בשיתוף החברה הגיאוגרפית
ספארי עם חיות פראיות באפריקה זו אפשרות שישראלים רבים, חובבי בעלי חיים, כבר עושים שנים רבות אבל לחובבי בעלי חיים מתקיימת עכשיו אפשרות מפתה לא פחות - להכיר את חיות הפרא הענקיות שחיות מתחת למים. במקרה הזה, המגע הרבה פחות אמצעי וכלל לא מחייב להיות מקצוען צלילה, אפשר גם להיות סתם חובבי מים עם יצר הרפתקנות וסקרנות בלבד.
תחום הטיולים מאפשר חוויות מגוונות וחדשות כל הזמן ועכשיו הוא מציע, בין השאר, לנסות הרפתקאות חדשות כמו מפגשים עם לווייתני ראשתן בסרי לנקה, לווייתנים גדולי סנפיר באנטרקטיקה או "סתם" לשחות עם אורקות בנורבגיה.
"זה ספארי לכל דבר מפני שזה מסע שמטרתו לחפש בעלי חיים בטבע", אומר אמיר גור, מנהל מחלקת הצלילה של החברה הגיאוגרפית, "אלא שבמקום ג'יפ בסרנגטי, את הספארי הזה עושים בסירה ברחבי האוקיינוס".
3 צפייה בגלריה
ספארי אורקות
ספארי אורקות
ספארי מתחת למים
(צילום: באדיבות החברה הגיאוגרפית)
איפה פוגשים לווייתנים?
מינים שונים של לווייתנים יש בכל האוקיינוסים. "הכיוון נקבע לפי המענה על השאלה: איזה לווייתן רוצים לראות?" מסביר אמיר. "אז בודקים היכן הוא נמצא בדיוק ומה העונה הנכונה לכוון אליה כדי לפגוש בו. למשל, אם רוצים לראות לווייתני גדולי סנפיר באנטרקטיקה, אז העונה היא הקיץ של אנטרקטיקה, כלומר בחודשי פברואר-מרץ. את האורקות של נורבגיה אפשר לראות בנובמבר, אז הם בשיא הפעילות בין הפיורדים ואפשר לצפות איפה הם יהיו ואפילו להיכנס איתם למים".
אם חשבתם שאי אפשר לפגוש את הלווייתנים הללו פנים מול פנים, תופתעו לגלות זה בהחלט אפשרי. "זה תלוי בעיקר בחיות עצמן. כשאנחנו רואים אותן, אנחנו יורדים למים ומעריכים אם הן סטטיות ונשארות בסביבה, אבל מפה זה תלוי בהם. האורקה היא בעצם הדולפין הכי גדול שיש בטבע, כך שהוא זריז מאוד, חזק מאוד ובטוח בעצמו. אם אורקה ירצה להישאר קרוב אלינו הוא יבוא לבדוק אותנו, יישאר קרוב, ואם הוא רוצה להתרחק הוא יעשה את זה, לנו אין השפעה עליו".

לא לצוללים בלבד

הפתעה נוספת היא שאין מדובר בטיול אקסטרים, שמיועד לצוללים מומחים בלבד, אמיר מסביר: "חד משמעית זה לאו דווקא לצוללים בלבד. למעשה, הפעילות הזו דורשת זריזות - צריך להיכנס למים לצאת לסירה, ולנסות שוב. זה כלל לא מתאים לצלילת מכלים, כלומר לצוללים מוסמכים. זה בפירוש מתאים לכל מי שמרגיש בנוח במים, שיודע לשחות, שיודע לשים מסכה, שנורקל וסנפירים ומרגיש איתם בנוח".
איך מתנהל הספארי? "יושבים על הסירה, מחפשים את בעלי החיים וכשרואים אותם, פשוט גולשים לתוך המים, מנסים ומקווים שהם גם ירגישו אותו דבר", הוא אומר.
3 צפייה בגלריה
ספארי אורקות
ספארי אורקות
(צילום: באדיבות החברה הגיאוגרפית)

מהחוויות המרגשות בחיים

"זו כנראה אחת החוויות המרגשות שהיו לי בחיים לפחות", הוא מספר, "זה בעל חיים ענקי ומיוחד, לפעמים מדובר בטורף העל של האוקיינוסים. להרגיש אותו קרוב במים, במפגש קרוב כזה, זה עוצמתי עד כמה שהטבע יכול להיות עוצמתי", הוא מעיד בהתרגשות על עוצמת החוויה.
"באפריל, עם קבוצה בסרי לנקה, חיפשנו לווייתן כחול ואת לווייתני הראשתן, שנעים בלהקה והם גדולים ומאוד אינטליגנטים. כשראינו סוף סוף להקה של ראשתנים בילינו איתם כמה שעות. לפעמים הם עברו ממש לידינו, הסתכלו עלינו עין בעין, כמו שאני הסתכלתי עליהם, ולפעמים הם ראו אותנו, צללו מתחתינו - והם צוללים מאד עמוק ומאד מהר - ועשינו להם שלום מלמעלה. כשיש מזל, יש הכול מהכול", הוא אומר.
חוץ מרגעי המפגש, אם יש מזל, המסע כולו רב הרפתקאות. "זה עניין של הרבה חיפוש והרבה מאוד התרגשות בשלבי החיפוש ורואים דברים נוספים כמו להקות של דולפינים, עופות ימיים, אבל בהחלט יכול להיות מצב, שזמן רב מחפשים את הדבר האמיתי והוא לא מגיע. בסוף, עם סבלנות, כשמתמזל המזל ולהקה של לווייתנים מגיעה, ונכנסים איתם למים, זה עושה את כל ההבדל. זה שווה את כל החיפוש וכל ההשקעה ואת כל המתח שלפני כן".

חובבי טבע באקסטרים? זה בשבילכם

ולמי מיועד ספארי הלווייתנים הזה? אמיר משיב שזה עבור מי שמחפש טבע באקסטרים. "בלי להעליב טבע יבשתי, שהוא נפלא, המפגש הקרוב מתחת למים הוא מרגש. בעוד שביבשה לא היינו רוצים להתקרב ללהקה של פילים או אריות, אז המפגש הקרוב עם לווייתני המים הוא חלק מהסיבה לעשות את זה", הוא אומר.
חשוב לו להסביר שהיחסים עם היונקים הגדולים הוא כזה, שהם קובעים, "לנו אין מילה בעניין, בין אם להתקרב או להתרחק. הם זריזים והם חזקים מאתנו בעשרות מונים", הוא אומר.
3 צפייה בגלריה
ספארי אורקות
ספארי אורקות
(צילום: באדיבות החברה הגיאוגרפית)
בכל הפלגה בטיולים הללו מלווה צוות מקצועי "ואם, בכל שלב, הם מרגישים שאנחנו עשויים לגרום להפרעה או חלילה שהחיות עלולות לסכן אותנו או אנחנו את בעלי החיים, אז כמובן שהם לא יאפשרו לרדת למים ואנחנו נמשיך לחפש סיטואציה אחרת", הוא אומר לסיום.
בשיתוף החברה הגיאוגרפית