7 צפייה בגלריה
מעולם לא נראיתה ריקה כל כך: הירידה לעבר אולם המזרקה והחנויות
מעולם לא נראיתה ריקה כל כך: הירידה לעבר אולם המזרקה והחנויות
שדרת היוצאים בנתב"ג מתחדשת בצילומים חדשים
(צילום: גלעד ילון)
אחד הרגעים המשמחים ביותר בחופשה בחו"ל - למי שעוד זוכר דבר כזה - הוא למעשה הרגע שלפני. כשעוד נמצאים בנתב"ג וההתרגשות בשיאה. אחד המקומות שאולי הכי מסמלים את ההתרגשות הזאת הוא הירידה הגדולה לעבר הדיוטי פרי - האולם עם המזרקה הגדולה.
אחרי שכבר מסיימים עם כל חובות הצ'ק אין, מסירת המזוודות והתחקורים, שם בשדרת היוצאים, אפשר להתחיל להריח את החופשה, ואת הבשמים ללא המע"מ כשמשמאלכם מוצגים תמיד צילומים שונים המייצגים את הישראליות. הצילומים מתחלפים אחת לתקופה והנה זה קורה גם עכשיו.
ביום ראשון הקרוב בתאריך 6.6.21, תושק בשדרת הזו תערוכת צילומים חדשה בשם "חמסה עלינו", אותה מובילים בית הנשיא ומיזם הדגל "תקווה ישראלית", וארגון Vibe Israel הפועל למיתוג ושיווק ישראל בעולם. למעשה מדובר במעין מחווה אחרונה של הנשיא לקראת סיום כהונתו.

אז מה בצילומים?

34 התצלומים בתערוכה יציגו את גווניה השונים של החברה הישראלית דרך אירועים, פעילויות, מיזמים ואישים בולטים בחברה ומתבססים על צילומים של סיפורים אמיתיים – דמויות מעוררות השראה שמנפצות את הדעות הקדומות, פורצות גבולות ומשנות פרדיגמות.
7 צפייה בגלריה
שנת המדענים, בדגש על מדעניות
שנת המדענים, בדגש על מדעניות
הנשים הישראליות ששברו תקרות זכוכית: רוזלי ליפש-קוקליק מכפר חב"ד, שיר טוביאנה מחיפה ורים אל אעסם מתל-שבע, שלוש מבין 49 הדוקטורנטיות בתוכנית אריאן דה רוטשילד של קרן אדמונד דה רוטשילד לאקדמאיות מצטיינות
(צילום: פיני סילוק)
7 צפייה בגלריה
להקת שלווה
להקת שלווה
להקת שלווה
(צילום: יואב אלון)
לפי דוברות התערוכה, הדמויות המצולמות, מציגות בפעילותן את חזון שיתוף פעולה בין השבטים בחברה הישראלית: דתיים, חילוניים, חרדים וערבים וגם הקהילות היהודיות בתפוצות.
ומאיפה מגיע השם? "חמסה עלינו" נגזר מהסמל העממי שנפוץ בקרב חמשת השבטים של החברה הישראלית, ומורכב גם הוא - מחמש אצבעות. חמש אצבעות אשר שונות זו מזו, אך מהוות חלק מאותו השלם", נמסר בהודעה.
בין המצולמים ניתן לראות את נחמה שפיגל נובק - הטייסת החרדית הראשונה, סנאא מחאמיד - האישה המוסלמית הראשונה ביחידת רוכבי האופנולנס (אופנוע אמבולנס) של ”איחוד הצלה", אדם זיו ועלאא סוויטאת, שהקימו יחד את גלידריית "בוזה" שזכתה בפרס Aim2Flourish היוקרתי על הגשמת חזון האו"ם לעולם טוב יותר, צעירים מעוררי השראה כדוגמת תלמידי ישיבת מקור חיים, ומצולמים רבים מרתקים נוספים.
7 צפייה בגלריה
תלמידות
תלמידות
תלמידות מעוררות השראה
(צילום: אבישג שאר-ישוב)
7 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל בכדורגל
נבחרת ישראל בכדורגל
ישראל בכדורגל
(צילום: עודד קרני)
7 צפייה בגלריה
יש גם פוטבול כחול לבן
יש גם פוטבול כחול לבן
ויש גם בייסבול כחול לבן
(צילום: אלדד רפאלי)
התערוכה תוצג לבאי נתב"ג עד סוף 2021, ותחשוף לאורחים ולישראלים עצמם, את הפנים הישראליות המגוונות, פנים המשדרות אחדות וחיים משותפים, זה לצד זה בשיתוף פעולה.

מחווה אחרונה של הנשיא ריבלין

בנאום השבטים של הנשיא ראובן ריבלין, הדגיש הנשיא את חשיבות המגוון בחברה הישראלית: "הפסיפס הישראלי המתהווה אינו גזרה אלא הזדמנות אדירה. הוא טומן בחובו עושר תרבותי, השראה, אנושיות ורגישות". כעת, אותו חזון, יעמוד במרכזה של התערוכה החדשה בנתב"ג.
"בחודשים האחרונים, בשל המשבר הפוליטי, המבצע הצבאי והמאבק בנגיף הקורונה, ההבדלים בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית התחדדו אף יותר, הנסיעות בעולם הוגבלו והקשר הבלתי אמצעי בין ישראל ליהדות התפוצות הפך למאתגר הרבה יותר מבעבר.
לכן, דווקא כעת, עם חזרת החיים למסלולם, לאחר שנראה כי הגרוע מכל מאחורינו (חמסה-חמסה), היה זה מתבקש לחנוך את התערוכה דווקא בנתב"ג, מקום אשר הפך בעיני רבים לסמל של שפיות, חיי שגרה ותקווה. ועל כן הסמליות הגדולה שבחיבור בין מיקום התערוכה לתוכן שלה - שחוגג ומדגיש דווקא את השיתוף בין הקבוצות", נמסר מדוברות התערוכה.
7 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין ממריא לאירופה
ראובן ריבלין ממריא לאירופה
ראובן ריבלין במחווה אחרונה לפני צאתו מבית הנשיא
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
הנשיא, ראובן ריבלין, מסר: "בשנה האחרונה, חלמנו כולנו לחזור לשגרה. חווינו רגעים רבים מדי של כאב, עצב, ואפילו ייאוש. לא ידענו מתי נצא מזה, לפעמים חיפשנו את מי להאשים, ולצערי גם מצאנו. מצאנו כי התקשינו לראות בחלקי הפאזל של החברה הישראלית תמונה אחת שלמה.
"אבל מתחת לשכבות המעוננות, זהרו אנשים ונשים מכל המגזרים שעשו הכל כדי להעמיד את החברה הישראלית על רגליה, להילחם במגפה, לאפשר שגרה מסוימת של חיים ויצירה.
ההתגייסות מכל הציבור הישראלי לא הפתיעה אותי. אני שמח שברגעים האלה של החזרה לשגרה, כל הצועדים כאן במסדרון נמל התעופה בן גוריון, לקראת הטיסה, יעברו ליד התערוכה "חמסה עלינו". הם ישתהו לרגע, יביטו בתמונות, ויכירו אנשים שחיים ונושמים שותפות אמת. גם כשימריאו למדינה אחרת, נזכור מאין באנו ושאל הבית הזה, הבית של כולנו, אנחנו חוזרים", אמר הנשיא.
מנכ"לית ומייסדת Vibe Israel, ג'ואנה לנדאו אמרה: "כארגון שמספר את הסיפור הישראלי מעורר ההשראה לעולם כבר עשור, חשוב היה לנו לוודא שהסיפור הזה מסופר גם פנימה. על כן, כשבית הנשיא פנו אלינו לשתף פעולה סביב התערוכה נענינו בשמחה. אם יש משהו אחד שלמדנו מהשנה וחצי האחרונה, מאז פרוץ הקורונה, ודרך כל האירועים שהתרחשו במדינתנו, הוא שבין אם ברמה הפנים ישראלית ובין אם ברמה הבינלאומית - החיים של כולנו שזורים אלה באלה והחיבורים והערבות ההדדית בינינו הם שאיפשרו לנו להתגבר על אתגרי התקופה".
אוצרת התערוכה היא הילה שגב ישראל, על תוכן והפקת התערוכה אחראית חברת PROMARKET. התערוכה מתקיימת בזכות תרומתם של: קרן משפחת רודרמן, קרן עזריאלי, קרן Wohl Legacy, קרן לאוטמן, קרן פיירס, קרן וייל בלוך, קרן עץ הרימון, תרומה פרטית לזכרם של דוידה בת שלמה ז"ל, מיכאל בן אליעזר ז"ל, דוב בן משה ז"ל ותורמים נוספים.