3 צפייה בגלריה
מערכת ניהול טיסה
מערכת ניהול טיסה
מערכת ניהול הטיסה שאליה מקלידים את הקוד
(צילום: shutterstock)
טייס של חברת אייר אירופה הכניס אמש (יום ד') את כל מערך הביטחון של שדה התעופה סכיפהול באמסטרדם למצב חירום וגרם לעצירת ההמראות למשך כשעה, זאת משום שבטעות הקליד למערכת ניהול הטיסה את הקוד שמדווח על חטיפה.

3 צפייה בגלריה
נמל תעופה סכיפהול הולנד
נמל תעופה סכיפהול הולנד
אנשי ביטחון, אמש בנמל התעופה באמסטרדם
(צילום: AP)
שוחחנו הבוקר עם קברניט בכיר בחברת אל על שהסביר לנו איך עובדת המערכת. כל מטוס שיוצא לטיסה מקבל את תוכנית הטיסה שלו, ובנוסף קוד זיהוי בן 4 ספרות.
כאשר הטייס נכנס למטוס הוא מדליק את המערכת, ומקליד את קוד הטיסה. קוד הטיסה הוא לא הקוד היחיד שנמצא ברשות הטייס, לקברניט יש גם קוד חטיפה. מרגע שהטייס הקליד את הקוד, הוא לא יכול להתחרט וגם כל המערך על הקרקע מתייחס לשידור הקוד כאילו שבאמת המטוס נמצא תחת איום.
3 צפייה בגלריה
טייסים תא טייס
טייסים תא טייס
טייסים מתכוננים להמראה
(צילום: shutterstock)
צוות הקרקע יוצא מנקודת הנחה שאם יתקשר עם הטייס אז החוטפים יידעו שהוא שידר אות מצוקה. בנוסף, גם אם הטייס יגיד שהכל בסדר, אין כל אפשרות לדעת אם הוא אינו אומר זאת תחת איום של אקדח. לכן, מרגע ששודר הקוד הזה בטעות, שלא אמורה להתרחש, המערכת מתייחסת לנושא כאילו אכן יש חטיפה.
כך היה באירוע אתמול. "יש מצב חשוד, זה כל מה שאנחנו יכולים לומר כרגע", מסרה המשטרה. התקשורת ההולנדית דיווחה ששירותי החירום הוזעקו לשדה בעקבות אירוע ביטחוני. אחרי זמן קצר הודיעה חברת התעופה שמדובר באזעקת שווא - ושהטייס לחץ על לחצן המצוקה בטעות.