כשאריק זרה (46), נווד דיגיטלי ישראלי שנולד וגדל בתל אביב, ומשמש כמדריך טיולים בליסבון - בה הוא מתגורר בשש השנים האחרונות - הקים את קבוצת הפייסבוק "What do you see from your window? #StayAtHome" לפני פחות משבועיים, הוא לא דמיין לעצמו כי תוך כמה ימים יצטרפו לקבוצה חברים מ-98 מדינות בעולם.
הקבוצה הווירטואלית של זרה - העוסק בשיווק מקוון, הקמת פלטפורמות ברשת וניהול קבוצות פייסבוק - משמשת נקודת מפגש לגולשים מכל העולם, המשתפים זה את זה בנוף הנשקף מחלון ביתם באמצעות פוסטים אותם הם מעלים לקבוצה. באופן כזה, נוצרת ביניהם מהן שותפות גורל, המאפשרת להם לצאת ל"חופשה וירטואלית" מבלי לצאת מהבית.
"את הקבוצה הקמתי ב-21 במרץ, לאחר שהתיירות בפורטוגל נעצרה לגמרי ועבודתי כמדריך תיירים הופסקה, ומצאנו את עצמנו, בתי בתי ה-5 ואני, בוהים במשך רוב שעות היום בנוף הנשקף מחלון דירתנו שבקומה האחרונה בבניין שבמרכז ליסבון", שיתף זרה.
לדבריו, "הנוף שלנו מורכב משמיים כחולים ובהירים, עננים לבנים, גגות רעפים אדומים ובתים צבעוניים - בקיצור, נוף ליסבונאי קלאסי. ההבנה שזה יהיה הנוף שלנו לתקופה הקרובה, בשילוב הרצון לאפשר לאנשים 'לטייל' בעולם וליהנות ממרחב חברתי - אלו הדברים שעמדו לנגד עיניי כשהקמתי את הקבוצה".

"החיים יפים גם דרך החלון"

לצד ההיבטים החברתיים והנופים היפים - שמוכיחים כי החיים דרך החלון יכולים להיות יפים בהמון דרכים שונות - זרה ביקש להעביר מסר נוסף באמצעות הקבוצה.
"מאז אמצע חודש מרץ, כתוצאה מהנגיף, אני בבית. באותה העת, כשהייתי מביט מהחלון שלי לרחוב, או בהליכות הקצרות שעשיתי בחוץ מפעם לפעם - הרגשתי שהמודעות לחשיבות של ההישארות בבית, יכולה וצריכה להיות הרבה יותר גבוהה.
"גם בעקבות שיחות עם משפחה וחברים מישראל, הרגשתי שזה מסר שחשוב להעביר לישראלים ולאנשים בעולם בכלל, ומכאן גם עלה במוחי רעיון יצירתי שינעים את הזמן עבור אנשים ובו זמנית, ידגיש גם את החשיבות של להישאר בבית כדי לעצור את התפשטות הנגיף", הוא אמר.
1 צפייה בגלריה
אריק זרה: "רציתי להעביר את המסר שצריך להישאר בבית, אבל בדרך שתהיה להם נעימה"
אריק זרה: "רציתי להעביר את המסר שצריך להישאר בבית, אבל בדרך שתהיה להם נעימה"
אריק זרה: "רציתי להעביר את המסר שצריך להישאר בבית, אבל בדרך שתהיה נעימה ויצירתית"
(צילום: אלבום פרטי)
המגפה, הגיעה לפורטוגל במהלך חודש מרץ, כשב-18 במרץ הכריז נשיא המדינה על מצב חירום ל-15 ימים. זו הייתה הפעם הראשונה בה הוכרז מצב חירום, מאז המהפכה בשנת 1974 בה סילקה פורטוגל את הדיקטטורה הפשיסטית ששלטה בה במשך עשרות של שנים. ב-2 באפריל, הוחלט להאריך את מצב החירום עד ל-17 באפריל, וייתכן כי בהמשך יחליטו השלטונות על הארכות נוספות.
נכון ל-3 באפריל, כמעט 10,000 מתושבי פורטוגל נדבקו בנגיף הקורונה ו-246 מתו כתוצאה ממנו. בספרד הסמוכה, המצב חמור בהרבה ולדברי זרה "בפורטוגל נזהרים מאוד נוכח הקרבה אליה, ובעיקר ומקווים שהמצב כאן ישתפר במהרה".
בנגקוק מנקודת המבט של אחד הגולשים

"הקבוצה עושה שירות נהדר לישראל"

בראשית דרכה של הקבוצה, היו חברים בה בעיקר בני משפחתו וחבריו של זרה, הנחלקים בין ישראל, פורטוגל ויוון, ומשם הדרך להצטרפותם של גולשים נוספים מרחבי העולם - הייתה קצרה ומהירה.
"ההיענות להשתתפות בקבוצה הייתה גדולה וחיובית, והעניין שלה תפס את הגולשים מהר מאוד", אמר זרה והוסיף: "כיום, הקבוצה מונה כמעט 52,000 חברים, ומדי יום מצטרפים אליה גולשים נוספים מרחבי העולם שמעלים פוסטים ושיתופים חדשים".
בקבוצה, חברים גולשים ממדינות שונות בהן, בין היתר, בריטניה, גרמניה, ניו זילנד, יפן, איטליה, דרום אפריקה, ריו דה ז'נרו, ארצות הברית ועד, תאמינו או לא, אפילו אלסקה. מרבית הגולשים מפרסמים תמונות של הנוף הנשקף מחלונם, אבל יש גם כאלה שמציגים את חיות המחמד שלהם, מאכלים שאהובים עליהם במיוחד ואפילו חפצים מסוימים, המוסיפים לפוסטים ממד משעשע ומסקרן.
חלק מהגולשים אף משלבים בתמונות הנוף שלהם בני משפחה ושכנים, והכול תוך שמירה על המרחק החברתי הנדרש. כך למשל, גולש ישראלי מהרצליה פרסם וידאו בו נראים בני משפחתו העומדים מתחת לחלון ביתו, ומברכים אותו ליום הולדתו שחל באותו יום.
"עד היום שותפו תמונות של גולשים מ-98 מדינות ומ-5 יבשות", אמר זרה וממשיך: "באופן אישי, כמי שכבר שנים ארוכות נודד בעולם, משמח לראות שאנשים מתחברים לתשוקת המסעות ונהנים מיעדים שונים בעולם, גם אם זה נעשה באמצעות המדיה החברתית".
איך זה בא לידי ביטוי מנקודת המבט הישראלית? "הגולשים הישראלים פעילים במיוחד בקבוצה, ודרך התמונות שהם מפרסמים אפשר להבחין ביופיים של ישראל ושל האנשים שמתגוררים בה - החל מקיבוצניקים שמספקים תמונות פסטורליות, דרך תל אביבים שמציגים נופים אורבניים, ועד לנופים של הגולן, המדבר והים. הם עושים בכך שירות נהדר למדינה, ולא פעם הפוסטים שהם מעלים זוכים לתגובות חיוביות מצד גולשים ממדינות אחרות בעולם".
מבט אל הנוף ברומניה
איזה תגובות, למשל? "הרבה כתבו שהם לא היו מודעים ליופייה המגוון של ישראל ולאטרקטיביות שלה כיעד תיירותי, וכי זה עורר בהם את הרצון לבקר בישראל. זה כמובן משמח אותי מאוד".
אתה נתקל לפעמים גם בתגובות פוליטיות ופחות חיוביות? "המסר של 'להישאר בבית' הוא חשוב ונוגע לכל העולם, ואין לו קשר להשקפות פוליטיות. זה מאבק של העולם כולו כנגד הנגיף המתפשט.
"דיונים פוליטיים גם הם חשובים, אבל יש מקומות טובים אחרים לנהל אותם. על מנת לשמור על הסולידריות ועל האווירה הטובה בקבוצה, המדיניות היא הימנעות מדיון או תגובות בעלות אופי פוליטי, והתמקדות במסר עצמו".