2 צפייה בגלריה
פסל החירות
פסל החירות
לא כולם יוכלו לטוס בקיץ לניו יורק
(צילום: shutterstock)
אם אתם חושבים על חופשה בארצות הברית בקיץ או בחגי תשרי השנה ואין לכם ויזה – אתם ככל הנראה יכולים לשכוח מזה. מי שניסה להזמין בימים אלה תור לראיון בקונסוליה לצורך קבלת ויזה לארה"ב קיבל זימון לאוגוסט 2022 – בעוד יותר משנה, כך שספק אם תצליחו להגיע לאמריקה גם בקיץ הבא.
זה התחיל בגלל הקורונה. שגרירות ארה"ב בישראל, כמו כל השגרירויות שלה בעולם, נסגרו לקבלת קהל במרץ 2020. הן נפתחו חלקית רק במרץ 2021 והן מקבלות מעט מאוד קהל. השגרירויות נותנות קודם כל עדיפות לאזרחים אמריקנים, כך שנותרו מעט מאוד תורים לישראלים שמבקשים להוציא ויזה לארה"ב.
אלפי ישראלים שבשבועות האחרונים הגישו בקשת ויזה קיבלו מועדים לראיון אצל הקונסול בעוד שנה ושנה וחצי. למי שיש סבלנות לשבת על המחשב ולחפש מועדים שהתפנו או מועדים חדשים שנוספו – לעיתים הוא יכול להקדים את הראיון בכמה חודשים. וזה לא ממש משנה מה סיבת הנסיעה: אין מועדים קרובים לראיונות גם אם אתה צריך לטוס לארה"ב לחתונה של אחיך או של הבן שלך, לבר מצווה של קרוב משפחה או לברית מילה לנכד. אפשר אמנם להקדים תורים בגלל סיבות רפואיות, אך זו בערך הסיבה היחידה. ישראלים נלהבים שמיהרו להזמין חופשה בארה"ב, שנפתחת אט-אט, נאלצו לבטל את החופשה לאחר שהתברר להם שלאחד מבני המשפחה אין ויזה תקפה, ולהנפיק ויזה חדשה הם יוכלו בעוד שנה או שנתיים.

בעיה עולמית

חשוב להדגיש שזו לא בעיה של ישראלים בלבד. סובלים ממנה אזרחי מדינות רבות בעולם. אלא שבניגוד לרוב מדינות העולם הנאור שנהנים מפטור מוויזה לארה"ב (39 מדינות), לאזרחי ישראל אין פטור מוויזה אף שישראל עומדת בכל או ברוב התנאים של תוכנית הפטור מוויזה, שלא לדבר על כך שישראל נחשבת לבעלת הברית הקרובה ביותר לארה"ב במזרח התיכון. מה שלא ברור הוא מדוע דווקא בישראל, שבה הקורונה כמעט שנעלמה, השגרירות האמריקנית לא חוזרת לשגרה. ייתכן שהדבר נובע מהיעדר כוח אדם לאחר שהשגרירות החזירה לארה"ב אנשי צוות וכעת נותרה עם צוות חלקי. כעת, עם ביטול התו הסגול והמגבלות על מקומות עבודה (כמו מגבלה של עד 20 איש בחלל סגור), אין לכאורה סיבה שהשגרירות לא תחזור לתפוקה מלאה.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בבית הלבן
ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בבית הלבן
נשיא ארה"ב ביידן - יפטור את הישראלים מהצורך בוויזה?
(צילום: רויטרס)
עו"ד ליעם שוורץ, שותף וראש תחום הרילוקיישן במשרד גולדפרב זליגמן: "כמעט שאי אפשר להשיג תור לוויזת תייר בשום קונסוליה אמריקנית ברחבי העולם. הטיפ הטוב ביותר הוא שבהרבה מקרים אפשר לחדש ויזת תייר בקלות באמצעות הדואר וללא הצורך בתור בקונסוליה, אם פג תוקפה של הוויזה הקודמת לפני פחות מ-4 שנים".
שגריר ישראל בארה"ב ובאו"ם, גלעד ארדן, העלה בפגישה עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן את סוגיית הצטרפותה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזה לארה"ב. ישראל מנהלת בשנים האחרונות מגעים להצטרף לתוכנית, אך נבלמת שוב ושוב מכל מיני טעמים. ארדן ביקש את תמיכת מחלקת המדינה וציין שיש בעיה קשה עוד לפני מתן הפטור המיוחל לישראל: השגרירות בישראל אינה קובעת תורים למבקשי ויזות, וישראלים מקבלים תור לראיון אצל הקונסול לעוד שנה ורבע ויותר. ממלא מקום שגריר ארה"ב, ג'ונתן שרייר, השיב שבגלל הקורונה השגרירות עבדה בהיקף קטן מאוד. ארדן השיב שמאז כולם התחסנו. שרייר הזכיר את המתיחות מול חמאס כדבר שגרם להקפאת הראיונות. ואכן – בזמן מבצע שומר החומות האמריקנים ביטלו את התורים לוויזה.

בעיית המאכערים

מי שמילא את הוואקום הן חברות ישראליות שמציעות תמורת מאות שקלים להקדים את התור לקונסול. שלם 500 שקל וקבל תור VIP. החברות האלה פועלות על דעת עצמן ולא על דעת שגרירות ארה"ב. במקרים רבים, ישראלים שפנו אליהן לא קיבלו מענה וכספם ירד לטמיון. החברות האלה לא יכולות באמת להבטיח כלום. הן בסך הכל מספקות שירות טכני: "לשבת על המחשב" ולחפש מועדים לראיונות שהתפנו או נוספו, ואז לרשום את המועמד. ישראלים שבאו לשגרירות ארה"ב בתל אביב ראו במו עיניהם מאכערים שעוזרים למשפחות להיכנס לראיון וטוענים כי יש להם יכולת לקצר תורים.
משגרירות ארה"ב נמסר: "השגרירות בירושלים והשלוחה בתל אביב מתאמים פחות שירותי ויזה באופן משמעותי מכיוון שהסטנו חלק גדול מהמשאבים שלנו למתן שירותים לאזרחים אמריקנים. אנו מעודדים את אלה שבעבר החזיקו ויזה לבחון את האתר שלנו כדי לראות אם הם זכאים לקבל שירות בדואר. בעניין פגישות ויזה אישיות, אנו נותנים עדיפות למטיילים עם צרכים דחופים ובהם סטודנטים, חילופי מבקרים וויזות עבודה זמניות. לצערנו, אנו לא מסוגלים לפתוח עוד ראיונות ויזה לתיירים עד שהצרכים הדחופים יתמלאו. מי שמבטיח ראיונות מוקדמים בתמורה לתשלום או כל מי שטוען שיש לו יחסים מיוחדים לשגרירות – משקר. השירותים האלה אינם לגיטימיים.