אטרקציות מוגזמות, מלונות לא שגרתיים, וגם כמה מטיילים שהצליחו לגרוף לעצמם הישגים: רשימת השיאים של גינס מלאה בהישגים שקשורים לעולם התיירות. חפרנו בה וריכזנו לכם כמה מהם.
הטיילת הצפה הארוכה ביותר בעולם נמצאת בסין, מעל נהר הונגשוי שזורם בעיר לודיאן שבמחוז גוויג'ואו. אורכה הכולל של הטיילת 5.13 קילומטרים, אך היא אינה קו ישר וכוללת בין היתר שבילים שיוצרים צורה של פרפר ענק מעל המים.
(הטיילת הצפה הארוכה בעולם)
אטרקציה נוספת בסין שמחזיקה בשיא גינס היא גלגל התצפית בעיר וויפאנג שבמחוז שאנדונג. גלגל התצפית, שמתנשא לגובה 142.52 מטרים במרכז גשר מעל נהר ביילאנג, נחשב לגלגל התצפית הגבוה בעולם שבמרכזו חלול. בנייתו נמשכה לא פחות מארבע שנים, והוא נחנך במאי 2018.
(Bailang River Bridge Ferris Wheel)
ועוד בסין – מרפסת התצפית "Sky Mirror" בעיר הואנגשי שבמחוז חוביי הוכתרה כמרפסת התצפית מזכוכית הגדולה בעולם. המרפסת נבנתה ב-2018 על צלע צוק הצופה על אגם מלאכותי עצום שבו מאות איים, וגודלה 700.66 מטרים רבועים.
מראת השמיים:
ואם האטרקציות ששברו שיאים במדינות רחוקות לא מספיקות לכם, אולי תרצו להירשם ביום מן הימים לטיול היקר ביותר שיש – שבכלל יוצא מגבולות כדור הארץ. על פי גינס, הטיול הכי יקר הוא טיול אל תחנת החלל הבינלאומית, ונכון ל-2009 מחיר הנסיעה נע בין 20 ל-35 מיליון דולר. מאז 2001, מציינים בגינס, שבעה בני אדם יצאו לטיול הזה, בהם מהנדס התוכנה ההונגרי-אמריקני צ'ארלס סימוני, ומייסד להקת הקרקס "סירק דה סוליי" גיא לאליברטה.
7 צפייה בגלריה
תחנת החלל הבינלאומית
תחנת החלל הבינלאומית
תחנת החלל הבינלאומית
(צילום: shutterstock. נאס"א סיפקה חלק מהאלמנטים שמופיעים בתמונה)

טיול דחוס במיוחד ומדריך טיולים עתיק

טיולים מעט צנועים יותר כוללים ביקורים באתרי תיירות שהוכרזו על ידי אונסק"ו כאתרי מורשת עולמית – ויש מי שמחזיק גם בשיא שקשור אליהם. על פי גינס, שני תיירים בלגים שביקרו בבריטניה בנובמבר 2019, הספיקו תוך יממה אחת בלבד לבקר ב-22 אתרי מורשת עולמית. השניים, ניקולס אבנפואל וקלאס ונדר לינדן, לקחו על עצמם את האתגר כדי להנציח את חברם רובין שמת לאחר שלקה בליבו, והצליחו לגייס יותר מ-6,000 אירו שאותם תרמו למכון מחקר לבריאות הלב.
ומה לגבי ספרי הדרכת טיולים? יש מי שיגידו שבעידן האינטרנט כבר עבר זמנם, אבל מורשת של כמעט 2,000 שנה קשה לבטל. ואכן, על פי גינס, מדריך הטיולים הראשון הוא הספר "המסע מבורדו", שנקרא לפעמים גם "המסע לירושלים", ומתאר את עלייתו לרגל לארץ ישראל של נוסע אלמוני (או נוסעת) מהעיר בורדו – כיום בצרפת, אז בשטח האימפריה הרומית - בסביבות שנת 330 לספירה. הספר הוא אחד ממקורות המידע היחידים על פניה של ארץ ישראל בכלל, וירושלים בפרט, באותה תקופה - ומצוינים בו גם שמות כל המקומות שבהם עצר ללינת לילה ושמות הערים שבהן עבר בדרך, ואף המרחק בין כל תחנה ותחנה.
ונעבור למסעות האתגריים של ימינו – טיול אל הקוטב, בין אם הצפוני ובין אם הדרומי, הוא דבר מורכב מאוד מבחינה לוגיסטית. אך יש מי שהצליחו לבקר בשניהם. על פי גינס, האדם המבוגר ביותר שביקר בשני הקטבים הוא באז אולדרין, שהיה בעבר גם לאדם השני שהלך על הירח. אולדרין ביקר בקוטב הדרומי כתייר בשנת 2016, כשהיה קרוב לגיל 87. בשנת 1998 ביקר כתייר גם בקוטב הצפוני.
7 צפייה בגלריה
הקוטב הדרומי
הקוטב הדרומי
הקוטב הדרומי
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
הקוטב הצפוני
הקוטב הצפוני
הקוטב הצפוני
(צילום: shutterstock)
7 צפייה בגלריה
באז אולדרין
באז אולדרין
באז אולדרין
(צילום: shutterstock)
האדם הצעיר ביותר שהצליח לבקר בשני הקטבים, על פי גינס, הוא הילד האמריקני ג'ונתן סילברמן. סילברמן הגיע לקוטב הדרומי כתייר כשהוא בן 11 בלבד באמצעות טיסה שהמריאה מצ'ילה בשנת 2002. שלוש שנים קודם לכן ביקר בקוטב הצפוני כשהצטרף כתייר לאונייה שוברת-הקרח הרוסית "ימאל".
ומהקור של הקוטב – לאווירה קצת יותר קיצית: בשנות ה-80 השיקה הקרן לחינוך סביבתי (FEE) את תוכנית "הדגל הכחול" למצוינות סביבתית בחופים ובמרינות, שבמסגרתה הוגדר תו איכות בינלאומי הניתן לחופים ולמרינות שעומדים בקריטריונים שנקבעו בנושאי איכות המים, בטיחות ושירותים בחוף, ניהול סביבתי וחינוך ומידע. בישראל 25 חופים שזכו ל"דגל כחול", אך איזו מדינה מחזיקה בשיא עם מספר חופי "הדגל הכחול" הגבוה ביותר? על פי גינס, מדובר בספרד, שם יש 566 חופים שכאלו. במקום השני יוון עם 498 חופי "דגל כחול", ואחריה טורקיה עם 455 חופים כאלו.
7 צפייה בגלריה
חוף ים ברצלונה ספרד
חוף ים ברצלונה ספרד
חוף הים בברצלונה
(צילום: EPA)
גם בתי מלון ברחבי העולם מחזיקים בשיאי גינס רבים. על פי גינס, המלון הגדול ביותר בעולם הוא "פירסט וורלד הוטל" במלזיה. במלון בעצום, שממוקם במחוז פהנג, לא פחות מ-7,351 חדרים – בנוסף לקניון ענק, פארק שעשועים ואולם מופעים. המלון הקטן ביותר בעולם, לעומת זאת, הוא מלון "אה'הוסל" (Eh'häusl) בעיר אמברג שבגרמניה – שטחו 53 מטרים רבועים בסך הכל, והוא מתאים לאירוח של לא יותר משני אורחים בו-זמנית.
7 צפייה בגלריה
המלון הגדול בעולם "פירסט וורלד הוטל"
המלון הגדול בעולם "פירסט וורלד הוטל"
המלון הגדול בעולם "פירסט וורלד הוטל"
(צילום: shutterstock)
7 צפייה בגלריה
מלון "אה'הוסל" (Eh'häusl) - המלון הקטן בעולם
מלון "אה'הוסל" (Eh'häusl) - המלון הקטן בעולם
מלון "אה'הוסל" (Eh'häusl) - המלון הקטן בעולם
(צילום: Orzowei, מתוך ויקיפדיה)