בימים כתיקונם, ריו היא עיר סואנת וצפופה שאינה נחה לרגע: החל מחופי הים שוקקי החיים ועמוסי התיירים, דרך אצטדיון מרקנה (Maracanã) הנחשב לאחד מאצטדיוני הכדורגל הגדולים בעולם, ועד לקרנבל המסורתי המתקיים מדי חודש פברואר בעיר - כל אלו הופכים את ריו דה ז'נרו לאחת מהערים התיירותיות בעולם.
בשבוע האחרון, כתוצאה מהסגר שהוטל על העיר בניסיון למגר את נגיף הקורונה, העיר הפעילה הפכה לשוממת וריקה מאנשים. רחובותיה, הסובלים לרוב מצפיפות רבה, הפכו לדוממים ונדמה כי העיר כולה יצאה לחופשת מחלה.
9 צפייה בגלריה
חוף הים בריו ריק מאנשים
חוף הים בריו ריק מאנשים
חוף הים בריו ריק מאנשים
(צילום: רויטרס)
בסוכנות הידיעות רויטרס, החליטו לתעד את המחזה הסוריאליסטי באמצעות רחפן שצילם את העיר מלמעלה. בסרטון, נראים חופי ברזיל הנטושים, פסי הרכבת והכבישים המהירים - שלרוב עמוסים במכוניות לאורך כל שעות היממה, וכעת שוממים כמעט לחלוטין.
עוד ניתן להבחין בסרטון באצטדיון הריק, ברחובות השוממים שסביבו וגם בפאבלות - שכונות העוני של ריו - שבימים אלו ריקות מאדם. מעל הכול, מתנוסס לו פסלו המפורסם של ישו, שמסמל כעת יותר מתמיד את מצוקתה של העיר, ולמעשה של האנושות כולה - במלחמה אל מול הנגיף המתפשט.
9 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
בסוכנות הידיעות אף ציינו, כי מאז התקבלה ההחלטה על סגר בברזיל לפני כשבוע ימים (26 במרץ), "אפשר לספור על כף יד אחת את כמות האנשים הנמצאים כעת בקופקבנה, אותו חוף ים פופולרי שלאורך כל ימות השנה עמוס בתיירים.
מגפת הקורונה התפרצה בעיקר בערים הגדולות במדינה. עם זאת, לפי דיווחים שנמסרו על ידי אתרים ברזילאים, מספר החולים בברזיל אינו נחשב לגבוה במיוחד, לפחות בהשוואה למדינות אחרות בעולם. כך למשל, באחד מהאתרים המקומיים נכתב כי בריו יש פחות מעשרה נדבקים על כל 100 אלף איש המתגוררים בעיר. אולם, לפי ה-BBC הדיווחים הללו אינם מדויקים והתמותה במדינה גבוהה ועומדת על 3.5 אחוזים.
9 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
נוסף על כך, על פי דברים שפורסמו בימים האחרונים במגזין הברזילאי לכלכלה, פוליטיקה וטכנלוגיה בשם EXAME, הבדיקות במדינה אינן מתנהלות בצורה אחראית ומבוקרת. על מנת להוכיח את טענותיו, הציג המגזין מחקר בריטי שטוען שעד לפני שבועיים היו בברזיל פי 11 נדבקים בקורונה מאשר חולים מאומתים ידועים. על פי המחקר, הסיבה לכך היא שמרבית מהתושבים המפתחים תסמיני קורונה, אינם עוברים בדיקות המאמתות את דבר הידבקותם בנגיף - ולכן, סביר שאחוז החולים גבוה בהרבה מכפי שהשלטונות מדווחים.
9 צפייה בגלריה
מחאה בריו דה ז'ניירו נגד בולסונרו בעקבות הקורונה
מחאה בריו דה ז'ניירו נגד בולסונרו בעקבות הקורונה
מחאה בריו דה ז'נרו נגד בולסונרו בעקבות הקורונה
(צילום: רויטרס)
עוד טוען המחקר, כי בברזיל נבדקו רק 11 אחוזים מאלו שפיתחו תסמינים לקורונה, לעומת מדינות כמו גרמניה, בה נבדקו 75% מהחולים או דרום קוריאה, שבדקה 88% מהחולים. בנוסף, בדומה ללא מעט מדינות אירופיות בהן בריטניה וצרפת, רק אלו הסובלים מתסמינים קשים מורשים להגיע לבתי החולים, שם רק חלק מהם עוברים בדיקות לקורונה. תושבים הסובלים מתסמינים קלים או שאינם חלק מקבוצות הסיכון - מתבקשים להישאר בבתיהם ולא מקבלים טיפול.
עוד מסר המחקר כי, עקב העלויות הגבוהות של הבדיקות בשילוב העובדה שהביקוש עבור מערכת הבריאות בברזיל עולה על היכולת שלה לתת מענה לכלל התושבים - מביא רבים מהם למצב בו הם נאלצים להימנע מהגעה לבתי החולים, ובכך גם מוותרים על הטיפול לו רבים מהם זקוקים.
9 צפייה בגלריה
הפאבלות של ריו דה ז'ניירו, ברזיל
הפאבלות של ריו דה ז'ניירו, ברזיל
לא לכולם יש כסף לטיפול רפואי. הפאבלות של ריו דה ז'נרו, ברזיל
(צילום: Getty Images)
אוכלוסיית ברזיל מונה קרוב ל-210 מיליון תושבים, ולמרות הצורך הממשי בכך - בלתי אפשרי עבור המדינה לרכושה מספיק בדיקות עבור כולם. אתמול (ה') פורסם באתר מקומי, שבברזיל נלקחו 23,000 בדיקות שעדיין ממתינות לתוצאות.
נשיא ברזיל, ז'איר בולסונרו, שלפי דיווחים - אותם דאג להכחיש - חלה אף הוא בקורונה, אמר לפני מספר ימים כי התפרצות נגיף הקורונה צפויה להגיע לשיא בארצו בעוד שלושה או ארבעה חודשים. בנאום ששודר בעמוד הפייסבוק שלו, העריך הנשיא שהמצב במדינה יחזור לשגרה בעוד שישה עד שבעה חודשים. בולסונרו אף הוסיף כי ממשלתו נוקטת צעדים המאפשרים להילחם במגפה, וכי תפקידו אינו לגרום לבהלה במדינה.
בולסנרו ומפלגת הימין הקיצוני בראשה הוא עומד, חטפו לא מעט ביקורת השנה - מבית ומחוץ - בשל הזלזול בחומרת השריפות שהשתוללו באמזונס בחודש אוגוסט האחרון.
9 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו
נשיא ברזיל, ז'איר בולסונרו: זלזל במחלה
(צילום: רויטרס)
לאחרונה, הוא "זוכה" לביקורת נוספת בעקבות הגישה השאננה שהפגין כלפי הנגיף בתחילה - אותו כינה "הצטננות קלה", ובשל התבטאויות כמו: "הברזילאים אינם נדבקים במחלות, אפילו כאשר הם נופלים לתוך הביוב" ו"כולנו עומדים למות באחד מן הימים", אותם אמר על מנת שלא לעצור את המשק הברזילאי.
בהמשך, נאלץ הנשיא לשנות את גישתו והחיל סגר על ריו ועל אזורים נוספים במדינה. עם זאת, הביקורת כלפיו מצד תושבי ברזיל ממשיכה להיות קשה, ובאחד מנאומיו אף התארגנה הפגנת ענק של מיליוני אזרחים בסאו פאולו ובריו, כשהללו יצאו למרפסות והכו בסירים ומחבתות כאות מחאה נגדו.
9 צפייה בגלריה
מחאה נגד נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו בסאו פאולו בעקבות הקורונה
מחאה נגד נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו בסאו פאולו בעקבות הקורונה
מחאה נגד נשיא ברזיל, ז'איר בולסונרו, בסאו פאולו בעקבות הקורונה
(צילום: AFP)
אגב, טרם התפשטות הנגיף בברזיל, עיריית ריו החליטה להפגין סולידריות בינלאומית - וב-18 במרץ האירה את פסלו של ישו, הניצב בראש ההר הגבוה בעיר, באמצעות דגליהן של המדינות הנאלצות להתמודד עם ההתפרצות הקשה ביותר של המגפה. עוד קודם לכן, הוצגו על גבי הפסל כדור הארץ והאשטגים בפורטוגזית, ובהמשך גם בשפות אחרות שמשמעותם - "מתפללים ביחד".