מאיר דודסון, בעל מלון עכותיקה בעיר העתיקה של עכו התעורר לבוקר שחור. יממה לאחר התחלת המהומות והשריפות בעיר, הוא גילה שהמתפרעים לא פסחו גם על המלון שלו.
"שרפו הכל. כל מה שלא שרפו אתמול שרפו היום. כל יהודי שיש לו יחידת אירוח הם שרפו אותה", מספר דודסון ל-ynet לאחר שפונה ליישוב הסמוך שבי ציון, משם הוא מנסה לאמוד את נזקיו. "אני בהלם, אני בוכה וכאוב. אני מצטער לראות את כל זה. אנשים השקיעו כאן את כל כספם ומרצם כדי לבנות דברים יפים שאנשים מכל העולם באים לראות וליהנות מהם. לא ציפיתי שדבר כזה יכול לקרות כאן אבל אני יכול להבין למה זה קרה - אין פה חוק".
7 צפייה בגלריה
הצתה במלון צימרים בעכו בעיר העתיקה
הצתה במלון צימרים בעכו בעיר העתיקה
הצתות במלונות ובמרכז לשימור בעכו העתיקה
7 צפייה בגלריה
"הכל נשרף". יחידת אירוח במלון עכותיקה
"הכל נשרף". יחידת אירוח במלון עכותיקה
"הכל נשרף". יחידת אירוח במלון עכותיקה
(מתוך אתר המלון)
7 צפייה בגלריה
מלון ערבסק
מלון ערבסק
מלון ערבסק שנשרף גם כן
(מתוך אתר המלון)
דודסון, שגילה הבוקר שעוד יחידת אירוח שלו נשרפה מהיסוד, מספר שמדובר בקומץ של מאה-מאתיים צעירים שיודעים בדיוק איזה עסק שייך למי. "הם במצב שאין להם מה להפסיד, זה או הכל או כלום. לא מדובר פה רק בערבים מול יהודים אלא בעבריינים ערבים ועבריינים יהודים שאין להם חוק או משילות".
בין המלונות שנשרפו ביומיים האחרונים בעכו נמצאים גם מלון האפנדי, מלון ערבסק ומלון עכותיקה כאמור. הבוקר (יום ה') נשרף גם מרכז השימור הבינלאומי, השייך לרשות העתיקות, והוקם בסיוע עיריית רומא.
"זה לא תושבי עכו העתיקה כי זה פוגע מאוד גם בהם, בכולנו - ערבים ויהודים. אתמול התושבים הערבים ישבו איתנו ובכו, רובם לפחות. יש גם כאלה שעוברים ומסתכלים עלינו באדישות או אומרים 'סבבה נשרף לכם המקום', אבל הרוב הגדול מנסה להשתתף ולעזור, למעשה הם היחידים שעוזרים לנו", אומר דודסון ומספר שכוחות שיטור וכבאות לא נכנסים לעיר כעת, ולכן היחידים שבאו לעזור לו וליתר בעלי המלונות היהודים הם התושבים הערבים בעיר העתיקה, איתם הם עובדים ומכירים שנים.
7 צפייה בגלריה
מלון האפנדי
מלון האפנדי
"כל יהודי שיש לו יחידת אירוח הם שרפו". מלון האפנדי
(מתוך אתר המלון)
7 צפייה בגלריה
מלון ערבסק
מלון ערבסק
"התושבים הערבים יושבים ובוכים איתנו". מלון ערבסק
(מתוך אתר המלון)
"אתמול ראש העיר כינס אותנו וסיפר בגאווה שיעבו את כוחות המשטרה, אבל השוטרים הגיעו אתמול וישבו מחוץ לעיר ושתו תה. גם כוחות הכיבוי לא נכנסים לכאן מלבד מקרה אחד שבו הייתה סכנה לחיי אדם". מעל יחידת האירוח של דודסון שנשרפה אמש, מתגוררת אישה ולכן היה צורך מיידי לפנות אותה ואז הגיעו כוחות כיבוי אש.
"אבל רק לצורך פינוי הדיירות, הם לא כיבו את האש. אומרים לנו - זה יירגע, זה רק רכוש. אבל זה לא רק כסף ורכוש זה מהות החיים כאן", אומר דודסון בצער ומספר על כך שהיום ביקר אותו מהנדס למבנים מסוכנים מטעם העירייה. "הוא אמר לי שיש לו הוראה שאסור להיכנס לעיר העתיקה". לדבריו, הם לא נכנסים כדי לא להחמיר את המצב.
7 צפייה בגלריה
"אנשים היו מגיעים לכאן, מרגישים ביוון"
"אנשים היו מגיעים לכאן, מרגישים ביוון"
"אנשים היו מגיעים לכאן, מרגישים ביוון". הגג במלון עכותיקה
(מתוך אתר המלון)
"החליטו שהרכוש שלנו הוא הפקר. במשטרה אומרים שהם לא רוצים להחריף את המצב אם יכניסו לשם שוטרים. הם מפחדים שיהיה יותר גרוע אבל עכשיו זה הכי גרוע שיש".
אחד הפתרונות היצירתיים, לכאורה, שמצאו בעלי מלונות יהודים אחרים בעיר היא להסוות את המבנה לכזה שהמתפרעים יחשבו שהוא שייך לערבים. "יש פה אישה יהודייה מתל-אביב שיש לה יחידת דיור כאן. החליטו לשים שלט מקרטון עם שם של ערבי מחוץ לדלת כדי שלא ייכנסו ויהרסו אותה. עכשיו אני כנין של סבא רבה שנספה בשואה צריך לשים שלט עם שם של ערבי? איפה אנחנו נמצאים?" מתאר דודסון את המצב האבסורדי.
7 צפייה בגלריה
ההודעה באתר המלון "עכותיקה" מהיום
ההודעה באתר המלון "עכותיקה" מהיום
"נזקים עצומים". ההודעה באתר המלון עכותיקה מהיום
(מתוך אתר המלון)
ומה לגבי ההשלכות הכלכליות וההזמנות העתידיות במלון? "מדובר בנזקים עצומים שאני עוד לא יודע את ההיקף שלהם. אני צריך לבטל את כל ההזמנות חודשים קדימה. הכל היה אמור להיות מלא לחלוטין עכשיו ובחג השבועות. אנשים רצו לצאת לחופשות אחרי הקורונה והרבה ישראלים הגיעו לכאן כי הם הרגישו כמו ביוון. עכשיו הכל מושבת. אני צריך להחליט אם לשפץ או לא ולא רוצה לשפץ כדי שישרפו לנו שוב. מבחינתי שיישאר ככה - גחלים, אני לא יודע, ימים יגידו".

מנהלת מלון בחיפה: "היינו מלאים ואז הכל קרה. מאוד עצוב"

"נפלנו על סוף שבוע שבו היינו מלאים לגמרי, עד יום שני הבא ואז הכל קרה מאפס למאה", מספרת מורן מוריק מנהלת מלון שומאכר בחיפה. "זה אנדרסטייטמנט להגיד שהמצב לא פשוט עכשיו. הכל התחיל מלפני יומיים, לקוחות התחילו להתקשר, הייתה לי קבוצה של 20 חדרים לשלושה לילות שפשוט נמחקה. זה מאוד מאוד עצוב", מתארת מוריק, חיפאית בעצמה שמנסה עדיין להבין איך כל זה קרה בעיר שדו-הקיום שבה הוא גם סמלה.
את מוריק תפסנו לשיחה בדיוק בעת שיטוט במושבה הגרמנית, שם גם נמצא המלון אותו היא מנהלת. "הכל סגור במושבה, זה עוד יותר מעציב אותי כי אנחנו לא רגילים לזה".
מוריק מספרת מדוע הפעם המקרה שונה ואף עצוב יותר. "בדרך כלל אנשים מזיזים קדימה את החופשה אבל עכשיו אנשים פשוט לא יודעים מה לעשות אז הם מבטלים. וזה אחרי שהיינו פתוחים וסגורים שלוש פעמים בשנה הזאת".
"זה עצוב לכולם. אנחנו עובדים כולם ביחד, אני מעסיקה כאן במלון עובדים ערבים, נוצרים ומוסלמים לצד יהודים, פקיד הקבלה שלי הוא ערבי מוסלמי. אנחנו עובדים עם ספקים ערבים, אנחנו מפרנסים אחד את השני, אבל תמיד משתדלים לא להכניס פוליטיקה לעבודה. זה פשוט עצוב לכולם".
במבט קדימה, מוריק מנסה לשדר אופטימיות ומדגישה עד כמה חשוב לה לשדר זאת כל הזמן לעובדיה ולאורחים. "מצד אחד זה נראה שכל מה שהיה כאן נגמר בדקה אחת, כאילו זה היה סוג של צביעות ומצד שני אני לא מאמינה בזה. זו חיפה. הבלגן כאן הוא ברובו לא מתושבי העיר התחתית בחיפה, אני רואה שמאוד קשה להם הסיטואציה.
ממשטרת ישראל נמסר: "בעקבות ריבוי האירועים בעיר עכו, נערכה המשטרה ותגברה את כוחותיה על מנת לצמצם את הפרות הסדר הכל במטרה לשמור ולהגן על שגרת חייהם של התושבים. משטרת ישראל מבצעת הערכות מצב מעת לעת ופועלת לפי ההתפתחויות בעיר כאשר התיעדוף שניתן הוא ראשית לאירועים מסכני חיים. בימים האחרונים אירעו מספר אירועי הצתה כאשר עשרות אורחים חולצו על ידי שוטרים, לוחמי אש ואזרחים ובכך הצילו חיים.
"משטרת ישראל תמשיך להגיב ולטפל בכל אירוע במקצועיות ותשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה במטרה להגן על שלום הציבור תוך שמירה על חיי אדם ורכושם".