המטרה: לאפשר כניסת תיירים לישראל כבר בחודש אפריל. לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל הגיעה להבנות מול משרד הבריאות בנוגע לאופן שבו ישראל תשוב ותכניס לתחומה תיירים. החל מהסגר הראשון שנכנס לתוקפו בחודש מרץ חל איסור על כניסת תיירים לישראל, אולם כעת כשמבצע החיסונים נכנס להילוך גבוה, בענף התיירות כבר רואים את האור בקצה המנהרה.
המתווה נוסח בשיתוף פעולה עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופסור איתמר גרוטו שאישר אותו, ואלה עיקריו:
1. טרם הכניסה לארץ, כל תייר חייב למלא הצהרת בריאות באתר משרד הבריאות. אישור מילוי השאלון מועבר לרשות ההגירה הבודקת אישור משרד הבריאות טרם אישור כניסת התייר לארץ.
2. בשלב הראשון, תותר כניסת תיירים ממדינות ירוקות. כל תייר בנוסף לטופס הצהרת הבריאות יהיה חייב להציג בדיקה שלילית לקורונה שבוצעה עד 72 שעות טרם ההגעה לארץ.
3. עתה משהחל מבצע החיסונים בישראל והצפי שמרבית האוכלוסיה הרלוונטית תהיה מחוסנת עד לסוף חודש מרץ 21, יתכנו הקלות בדרישות כפי שגובשו עד עתה.
3 צפייה בגלריה
האם בקרוב שוב נראה תיירות סיניות בים המלח?
האם בקרוב שוב נראה תיירות סיניות בים המלח?
האם בקרוב שוב נראה תיירות סיניות בים המלח?
(צילום: Shutterstock)
3 צפייה בגלריה
תיירים בירושלים
תיירים בירושלים
תיירים בירושלים, ארכיון
(צילום: shutterstock)
4. מארגן התיירות מישראל יהיה חייב להגיש בקשה לאישור קבוצה באתר משרד התיירות. בין השאר, יהיה הסוכן הישראלי חייב במסירת הפרטים הבאים :
מקום האירוח ומסלול הסיור, שמות מורה הדרך והנהג שיהיו חייבים להיות קבועים ולא מוחלפים בכל סיור, פרטי קבוצת התיירים, טיסות הגעה ועזיבה, ראש הקבוצה יהיה חייב לשאת עימו טלפון סלולרי בעל מספר ישראל לצורך יצירת קשר בכל שלב.
5. כל תייר יהיה חייב בביטוח בריאות הכולל כיסוי דרישה לבידוד או לאשפוז כתוצאה מקורונה. הסוכנים יישאו באחריות לתיירים שלא יהיה בידם כיסוי ביטוחי.
6. לקבוצה יהיה קשר לחדר חירום שיוכל לסייע 24/7 בכל אירוע בריאותי.
7. יתקיים רישום מדויק של תנועת הקבוצה בישראל. לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל תספק לחבריה אפליקציה שתאגור תנועת הקבוצות לכל מקרה שיידרש במקרים של הדבקה.
8. תנועת הקבוצה תהיה ככל שניתן נבדלת ומופרדת בזמן האירוח ובהתאם לכללי ההתנהגות הבריאותית המחייבים את כלל הציבור .
9. כל אתרי התיירות הכלולים במסלול הסיור חייבים להיות מורשים לפעילות על פי תקנות הבריאות והניקיון שפרסמה הממשלה.
בלשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל הדגישו: "אנו פועלים לאפשר כניסת תיירים מכלל המדינות ללא קשר להגדרת המדינה כאדומה או ירוקה ובכפוף להמצאת בדיקות טרם ההגעה. אנו מניחים שהדיון יהיה רלוונטי יותר לקראת סוף מרץ עם השלמת מבצע החיסונים בארץ. האמור הינו בגדר התיכנון המוסכם עם גורמי הממשלה, אולם טרם אושר ליישום והפעלה והוא כפוף להחלטת קבינט הבריאות".
על פי נתוני הלשכה, כ-20 אחוזים ממקומות העבודה בפריפריה תלויים בתיירות המאורגנת מחו"ל. "כדי להזרים חמצן כלכלי באפריל, יש לפרסם את המתווה כבר עכשיו ולאפשר למארגני התיירות הנכנסת להתחיל בשיווק ישראל לאלתר בכדי שהתנועה תוכל להתחדש באפריל", אמר יוסי פתאל מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל. "לישראל יש הזדמנות פז לקמפיין תדמיתי מעולה בהיותה המדינה הראשונה בעולם שתחסן את מרבית האוכלוסייה. לא להשתמש באוצר התדמיתי הזה הינו מחדל יקר ומיותר"
פתאל הוסיף והדגיש כי "ארגון תיירות לישראל כרוך בהכנות רבות, כולל עם עמיתנו בחו"ל שמפעילים עלינו לחץ לדעת כיצד יוכלו תיירים להיכנס ולהתנהל בישראל ובאילו תנאים. תיירים לא מביאים מהיום למחר".
3 צפייה בגלריה
בדרך לשער הכניסה לישראל
בדרך לשער הכניסה לישראל
כמה זמן לא ראינו ככה את נתב"ג
(צילום: שירי הדר)
בתוך כך, חברות תיירות נערכות גם לחידוש התיירות היוצאת מישראל באמצעות "דרכון ירוק" שיינתן למי שעבר חיסון לקורונה (שתי מנות). דרכון זה יעניק, בין היתר, פטור מבידוד בחזרה מחו"ל, גם כשחוזרים ממדינה אדומה, ופטור מבידוד במקרה של מגע עם חולה מאומת. לדוגמה, חברת מסעות, המתמחה בהפקת טיולים מאורגנים לבני הגיל השלישי, הודיעה כי תדרוש מכלל לקוחותיה, במועד ההזמנה, הצגת אישורים כי קיבלו חיסון לקורונה. בנוסף, רק מדריכי טיולים בעלי "דרכון ירוק" יוכלו להדריך בטיולי החברה.
גיא רווה, מנכ"ל חברת מסעות, הוסיף: "אנו תקווה שכבר בחודשים פברואר-מרץ, נוכל להניע את הגלגלים ולהוציא את הטיולים לפועל, עם השלמת הסנונית הראשונה של החיסונים הנדרשים. זו תקופה נהדרת ואידיאלית לטיולים, הן מבחינת תנאי מזג האוויר והן מבחינת העומסים באתרים השונים אשר פחות מורגשים בתקופה זו. היצע הטיולים בשנת 2021 יתאפיין ללא ספק בבחירה על פי מפת הקורונה העדכנית באופן דינמי, ויעדים שבהם תחול התפרצות קורונה יוסרו ממפת הטיולים.