האם ארצות הברית תהיה יעד מוביל השנה לישראלים שכן ייסעו לחו"ל? הדעות חלוקות. בדבר אחד אין ספק: גם אם כן, ההגעה וההתנהלות במדינה המקיצה בהדרגה מסיוט הקורונה תהיה שונה.
השבוע פצחו גם אל על וגם יונייטד איירלינס, הפועלות בקווים הישירים לארה"ב, במבצעי מכירות של כרטיסים והן מגדילות את מספר הטיסות היומיות. "עד הקיץ נחזור להיות עם 14 טיסות נוספות לניו יורק, ונחזיר יעדי נחיתה", אומרת יעל ברזילי, מנכ"לית יונייטד איירליינס בישראל. אל על מפעילה היום 13-12 טיסות שבועיות ומקווה להגיע בקיץ לכ-20, ולהחזיר יותר ויותר יעדים מעבר לאלו שאליהם היא טסה היום – אומרת דינה בן טל גננסיה, סמנכ"לית המסחר והקשרים התעופתיים של החברה.
כמו כן, החל מחודש מאי חברת דלתא איירליינס תגדיל את פעילותה מנמל התעופה בן גוריון לנמל JFK בעוד 3 טיסות שבועיות ותפעיל 10 טיסות בשבוע. אמריקן איירליינס, שנעדרה מהשוק המקומי מספר שנים, חוזרת להפעיל טיסות מ-8 במאי. וכולם, למודי קורונה, מסייגים את התחזיות.
"הכל נכון רק להיום – כך אני אומרת למטיילים שפונים אלי", מספרת אושרה קמחי, בעלת האתר-בלוג "על המזוודות", מנהלת קבוצת פייסבוק, יועצת ומתכננת טיולים לארה"ב. "מספר המבקשים תכנון וייעוץ לטיולים לארה"ב נמצא בגידול. בולטים זוגות בגילאי 60-40, 'הגיל המחוסן', וזוגות בירח דבש עכשווי או שנדחה. משפחות פחות. רבות נמצאות על הגדר כי לא ברורה ההתנהלות עם ילדים מתחת לגיל 16, והם גם חוששים מהבידוד בחזרה".
8 צפייה בגלריה
פסל החירות
פסל החירות
ברוכים הבאים לארה"ב
(צילום: shutterstock)
8 צפייה בגלריה
ניו יורק
ניו יורק
ניו יורק. ההנחיות לבידודים משתנות ממדינה למדינה
(צילום: shtterstock)

"דולר נמוך יהפוך את ארה"ב לאטרקטיבית בקיץ"

אל על מציעה מבצע ל-25 אלף כרטיסים, המאפשר רכישת טיסות לניו יורק ולמיאמי עד דצמבר. "חלק מהמטרה הייתה לעורר את השוק, לבדוק עד כמה הישראלים מוכנים להזמין קדימה, ואנחנו רואים פניות והזמנות מעל הציפיות", מדווחת בן טל גננסיה. קובי קרני, יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות, שמח על היוזמה של אל על, אבל אומר שהבאזז של חברות התעופה עדיין לא מבשר את האביב. "התיירות לא חזרה. במרץ יצאו מישראל 85 אלף איש, לעומת 800 אלף במרץ 2020. עד שלא תהיה תנועה רגילה, ומשפחות יוכלו לטוס עם ילדים, אי אפשר יהיה לדבר על עולם התיירות שהשתחרר מקורונה. אירופה סגורה, וגם ארה"ב מעוררת חששות. משרדי נסיעות רבים עדיין סגורים", אומר קרני, שעדיין לא החזיר לפעולה את 12 סניפי רשת סוכנויות הנסיעות הוותיקה שלו.
הדר כרמל, מנהל חטיבת הנופש באמסלם טורס, המפעילה משרדים גם בארה"ב, יותר אופטימי: "צריך לזכור שארה"ב הייתה היעד המוביל לאורך כל תקופת הקורונה, גם כאשר היה מדובר בשברי תנועה. המבצעים האטרקטיביים של החברות ושער הדולר הנמוך, אם יישאר, יהפכו אותה לאטרקטיבית בקיץ". ברזילי מיונייטד מצטרפת לתחזיתו.
8 צפייה בגלריה
מטוס אל על בואינג 787
מטוס אל על בואינג 787
מטוס בואינג 787 של אל על
(צילום: דני שדה)

בדיקות יקרות

אז איך תהיה ההתנהלות החדשה? אם אתם זקוקים לוויזה חדשה בפעם הראשונה, זו בעיה גדולה. תצטרכו לעבור ראיון בשגרירות האמריקנית בתל אביב או בירושלים, ולא בטוח שתספיקו לקבל אותה. השגרירות בתל אביב עדיין לא נותנת תאריכי ראיונות לזמן הקרוב. השגרירות בירושלים עושה זאת על אש קטנה, וישראלים בקבוצת הפייסבוק "ארה"ב מטיילים עוזרים למטיילים" מדווחים על זימונים ליולי-אוגוסט ואפילו לספטמבר-אוקטובר. קיימים אמנם מאכערים וחברות ששמותיהם רצים ברשת ושמבטיחים תמורת תשלומים של עד 500 שקל לסדר תורים מוקדמים, אבל אין ערבות.
אם הייתה לכם ויזה שפקעה עד לפני 48 חודשים (ארבע שנים), או כשמדובר בילדים עד גיל 14 או מבוגרים מעל גיל 80 – אין צורך בראיון. תוכלו לעשות את ההליך באמצעות האתר הרלוונטי, אם כי המסובך, של השגרירות האמריקנית.
גם אם יש לכם ויזה בתוקף, הכניסה לארה"ב לא מובטחת. התו הירוק הישראלי לא מוכר בארה"ב – יש צורך להציג בדיקת קורונה שלילית, בהלוך וגם בחזור, וחוץ מהטירדה – מדובר בתוספת עלות משמעותית כשמדובר במשפחה.
גם אם יש לכם בדיקה שלילית, ההנחיות לבידודים בארה"ב משתנות ממדינה למדינה. בניו יורק ישראלים נדרשים להיכנס לבידוד של 10 ימים, ואפשר לעבור בדיקת קורונה אחרי ארבעה ימים, ואם תימצא שלילית – לצאת מהבידוד. בניו ג'רזי אין צורך בבדיקת קורונה. לכן ישראלים רבים מעדיפים לנחות בניוארק שבניו ג'רזי. בידקו מה המצב במדינת היעד שלכם. הבידודים נעים בין 10 ל-14 ימים, ואמנם לא תקבלו טלפון יומי מהמשטרה המקומית, אבל אם תיתפסו למשל בגלל עבירת תנועה ויתגלה שאתם מפירים בידוד, אתם עלולים לחטוף קנס של עד 10,000 דולר.
8 צפייה בגלריה
מטוס בואינג 787-9 דרימליינר יונייטד איירליינס
מטוס בואינג 787-9 דרימליינר יונייטד איירליינס
מטוס בואינג 787-9 של יונייטד איירליינס
(צילום: shutterstock)
8 צפייה בגלריה
בוסטון
בוסטון
בוסטון. הדרישה לבדיקות קורונה משתנה בין שדות תעופה
(צילום: SHUtterstock)
לפני החזרה לישראל יש לעבור שוב בדיקת קורונה, ובארה"ב היא עולה בין 40 ל-400 דולר, תלוי במדינה. הבדיקות היקרות הן הדחופות, של מי שנזכר ברגע האחרון. חשוב: בידקו כבר מישראל איפה ניתן לבצע בדיקת קורונה באזור שממנו תחזרו, וודאו שהשיטה בה מבוצעת הבדיקה מקובלת בשדה התעופה ועל ידי חברת התעופה שבה אתם טסים. ודאו גם שתעמדו במגבלת הזמן. כבר נרשמו מקרים של נוסעים ישראלים שכניסתם סורבה בגלל שיטת בדיקה לא מאושרת.
ככלל, קחו בחשבון שבארה"ב אין משחקים ואין מעקפים. התפוסה המותרת במסעדות ובאתרים מוגדרת במדויק. אל תנסו להתחכם או לשכנע את בעל המקום למתוח גבולות. רוב המדינות מחייבות מסיכות במקומות ציבוריים ובתחבורה ציבורית, כולל ילדים. כבר נרשמו מקרים של משפחות שהורדו מטיסות כי ילדים בני 4-2 לא עטו מסכות.

עדיף להימנע מקונקשן

ומה קורה עם מחירי הכרטיסים, תנאי הביטול וכו'? היום כל נוסע חשוב יותר לחברות התעופה, וגם מדיניות הביטולים הפכה נדיבה יותר. "כשמתבטלות טיסות אנחנו מחזירים לנוסעים את כל כספם, ומאפשרים לעשות שינויים ללא תשלום", מצהירה יעל ברזילי מיונייטד איירליינס. "אם תמיד נהגנו לגבות דמי שינוי של 160-70 דולר על כל שינוי בתאריך הטיסה, היום אנחנו מוותרים עליהם. גם אם לקוח מבקש לבטל את הטיסה בגלל פחד, אנחנו ממליצים לו: תשנה תאריך ולא תשלם דמי שינוי, אלא רק את ההפרש במחיר. אם ארה"ב או כל מדינה אחרת תהפוך לאדומה, ולקוחות יחששו לטוס, נפרסם מיד נהלים שיאפשרו ביטול ללא תשלום".
במועצה לצרכנות עושים סדר בנושא הביטולים וההחזרים: במקרה של ביטול טיסה על ידי חברת התעופה, סוכנות הנסיעות רשאית לגבות עמלת דמי טיפול, בתנאי שניתן גילוי נאות ללקוח במעמד רכישת הכרטיס. כמה מותר לגבות? החוק לא מגדיר, כל עוד זה מצוין בכתב. במקרה של מכר מרחוק, על סוכנות הנסיעות למסור לצרכן מסמך בכתב המסכם את כל תנאי העסקה, לרבות גביית דמי הטיפול במקרה של ביטול. לעומת הסוכנויות, חברות התעופה אינן רשאיות לגבות דמי טיפול במקרה שביטלו טיסה, והן חייבות להחזיר לצרכנים 100 אחוז מעלות הכרטיס.
גם כשחברות התעופה מציעות תנאי ביטול טובים יותר מאלו הקבועים בחוק, חשוב לדרוש שכל מה שהובטח לכם יופיע בכתב. לדוגמה, אם הובטח לכם שאתם יכולים להתחרט ולבטל את העסקה עד 24 שעות לפני הטיסה, דאגו שההבטחה תימסר לכם בכתב בטופס הגילוי.
8 צפייה בגלריה
מטוס איירבוס A330 דלתא איירליינס
מטוס איירבוס A330 דלתא איירליינס
מטוס איירבוס A330 של דלתא איירליינס
(צילום: shutterstock)
8 צפייה בגלריה
מטוס בואינג 787-9 של אמריקן איירליינס
מטוס בואינג 787-9 של אמריקן איירליינס
מטוס בואינג 787-9 של אמריקן איירליינס
(צילום: shutterstock)
קניתם כרטיס טיסה בטלפון או באינטרנט? יש לכם זכות לבטל בתוך 14 ימים מהמועד שבו ביצעתם את העיסקה, או מהמועד שבו קיבלתם את טופס הגילוי. ואם אתם אזרחים ותיקים, עולים חדשים או בעלי מוגבלויות, ורכשתם בטלפון או באינטרנט, זכותכם לבטל בתוך 4 חודשים, ובתנאי שיש יותר מ-7 ימים (לא כולל שבתות וחגים) לפני הטיסה – אבל הזכות מתייחסת לכרטיס שלכם בלבד, ולא לכרטיסים שרכשתם עבור אחרים שאינם אזרחים ותיקים, עולים חדשים או בעלי מוגבלויות. לגבי עיסקאות באינטרנט, דמי הביטול הם 5 אחוזים, ועד 100 שקלים לכל כרטיס.
טיסות ישירות לארה"ב עדיפות על טיסות קונקשן, מייעץ הדר כרמל, גם מכיוון שרוב האופציות דרך בירות אירופה חסומות. הכניסה לארה"ב לנוסעים המגיעים מהן אסורה. ה-CDC, מרכז מניעת המחלות האמריקני, מפרסם באתר שלו רשימה משתנה של המדינות מהן אסורה הכניסה לארה"ב. נכון לאתמול כלולות בה רוב מדינות אירופה. האופציות המובילות והתקפות היום לטיסות קונקשן הן באייר קנדה דרך טורונטו ובטורקיש איירליין דרך איסטנבול. כרמל לא ממליץ: "מעבר בכל מדינה מחייב מילוי טפסים ייעודיים שגוזל זמן. השינויים בזמני טיסות תכופים יותר מבעבר, ואתה עלול להפסיד את טיסת הקונקשן ולהסתבך. תקפות בדיקת הקורונה, לדוגמה, עלולה לחלוף".
אושרה קמחי ממליצה: טיולים רבים בארה"ב מתאפיינים במעבר בין ערים ואזורים שונים. היו גמישים כמה שאפשר בתכנון. מלון אפשר להזמין גם יום-יומיים לפני ההגעה בפועל, וכדאי לברר מה מדיניות הביטולים ומה מדיניות השמירה מפני קורונה. צימרים או דירות באייר בי אנד בי – לא תמיד. בתכנון הטיולים המקומיים מומלץ להכין אלטרנטיבות, כי הקורונה גורמת לשינויים תכופים בפתיחה וסגירה של אתרים. יום לפני היציאה לדרך, בידקו און ליין האם הכל בסדר והאתר פתוח. קחו בחשבון שגם בטבע לא הכל תוכלו לראות. נכון להיום, תשכחו למשל מהתרשמות ממפלי הניאגרה מהצד הקנדי, המרשים יותר. נכון להיום אין חציית גבולות, אם כי עד הקיץ הכל כמובן עשוי להשתנות.
לאוהבים טיולי טבע, וכזה יש בשפע בארה"ב, האופציה של טיולי קרוואנים צוברת תאוצה, בגלל האפשרות שהם מספקים להנאה בצד שמירת מרחק. צריך רק לזכור שמדובר באופציה שקורצת לא רק לישראלים, אלא בראש ובראשונה לאמריקאים, שיטיילו הקיץ יותר מבעבר בתוך ארה"ב ולא מחוץ לה, וגם לתיירים מהמזרח הרחוק ומיעדים נוספים שאירופה נסגרה לפניהם. חשבתם על קרוואנים? הירשמו מהר לחניונים ולאתרים. יש דיווחים על חניוני לילה שכבר מפוצצים ועל לחץ כבד.
8 צפייה בגלריה
 הפארק הלאומי יוסמיטי
 הפארק הלאומי יוסמיטי
קרוואן בפארק הלאומי יוסמיטי
(צילום: shutterstock)

הביטוחים למבוגרים יקרים

מה פתוח? ארה"ב חוזרת בהדרגה לימים של טרום הקורונה, למעט הגבלות תפוסה. פלורידה על אתריה פתוחה כבר יותר מחודש והכל כרגיל. ניו יורק חוזרת ממש לאחרונה – כולל מוזיאונים, פארקי שעשועים, מסעדות שמאפשרות לשבת בפנים. קליפורניה, שנחשבה לאחת מהמחמירות, מתחילה לחזור. המדינה שנחשבת נכון להיום למחמירה ביותר היא הוואי, אבל היא לא מהווה אטרקציה מובילה לישראלים. עד הקיץ יש להניח שיהיו עוד שינויים רבים.
רוצים לבקר במוזיאונים או במקומות סגורים אחרים? מומלץ להגיע עם הפתיחה, כי אז יש פחות אנשים בדרך כלל.
אם אתם נוסעים עם ילדים, עוד לפני רכישת הכרטיסים וסידורי הלינה מומלץ לוודא שניתן לבטח אתכם. עלויות הביטוחים הבסיסיים ליום לא השתנו דרמטית. לעומת זאת, גדלו באופן דרמטי ההפרשים בין ביטוחים רגילים לביטוחים מורכבים יותר, ובעיקר ביטוחי הנוסעים שמעל גיל 60 ולעתים גם גילאי 50 פלוס. ביטוחים בסיסיים לילדים ולמבוגרים בריאים עד גיל 60 יעלו 3.7-2 דולרים ליום. ככל שהגיל ורמת הסיכון של המבוטח עולה, קופצת העלות ויכולה להגיע גם לעשרות דולרים ליום. גילאי 70-66 ישלמו בין 14.5 ל-50 דולר ליום.
קראו את ביטוח הנסיעות שאתם מתכוננים לרכוש ובידקו האם הוא כולל כיסוי במקרה של קורונה, ומה בדיוק? מומלץ לוודא שביטוח הנסיעות כולל גם הוספת קרוב משפחה מדרגה ראשונה אליכם, במידה שאתם טסים לבד ונעשים חולים בחו"ל. מומלץ גם לכלול ביטול נסיעה מחמת מחלה.