המספרים מאחורי קריסת התיירות, והנתון שצריך להדאיג את כולנו: בחודש מרץ 2020 נרשמו 87 אלף כניסות מבקרים לישראל, זאת לעומת 456 אלף מבקרים שנכנסו לישראל בחודש המקביל אשתקד. כך פרסמה היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). מספר כניסות התיירים הגבוה ביותר במרץ 2020 היה מארצות הברית – 21 אלף כניסות, זאת לעומת 89 אלף כניסות שנרשמו במרץ 2019. נתון זה צריך לעורר חשש נוכח העובדה שמספר חולי הקורונה בארה"ב הוא הגבוה בעולם ועומד על 349 אלף, מתוכם 8,830 במצב קשה וקריטי. בסך הכל מתו עד כה מהמחלה בארה"ב 10,327 בני אדם.
"עם התפשטות נגיף הקורונה למדינות רבות בעולם ובהן ישראל, הלכו והוחמרו ההגבלות על כניסת זרים לישראל", נמסר בדו"ח שפרסמה הלשכה. "בתחילה לא הותרה כניסת זרים ממדינות מסוימות, לאחר מכן הוחלט כי לא תותר הכניסה לכלל הזרים בכלל המעברים, למעט כאלה שהוכיחו כי באפשרותם להיכנס לבידוד מיד עם כניסתם לארץ. מאז נכנסה לתוקפה החלטה זו ב-12 במרץ, הופסקו כמעט לחלוטין כניסות תיירים לישראל. לבסוף, נאסרה הכניסה לכלל הזרים לישראל (למעט מי שמרכז חייו בישראל)".
מהדו"ח עולה עוד כי בחודש שעבר נכנסו לישראל 81 אלף תיירים, זאת לעומת 426 אלף שנכנסו במרץ 2019. עוד נמסר כי במקביל לירידה החדה במספר כניסות התיירים, החלו תיירים רבים לעזוב את ישראל. בחודש מרץ, מספר יציאות התיירים בדרך האוויר היה גבוה פי שניים ממספר הכניסות (במרץ 2019 מספר היציאות היה דומה למספר הכניסות).
2 צפייה בגלריה
נתב"ג תור ביקורת גבולות
נתב"ג תור ביקורת גבולות
תור בביקורת הדרונים בנתב"ג, מוקדם יותר השנה
מבחינת יציאות ישראלים לחו"ל, נרשמה בחודש שעבר ירידה חדה. בסך הכל נרשמו 101 אלף יציאות של ישראלים לחו"ל, לעומת 552 אלף יציאות בחודש המקביל אשתקד. 8% מתוך סך היציאות היו של ישראלים המתגוררים בחו"ל, ובאו לארץ לביקור מולדת. בסך הכל 95 אלף ישראלים יצאו לחו"ל בחודש שעבר. 92 אלף מהיוצאים לחו"ל יצאו פעם אחת בלבד במהלך חודש מרץ, והשאר (3,000) יצאו לחו"ל בחודש זה פעמיים או יותר. בדו"ח הלמ"ס מוסבר כי "בעקבות ההתפשטות המהירה של נגיף הקורונה בעולם, מדינות רבות החלו להטיל מגבלות על כניסות זרים למדינתם: בתחילה היו אלה מספר מועט של מדינות, ובהדרגה יעדי תיירות של ישראלים רבים הצטרפו להגבלת הכניסה לזרים.
בנוסף ובמקביל להגבלות בעולם, עם התפשטות הנגיף בישראל, החליטו הרשויות בישראל שכל ישראלי החוזר ממדינות מסוימות ישהה בבידוד בן 14 יום, מה שהפך מאוחר יותר להוראה גורפת על כל מי שחוזר מכל מדינה שהיא בעולם. מאז הגבלות אלו הן של מדינות העולם והן של מדינת ישראל, נרשמו ירידות חדות במספר היציאות של ישראלים לחו"ל והחזרות מחו"ל".
2 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
נתב"ג לאחר ההגבלות בעקבות נגיף הקורונה
(צילום: מוטי קמחי )
בתוך כך, בחודש מרץ 2020 מספר החזרות מחו"ל של הישראלים היה כמעט כפול ממספר היציאות, זאת לעומת מרץ 2019 - אז מספר היציאות ומספר החזרות היה דומה.
מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, השתתף הבוקר בישיבת הוועדה להתמודדות עם נגיף הקורונה בכנסת ואמר: "השיתוק התקציבי הביא לשיתוק מערך השיווק, שמונע צמצום נזקים ושמירה על התעשייה שצריכה להתכונן ליום שאחרי. אני מזכיר שאין תיירות ללא תעופה, ולכן המשרד קורא להסדר עם חברות התעופה הישראליות כדי להחזירן לפעילות סדירה, וכן נמשיך להיות בקשר עם חברות התעופה הזרות כדי להחזיר את הטיסות לישראל".
ממשרד התיירות נמסר עוד כי ההכנסות מתיירות בחודשים ינואר-מרץ, נאמדות בשלושה מיליארד ו-630 מיליון שקלים, ובחודש מרץ בלבד ב-417 מיליון ו-450 אלף שקלים.
"במשרד התיירות עובדים בימים אלה על היום שאחרי המשבר, ומכינים חומרים לקמפיינים שיחזירו את התיירות לישראל וכן פעולות לעידוד תיירות פנים. במקביל, המשרד נמצא בקשר עם חברות התעופה והשותפים העסקיים ברחבי העולם, כדי לשמר את שיתופי הפעולה המצוינים, שהושגו במאמצים רבים והביאו לשיא בתיירות עד למשבר הנוכחי".