5 צפייה בגלריה
מפה מיוחדת
מפה מיוחדת
מפה שמדגישה את ערי העולם. לא קשה להבחין בין הניגודים והזוהר במדינות העולם המערבי לעומת הג'ונגלים והמדבריות של אפריקה, דרום אמריקה ואוסטרליה.
(Peter Atwood )
פיטר אטווד, בלוגר קנדי חובב מפות וגיאוגרפיה, יצר סדרה של חמש מפות שנועדו, לדבריו, להמחיש כמה העולם שלנו בעצם קטן. "יצרתי סדרת מפות שמסתירה הכל חוץ מהמקומות והרשתות שמחברות אותנו, כך שאנחנו יכולים לראות איך העולם שלנו מחובר, ואיך בני האדם שינו אותו ב-150 השנים האחרונות", כתב אטווד בכתבה שפורסמה באתר "בורד פנדה".
אטווד הוסיף וכתב: "אנחנו חיים בעולם מאוד מסובך עם הרבה חיבורים וקשרים. רשתות מתפרשות בים, באוויר וביבשה ומאפשרות לנוע לנדוד ולשתף סחורות ורעיונות מסביב לעולם. אבל לפעמים אנחנו שוכחים מהחיבורים הללו ונתקעים בעולם הקטן שלנו. כל אחת מהמפות האלה מספרת סיפור על איך בני האדם חיו על פני כדור הארץ, איך הם בחרו לחיות ואיך לנוע ממקום למקום. איך ערים גדלו והשתנו".

דרכים

"יש יותר מ-60 מיליון קילומטרים של כבישים ודרכים בעולם. במפה הזאת ניתן לראות איך בני האדם יצרו דרכים בחלק מהשטחים הכי לא ידידותיים שניתן לדמיין. אפילו במקומות שבהם אף אחד לא חי, ניתן למצוא דרכים שחוצות מדבריות והרים כדי לחבר אנשים ממקומות שונים".

מסילות ברזל

"במפה הזאת ניתן לראות את ההבדלים בין חלקים שונים בעולם. אירופה מבהיקה וזוהרת עם רשתות רכבות מהירות מתקדמות שמאפשרות לנוסע כמעט לכל מקום ללא מכונית. בצפון אמריקה, מנגד, רכבות משמשות בעיקר כדי לשנע מטענים למרחקים עצומים. באפריקה, רוב פסי הרכבת נבנו על ידי קולוניות אירופאיות כדי לשנע סחורות שיועברו לבסוף חזרה לאירופה, ובאוסטרליה הרכבות הארוכות ביותר בעולם משנעות פחם ומינרלים ברחבי היבשת".

שדות תעופה

"הגישה אל חלק מהמקומות המבודדים ביותר בכדור הארץ היא באמצעות טיסה בלבד. ערים באמזונאס, אזורים בלתי מיושבים במרכז אוסטרליה וצפון קנדה – אלה הם רק חלק מהמקומות שאינם מחוברים לעולם על ידי דרכים או מסילות ברזל ותלויים לחלוטין בגישה מהאוויר".

נמלים

"כמעט כל עיר בעולם נבנתה או באזור של קו חוף או באזור של נהר. במשך אלפי שנים הדרך היחידה לחבר בין חלקים שונים בעולם הייתה באמצעות כלי שייט. אפילו היום, רוב המזון שאנחנו אוכלים, הבגדים שאנחנו לובשים והמכוניות שאנחנו נוסעים בהן משונעים דרך הים באמצעות אוניות סוחר".

למפות וסיפורים מעניינים נוספים היכנסו לבלוג של פיטר