נמל התעופה בדובאי כבר מרגיש סוריאליסטי עם עצי דקל מלאכותיים, מפלי מים ומיזוג אוויר מקפיא, וכעת נוסף אלמנט חדש שכאילו נלקח מסרט מדע בדיוני – סורקי קשתיות שמאמתים את זהות הנוסעים שנוחתים או ממריאים ומבטלים את הצורך באינטראקציה אנושית כלשהי.
בנמל התעופה בדובאי החלו להציע בחודש שעבר את השירות החדש לכל הנוסעים. התוכנית החדשה, שמתבססת על אינטליגנציה מלאכותית, נכנסה לשימוש ברקע העלייה הגוברת בתחלואה.
בשנים האחרונות נמלי תעופה ברחבי העולם הגבירו את השימוש בטכנולוגיה לזיהוי פנים, אולם סריקת הקשתית בדובאי מזרזת עוד יותר את שינוע הנוסעים. המערכת מקשרת בין נתוני הקשתית למאגר נתוני זיהוי הפנים, כך שהנוסע לא צריך להציג שום מסמך זיהוי או כרטיס טיסה.
שיתוף הפעולה הלא שגרתי בין אמירייטס, חברת התעופה הלאומית של איחוד האמירויות, ומשרד ההגירה של דובאי, מאפשר שילוב של הנתונים והעברת הנוסעים משלב הצ'ק אין לבורדינג בפעולה אחת.
5 צפייה בגלריה
סריקת קשתית בנמל התעופה בדובאי
סריקת קשתית בנמל התעופה בדובאי
עיתונאי יפני בודק את המערכת בסיור שנערך לכלי תקשורת
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
סריקת קשתית בנמל התעופה בדובאי
סריקת קשתית בנמל התעופה בדובאי
נוסעת עוברת במערכת סריקת הפנים והקשתית
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
סריקת קשתית בנמל התעופה בדובאי
סריקת קשתית בנמל התעופה בדובאי
לאחר הסריקה השער נפתח לבד ואין צורך במגע עם איש
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
סריקת קשתית בנמל התעופה בדובאי
סריקת קשתית בנמל התעופה בדובאי
השאלות בנוגע לאי שמירה על פרטיות הנוסעים מטרידות
(צילום: AP)
"העתיד מגיע", אמר בגאווה מייג'ור ג'נרל עובייד מחאייר בין סורור, "כל הפרוצדורה הפכה ל'חכמה' ואורכת בין 5 ל-6 שניות". אבל כמו תמיד כשמדברים על טכנולוגיה לזיהוי פנים מתעורר חשש לפגיעה בפרטיות, בטח ובטח במדינה לא דמוקרטית שספגה ביקורת רבה על על פגיעה בזכויות אדם.
לפי הצהרת הפרטיות הביומטרית של אמירייטס, החברה מקשרת בין פניהם של הנוסעים עם נתוני זיהוי אישיים נוספים, כולל דרכון ומידע על טיסות, ושומרת עליהם פרק זמן סביר שדרוש למטרות שלמענן נאסף המידע.
ההסכם לא מרחיב על אודות האופן שבו ייעשה שימוש במידע וכיצד הוא יאוחסן, והחברה מסתפקת בהצהרה כי היא לא מכינה עותקים של צילומי הפנים של הנוסעים, אך מודה כי מידע אישי נוסף עשוי לעבור למערכות אחרות של אמירייטס.
בין סורור מדגיש עם זאת כי משרד ההגירה של דובאי מגן לחלוטין על המידע האישי של הנוסעים כך שצד שלישי לא יוכל לראות אותם. אולם מומחים סבורים כי ללא מידע נוסף באשר לאופן שבו יבוצע השימוש במידע והדרך שבה הוא יאוחסן יש חשש שייעשה בו שימוש שלילי.
ג'ונתן פרנקל, דוקטורנט לאינטליגנציה מלאכותית במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, הסביר כי "כל סוג של טכנולוגיית מעקב מעלה דגלים אדומים, ללא קשר לאיזו מדינה מפעילה אותה, אבל במדינות דמוקרטיות, אם טכנולוגית המעקב נעשית בשקיפות, לפחות יש הזדמנות לציבור לדון בכך".
5 צפייה בגלריה
סריקת קשתית בנמל התעופה בדובאי
סריקת קשתית בנמל התעופה בדובאי
מנהלים מחברת אמירייטס בשדה התעוהפ בדובאי
(צילום: AP)
על פי מומחים, היחס בין מצלמות המעקב למספר התושבים באיחוד האמירויות הוא הגבוה בעולם, וחרף הדאגות בנוגע למעקב היתר נדמה כי השימוש במערכות זיהוי הפנים במדינה יתרחב. בחודש שעבר שליט דובאי וראש ממשלת איחוד האמירויות, השייח מוחמד בן רשיד אל-מכתום, הודיע כי המדינה תחל לבדוק טכנולוגיה חדשה של זיהוי פנים כדי לחסוך בעבודת ניירות בשירותים מסוימים במגזר הפרטי. אל-מכתום לא הרחיב מעבר לדברים אלה.
במהלך מגפת הקורונה העיר דובאי קידמה מערך של כלים טכנולוגיים כדי לנסות ולבלום את התפשטות הווירוס בקניונים וברחובות, כולל שימוש במצלמות תרמיות וסורקי פנים שמודדים חום ובודקים אם אנשים עוטים מסכות.