כשקורונה ומחשבה יצירתית - מתחברים: המאמץ הלאומי למגר את נגיף הקורונה המתפשט, סוחף אחריו אנשים מכל העולם. למעשה, נראה כי אחד מהדברים החיוביים הבודדים שהקורונה יצרה, הוא העובדה שמרבית מאוכלוסיית העולם משלבת ידיים כעת בניסיון להילחם באויב משותף אחד, לשם שינוי.
חמיד אברחימניה (Hamid Ebrahimnia) - אמן ויז'ואל אפקט מאיראן, העוסק בייצור תכנים גרפיים באמצעות וידאו - הוא אחד מאותם אמנים עצמאיים, שהתגייסו על מנת להמחיש את עוצמת המגפה האיומה שגבתה כבר לא מעט קורבנות ברחבי העולם, ובאיראן בפרט.
5 צפייה בגלריה
מיצגים לנגיף הקורונה
מיצגים לנגיף הקורונה
חיבר את מגדל פיזה למכונות הנשמה
(צילום: מתוך הווידאו)
אברחימניה, פרסם בעמוד האינסטגרם שלו סרטוני וידאו אותם יצר, המציגים מבנים תיירותיים מפורסמים, המזוהים עם המדינות הסובלות מההתפרצות החמורה ביותר של הנגיף. באחת מהן, נראה מגדל פיזה האיטלקי כשהוא מחובר למספר מוניטורים, כהמחשה למצבה הנוכחי של ארץ המגף החולה שנלחמת כעת על חייה. לצד המגדל מוצג קהל רב של אנשים, על מנת להמחיש מה קרה לאיטלקים כשסירבו להקשיב להוראות וזלזלו בנגיף המתפשט.
לצד הסרטון, פרסם האמן האיראני פוסט מרגש ובו כתב: "איטליה האהובה נלחמת בנגיף הקורונה, ואני מאמין שהאיטלקים יצליחו להתגבר עליו. הכנתי את היצירה, על מנת להראות לכם כמה רצינית המגיפה הזאת. אנחנו צריכים להישאר בבית, זאת לא בדיחה. אנחנו צריכים לעזור אחד לשני לעבור את זה בבטחה".
5 צפייה בגלריה
מיצגים לנגיף הקורונה
מיצגים לנגיף הקורונה
האייפל הלך לעולמו
(צילום: מתוך הווידאו)
אמש (שבת), אברחימניה פרסם סרטון וידאו נוסף בעמוד האינסטגרם שלו, כשבמקום מגדל פיזה - מוצג הפעם מגדל אייפל. בסרטון, נראים מסוקים המכסים את המגדל בכיסוי ענק, ומלבד כמה מכוניות בודדות - אין לצד המבנה התיירותי דבר, והוא נסגר למבקרים. גם לפוסט הזה הוסיף את הכיתוב: "הישארו בבית, תנו לעולם לעבור בבטחה את נגיף הקורונה".
אך עוד לפני איטליה ופריז, המיצג הראשון אותו פרסם האמן האיראני היה מגדל מילאד שבטהרן (הידוע גם כבורג'-דואר מילאד) שהוצג בסרטון כשהוא חבוש במסיכה עצומה בגודלה, אותה חובשים על פניו מסוקים מצוירים.
5 צפייה בגלריה
מיצגים לנגיף הקורונה
מיצגים לנגיף הקורונה
במסכה: מגדל מילאד שבטהרן
(צילום: מתוך הווידאו)
איראן, כאמור, הייתה אחת מהמדינות הראשונות מחוץ לסין בה התפרץ נגיף הקורונה, וקרוב ל-90% מהנדבקים במזרח-התיכון הם תושביה. עד כה התגלו במדינה יותר מ-38 אלף חולים (ביניהם גם לא מעט בכירים בממשל האיראני), ולפחות 2,600 בני אדם מתו מהנגיף. אך לפי דיווחים לא מאומתים, מספר הקורבנות האמיתי גבוה בהרבה מהמספרים שפורסמו.
לפני כשבועיים, בניסיון נוסף לבלום את התפשטות הנגיף בבתי הסוהר, שחררה איראן 85 אלף אסירים, בהם גם אסירים פוליטיים.
5 צפייה בגלריה
נגיף קורונה מסכה טהרן איראן
נגיף קורונה מסכה טהרן איראן
זלזלו במחלה: טהרן
(צילום: EPA)
המצב הקשה בו נמצאת המדינה, נובע כתוצאה מהזלזול במחלה ומכך שתושביה אינם שהו בבידוד. בנוסף, המשיכה איראן לקבל טיסות נכנסות מסין ולא אסרה על התקהלויות ביום השנה למהפכה האיסלאמית. גם אתרי התפילה נשארו פתוחים, וכשחולי הקורונה הראשונים החלו להראות סימני מחלה - ההערכה במדינה הייתה שהם סובלים משפעת, ואיראן הכחישה כי הנגיף הגיע גם אליה.
5 צפייה בגלריה
מציגים נגד הקורונה
מציגים נגד הקורונה
חמיד אברחימניה: "אל תצאו מהבית"
(מתוך עמוד האינסטגרם של hamidebrahimnia)
זוהי לא הפעם הראשונה בה האמן האיראני, מגייס את כישוריו על מנת להשפיע על הגולשים שעוקבים אחריו, ומוכיח כי אינו חושש ממגבלות חופש הביטוי הנהוגות במדינתו.
לפני מספר חודשים, אברחימניה יצר סרטון לזכר קורבנות טיסת 752 של חברת יוקריין אינטרנשיונל איירליינס, שהתרסק במהלך תקיפה בשטחה של טהרן. כתוצאה מאותה התרסקות, שהתרחשה בחודש ינואר השנה, כל 176 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על סיפון המטוס - נהרגו.