הישראלים מתגעגעים לטוס לנופש בחו"ל, אך לרובם אין כוונה לעשות זאת בשל הקורונה, המצב הכלכלי וגם בשל ההגבלות הכרוכות בטיסה לחו"ל - כמו בדיקות קורונה לפני ואחרי הטיסה. כך עולה מנתוני המדד ההתנהגותי של אתר ynet וחברת Kayma בהובלתו של פרופ' דן אריאלי.
מהנתונים עולה כי 70% מהישראלים חוששים לטוס לחו"ל, על אף פתיחה חלקית של השמיים למדינות ירוקות מסוימות. מדובר בירידה קלה לעומת תחילת חודש יולי, אז 73% מהישראלים חששו לטוס לחו"ל בשל המגפה. 53.5% מהמשיבים אמרו כי הם יימנעו מלטוס בתקופה זו לחו"ל בשל המצב הבריאותי בעולם. יתר הסיבות את המצב הכלכלי וההגבלות על הטסים לחו"ל והשבים לארץ.
לגבי החופשות בארץ, מהנתונים עולה כי 55% מהישראלים נמנעים לחלוטין מחופשה בשל המצב הכלכלי האישי שלהם. סיבה נוספת להימנעות מחופשה בארץ קשורה במצב הבריאותי ובתחלואה בישראל. 39.5% ציינו כי הם נמנעים מחופשה בארץ בשל כך.
1 צפייה בגלריה
בידוק ביטחוני בנתב"ג
בידוק ביטחוני בנתב"ג
בידוק ביטחוני בנתב"ג
(צילום: יריב כץ)
אינפו
לא מעט ישראלים גם חוששים להידבק במהלך נופש בארץ. 31.5% בלבד מהנשאלים אמרו כי הם סבורים שהישראלים יקפידו על ההנחיות במהלך חופשה בארץ ו-33.9% אמרו כי ישראלים יקפידו על ההנחיות במהלך חופשה בחו"ל. מניתוח הנתונים עולה כי הישראלים אינם סומכים על האנשים בסביבתם שישמרו על ההנחיות במלואן.
עוד עולה מניתוח הנתונים כי ככל שהמשיב מאמין שישראלים לא מקפידים במהלך חופשתם על ההנחיות, כך הוא נמנע יותר מנופש בישראל בשל המצב הבריאותי. מהבדיקה עולה כי 43% בלבד מהנשאלים נפשו בארץ בחודשיים האחרונים, נתון נמוך בעשרות אחוזים יחסית לתקופה המקבילה אשתקד.
בשאלונים נבדקה גם מידת ההיענות של ישראלים לאפשרות לטוס ליוון, לקרואטיה ולבולגריה ללא חובת בידוד. מהנתונים עולה כי 22.6% מהנדגמים אמרו כי בכוונתם לטוס בקיץ הנוכחי או בחגים למדינות האלו. בחברת Kayma העירו כי היה ניתן לצפות כי ההקלה בביורוקרטיה ואי הצורך בבידוד יובילו להיענות גדולה יותר לטוס למקומות אלו, אך החשש מהמצב הבריאותי בעולם וכן המצב הכלכלי האישי ככל הנראה מונעים מרבים לקבוע טיסה, לצד הביורוקרטיה הקיימת, גם אם היא מצומצמת באופן יחסי, בקביעת טיסה בתקופה זו.
במחקר גם נבדק כיצד ישפיע סגר, שייתכן שייתכן שיוטל בתקופת החגים, על חופשה מתוכננת. 53.5% מהנשאלים אמרו כי הטלת סגר בחגים תבטל את החופשה ו-46.5% אמרו שלא. לגבי המקום המועדף לשהייה בחופשה בחגים - נמצאים בתי המלון במקום הראשון עם 31%, אחריהם הצימרים עם 26%, 16% מהנשאלים אמרו שהם יעדיפו לעשות קמפינג ו-13% מעדיפים לטייל מבלי לישון מחוץ לבית. יתר הנשאלים ענו תשובות אחרות.
המחקר בנוי משאלונים באתר ynet ובאפליקציית "המדד" של חברת Kayma. המדגם הנוכחי התבסס על תשובותיהם של 571 ישראלים, שענו על שאלון באפליקציה במחצית הראשונה של השבוע.