הממשלה מתכנסת היום (א') כדי לדון במתווה הסופי של הסגר או המגבלות החמורות שיוטלו, אך הנופשים שהזמינו חופשות לראש השנה לא מחכים לשרים ומתנפלים על מוקדי השירות בבקשה לבטל את חופשתם. שלוש רשתות בתי מלון גדולות דיווחו ל-ynet על ביטולים בהיקף של 80 אחוזים מהחופשות שהוזמנו בסוף השבוע הקרוב של ראש השנה.
יוסי מאזור השרון, שהזמין נופש לאילת בסוף השבוע, סיפר ל-ynet כי הסבירו לו בטלפון שככל הנראה אי אפשר יהיה להשתמש בבריכה או בספא, והארוחות יוגשו בקופסאות. . "גם אם יחליטו שאפשר יהיה להגיע למלון, זו לא תהיה חופשה", אמר. "אין סיכוי שנרד לאילת בתנאים של סגר. מה הטעם, כולנו נשתגע והחופשה תהפוך לעונש. במוקד ההזמנות לא יודעים לתת תשובה ברורה כי הממשלה לא מחליטה".
לקוחות רבים מציפים מהבוקר את מוקדי ההזמנות הן של בתי המלון בארץ והן את מוקדי ההזמנות של סוכנויות הנסיעות ומבטלים את חופשתם. עיקר השאלות שמפנים הלקוחות עוסקות סביב מדיניות דמי הביטול. יש לציין כי רוב בתי המלון מאפשרים להודיע על ביטול החופשה עד 24 שעות לפני ההגעה, ללא חיוב כלשהו. כמו כן, גורם ברשת גדולה אמר הבוקר ל-ynet כי אם יהיה סגר המלונות של הרשת יסגרו את שעריהם.
2 צפייה בגלריה
אילת
אילת
אילת בשבוע שעבר
(צילום: מאיר אוחיון)
נשיא התאחדות המלונות בישראל אמיר חייק שיגר אמש מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ובו כתב: "זה עתה סיימנו את ההכנות לחג, החזרנו עובדים לעבודה, רכשנו ציוד ומזון רב, עשינו מאמצים שיווקיים ועוד. השקענו מיליונים רבים של שקלים רק בהכנות, ביודענו שאזרחי ישראל מנועים מלנסוע לחו״ל – וכל זה עומד כעת לרדת לטמיון.
"בעוד בתקופה זו של החגים, מרבית המשק נכנס להאטה, עבורנו חגי תשרי הם תקופת שיא הפעילות, הזדמנות להרוויח את מה שעתיד לשמש לנו בהמשך, בחודשים הארוכים בהם נהיה שוב סגורים - 'חמצן' כדי שנשרוד עד פסח. אובדן ההכנסה הצפוי למלונות בחגי תשרי בלבד, בשל הסגר המתוכנן נאמד בכ-800 מיליון שקלים".
אל קריאתו של חייק מצטרף יוסי נביא מנכ"ל מלון קרלטון תל-אביב אשר מסר כי "מדובר בנזק בלתיהפיך לענף. מהלך כזה יגרום לסגירת מרבית בתי המלון שלא יוכלו לשרוד, פיטורים נרחבים של עובדים והרס מוחלט של ענף התיירות שמניע את הכלכלה ותורם להזרמת מטבע זר למדינה בתקופות שיא.
"בדומה לסגר הקודם, נכון יהיה להתיר בידי המלונאים את האפשרות להמשיך ולהפעיל את בתי המלון תחת הקפדה מחמירה של התו הסגול ודאגה לשלום ובריאות האורחים, מה גם שאחוז התחלואה בבית המלון הוכח כנמוך מאד", אמר נביא.
במקביל, גם החופשה ברודוס מתרחקת. ישראלים רבים רכשו חבילות נופש לאי האהוב, כמו גם לעיר ורנה שבבולגריה. עוד לא בטוח אם נתב"ג יישאר פתוח, אך אם הוא ייסגר לקוחות רבים יפסידו את כספם. מי שהזמין באחד מאתרי האון הליין ישירות ללא סוכן נסיעות לא יכול היה לעשות ביטוח ולכן לא יקבל החזר.
2 צפייה בגלריה
להתראות. עד הטיסה הבאה
להתראות. עד הטיסה הבאה
נתב"ג - ייסגר או יישאר פתוח?
(צילום: גלעד ילון)
במקרה של לקוחות ששילמו תוספת בעבור שינוי מועד הטיסה - הרי שלעיתים יש חברות תעופה שיאשרו את דחיית הטיסה למועד אחר, אבל לא תמיד זה משתלם. מדובר לעיתים בעלות של 200 אירו לאדם.
גם במוקדים של קבוצת אמסלם, חברת התיירות פגסוס ובחברת התעופה ישראייר נרשם הבוקר עומס פניות של לקוחות מודאגים שמבררים לגבי מדיניות דמי ביטול. חלקם מבטלים מיד וחלקם ממתינים עוד קצת להחלטת הממשלה.
לקוחות ישראייר ששילמו תוספת של 15 דולרים לנוסע תמורת "דמי מגן" יכולים לבטל את העסקה ולקבל החזר עד שבעה ימים לפני הטיסה. לקוחות שהזמינו טיסה ללא תוספת עבור "דמי מגן" מחכים להחלטת הממשלה בעניינם.
מקבוצת אמסלם נמסר: "במידה שהטיסות יבוטלו יינתן החזר כספי מלא ללקוחות. במידה שהטיסה תצא לפועל, על פי מדיניות חברות התעופה לא יינתן החזר כספי, אלא אם חברת התעופה תאשר נקודתית אחרת. מלונות אשר הוזמנו ישירות בחו"ל, ההחזר הכספי יהיה בכפוף למדיניות המלון. כמובן שנעשה את מרב המאמצים ונפעל אל מול הגורמים הרלוונטיים על מנת להתחשב בלקוחותינו בסיטואציה מורכבת זו ולשביעות רצונם".
איתמר ניר סמנכ"ל פגסוס מסר: "כל מי שהזמין חופשה והיא בוטלה, יקבל החזר מלא על כספו".