3 צפייה בגלריה
חוף ניצנים סגור
חוף ניצנים סגור
משאב לאומי שהפך לעסק מסחרי. הכניסה לחוף ניצנים
(צילום: שלמה כהן, רשות מקרקעי ישראל)
פרקליטות מחוז דרום, בשם רשות מקרקעי ישראל, הגישה היום (ה') לבית משפט השלום בבאר שבע בקשה למתן צו מניעה זמני האוסר על קיום אירועים פרטיים לצרכים מסחריים והפעלת אתר קמפינג בשטח חוף ניצנים, אשר מונעים מהציבור גישה חופשית לחוף ואת הזכות ליהנות מהמשאב הציבורי.
מהפרקליטות נמסר כי הבקשה הוגשה על מנת לשים קץ למצב של השתלטות על מקרקעי ציבור, הפרות בוטות של הדין ועשיית עושר ולא במשפט על חשבון הציבור.
מהבקשה עולה כי חברת קייטרינג "אמיליה" ומנהלה ליאור טובול עושים שימושים אסורים בשטח חוף ניצנים, בהיקף של למעלה מ-30 דונם, ובאופן שמונע את גישת הציבור לחוף והפקת הנאה ממנו. חשוב לציין כי חברת "אמיליה" היא למעשה זכיינית של מועצה אזורית חוף אשקלון ומטעמה היא פועלת.
3 צפייה בגלריה
חוף ניצנים סגור
חוף ניצנים סגור
השתלטות על החוף
(צילום: שלמה כהן, רשות מקרקעי ישראל)
החברה עורכת אירועים מסחריים שלא כדין בשטח החוף, גובה תשלום עבור כניסת הציבור "למתחם הקמפינג" שהקימו בעליה ותחמו בשטח חוף ניצנים. בנוסף, הציבו בעלי "אמיליה" קרוואנים במתחם והרחיבו את פעילות המזנון לשטח סמוך, בעודם משכירים לציבור הרחב שמשיות המוצבות במתחם.
בנוסף, הסבו את המזנון הפועל במקום ורחבת הדשא הסמוכה לפאב הפועל גם בלילות, והכל תוך הפקת רווחים כלכליים, פגיעה במשאבי הטבע והפרעה לגישה החופשית של כלל הציבור לחוף.
בבקשה צוין, כי "בהיות חוף הים משאב ציבורי, ראוי שהשימוש בו יהיה פתוח לציבור הרחב באופן מלא ושוויוני. גביית תשלום מהציבור תמורת כניסה לחוף הים, וכן השכרת חלקים מהחוף, ללא כל הרשאה מהרשות, לשם הצבת קרוואנים, הקמת אוהלים וקיום אירועים פרטיים ובכלל זאת חתונות, מסיבות רווקות, ימי הולדת, אירועי חברה וכיוב' והכל למען בצע כסף, מאיינת את היות המשאב החופי- משאב ציבורי, ומפקיעה אותו מהציבור בניגוד מוחלט לכל דין".
3 צפייה בגלריה
חוף ניצנים סגור
חוף ניצנים סגור
שמשיות בתשלום בחוף ניצנים
(צילום: שלמה כהן, רשות מקרקעי ישראל)
יש לציין כי לפי חוק המקרקעין יש הגנה מיוחדת לחופי הים לאור חשיבותם הרבה בשל אופיים המיוחד, אשר נדרש מאמץ מיוחד לשמרו. חוף הים זכה להתייחסות ולהגנה מיוחדת בשל חשיבותו ברמה הארצית, בשל ערכיו הטבעיים והנופיים, וכמרחב פנאי, רוגע ורווחה לציבור רחב, המצטופף מול הערים הגדולות לאורך מישור החוף.
עוד צוין כי "המשיבים משתמשים במקרקעין המהווים חוף ים אשר מיועד לרווחת הציבור הרחב, למקור לעשיית רווחים פרטיים, תוך חסימת נגישות הציבור לחוף באמצעות תחימת שטחים בחוף, בלי שהם מחזיקים בכל זכויות המקרקעין ובלי שקיבלו מהמבקשת הרשאה לעשות בהם שימושים מהסוג המתואר.
"זאת ועוד, השימושים האמורים נעשים תוך הפרת חוק שמירת הסביבה החופית ותכליותיו בשמירת החופים כשטח פתוח לשימוש הציבור והנאתו, ומניעת המעבר החופשי של הציבור בשטח החוף".
באמצע חודש אוגוסט נמסר לטובול מכתב התראה, במסגרתו נדרש להפסיק לאלתר את השימושים האסורים המבוצעים במקרקעי ציבור. על אף ההתראה, הפרקליטות מסרה בבקשה, הפעילות הבלתי חוקית במקרקעין עודנה נמשכת ולכן ביקשו כי בית המשפט ייתן צו מניעה דחוף להפסקת הפעילות הבלתי חוקית בחוף ניצנים.
מהפרקליטות נמסר כי "השמירה על חופי הים כמשאב פתוח לכלל הציבור הינה אחת מהמטרות המרכזיות של "פורום החופים" ביחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה. הבקשה הוגשה באמצעות עורכת הדין תהילה שמשון מפרקליטות מחוז דרום (אזרחי), בשיתוף עם מרחב השמירה ברשות מקרקעי ישראל מחוז ירושלים.