נחשפים נתוני המשבר בענף התיירות: התוצר במשק עשוי לרדת בכ-2.6% בחישוב שנתי, רק כתוצאה מהפגיעה הקשה בענף התיירות בעקבות משבר הקורונה, שגרם לעצירה מוחלטת בתחום. כך, לפי דו"ח של מרכז המחקר והמדע של הכנסת, שהוגש לוועדת הכספים לקראת דיון שיתקיים בה היום (ג') על התמודדות משרד התיירות עם משבר הקורונה.
הדו"ח חושף את עומק המשבר בענף. לפי תשובות שניתנו לסקר שנערך על ידי ארגון ה-OECD - נכון ל-12 במרץ, יש בישראל כ-5,000 עובדים בתחום התיירות שנשלחו לחל"ת, וכן כ-4,000 מדריכי תיירים שנותרו ללא עבודה.
8 צפייה בגלריה
הטיילת בתל אביב
הטיילת בתל אביב
הטיילת בתל אביב ריקה מאנשים
(צילום: מוטי קמחי)
בהכנסות של חברת אל על חלה ירידה של עד 90 מיליון שקלים, והיא הודיעה כי היא מוציאה לחל"ת כ-5,500 עובדים עד ל-31 במאי 2020 וכן עובדים נוספים.
על פי נתוני שירות התעסוקה בענפי ה"מסעדנות, מזון ואירועים", עלה שיעור דורשי העבודה מכ-2.75% בחודש ינואר 2020 לכ-36.6% במרץ 2020. למשק כולו הצטרפו למעלה מ-800 אלף מובטלים, וכעת יש בישראל קרוב למיליון מובטלים סך הכל.
לפי הלמ"ס, ההוצאות של תיירים מחו"ל בארץ נאמדו ב-2018 בכ-25 מיליארד שקלים, כ-13.9% מסך ייצוא השירותים של ישראל. סך הפדיון בענף התיירות ב-2019, עמד על כ-12.66 מיליארד. כל זה – נעלם בעקבות משבר הקורונה.
8 צפייה בגלריה
חיפה
חיפה
גם ענף המסעדנות נפגע
(צילום: שמיר אלבז)
הערך המוסף של ענף התיירות נאמד בכ-30.8 מיליארד שקלים, המהווה כאמור כ-2.6% מהתמ"ג. מספר המשרות בכלל ענף התיירות נאמד בכ-141 אלף משרות, כ-3.6% מהמשרות במשק. רובן, כאמור, נמצאות בסכנה כעת.
סך הפדיון בענף התיירות ב-2019 עמד על כ-12.66 מיליארד שקלים, וסך כל השכר ששולם בענף התיירות היה כ-63.3 מיליארד שקלים. מספר המשרות בענף התיירות עמד בשנת 2019 על כ-42 אלף משרות. השכר החודשי הממוצע בענף התיירות, בשנת 2019, היה כ-8,200 שקל.

75.2 מיליון משרות בענף התיירות בעולם - בסכנה

גם בעולם המצב בכי רע. מהנתונים שנחשפים בדו"ח, מתגלה גודל המשבר. לפי נתוני ה-OECD, ענף התיירות אחראי בממוצע לכ-4.4% מהתוצר במדינות הארגון, לכ-21.5% מסך ייצוא השירותים ולכ-6.9% מסך המועסקים במדינות אלו. על פי הערכות ה- OECD, צפויה ירידה של 70%-45% בענף התיירות הבינלאומי בשנת 2020, בהנחה שמשבר הקורונה יימשך לפחות עד חודש יוני 2020.
לפי תרחיש מתון אם המשבר יסתיים בחודשים יוני-יולי, הפגיעה בענף התיירות לשנת 2020 תעמוד על כ-45%; לפי תרחיש קיצון, התיירות הבינלאומית תתחיל להתאושש בספטמבר 2020 ותתחיל לחזור למצב שהיה לפני המשבר, רק ברבעון האחרון של 2020. על פי תרחיש זה, הפגיעה בענף התיירות לשנת 2020 תעמוד על כ-70%.
8 צפייה בגלריה
אמבולנסים עם חולי הקורונה מגיעים לדן פנורמה
אמבולנסים עם חולי הקורונה מגיעים לדן פנורמה
המלון היחיד שפועל בימים אלו: דן פנורמה
(צילום: יאיר שגיא)
על פי הערכות של המועצה העולמית לתיירות וטיולים, WTTC, כ-75.2 מיליון משרות בתחום התיירות נמצאות בסיכון בעקבות משבר הקורונה, והוא עשוי לגרום להפסדים של כ-1.2 טריליון דולר לתוצר העולמי.
לפי ארגון התעופה העולמי, בשנת 2020 צפויים הפסדים בתחום התעופה של כ-252 מיליארד דולר, שהם כ-44% מסך ההכנסות בתחום זה בשנת 2019.
8 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
נתב"ג שומם מאנשים
(צילום: מוטי קמחי )
לאור העובדה שכ-53 מדינות חסמו כניסת תיירים לתחומיהן, שבע מדינות דיווחו כי בשבוע של 15-9 במרץ 2020, חלה ירידה בתפוסת בתי המלון שלהן של למעלה מ-70% בהשוואה לתקופה זו בשנת 2019. באתר AIRbnb, דיווחו על ירידה של כ-40% בשיעור ההזמנות לערים מרכזיות באירופה ובסין, בעקבות נגיף הקורונה.
בארה"ב, ארגון המסעדות הארצי מדווח כי צפויים הפסדים בענף זה של כ-225 מיליארד דולר, ועשוי לגרום לפיטורים של 7-5 מיליון עובדים. בצרפת, כמיליון איש בתחומי המסעדות, בתי הקפה והמועדונים איבדו את עבודתם כתוצאה מהמשבר.
8 צפייה בגלריה
נגיף קורונה צרפת פריז רחובות ריקים
נגיף קורונה צרפת פריז רחובות ריקים
גם רחובות פריז ריקים
(צילום: AFP)

דרכים להתמודדות עם המשבר

בישראל, מסייעים כעת לענף באמצעות שיכון חולים במלונות ייעודיים. יש לציין כי המדינה כבר התמודדה עם משברים בענף בעבר. בתום מבצע "צוק איתן", על מנת לסייע לתעשיית התיירות להתאושש מהירידה החדה בכניסות המבקרים בקיץ 2014, קידמו משרדי התיירות והאוצר החלטת ממשלה, שעיקרה סיוע לתעשיית התיירות בכלל, ולעסקים שפעולתם מתמקדת בתיירות נכנסת בפרט.
הסיוע נעשה באמצעות הגדלת תקציבי השיווק, מתן הלוואות לעסקי תיירות בתנאים מוטבים ושיפוי עסקים תיירותיים בגין תשלומי ארנונה. בעולם, מדינות שונות מצאו דרכים להתמודד עם המשבר באופן מיידי.
1. הקמת קרנות למתן ערבות מדינה: מדינות רבות, הקימו קרנות מיוחדות למתן ערבויות מדינה לבנקים, עבור האשראי שהם נותנים לעסקים שנפגעו.
באוסטריה, הרשויות העמידו ערבויות בסך של כ-100 מיליון אירו לעסקים קטנים ובינוניים בתחום התיירות.
בפורטוגל, המדינה תעמיד ערבויות מדינה בסך של כ-1.1 מיליארד אירו עבור חברות הפועלות בתחום התיירות, וכ-600 מיליון אירו נוספים לעסקים הפועלים בתחום שירותי האירוח.
בספרד, המדינה תיתן קו אשראי של כ-400 מיליון אירו לענפים שנפגעו בעיקר ממשבר הקורונה, כגון תיירות ותחבורה.
בשבדיה, במסגרת חבילת הסיוע הממשלתית בסך של כ-300 מיליארד קרונות, המדינה תיתן ערבויות לחברות תעופה בסך כ-5 מיליארד קרונות, שמתוכם יוקצו כ-5.1 מיליארד לטובת חברת התעופה הלאומית הסקנדינבית – SAS.
8 צפייה בגלריה
נגיף קורונה חסרי בית הומלסים ספרד מדריד
נגיף קורונה חסרי בית הומלסים ספרד מדריד
המדינה תיתן קו אשראי של כ-400 מיליון אירו: ספרד
(צילום: AP)
2. ביטול או דחייה של מיסים ואגרות: באוסטרליה, הוחלט על חבילת תמריצים לעסקים שייפגעו כתוצאה ממשבר הקורונה, בסך של כמיליארד דולר אוסטרלי. חלק מסכום זה יינתן בדמות ויתור על תשלום אגרות או מיסים, לעסקי תיירות הפועלים באזורי פארקים לאומיים.
בנוסף, הממשל הפדרלי באוסטרליה הודיע על ביטול של תשלום אגרות ומיסים מחברות תעופה מקומיות, בסך של כ-715 מיליון דולר אוסטרלי. בקרואטיה, משרד התיירות החליט על דחייה של מסי תיירות מקומיים ושל תשלום מסי חבר לאגודות תיירות, וכן של מסים המוטלים על תיירים בלינות שטח. ך גם באיסלנד, הממשלה הודיעה על ביטול המס על שירותי הארחה עד לסוף שנת 2021.
3. מתן סיוע כספי לעסקים: באיסלנד, הממשלה החליטה שכל האזרחים מעל גיל 18 יקבלו שוברים למימוש באתרי תיירות מקומיים. סך המענק לשוברים אלו יעמוד על כ-5.1 מיליארד קרונה איסלנדית.
בפיליפינים, המדינה הודיעה על חבילת תמריצים למשק בסך של כ-530 מיליון דולר, מתוכה משרד התיירות יקצה כ-118 מיליון דולר לטובת עידוד עסקים בענף התיירות שנפגעו מנגיף הקורונה.
ביפן, הוכרז על חבילת סיוע בהיקף של כ-6.9 מיליארד דולר לעסקים קטנים ובינוניים ולעצמאים שייפגעו כתוצאה מהמשבר, כשחלק מעסקים אלו הם עסקים בתחום התיירות.
8 צפייה בגלריה
נגיף קורונה יפן טוקיו רחובות ריקים
נגיף קורונה יפן טוקיו רחובות ריקים
חבילת סיוע בהיקף של כ-6.9 מיליארד דולר: טוקיו הריקה
(צילום: AP)
4. הקצאת כספים לטובת קמפיינים לעידוד התיירות: באוסטרליה, יוקצה סכום של כ-50 מיליון דולר אוסטרלי לטובת קמפיינים לעידוד התיירות. כמחצית מהסכום, יוקצה לטובת קמפיין בינלאומי לעידוד תיירות חוץ, וכמחציתו יוקצה לטובת עידוד תיירות הפנים.
באיסלנד, למשל, מכינים בימים אלו קמפיין לעידוד תיירות פנים וחוץ והוא יוצג לציבור לאחר המשבר. ביפן, יוקצה סכום של כ-5.3 מיליארד יין לטובת מידע וסיוע לתיירים, כמו גם על מנת למשוך תיירים חזרה ליפן במהירות לאחר סיום המשבר.
5. שינוי תנאי ביטול הזמנות בתחום התיירות: בצרפת למשל, הוחלט על שינוי מדיניות הביטול שהייתה נהוגה (פיצוי מלא על ביטולי הזמנות בתחום התיירות).
השינוי נעשה כך שבעלי עסקים בתחום זה, יוכלו להציע זיכוי במקום השירות שהיו אמורים לספק, עבור שירותי תיירות בעתיד. פתרון זה, יכול יהיה לסייע לעסקים שנדרשים לתזרים מזומנים עבור הזמנות קיימות, ויוכלו להעניק את השירותים הנדרשים בעתיד, לאחר סיום המשבר.
6. הכללת משרד התיירות בוועדות המיוחדות לפתרון משבר הקורונה: בקנדה, הממשל הפדרלי הקים ועדת קבינט מיוחדת לטיפול במשבר הקורונה, שנועדה לתת מענה הוליסטי ומתואם בין המשרדים השונים לאתגרים הכלכליים והבריאותיים הנובעים ממנו.
ביוון, הוקמה ועדה מיוחדת לטיפול במשבר נגיף הקורונה. בנוסף, משרד התיירות היווני מספק מענה ישיר לבעלי עסקים בתחום התיירות. דבר זה נעשה בשיתוף ארגון התיירות היווני, על מנת להבין את הבעיות והצרכים של עסקים בתחום התיירות המקומי.
כך, למעשה, משרד התיירות יהיה חלק מוועדת הקבינט, כאשר הפגיעה בענף התיירות תבוא בחשבון בפתרונות ההוליסטיים אשר יינתנו על ידי הממשל.
8 צפייה בגלריה
ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת הכספים הזמנית
ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת הכספים הזמנית
ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת הכספים הזמנית
(צילום: דוברות הכנסת/עדינה ולמן)
בתגובה לדו"ח, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), יו"ר ועדת הכספים הזמנית, מסר ל-ynet כי: "בזמן ששאר מדינות העולם מבינות שסיוע מיידי לענף התיירות ימנע את קריסתו, בישראל לא נשמע קולו של ראש הממשלה. אני מצפה לשמוע ממקבלי ההחלטות סוף-סוף גם החלטה, כי אם לא נראה התעוררות שלהם בזמן הקרוב - מדינת ישראל תהיה מדינה ללא תיירות, ללא תעופה וללא ענף מסעדנות.
"אנחנו רואים שמדינות אחרות בעולם הבינו את החשיבות האסטרטגית והכלכלית של התיירות, ולצערי הכיוון שבה ממשלת ישראל מובילה כרגע, תביא לחיסולו של ענף המספק תעסוקה ל- 141,000 עובדים".