2 צפייה בגלריה
מטוס ATR72 של חברת ישראייר
מטוס ATR72 של חברת ישראייר
מטוס ATR72 של חברת ישראייר
בחסות הקורונה: שלושת מטוסי ה-ATR72 של חברת ישראייר, שפועלים בשגרה בקו נתב"ג-אילת, שברו בחודשיים האחרונים שיאי מרחק מתועדים כאשר הגיעו ליעדים מרוחקים, כגון הערים מילאנו, רומא, קייב ואוז'הורוד שבאוקראינה. מקריאת נתוני היצרן של מטוס הטורבו-פרופ האיטלקי-צרפתי, עולה כי חברת התעופה הישראלית הצליחה להכפיל פי 1.5 את מרחק הטיסה המקסימלי למטוס כשהוא עמוס במשקל מלא.
בצי של ישראייר ארבעה מטוסי איירבוס A320 בני 4 עד 14 שנה בנוסף לעוד שלושה מטוסי ATR72 בני 9 עד 12 שנים. בעוד מטוס האיירבוס של החברה, הנחשב למטוס הסילון השני הנמכר ביותר בעולם (מתחרה ב-737 של בואינג), יכול להטיס 180 נוסעים, מטוס ה-ATR הקטן יחסית יכול להטיס עד 74 נוסעים.
בעקבות משבר הקורונה, והוצאה של טיסות מטען ונוסעים מיוחדות להחזרת ישראלים ארצה תוך המשך הפעלת הקו מנתב"ג לאילת, הוציאה החברה באופן חריג מטוסי טורבו-פרופ ליעדים קרובים באירופה. הטיסה במטוסי פרופלור אורכת זמן רב יותר בהשוואה לטיסות במטוסי סילון, דוגמת מטוסי האיירבוס A320 שמפעילה החברה, אולם בגלל המשך הפעילות הפנים-ארצית והבינלאומית- הפעילה החברה את שני ציי מטוסיה כדי לעמוד בלוח הטיסות.
כך לדוגמה, ב-30 ביוני הוציאה ישראייר טיסת חילוץ מיוחדת ממילאנו שגמעה מרחק של 2,709 ק"מ וארכה 5 וחצי שעות. במטוס איירבוס של החברה הייתה אורכת הטיסה כ-3 שעות. ב-25 במאי הוציאה החברה טיסה מרומא לישראל עם מרחק עצום נוסף של 2,281 ק"מ. טיסה זו ארכה 4 שעות ו-20 דקות, כאשר טיסה במטוס איירבוס הייתה אורכת כ-3 שעות בלבד.
ב-16 ביולי, הוציאה החברה מקייב טיסה נוספת שרשמה מרחק של 2,063 ק"מ וארכה 5 שעות. טיסה במטוס איירבוס לצורך ההשוואה הייתה אורכת שעתיים ו-40 דקות. טיסה נוספת וארוכה התרחשה אתמול מהעיר אוז'הורוד שבאוקראינה – 2,129 קילומטרים ב-4.5 שעות.
בשבועות האחרונים התקיימו עוד טיסות של של מטוסי טורבו-פרופ ליעדים ארוכים במיוחד כגון בלגראד (1,902 ק"מ), סופיה (1,559 ק"מ), בוקרשט (1,590 ק"מ) וטביליסי (1,400 ק"מ).
על פי נתוני היצרן של חברת ATR האיטלקית-צרפתית, יכול מטוס ATR72-500 כשהוא עמוס במשקל מלא לטוס עד למרחק של 1,330 ק"מ. ישראייר כאמור הצליחה לעבור את המרחק המומלץ למטוס במשקל מלא, בין היתר, מאחר ומטוסיה המריאו עמוסים למחצה ולעיתים עם נוסעים בודדים.
2 צפייה בגלריה
נתיב הטיסה למילאן
נתיב הטיסה למילאן
נתיב הטיסה למילאן
(Flightradar24)
עומר בק, מנהל ציי ה-ATR בישראייר, סיפר ל-ynet על הטיסה למילאנו: "בטיסות כאלה מתחשבים במשקל הדלק ובמשקל הנוסעים והמטען כדי להגיע למשקל המירבי. בטיסה למילאנו לקחנו יותר דלק על חשבון משקל של נוסעים ומטען, כדי שנוכל להגיע עד ליעד, כי זאת טיסה שמגיעה כמעט לקצה הטווח. אני לא מכיר עוד מטוס ATR72 שהגיע לזמן טיסה של כמעט 6 שעות".
בשנה שעבר שברה ישראייר שיא עולמי היסטורי כשהטיסה את אחד ממטוסי ה-ATR לעיר דינרד שבצרפת – מרחק של 3,380 ק"מ מישראל – לצורך טיפולי תחזוקה. "בגלל משבר הקורונה הבנו שבגלל שיש כמות נוסעים קטנה והשדות עצמם קטנים, מטוס ה-ATR הוא אידאלי", הסביר בק. "זה מטוס זול יותר להפעלה, אמין מאוד ועם כמעט אפס תקלות בזכות צוותי האחזקה שלנו. כל יום יש בקשות להביא נוסעים ויש העברת מטען של מאירופה דוגמת דגים, דבורים, פרחים ותבלינים.
"בטיסות ארוכות כאלה אנחנו מוציאים צוות כפול, כמו למשל בטיסות לקייב אז שני טייסים יושבים בקבינה ממוגנים ואחרי שמגיעים ליעד מתחלפים עם שני הטייסים האחרים. גם עבור הדיילים זאת חוויה לטוס שעות ארוכות ב-ATR".