עובדי הקרן הקיימת לישראל הרסו היום (רביעי) את בריכת עין איילון בפארק איילון-קנדה. מדריך שהוביל מטיילים בפארק היה במקום בשעת הריסת המעיין ותיעד טרקטור מפרק את דפנות הבריכה – שלאחר מכן כוסתה באדמה.
את הבריכה, שעומקה קצת יותר ממטר, טיפחו ושיפצו צעירים מהיישוב מבוא חורון הצמוד לפארק - והיא מתמלאת באמצעות צינור שמזרים אליה מים מהמעיין שנמצא מעל. הבריכה אף גודרה כדי למנוע מהבקר שמגדלים התושבים להגיע למים ולזהם אותם. רבים מתושבי האזור נהגו להגיע לטבול במעיין, בנוסף לחובבי מעיינות מכל רחבי הארץ.
"חווינו היום מראה מזעזע של הרס בריכת עין איילון על ידי טרקטור קטן", סיפר מדריך הטיולים מאיר אברהם, שתיעד את ההרס. "לא ממש הסבירו לנו למה להרוס בריכה שנבנתה בעמל רב, רק אמרו שזה 'לא תקני'".
3 צפייה בגלריה
בריכת עין איילון – לפני ואחרי שנהרסה וכוסתה
בריכת עין איילון – לפני ואחרי שנהרסה וכוסתה
בריכת עין איילון – לפני ואחרי שנהרסה וכוסתה
(צילומים: אליסף לוי וארי רינגר)
לדברי אברהם, תוך כדי הריסת המעיין "הגיע בחור על טרקטורון שנראה כמו מי שמטפל בבקר, וכעס על מה שקורה. הוא התקשר למישהו בניסיון לעצור את ההריסה, אך הם המשיכו".
אברהם פרסם את תיעוד ההרס בקבוצת הפייסבוק "מעיינות בארץ", והמידע על הריסת המעיין החל לרוץ בקבוצות רבות נוספות של חובבי טבע ומעיינות - וגרר תגובות זועמות. אחד הגולשים אף פרסם פוסט נוסף שבו קרא למטיילים להגיע הלילה למקום ולרוקן את האדמה מהבריכה.
אין זו הפעם הראשונה שבה בריכת עין איילון מרוקנת, אולם הפעם מדובר בהרס מוחלט. לדברי אברהם, מדובר ב"נושא כאוב. זה התחיל כשבשמורות טבע הרסו בריכות רחצה או הנמיכו את גובה המים שיגיע רק עד הברכיים. תרבות הכסת"ח חוגגת והחוקים האלה פשוט חונקים אותנו. צריך במקום זה לעודד אחריות אישית של המטיילים.
"זה מעיין מוכר כבר מימי קדם, אשר שימש כמקור מים של יושבי תל איילון. בסופו של דבר, מדובר בחבר'ה צעירים שמשקיעים ומשפצים מעיין כדי להטיב עם המטיילים. חבל שהרשויות לא מכירות בזה".
3 צפייה בגלריה
הריסת בריכת המעיין
הריסת בריכת המעיין
הריסת בריכת המעיין
(צילום: ריקי לוי)
3 צפייה בגלריה
הריסת בריכת המעיין
הריסת בריכת המעיין
הריסת בריכת המעיין
(צילום: ריקי לוי)
פארק איילון-קנדה, שבשטחו נמצאת הבריכה שנהרסה, משתרע על פני 12 אלף דונם מצפון לכביש 1, בקטע שבין מחלף לטרון לשער הגיא. בפארק כמה אתרים מעניינים כמו "עמק המעיינות" ובו שתי אמות מים, בית מרחץ רומי, המבצר הצלבני "קסטלום ארנולדי" ואתרי עתיקות נוספים.
מקק"ל נמסר בתגובה: "קרן קימת לישראל מנהלת את פארק קנדה תחת נהלי בטיחות מחמירים למען ציבור המטיילים. מעיין עין איילון נבנה במקרקעי הפארק בצורה פיראטית ללא תיאום ואישור גורמי מקצוע ומהווה סכנה למטיילים באזור. מחשש לקריסת הבריכה וטביעת מטיילים כוסה המעיין באדמה. אנו מזמינים את הציבור להגיע ולטייל בגופי המים הנמצאים בשטח הפארק שנבנו על פי תורת הבטיחות כמו בית הקשתות ועמק המעיינות".