמבטיה גדולה ומקלחת בנפרד, ובכניסה, איך לא, פסנתר כנף שמנגן מוזיקה לפי בחירה. המחיר: החל מ-5,500 דולר לאדם.
הכותבת הייתה אורחת של רויאל קריביאן.
פורסם לראשונה: 09:27, 10.08.23