4 צפייה בגלריה
מה יעלה בגורל הספארי ברמת גן?
מה יעלה בגורל הספארי ברמת גן?
מה יעלה בגורל הספארי ברמת גן?
(צילום: אלי מנדלבאום)
מנכ"לי גן החיות התנ"כי בירושלים והספארי ברמת-גן פנו למשרד הבריאות בבקשה לאפשר לפתוח את גני החיות בישראל לביקורי קהל. "ללא הכנסה שוטפת אנו מוצאים את עצמנו במצוקה תקציבית קיומית", הובהר במכתב, "מצוקה אשר יכולה בנקל להידרדר לפגיעה ביכולת הטיפול הנדרש מאיתנו בבעלי החיים".
לרוע מזלם של גני החיות, שני הסגרים – הראשון בפסח והשני בחגי תשרי – התרחשו בדיוק בתקופות שבהן מתרכזות עיקר ההכנסות השנתיות, והגנים הפסידו כ-70% מהמבקרים. לגן החיות התנ"כי מגיעים מדי שנה יותר ממיליון מבקרים, וגם בספארי ברמת-גן כ-98% מההכנסות מקורן במבקרים שמשלמים.
4 צפייה בגלריה
ט"ו בשבט בגן החיות התנ"כי
ט"ו בשבט בגן החיות התנ"כי
הפסדי ענק בגני החיות. גן החיות התנ"כי בירושלים
(צילום: אורנה בן חיים)
רק כדי לסבר את האוזן, בספארי מבקרים בשנה 750 אלף איש, בחגי תשרי 100 אלף, בפסח 160 אלף ובחופש הגדול 150 אלף איש. בגן החיות התנ"כי יש קרוב למיליון מבקרים בשנה, בחגי תשרי 100 אלף ובחופש הגדול 250 אלף איש. כך שההפסדים הכלכליים הם עצומים.
לדברי שני מנכ"לי הגנים, גם גן החיות התנ"כי וגם הספארי לא קיבלו כל פיצוי מהמדינה בעבור אובדן הכנסה.
"שני הסגרים קרו בנקודות הזמן החזקות ביותר בספארי. זאת פגיעה כלכלית מאוד קשה שמאיימת על היכולת שלנו לשרוד", הסביר מנכ"ל הספארי אורן בן-יוסף. "גן חיות זה לא גוף שאפשר לסגור באמת, כי יש פה בעלי חיים שצריך להמשיך לטפל בהם. אנחנו לא יכולים לזנוח את החובה שלנו כלפיהם ולהוריד את איכות הטיפול בהם. לכן אנחנו מפעילים את המקום באופן כמעט מלא, רק שאין מבקרים".
במכתבם, שהופנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, הסמנכ"ל פרופ' איתמר גרוטו והממונה על המאבק בנגיף הקורונה פרופ' רוני גמזו, הדגישו שני המנכ"לים שמלבד חשיפת הציבור הישראלי לחיות הבר, גני החיות עוסקים גם בחינוך לשמירה על הטבע, בהצלת זנים בסכנת הכחדה, ברבייה והשבה לטבע של בעלי חיים ובמחקר.
4 צפייה בגלריה
אין מבקרים. גן החיות התנכ"י
אין מבקרים. גן החיות התנכ"י
אין מבקרים. גן החיות התנכ"י
(צילום: דוד ולצר)
בניסיון לצמצם ככל האפשר את ההוצאות, עובדים רבים בגני החיות הוצאו לחל"ת. "את בעלי החיים אי אפשר להוציא לחל"ת", אומרים מנהלי הגנים. כ-70% מהוצאות גן החיות התנ"כי הן קבועות על מנת לטפל בבע"ח.
4 צפייה בגלריה
החיות לא יוצאות לחל"ת. הספארי ברמת-גן
החיות לא יוצאות לחל"ת. הספארי ברמת-גן
החיות לא יוצאות לחל"ת. הספארי ברמת-גן
(צילום: טיבור יגר)
"רוב התקציב קשיח", מסביר מנכ"ל גן החיות התנ"כי, זיו איילון. "אסור לנו להפחית את היקף ואיכות הטיפול בבעלי החיים, ורק ההכנסות מהקהל הן מה שיאפשרו לשמר את גן החיות. בלעדיהן אנחנו מכניסים את עצמנו לסכנה קיומית. בנוסף, לא ידוע לנו על אף מקרה הדבקה בגן. השטח הפתוח הוא מקום בטוח".

חברי כנסת מגיבים לנושא: "צריך לתקן את המצב המעוות בהקדם"

תגובת ח"כ מרב מיכאלי (מפלגת העבודה): "אולי נתניהו וגנץ ירצו להסביר לפילים ולג'ירפות את הההחלטות הפוליטיות והמזיקות שלהם? אותם בעלי חיים שתיכף לא יהיה כסף לטפל בהם ולהאכיל אותם כי הממשלה המופרעת הזאת מונעת מגני החיות לפעול אבל לא משלמת להם פיצויים.
"מה ההיגיון שפארקים ושמורות טבע יפתחו ואילו גני החיות, אשר יכולים לתת מענה באוויר הפתוח לפי כללי התו הסגול בדיוק באותה צורה, נשארים סגורים? ההפליה הבלתי נסבלת הזאת לא רק פוגעת בעובדות ובעובדים אלא גם בבעלי החיים שבאחריותה, שגם נמקים ללא חברת בני האדם שהם רגילים לה. אני דורשת משרי הבריאות והאוצר להסביר מדוע לא יתקנו את המצב המעוות הזה בהקדם.
חבר ועדת הקורונה, ח"כ יוראי להב הרצנו (מפלגת יש עתיד) מסר "כל כך הרבה דברים נסגרו רק בשם השוויוניות ומטעמים פוליטיים, חבל מאוד שבתהליך הפתיחה מחדש אותו שיוויון נזרק הצידה. לא מבין מדוע גנים לאומיים יכולים להיפתח בשעה שגני החיות נאבקים על קיום, וקורסים כלכלית. אעלה את הסוגיה על סדר יומה של ועדת הקורונה בדיונים הקרובים על מנת לתת מענה מתאים ובטוח עבור גני החיות".