כ-250 ישראלים יחזרו ארצה ביום חמישי הקרוב (19 במרץ) מסאו פאולו, באמצעות טיסה מיוחדת שארגנה חברת התיירות "אמסלם טורס". מדובר במטיילים ישראלים שנתקעו בברזיל עקב מיעוט בטיסות היוצאות מהמדינה, כחלק מהמדיניות העולמית במלחמה בהתפשטות נגיף הקורונה.
אחד הנוסעים, תומר בינשטוק, סיפר באולפן ynet שהוא רוצה לעלות על טיסת החילוץ, אך המחיר המופקע עבור כרטיס הטיסה - שתומחר בסכום של 3,200 דולר למחלקת תיירים, עד 3,950 דולר לביזנס - מונע ממנו לעשות זאת. "זה סכום שלא אצליח לעמוד בו", הודה.
2 צפייה בגלריה
ישראלים תקועים בשדה התעופה בפרו
ישראלים תקועים בשדה התעופה בפרו
ישראלים תקועים בשדה התעופה בפרו
(צילום: תמיר מרק )
אתם מצפים שיחלצו אתכם בחינם? "ברור לי שהעלות גבוהה מכיוון שמטיסים מטוס ריק מהארץ, אבל 3,200 דולר לכרטיס זה יותר מ-12,000 שקלים לכיוון אחד לאדם".
לדברי בינשטוק, "כרגע יש בברזיל מאות ישראלים. אנחנו רוצים להזמין טיסה הביתה, אבל מתלבטים מה לעשות, יש אי ודאות עצום".
למה חיכיתם עד עכשיו? "לי באופן אישי יש טיסה בשבוע הבא, אבל הפחד הגדול הוא מכך שמחר נשיא ברזיל יודיע על מגבלות שונות, ולפי מה שמקומיים אומרים צפוי להיות סגר על ברזיל ואנחנו מפחדים שהטיסה שלנו תתבטל גם".
עלות הטיסה עלולה לגרום לאנשים להישאר שם? "בוודאי, הם יעדיפו להיתקע פה עד שהמצב יירגע - מאשר לשלם את המחירים האלה. יש כאלה שלא יכולים לעמוד בזה. האופציה היחידה לצאת מכאן היא דרך ארה"ב בטיסה של יונייטד איירליינס, אבל לא לכולם יש ויזה".
2 צפייה בגלריה
קוסקו פרו
קוסקו פרו
ישראלים תקועים בקוסקו בפרו
(צילום: עדו פוטרמן)
בתוך כך, גם גל גולן, שתקועה בפרו, סיפרה אתמול ל-ynet כי המחיר שהוצע לה ולחבריה על ידי אמסלם טורס גבוה מידי וללא התערבות משרד החוץ הם יישארו תקועים.
"אין לנו אפשרויות לחזור כי כל הטיסות חסומות", סיפרה גולן. "בנמל התעופה שלחו את כל מי שניסה לקנות כרטיס הביתה. מי שרכש כרטיס מראש אמרו לו לחכות בתור, עושים רשימה, ובהמשך יודיעו אם אפשר לטוס או לא. מאות ישראלים אחרים שלא סגרו טיסות מראש נשלחו להוסטלים וזה המצב".
גולן אף הוסיפה: "הצעת המחיר שקיבלנו מאסלם טורס כדי לצאת מפה עומדת על מחיר של כמעט 4,000 דולר עם הסעה מקוסקו ללה פז, ומשם טיסה לסאו פולו ואז טיסה לישראל - זה מחיר גבוה מאוד. גם טיסה ישירות מסאו פאולו היא במחיר גבוה של 3,200 דולר. ללא התערבות משרד החוץ והמדינה לא נוכל לחזור".

"נלחמנו עבור המחיר הזה"

"אנחנו לא מרוויחים מהטיסה הזאת", אמר ל-ynet יעקב אמסלם, הבעלים של "אמסלם טורס". "אנחנו בקושי מכסים את ההוצאות שלנו. זה המחיר לטיסה שיוצאת מלאה וחוזרת ריקה. נלחמנו עבור המחיר הזה".
לדברי אמסלם, "בימים כתיקונם, אם הטיסה הייתה חוזרת מלאה, המחיר היה נע בין 1,500 ל-1,700 דולר. המטוס חוזר ריק, וזה מכפיל את המחיר. מי ישלם את זה? הייתי רוצה להוריד את המחיר, הייתי גם רוצה שזה יהיה בחינם. מטרתנו היא להביא את הילדים הביתה", אמר הבעלים.
יש סיכוי שהמדינה תממן חלק מזה? "הייתי בשיחות עם משרד החוץ כל היום, כרגע זה לא על סדר היום שלהם".
כמה ישראלים רצו לעלות על הטיסה? "היה ביקוש של 400 ישראלים מרחבי דרום אמריקה. אנחנו מציעים להרבה נוסעים חלופות מסחריות, כל יום. בנוסף אנחנו בקשר עם הממשלה ועם ואל על לעל מנת להוציא טיסה ישירה מלימה לתל אביב, שם אנחנו מקווים שהמחיר יהיה שונה. בינתיים, אנחנו מחפשים מימון".
בתוך כך, חברת ישראייר הוציאה טיסות חילוץ ריקות לאירופה, שנועדו לתת מענה לאלו שנתקעו במדינות שעצרו את הטיסות מהן כחלק מההגבלות לעצירת התפשטות הקורונה.
עד כה חילצה ישראייר 2,000 נוסעים שיצאו בימים האחרונים מבוקרשט, אודסה, קפריסין, מולדובה וטיביליסי. בימים הקרובים מתוכננות טיסות חילוץ נוספות. עלות הכרטיס עבור כל נוסע היא 200 אירו, ולדברי החברה היא מממנת את עלות הטיסות מבלי להיעזר במימון חיצוני.