חלק מהתמונות הכי מכאיבות של תקופת הסגר היו אלה שצולמו באילת – עיר שבימים כתיקונם היא סמל לחופש, שמחה, בילויים ואווירה קלילה – שהייתה ריקה לחלוטין מתיירים, מלונותיה עמדו ריקים ושוממים, סוחריה הביעו ייאוש קודר ורוחות חזקות הטיסו ברחובותיה חול לוהט וצמחים יבשים שדבר לא בלם אותם. עיר רפאים.

אולם, בשעה שענפים שלמים של הכלכלה עדיין מתקשים להתאושש, העיר הדרומית מתחילה שוב לעמוד על רגליה. הישראלים, שאינם יכולים לטוס לחו"ל, התרגלו להגבלות "התו הסגול" ושוב מגיעים לנפוש בעיר.
5 צפייה בגלריה
אילת נטושה
אילת נטושה
נטושה וריקה: כך נראתה אילת רק לפני מספר שבועות
(צילום: יח"צ)
מרבית העסקים והאטרקציות נפתחו, הרחובות מלאים, שיעור דורשי העבודה שעמד באפריל על 45.9% ירד במאי ל־36.5%, והיום תחול התפתחות נוספת שיש בה אולי גם סמליות: שתיים מהאטרקציות הבולטות של אילת, המצפה התת-ימי וריף הדולפינים, ייפתחו מחדש לקהל.
בזמן הסגר הפארק המשיך לפעול די כרגיל, אולם פשוט לא היו בו מבקרים. העובדים הקדישו הרבה משאבים וזמן כדי לתחזק את המקום ולדאוג לשלל בעלי החיים האקזוטיים. גיא מרקמן, מנכ"ל המצפה התת-ימי, מספר כי זו הייתה תקופה מאתגרת.
5 צפייה בגלריה
האגף החדש במצפה התת-ימי
האגף החדש במצפה התת-ימי
חזר לפעילות: המצפה התת-ימי
(צילום: שירי הדר)
"בנוסף לשגרת הטיפול השוטף בבעלי החיים במקום, צוללי הפארק לקחו חלק משמעותי בשיקום שונית האלמוגים שנפגעה קשות בסופות הדרומיות האחרונות. בין היתר קלטנו בעלי חיים פצועים, שאותרו בים, טיפלנו בהם עד להחלמה מלאה ושחררנו אותם חזרה לטבע. אנו שמחים על החזרה לשגרה. התגעגענו למבקרים".
ליאור כהן (50), הבעלים של "חשמל על הגל" – מועדון ספורט ימי וג’יפים באילת, מספר גם הוא ש"עברנו פה סוג של צונאמי בחודש מרס. החוף נחרב. אנשים פחות דיברו על זה כי כולם היו עסוקים בקורונה אבל זה היה נזק ממש גדול.
"עכשיו יש לנו הרבה קבוצות, החוף מלא ומורגשת עלייה משמעותית בהכנסות. אבל זו בעיה שאין באילת כלום חוץ מתיירות. צריך לחשוב איך להביא לפה מפעלים ועסקים שלא מושתתים על תיירות, שלא יקרה שוב מצב דומה".
5 צפייה בגלריה
גם הוא נפתח מחדש: ריף הדולפינים
גם הוא נפתח מחדש: ריף הדולפינים
גם הוא נפתח מחדש: ריף הדולפינים
(צילום: אלי פרכטר)
כפיר קלרו וגל כהן אכד הם הבעלים של קפה ברנז'ה במרכז תיירות, אחד העסקים שחזרו לפעול. "בתקופת הסגר חגגנו לקפה שש שנים", מספר קלרו (37), "מבחינה עסקית נגרם לנו נזק. בפסח בדרך כלל יש פסטיבלים, והפעם הכל בוטל. מצד שני, המשבר עשה משהו חיובי: זה העמיד את האמת מול הפרצוף של בעלי העסקים. מי שהעסק שלו היה 'חולה', באה הקורונה ואמרה לו: 'תעשה היערכות מחדש'. מי שהגיע יחסית 'בריא' ספג פגיעה, איבד כסף אבל הצליח להישאר עם הראש מעל המים".
5 צפייה בגלריה
מלון דן אילת מארח פסטיבל אילת למוסיקה קאמרית
מלון דן אילת מארח פסטיבל אילת למוסיקה קאמרית
סימן שאלה לגבי החורף הקרוב. מלון דן, אילת
(סיון פרג')
הבעלים ניצלו היטב את הזמן שהיה להם פתאום. "עשינו שיפוץ קוסמטי", מספר קלרו, "ואז התחלנו להחזיר את העובדים בהדרגה. היה נהדר לחזור לעשות את מה שאנחנו אוהבים. כמעט כל הצוות חזר כבר. אבל אנחנו עדיין חוששים. בשיא המשבר דיברו על 70 או 80 אחוזי אבטלה באילת, אבל לא הכלילו את העצמאיים. הנתון האמיתי היה קרוב ל־90 אחוז.
"די מפחיד לשמוע כיצד מספרי הנדבקים עולים ועולים. לא נצליח לעבור עוד סגר. אם זה יקרה, לא בטוח שנקשיב להוראות לסגור, לפחות לא עד שנראה שבאמת נותנים לנו את כל הכספים שצריך כדי לעבור את המשבר".
5 צפייה בגלריה
חוף ציון באילת
חוף ציון באילת
מתחילה להתאושש: חוף ציון באילת
(צילום: מאיר אוחיון)
גם שבתאי שי, מנכ”ל התאחדות המלונות באילת, מביע אופטימיות זהירה: “יש עדיין מלונות שבהם מתלבטים לגבי הפתיחה, בעיקר בגלל הבעיה של פועלי ניקיון שאנחנו מתקשים לגייס. ההזמנות ליולי-אוגוסט מצוינות. אפילו יותר טובות מבשנה שעברה, לפחות 80-90 אחוז מהחדרים. בגלל הקורונה מדיניות הביטולים מאוד ליברלית וזה גם תרם. מה שכן, לגבי החורף יש סימן שאלה גדול".
האטרקציה הבאה שתיפתח באילת, אגב, היא "טופ 94", פארק החוויות והאתגרים למשפחה, שחוזר לפעילות ב-1 ביולי.
פורסם לראשונה: 08:33, 24.06.20