בשקט בשקט, תתחיל בשבוע הבא רשות הטבע והגנים בפיילוט תקדימי של רחצה נפרדת לנשים וגברים במקורות מים שבשמורות הטבע. הפיילוט ייערך בשמורת הטבע עינות צוקים שבצפון ים המלח – ושתיים משלוש בריכות המעיינות שבשטחה ייסגרו בשני מועדים שונים לרחצה נפרדת לגברים בלבד, ובשני מועדים אחרים לרחצה נפרדת לנשים בלבד.
ברשות הטבע והגנים אומרים כי הפיילוט יוצא לדרך בגלל פניות שהגיעו אליהם מאוכלוסייה דתית ומסורתית אשר מקפידה על רחצה נפרדת. "אנו מנסים למצוא פתרונות עבור ציבור מטיילים זה, שללא העמדת האפשרות לרחצה נפרדת - תימנע ממנו האפשרות, שקיימת לשאר הציבור, ליהנות ממשאבי הטבע הציבורי", הוסבר בהודעה שפורסמה בשולי אתר האינטרנט של הרשות.
3 צפייה בגלריה
בריכת קנה בשמורת טבע עינות צוקים
בריכת קנה בשמורת טבע עינות צוקים
בריכת קנה בשמורת טבע עינות צוקים
(צילום: יעקב שקולניק)
הרשות לא הודיעה על הפיילוט בהודעה לתקשורת וגם לא פרסמה זאת בעמוד הפייסבוק שלה ואף לא בעמוד הפייסבוק של שמורת עינות צוקים עצמה. גם כאשר מנסים לתאם ביקור בשמורה, כנדרש בהתאם להנחיות התו הסגול, במועדי הפיילוט – אין שום הערה שמתריעה על כך שחלק מהשמורה יהיה סגור לציבור הרחב בימים הללו.
עוד נכתב באתר הרשות כי "תפעול הרחצה הנפרדת ייעשה תוך השפעה מידתית ומינימלית על הציבור ותוך הקפדה על מספר מועדים רלוונטיים על פני השנה, למספר שעות מצומצם ובמספר אתרים נבחרים".
3 צפייה בגלריה
בריכה בעינות צוקים
בריכה בעינות צוקים
בריכה נוספת בעינות צוקים
(צילום: ערן קרוזאל, רשות הטבע והגנים)
יש לציין כי במקביל לסגירת שתי בריכות בעינות צוקים לרחצה נפרדת במסגרת הפיילוט, הבריכה השלישית והגדולה מהן תישאר פתוחה כרגיל לכלל הציבור. "הרחצה הנפרדת תיערך בבריכות התחתונות, שבהן יבוצע תיחום מוגדר לטובת העניין", נמסר.
פיילוט הרחצה הנפרדת לנשים ייערך ב-7 וב-14 בספטמבר בשעות 12:00-8:00. פיילוט הרחצה הנפרדת לגברים ייערך ב-10 וב-17 בספטמבר בשעות 12:00-8:00. בעינות צוקים, כבשאר אתרי הרשות, קיימת מכסת מבקרים על פי תנאי התו הסגול ויש צורך ברישום מראש דרך אתר האינטרנט.
ברשות הטבע והגנים מסבירים עוד כי "בתום הפיילוט, שיתופעל על ידי צוות האתר, ייבחנו וייבדקו לעומק ההשלכות העתידיות. לאחר הפקת הלקחים ובדיקת שביעות רצון ציבור הרוחצים, יוחלט אם וכיצד להמשיך בתהליך". ברשות מתכוונים לבחון האם אכן יש ביקוש לרחצה הנפרדת – ובאילו עוד אתרים ניתן לעשות זאת.
3 צפייה בגלריה
בריכה בעינות צוקים
בריכה בעינות צוקים
בקרוב יחל ניסוי של הפרדה
(צילום: ערן קרוזאל, רשות הטבע והגנים)
הפיילוט מגיע ברקע פנייה של ארגון "בצלמו", שמגדיר את עצמו כארגון זכויות אדם ברוח יהודית, למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר. לפני כשלושה חודשים פנה הארגון אל זילבר בדרישה לאשר מועדים נפרדים לנשים ולגברים במסלולי הליכה בטבע הכוללים מקורות מים. זילבר הודיעה בתגובה כי הנושא ייבחן.
בקיץ שעבר, לערב אחד בסוף אוגוסט, פתחה רשות הטבע והגנים את הגן הלאומי גן השלושה (הסחנה) מעבר לשעות הפעילות והפעילה בין השעות 17:30 ל-20:00 מתחם לרחצה נפרדת לגברים ולנשים - בשעות שבהן האתר אמור היה להיות סגור.
גם בגן הלאומי חמת טבריה נעשה בקיץ שעבר ניסיון דומה, והאתר נפתח בשלושה ערבים לרחצה נפרדת בבריכות מעיינות המרפא העתיקים. גם במקרה הזה זה נעשה בין השעות 17:00 ל-21:00, שבהן האתר אמור היה להיות סגור.