על רקע מרבדי הכלניות, פסטיבל "דרום אדום" ייפתח בסוף החודש זו השנה ה-15. כמו בשנה שעברה, גם הפעם יתפרס הפסטיבל על פני חמישה סופי שבוע, אך לראשונה יתקיימו כמה פעילויות מיוחדות גם באמצע השבוע במסגרת יוזמת "שלישי באדום". "הכלניות לא פורחות רק בשישי-שבת", אומרת לבנת גינזבורג, מנהלת התיירות של צפון הנגב.
פסטיבל "דרום אדום" מצוין באזור מדי שנה בחודשים ינואר ופברואר – חודשי פריחת הכלניות. הפסטיבל מתבסס ברובו על התיירות הכפרית המתפתחת באזור, ומחבר בין התיירות לבין החקלאות. הפסטיבל מציע לקהל המבקרים מופעי מוזיקה, סיורים חקלאיים ומסלולי טיול ברגל ובאופניים, מגוון אפשרויות הסעדה, שווקי איכרים, גלריות אומנים ומעצבים, פעילויות לילדים, לינה כפרית, ואף את "מרוץ הכלניות" לחובבי הריצה.
9 צפייה בגלריה
לשימוש הכתבה בלבד
לשימוש הכתבה בלבד
הכלניות שוב פורחות
(צילום: דודו גרינשפן, קק"ל)
9 צפייה בגלריה
טיול אופניים ביער
טיול אופניים ביער
טיול אופניים ביער
(צילום: רפי בביאן)
בשנים האחרונות פוקדים את הפסטיבל כ-350 אלף מבקרים מדי שנה – רובם בימי שבת. השנה, מתוך רצון להביא את המבקרים לאזור לסוף שבוע ארוך, אירועי הפסטיבל יתחילו כבר בערבי חמישי עם מופעי "דרום אדום LIVE" שבמסגרתם יופיעו עידן רייכל, ישי ריבו, ברי סחרוף, אביתר בנאי, עילאי בוטנר וילדי החוץ, דקלה, שלומי שבן, עמיר בניון, בלקן ביט בוקס ועוד.
למרות שהפסטיבל נקרא על שמה של פריחת הכלניות, הרעיון לקיימו נולד לאחר שתושבי האזור הבינו כי מטיילים רבים המגיעים בשל הפריחה למעשה אינם מודעים לאטרקציות הרבות שהאזור מציע. "הכלניות תמיד היו פה, אנחנו לא המצאנו אותן. הכוח של הפסטיבל הוא שאנשים נחשפים לחבל הארץ הזה, ומגיעים לכאן גם בשאר חודשי השנה", מוסיפה גינזבורג.
אחת האטרקציות באזור היא חוות "אל היען" שנמצאת מול פארק הבשור. את המקום מנהלים צופיה ומייקל ואן חרבנברוק, שהכירו בשנות ה-70 בעת שעבדו בחי-בר יטבתה. ליענים נחשפו השניים במהלך עבודתם בחווה בדרום אפריקה, והם הצליחו להערים על חוקי המדינה שאסרו על ייצוא יענים והביאו 10 ביצים בתוך מזוודה – חלקן בקעו כבר במהלך הטיסה לישראל. "עלינו למטוס כזוג, וירדנו כמשפחה מרובת אפרוחים", מספרת צופיה.
9 צפייה בגלריה
חוות אל היען
חוות אל היען
חוות אל היען
(צילום: אייל בריברם )
9 צפייה בגלריה
צופיה ואן חרבנברוק עם ארנבון פלמי
צופיה ואן חרבנברוק עם ארנבון פלמי
צופיה ואן חרבנברוק עם ארנבון פלמי
(צילום: גלעד כרמלי)
כיום החווה פועלת כאתר תיירותי, שמציע למבקרים הדרכה על העוף הגדול ואף האכלה שלהם, בנוסף לפינת חי עם עזים, גדיים, תרנגולות מסוגים שונים וארנבונים – כולל כמה מהסוג פלמי ענק שגודלם כגודל כלב בינוני. במהלך "דרום אדום", תפעל החווה בימים שישי ושבת בשעות 16:00-10:00 ויתקיימו גם מופעים והפעלות לילדים. הכניסה בתשלום: 25 שקלים לאדם מעיל גיל 3. בכל שבת יתקיים גם "קרקס על המים" בפארק הבשור הסמוך, שיכלול גם הפעלות וסדנאות לכל המשפחה.
9 צפייה בגלריה
"קרקס על המים" בפארק הבשור
"קרקס על המים" בפארק הבשור
"קרקס על המים" בפארק הבשור
(צילום: איתי כפרי )
כדי לפגוש את הכלניות, ניתן לעצור בין האטרקציות ביער בארי, יער שוקדה או באר מרווה – אך גולת הכותרת של עונת הפריחה היא "צעדת הכלניות" של הקרן הקיימת לישראל לזכר שושנה דמארי. הצעדה תתקיים ביום שבת, 8 בפברואר, בשעות 15:00-8:00, ותעבור בין הגבעות המוריקות באזור יער רוחמה ושמורת בתרונות רוחמה. למשתתפים יוצעו שלושה מסלולים – קצר (2.5 ק"מ), בינוני (5 ק"מ) וארוך (7.5 ק"מ). שאטלים יסיעו את המשתתפים מרחבת החניה במכללת ספיר אל נקודת ההתחלה באתר ראשונים בקיבוץ רוחמה. ההשתתפות בתשלום: 45 שקלים לאדם, 40 שקלים למשפחה בת חמש-שש נפשות בהזמנה מראש דרך האתר. ביום האירוע כרטיס יעלה 50 שקלים לאדם.
בשאר השבתות ניתן לבקר באתר הראשונים ברוחמה ולשמוע את סיפורה של ההתיישבות הציונית בנגב. האתר ניצב במקום שבו הוקמה החווה הראשונה ב-1912 ונחפרה באר עמוקה – וניתן לצפות באופן שאיבת המים. הכניסה ללא תשלום, אך ניתן להצטרף להדרכות בשעות 11:00, 13:00 ו-14:00 בעלות של 10 שקלים לאדם. מהאתר ניתן גם לצאת לטיול מודרך במכוניות פרטיות אל הבתרונות בעלות של 30 שקלים לרכב או להשתתף במשחר "חפש את ההיסטוריה" בעלות של 10 שקלים למשפחה.
9 צפייה בגלריה
אתר הראשונים ברוחמה
אתר הראשונים ברוחמה
אתר הראשונים ברוחמה
(צילום: גלעד כרמלי)
קק"ל תוציא בנוסף סיורי פריחה מודרכים ללא תשלום, ובמוקדי הפריחה יחכו למבקרים לאורך סופי השבוע ובימי שלישי שחקנים שיגלמו דמויות שונות ויובילו הפעלות לילדים – ללא תשלום. ב-14 בפברואר יתקיים "מרוץ הכלניות" המסורתי, ובאותו סוף שבוע יתקיים גם הפנינג האופניים "גלגלים באדום" ביער גברעם.
ביישובים השונים במרחב שבין נחל שקמה לנחל הבשור יפעלו גם כמה שווקים וירידים, בהם שוק האיכרים והמעצבים בבית האריזה לשעבר בכוכב מיכאל, יריד "מרקטיטו" בקיבוץ צאלים, "שוקשוקדה" ביער שוקדה, שוק גבינות בקיבוץ בארי, "שוקראן" – שוק בדואי אותנטי ברהט, "שוק ירוק על המים" בפארק הבשור, שוק איכרים במפגש יד מרדכי, "שוקמה" – שוק כפרי בצומת בית קמה, שוק אמנים ותוצרת חקלאית בקיבוץ יד מרדכי ועוד.
בכמה מהשווקים וביישובים יתקיימו גם סדנאות שונות. בשוק האיכרים בכוכב מיכאל למשל תתקיים סדנת אפייה – וכל יום שישי תתקיים במקום סדנת ציור על עוגיות. בחלק מהיישובים יתקיימו גם סיורים, כמו בקיבוץ עלומים – שם הסיור מתבצע בתוך קרונות צבעוניים הרתומים לטרקטור מנגן. הסיור עובר בשדות החקלאיים, במטע האבוקדו, ברפת ובבתי האריזה, ועלותו 15 שקלים לילד ו-10 שקלים למבוגר. הקיבוץ דתי, ולכן הסיור יתאפשר רק בימים ראשון עד חמישי (בתיאום טלפוני מראש: 077-7295741).
9 צפייה בגלריה
סיור ב"רכבת" בקיבוץ עלומים
סיור ב"רכבת" בקיבוץ עלומים
סיור ב"רכבת" בקיבוץ עלומים
(צילום: אביב אברגל)
גם הקולינריה באזור אינה מאכזבת. מקום מרגש במיוחד לאכול בו הוא בית הקפה החברתי "גילו לי" ביישוב צוחר – שאותו פתחה לפני כשנה גלית בשארים לאחר שבנה גיל הלך לעולמו לאחר מאבק בסרטן העצמות והוא בן 10 ושבעה חודשים. בבית הקפה תלויים מסרים אופטימיים על שמחה ואהבה – חלקם ציטוטים של גיל, וניתן גם לרכוש "מנה במתנה" ולהקדישה לסועד שיגיע למקום אחריכם.
9 צפייה בגלריה
גלית בשארים ב"גילו לי"
גלית בשארים ב"גילו לי"
גלית בשארים ב"גילו לי"
(צילום: עומר הרפז)
ניתן גם לשבת במסעדות מצוינות כמו "קארווג'ו" בכוכב מיכאל, "הנגריה" במושב דקל, "פטגוניה" בקיבוץ אור הנר ואחרות. מומלץ גם לתאם הגעה לארוחת בוקר ב"מחלבת צאלה" בחוות הבודדים משק צאן או להזמין מהם סלסלת פיקניק.
9 צפייה בגלריה
המבורגר במסעדת "קארווג'ו"
המבורגר במסעדת "קארווג'ו"
המבורגר במסעדת "קארווג'ו"
(צילום: גלעד כרמלי)
פסטיבל "דרום אדום" יתקיים במשך חמישה סופי שבוע, החל מ-30 בינואר. פרטים נוספים באתר הפסטיבל. לתוכנית הפסטיבל המלאה – הקליקו.