באתר החרמון הושק היום (ראשון) רכבל הקרוניות החדש, שיביא לשדרוג משמעותי כבר בעונת הסקי הקרובה. הרכבל החדש יקצר את זמן העלייה לפסגת החרמון מ-15 דקות ל-5 דקות בלבד, ויאפשר עליית 2,400 מבקרים בשעה, לעומת 700 בשעה ברכבל הישן – כך שגם זמן ההמתנה בתור צפוי להתקצר באופן משמעות
עבודות הקמת הרכבל החדש נמשכו שמונה חודשים וכללו בניית עשרה עמודים, כשגובהו של הנמוך בהם 7 מטרים וגובהו של העמוד הגבוה ביותר 22 מטרים. בתחנה התחתונה נבנה מחסן גדול שישמש לאחסון 42 הקרוניות במהלך סופות שלג. היקף ההשקעה בפרויקט מסתכם בכ-15 מיליון שקלים.
2 צפייה בגלריה
רכבל אתר החרמן
רכבל אתר החרמן
הרכבל החדש בחרמון
(צילום: רפאל נווה, אתר החרמון)
2 צפייה בגלריה
רכבל אתר החרמן
רכבל אתר החרמן
מוכן לחורף
(צילום: רפאל נווה, אתר החרמון)

באתר החרמון מסבירים כי הרכבל החדש עמיד יותר לרוחות ותנאי מזג אוויר קיצוניים לעומת הרכבל הפתוח - ומאפשר העלאת ילדים, תינוקות, בעלי מוגבלויות ומבוגרים כמעט בכל מזג אוויר. בכל קרונית יעלו שמונה מבקרים.
בניגוד לספסלים ברכבל הישן, הקרונית החדשה עונה על תקני הנגישות ויכולה להכיל בנוסף לנוסעים עד שני כיסאות גלגלים בו זמנית – אשר יכולים לעלות על הקרונית באופן עצמאי.
הרכבל החדש פועל בשיטת ה-DETACHABLE - שיטה שבה קיימות שתי מערכות נפרדות בהן הקרונית עוברת מהכבל הראשי לתוך התחנה ונכנסת אליה במהירות איטית שמאפשרת למבקרים לרדת מהקרונית באופן עצמאי וללא עזרה תוך כדי המשך תנועה וללא עצירה מוחלטת. באתר החרמון מבטיחים כי גם מבקרים על כיסאות גלגלים יוכלו לעלות לקרוניות תוך כדי נסיעתן.
אלון פרידמן, מנכ"ל אתר החרמון, אמר כי "רכבל הקרוניות החדש מהווה בשורה של פיתוח ושדרוג האתר. מדובר בעורק התנועה המרכזי שישרת את אלפי המבקרים שפוקדים את האתר בכל ימות השנה, הרכבל יצמצם תורים והמתנות וישפר בעשרות מונים את חוויית הביקור בפסגת החרמון. אנחנו גאים לפתוח את חורף 2020 עם בשורה לציבור הישראלי, תקופה חדשה מתחילה באתר החרמון". בטקס ההשקה השתתף גם מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי.
מזג אוויר
עבודות בניית הרכבל החדש החלו בסוף חודש מרץ 2019. מדובר באחד הפרויקטים המורכבים ביותר שבוצעו בהר – והוא בוצע כמעט במלואו על ידי צוות של 15 מעובדי אתר החרמון בהובלת רפאל נווה, סמנכ"ל הרכש והלוגיסטיקה באתר. הפרויקט החל בפירוק הרכבל הישן, ותוך כדי עבודות הפירוק הפתיעה את הצוות סופת שלגים אחרונה שלוותה ב-25 ס"מ של שלג שנערמו. למרות זאת, העבודות נמשכו על פי התכנון.
הרכבל החדש נבנה בדיוק על אותו תוואי של הרכבל הישן, כך שלא ניתן היה להפעילו במקביל. פירוקו הסופי של הרכבל הישן כלל פירוק עמודים, כבלים ועוד - ורק אז החל תהליך הקמת הרכבל החדש שבו לקחו חלק עשרות מנופים, מאות טונות של ברזל, אלפי קוב בטון ומנופים מיוחדים שהובאו כדי לסייע בהקמת שני עמודים שגובהם יותר מ-20 מטרים.

כמה ימים עם תנאי גלישה יהיו החורף?

הרכבל החדש הובא מספרד, ותהליך האריזה למכולות נמשך כארבעה חודשים. על התהליך פיקח צוות של אתר החרמון שיצא לספרד כבר באוגוסט 2018 ועבד בשיתוף פעולה עם חברת "לייטנר" האיטלקית. 48 קרוניות, כל אחת במשקל 750 ק"ג, הועמסו למכולות– יחד עם כבל באורך 2,500 מטרים (1,200 מטרים לכל כיוון) ועשרה עמודים. סך כל הציוד הועמס ל-60 מכולות בסך הכול.
רפאל נווה, מנהל הפרויקט וסמנכ"ל התפעול והלוגיסטיקה באתר החרמון, אמר: "עמדנו בכבוד במשימה שהוצבה לפנינו. התהליך היה מורכב, אך עמדנו בלוחות הזמנים, בסטנדרטים הכי גבוהים, תוך הקפדה על בטיחות ועבודה בגובה ובתנאי מזג אוויר לא קלים. מדובר כאן בפרויקט מוצלח ביותר, מוצר מצוין שיהווה את מוקד הבילוי לכל ציבור המבקרים".
בחורף שעבר רשם אתר החרמון שיא של שבע שנים עם 62 ימים שבהם התאפשרו תנאי גלישה – לעומת 13 ימי סקי בלבד בחורף שלפני כן. עם זאת, באתר החרמון משקיעים מאמצים להפוך את האתר לאטרקטיבי לביקורים גם במהלך הקיץ – עם סיורי טבע ומורשת קרב מודרכים בפסגת ההר וכן אטרקציות כמו מזחלות האקסטרים ומתקן הגלישה באבובים.