הגבילו אותנו ל"100 מטרים מהבית?" מבאס, גם אם אתם לא מאלו שביומיום חורשים את המדינה לאורכה ולרוחבה. אז עד שיאפשרו לנו לנוע עוד כמה קילומטרים מהאזור בו אנחנו מתגוררים, החלטנו לעשות מהלימון לימונדה - ולחפש את 100 המטרים היפים והמעניינים ביותר הנמצאים בכמה מערי ישראל, או כפי שאנחנו אוהבים לכנות אותם - "רדיוסגר". מחיפה ועד אילת (וגם מצדה, כי לא הצלחנו להתאפק) - הנה הם לפניכם, בתלת מימד.
את הרשימה הייחודית בחרנו לפתוח עם עיר הנמל הצפונית, ואם נדייק עוד יותר אז עם 100 המטרים החוצים בין העיר לבין מקדש הבאב שבגנים הבהאיים, הממוקמים במורדותיו הצפוניים של הר הכרמל הפסטורלי.
המקדש, שיש המכנים גם "כיפת הבהאיים", "כיפת הבאב" או "כיפת הזהב" - הפך עם השנים לאחד מסמליה הבולטים של חיפה. בתוך המקדש עצמו, שמורים שרידיו של סיד עלי מוחמד שיראזי, מייסד הבאביזם וזה שהיה הראשון לבשר על הדת הבהאית.
17 צפייה בגלריה
חיפה
חיפה
יפה שם: מקדש הבאב שבגנים הבהאיים בחיפה
(צילום: סימפלקס פתרונות מיפוי שב בע"מ)
אגב, על אף שהמקדש נחשב שני בקדושתו אחרי מקדש אל-באהג'ה בעכו, הוא ללא צל של ספק המבנה הבהאי הידוע ביותר בישראל ולמעשה בעולם כולו, ומזוהה עם הדת יותר מכל מקדש אחר.
ומדוע הוא מוקם דווקא בחיפה? לפי מקורות יודעי דבר מייסד הדת הבהאית, בהאא אללה, הורה לבנו, עבדול בהאא, את המיקום המדויק להקמתו של המקדש, במהלך סיור שערכו השניים בחיפה ב-1891, שנה לפני מותו של האב.
17 צפייה בגלריה
הגנים הבהאים
הגנים הבהאים
הגנים הבהאים
(צילום: אבירם בסון)
עבדול בהאא, כמו ילד טוב, תכנן את המבנה, וזה הוקם מאוחר יותר על ידי נכדו, שוגי אפנדי. ב-2008 הוכרז המקדש, יחד עם מספר אתרים בהאים נוספים בחיפה ובגליל המערבי, כאתר מורשת עולמית.
הנה 100 מטרים שעושים טוב בלב: מעיירת פיתוח פריפריאלית לא רק במובן הגאוגרפי, אלא גם במובן החברתי - הפכה יקנעם בשנים האחרונות לאחד מיעדי המגורים המבוקשים בארץ. המיקום האסטרטגי שלה על הכביש שמחבר את אזור הצפון עם המרכז, סמוך לכביש 6, ובין עמק יזרעאל לכרמל - עשו את שלהם, ומשפחות רבות העתיקו את מקומם לטובת מגורים בעיר המתחדשת.
17 צפייה בגלריה
יקנעם
יקנעם
ריאה ירוקה של 100 מטר
(צילום: סימפלקס פתרונות מיפוי שב בע"מ)
כשהיא מוקפת בהרבה טבע ונופים ירוקים, ובתחומה תל ארכיאולוגי שטרם נחפר, נבנתה בה לפני מספר שנים שכונה חדשה עם בתים צמודי קרקע, "גבעת הכלניות" שמה, או כפי שמכנים אותה תושבי האזור - שכונת "הגגות הירוקים". ומניין הגיע הכינוי? גם מהיער הירוק שממוקם ממול וגם בשל העובדה שכל גגות הבתים, בלי יוצא מן הכלל, צבועים בגוון ירוק.
בקיצור, אם כבר להגביל עד 100 מטר - אז לפחות שיהיה נוף יפה, אוויר צח והרבה ירוק מסביב.
קיסריה כבר מזמן הפכה לשם נרדף לאיכות חיים, ואין ספק שאם כבר להיות מוגבלים למאה מטרים - אז רצוי שזה יהיה ביישוב יוקרתי, סמוך לים ועם הרבה מרחב.
אולי הבחירה הבאה תפתיע אתכם, אבל 100 המטרים הבאים לא נמצאים באזור העתיקות של קיסריה, אלא דווקא באזור בו שוכן הבית היוקרתי ביותר בישראל - שכונת הווילות של קיסריה, במרחק 200 מטרים מאמת המים הרומאית המפורסמת.
17 צפייה בגלריה
קיסריה
קיסריה
מפוארת, יוקרתית וקרובה לבית ראש הממשלה: האחוזה בקיסריה
(צילום: סימפלקס פתרונות מיפוי שב בע"מ)
האחוזה המפוארת - ששייכת למיליארדר ולרי קוגן, ועומדת כעת למכירה בכחצי מיליארד שקלים - נבנתה על שטח של שבעה מגרשים, ועל מנת לבנות אותה - נהרסו לא פחות מחמש וילות. במתחם האחוזה יש ספא פרטי מפואר, פרטי אומנות עתיקים, בריכה ענקית וגם כביש פנימי, מזרקה שמחליפה צבעים ומערכת חשמל פרטית ותת קרקעית. כן כן, המבנה אינו זקוק אפילו לשירותיה של חברת החשמל.
17 צפייה בגלריה
ויש גם נוף לים: קיסריה
ויש גם נוף לים: קיסריה
ויש גם נוף לים: קיסריה
(צילום: ג'ורג' גינסברג)
ואנקדוטה אחת אחרונה: האחוזה המפוארת שוכנת לא רחוק מביתו של ראש הממשלה נתניהו, אבל מכיוון שהמרחק ביניהם הוא יותר ממאה מטרים - נאלצנו לוותר על התצלום שלו. עמכם הסליחה.
100 המטרים הבאים ברשימה הם בעיר נתניה, בכיכר העצמאות המרכזית בעיר, סמוך לירידה לחוף הים. הכיכר, הוקמה ב-1939 ונקראה תחילה "כיכר ווקופ" על שם הנציב העליון הבריטי, ארתור ווקופ. את שמה הנוכחי, קיבלה רק עם הקמת המדינה.
בסמוך לכיכר פועל קולנוע אסתר המיתולוגי, שמלבד לצפייה בסרטי קולנוע - הוא שימש בעבר אולם נשפים עבור תושבי העיר. לאורך השנים, עברה הכיכר שינויים רבים; ב-1985, נבנה מדרחוב הרצל ששינה את פני הכיכר, ובשנות ה-90 חוברה אליה הטיילת העירונית.
17 צפייה בגלריה
נתניה
נתניה
לא רע יחסית ל-100 מטר: כיכר העצמאות, נתניה
(צילום: סימפלקס פתרונות מיפוי שב בע"מ)
בשנת 2012, עברו כיכר העצמאות ומדרחוב הרצל הסמוך שיפוץ נרחב, שכלל גם את העברתה של מזרקת חבצלת החוף מהכיכר אל טיילת הראשונים, ובמקומה הוצבו מזרקה משוכללת עם מסכי מים וזרנוקי מים צבעוניים, בריכה אקולוגית ומתקן אינטראקטיבי הכולל מסכי LED גדולים.
17 צפייה בגלריה
שודרגה עם השנים: כיכר העצמאות
שודרגה עם השנים: כיכר העצמאות
שודרגה עם השנים: כיכר העצמאות
כאמור, הכיכר היא המקום המרכזי בו נערכים אירועים בעיר, ומהווה מוקד משיכה לתיירים גם, ואולי בעיר, בשל קרבתה לים. אגב, מלון גולדאר השוכן בכיכר והיה נטוש במשך כעשור, נרכש לאחרונה על ידי רשת מלונות פתאל, וכעת פועל בו מלון "לאונרדו פלאזה". בקיצור, לא רע יחסית ל-100 מטר.
במרבית הערים בארץ, ואם להיות כנים אז גם בעולם, אזור תעשייה הוא לא מקום מלבב במיוחד. לרוב, מדובר באזור אפור יחסית המיועד למשרדים במקרה הטוב - ובמקרה הפחות טוב, למוסכים. אך לא כך הדבר במקרה של אזור התעשייה הנמצא בחלקה הדרומי של הרצליה פיתוח.
בשנות ה-60, היה האזור מרוחק משכונות המגורים ולמעשה היה נפרד ולא שייך כלל להרצליה פיתוח. באותן שנים, פעלו שם בעיקר בתי חרושת למיניהם. עם הזמן הם נסגרו, ובמקום התפתחה תעשיית היי טק רצינית ביותר. וכך, מאז סוף המאה ה-20, נחשב האזור לאחד מאזורי התעשייה המתקדמים בישראל.
17 צפייה בגלריה
הרצליה
הרצליה
יום אחד היא עוד תשוב לפרוח: רחוב מדינת היהודים בהרצליה פיתוח
(צילום: סימפלקס פתרונות מיפוי שב בע"מ)
מלבד משרדים, יש באזור גם לא מעט מסעדות, חנויות והחל מ-2017, נפתחו שם גם שני מלונות בוטיק, מרשת ישרוטל ומרשת מלונות פתאל.
מסיבה זו, המאה מטרים הבאים ברשימה הם אלו שנמצאים ברחוב מדינת היהודים הממוקם באזור התעשייה, ובו שוכנים משרדים חדשים ומעוצבים בסגנון פוסט-מודרני הצמודים לשכונת הווילות של הרצליה פיתוח. תודו ש-100 מטרים מעולם לא היו זוהרים יותר מאשר עכשיו (על אף שהמסעדות ובתי המלון סגורים לעת עתה, ועובדי המשרדים העתיקו את עבודתם לביתם עד יעבור זעם).
אין כמו יפו בלילות, במיוחד האזור העתיק שלה. וזו בדיוק הסיבה לכך שבחרנו בו לרשימת 100 המטרים היפים והשווים בארץ.
17 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
אין כמו יפו בלילות
(צילום: סימפלקס פתרונות מיפוי שב בע"מ)
העיר העתיקה מורכבת מסמטאות מפותלות, שלאורכן חנויות לממכר מוצרים תוצר יד וגלריות לאומנות, לצד דוכני העתיקות והתכשיטים, אותם ניתן לפגוש בשוק הפשפשים התיירותי של יפו. ואם כבר בשוק עסקינן, אז בסמטאות הסמוכות אליו פועלים לא מעט ברי יין, מסעדות ים-תיכוניות וכאלה המגישות מאכלי הים.
17 צפייה בגלריה
יפה תמיד: העיר העתיקה ביפו
יפה תמיד: העיר העתיקה ביפו
יפה תמיד: העיר העתיקה ביפו
(צילום: הילה ציאון)
באזור יש גם כמה אתרים מהתקופה העותמני'ת, בהם: מגדל השעון וכנסיית פטרוס הקדוש, ובסמוך לשם נמצא גם מוזיאון אילנה גור ובו יצירות של אומנים ישראליים ובינלאומיים.
כיכר אילן רמון בשדרות מנחם בגין באשדוד, הוא סתם רחוב יפה עם חנויות ומרכזי קניות ובילוי. בקצהו, שוכנת המרינה שבשנים האחרונות זכתה לשדרוג מרשים, בעיקר בגזרה הקולינרית עם בתי קפה, ברים ומסעדות שוות.
17 צפייה בגלריה
אשדוד
אשדוד
100 מטרים באשדוד הם לא מעט, מסתבר
(צילום: סימפלקס פתרונות מיפוי שב בע"מ)
אגב, למרות התכנון העירוני המרווח, מעניין לראות כי ברדיוס של 100 מטרים עדיין יש לא מעט דברים לראות ולעשות שם.
בבירה יש לא מעט אזורים יפים ומרשימים, אבל אין ספק שהנקודה בה מצטלבים להם הכותל, הר הבית והעיר העתיקה - או במילים אחרות, שלושה הדתות בנקודה אחת - הם 100 המטרים השווים ביותר בעיר.
הכותל המערבי, הוא כאמור, אחד מארבעת קירות התמך המקיפים את הר הבית משלהי תקופת בית שני ועד ימינו; הר הבית, הוא מתחם קדוש בחלקה הדרום-מזרחי של העיר העתיקה, בו שכן בית המקדש (הראשון והשני) - והוא גם המקום היחיד, על פי ההלכה, שבו יוכל לשכון המקדש בעתיד. היהודים, פונים לכיוונו בתפילה שלוש פעמים ביום, ומתפללים להקמת בית המקדש השלישי. על פי המסורות הדתיות השונות, הר הבית הוא גם המקום ממנו נברא העולם ("אבן השתייה"), ובו גם התקיימה עקידת יצחק.
17 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
100 מטרים מרתקים: ירושלים
(צילום: סימפלקס פתרונות מיפוי שב בע"מ)
ההר, בו נמצאים מסגד אל-אקצא וכיפת הסלע, הוא גם המקום השלישי בקדושתו באסלאם. על-פי רוב פרשני הקוראן המוסלמים, מהרב הבית עלה מוחמד לשמים עם המלאך גבריאל במהלך מסעו הלילי.
17 צפייה בגלריה
תערוכת ההר- מסע מצולם אל הר הבית
תערוכת ההר- מסע מצולם אל הר הבית
מקום מסובך: הר הבית
(צילום: גלי תיבון)
בגדול, מדובר במתחם בעל רגישות פוליטית בינלאומית גבוהה במיוחד, והוא עומד ברקע לסכסוכים רבים בין מוסלמים ליהודים מאז שנות ה-20. ממלחמת ששת הימים המתחם נמצא בשליטה ישראלית, ולפי החוק הישראלי אף בריבונות ישראלית, ומנוהל באופן רשמי על ידי משרד הווקף הירדני.
ולבסוף, העיר העתיקה בירושלים היא האזור העירוני העתיק של העיר. שטחה המוקף על ידי חומות ירושלים הוא כ-850 דונם, ונכללים בה גם הר ציון ועיר דוד, הנמצאים מחוץ לחומות, בסמוך להן ומדרום. העיר העתיקה מחולקת לארבעה רבעים - הרובע המוסלמי, הרובע היהודי, הרובע הנוצרי והרובע הארמני. אז בין אם אתם מחובבי ירושלים ובין אם לא, ודאי תסכימו איתנו שמדובר ב-100 המטרים המרתקים ביותר במדינה.
מְצָדָה, הוא למעשה מבצר עתיק הממוקם על פסגתו של צוק מבודד, בשוליו המזרחיים של מדבר יהודה. הוא מתנשא לגובה של 63 מטרים מעל פני הים, וכ-450 מטרים מעל ים המלח שנמצא למרגלותיו.
מעבר לכך שהוא משמש אתר טבע יפהפה שתיירים וישראלים רבים פוקדים אותו לאורך כל השנה (לא בכדי, בשנת 2019 הוא נבחר לעמוד בראש רשימת אתרי הטבע הפופולריים בישראל עם 819,124 תיירים מחו"ל, ו-272,810 ישראלים שביקרו בו באותה שנה), הוא נבחר אי שם, לפני 2000 שנה לערך, על ידי המלך הורדוס לשמש כמקום מפלט ומצודה מלכותית, ועל פסגתו השטוחה נבנו ארמונות מפוארים, מבני ציבור ותענוגות.
17 צפייה בגלריה
מצדה
מצדה
"מצדה לא תיפול שנית"
(צילום: סימפלקס פתרונות מיפוי שב בע"מ)
במהלך השנים, אירעו לא מעט אירועים היסטוריים ודרמטיים למדי בצוק האימתני: החל מהמורדים היהודים שהשתייכו לכת הסיקריים ותפסו את מצדה וממנה יצאו לגיחות שוד אל יישובים באזור ים המלח, דרך הקרב שניהלו עם הלגיון העשירי ועד לסופם ההרואי שכלל התאבדות המונית.
אך פה לא הסתיים סיפורה הדרמטי של מצדה: לאחר כיבושה, בשנת 73 שקע ההר אל תהומות השכחה עד שנתגלה מחדש על ידי חוקרים בני המאה ה-19. החל משנות ה-60, ביצעו החוקרים חפירות ארכאולוגיות אינטנסיביות, והובילו לכך שרובו המכריע של האתר נחפר ונחקר.
17 צפייה בגלריה
גן לאומי מצדה
גן לאומי מצדה
גן לאומי מצדה
(צילום: shutterstock)
בשנות ה-30, מצדה הפכה לאתר עלייה לרגל של מטיילים ותנועות נוער, ולאחר הקמת המדינה היא החלה לשמש כאתר השבעה של טירוני צה"ל מחילות שונים, הנשבעים עד היום כי "שנית מצדה לא תיפול". ב-1968, הוכרזה מצדה כגן לאומי בשטח של 3,400 דונם, ובשנת 2001 הכריז עליה ארגון אונסק"ו כאתר מורשת עולמית.
ואם הגעתם עד לכאן, אנחנו מניחים שאין צורך שנסביר מדוע בחרנו לשלב את 100 המטרים של מבצר הורודוס ברשימה המכובדת.
כידוע, מצבה של עיר הנופש לא ב"שמיים" בימים אלו; בנוסף לנגיף הקורונה ששיתק את העיר התיירותית כליל, לפני מספר שבועות פקדה אותה גם סופה אימתנית שהחריבה את אזור הטיילת. העיר עד כדי כך שוממת, שלאחרונה אף סיפרנו לכם כי במקום תיירים - מטיילים בטיילת האילתית בימים אלו יעלים שיורדים מההרים, כדי ללחך מהעצים שעל הטיילת.
17 צפייה בגלריה
אילת
אילת
נקווה לימים טובים יותר: מלון מלכת שבא, אילת
(צילום: סימפלקס פתרונות מיפוי שב בע"מ)
ובכל זאת, עיר הנופש מציעה כמה אזורים פסטורליים במיוחד, ביניהם בחרנו את מלון מלכת שבא שבמתחם המלונות בעיר, אשר בימים אלו ריק מאדם. לא האמנו, אבל מסתבר שהמלון כולו נכנס ברדיוס של 100 מטרים בדיוק. ובנימה זו: נקווה שהעיר הדרומית תדע ימים טובים יותר בקרוב.
17 צפייה בגלריה
נכנס בדיוק ב-100 מטרים: מלכת שבא
נכנס בדיוק ב-100 מטרים: מלכת שבא
נכנס בדיוק ב-100 מטרים: מלכת שבא
הצילומים באדיבות סימפלקס פתרונות מיפוי שב בע"מ, חברה ישראלית לשירותי צילום אווירי ומיפוי תלת מימדי, העובדת בפריסה גלובלית.