"ספרים חופשיים מישראל" (LIBROS LIBRES DE ISRAEL) – זה שמו של פרויקט הדגל התרבותי-הסברתי החדש של שגרירות ישראל בקיטו בירת אקוודור. במסגרת הפרויקט השגרירות הפיצה בכל רחבי אקוואדור מאות ספרי ספרות ישראלית, מתורגמים לספרדית, באמצעות מאות מוצ'ילרים ישראלים, תלמידי תיכון מקומיים ואנשי קשר שונים.
כל המשתתפים התבקשו לצלם את עצמם "משחררים" את הספרים במקומות ציבוריים מרכזיים במדינה. הרעיון הוא לאפשר לכמה שיותר בני אדם להיחשף בחינם ובנוחות לספרות הישראלית. באמצעות הפרויקט ספרים מישראל הגיעו חכבר לאיי גלאפגוס, הר הגעש קוטופקסי, והערים קיטו, גואיקיל, קואנקה, מונטניטה, ריובמבה וסנטו דומינגו. הפרוייקט מתבסס על הפלטפורמה החברתית BookCrossing.com שחברים בה מיליוני אנשים מכל רחבי העולם ומעודדת קריאת ספרים באמצעות שיתוף חברתי. משתמשים יכולים לרשום ספר באתר ולהדביק עליו מדבקה מיוחדת עם מספר קטלוגי. לאחר שקראו אותו, הם נדרשים "לשחרר" אותו במקום ציבורי (תחנת אוטובוס, כיכר מרכזית, אוניברסיטה וכ"ו), כך שמי שמוצא את הספר רואה את המדבקה שעליה כתוב כי עליו להיכנס לאתר BookCrossing ולסמן היכן בדיוק מצא את הספר. לאחר שיקרא אותו, "ישחרר" אותו. כך ספרים "מטיילים" בכל רחבי העולם ובאמצעות האתר ניתן לראות בדיוק את המסלול אותו עברו.
3 צפייה בגלריה
ספרים חופשיים מישראל באקוודור
ספרים חופשיים מישראל באקוודור
מטיילים ישראלים עם הספרים המתורגמים
(צילום: שגרירות ישראל באקוודור )

3 צפייה בגלריה
ספרים חופשיים מישראל באקוודור
ספרים חופשיים מישראל באקוודור
צעירים מאקוודור עם הספרים
(צילום: שגרירות ישראל באקוודור )
בין הספרים שהופצו: הקיץ של אביה (גילה אלמגור); מסעות בנימין האחרון מטודלה (יהודה עמיחי); חיי אהבה (צרויה שלו); אדם בן כלב (יורם קניוק); געגועי לקיסינג'ר (אתגר קרת); משאלה אחת ימינה (אשכול נבו) ומסע אל תום האלף (א.ב. יהושע). השגרירות בקיטו גייסה לטובת הקמפיין שתי משפיעניות מפורסמות שיעלו ביום חמישי סרטונים לרשתות החברתיות בהן "ישחררו" ספרים ישראלים – אלחנדרה ג'ראמילו מגישת תכנית בפריים טיים בערוץ הטלויזיה הנצפה באקוואדור ואמה גוואררו מוסקו וארה דוגמנית ושחקנית ופופולרית מאוד בקרב צעירים. שגריר ישראל באקוואדור אדווין יאבו צפוי להתראיין על הפרויקט בכמה מאמצעי התקשורת החשובים במדינה, כולל תכניות בוקר, מהדורות החדשות, עיתונים ורדיו.
3 צפייה בגלריה
ספרים חופשיים מישראל באקוודור
ספרים חופשיים מישראל באקוודור
הספר "חיי אהבה" של צרויה שלו
(צילום: שגרירות ישראל באקוודור )
בשגרירות ישראל הופתעו מאוד מהמוטיבציה של המוצ'ילרים הישראלים לתרום לפרויקט התרבותי-הסברתי של השגרירות ולהפיץ בגאווה את הספרות הישראלית בכל רחבי אקוודור. "אנו מקווים שזהו שיתוף פעולה ראשון בין רבים של השגרירות עם כ-4,000 ישראלים המבקרים מדי שנה במדינה", אמר אמיר סגרון מזכיר ראשון בשגרירות ישראל. בעוד כחצי שנה, השגרירות תעשה בדיקה באתר BookCrossing היכן נמצאים כל הספרים ש"שוחררו". האם עשו דרך רבה והגיעו למקומות מעניינים? האם חצו גבולות והגיעו למדינות נוספות באזור? את הממצאים ישתפו באמצעות סרטון מיוחד. שגריר ישראל באקוודור אדווין יאבו: "הפרויקט התרבותי המיוחד הפך את המרחב הציבורי באקוודור לספריה ענקית של ספרות ישראלית. הוא חלק מתנועה תרבותית עולמית המשלבת את העולם הדיגיטלי והאנלוגי, אשר מבקשת לקדם את תרבות קריאת הספרים ולהפוך את העולם כולו לספריה אחת גדולה".